• Fri 15 Nov 2019 16:01
    1735 visningar
    7 svar
    7
    1735

    Penicillin HELA graviditeten???

    Hej,

    Jag har haft uvi och fick penicillin som inte hjälpte, fick då en ny kur som nu inte heller hjälp så nu ska jag äta penicillin ända tills bebisen kommer!?

    Är i v 20...

    1 Tablett varje kväll ..

    är det fler som känner igen det här? Tycker inte alls det känns bra såklart med att äta läkemedel så länge.

    Visst det är en väldigt låg dos men ändå!

    Vill veta om det är fler som känner igen det här fenomenet?

  • Svar på tråden Penicillin HELA graviditeten???
  • Anonym (A)
    Fri 15 Nov 2019 16:11
    #1

    Så hade jag de också i en av mina graviditeter, fick äta antibiotika tills dottern föddes. Kändes inget vidare med så mycket antibiotika men dottern föddes frisk o helt perfekt o nu är hon snart 18 o tog absolut inte någon skada av pillren jag åt. Anledningen till att min uv inte gick över eller bara kom tillbaka fick va små "stenar" i urinvägarna, dom kunde lätt fixas bort när jag inte var gravid längre.

  • Fri 15 Nov 2019 16:33
    #2

    Jag hade lika med min son, men läkaren sa att sonen tar mer skada av infektionen än medicinen under en graviditet.

  • Anonym (...)
    Fri 15 Nov 2019 16:37
    #3

    Jag kommer be om att få äta det hela graviditeten nästa gång. Mitt förra barn föddes för tidigt pga en gbs-infektion och den upptäcktes sent. Så nu kommer jag be dem kolla direkt och har jag det vill jag ha medicin direkt. Som jag förstår hålla den bara i schack, och försvinner inte av antibiotikan så man måste fortsätta ta.

    Gbs kan ge uvi så kanske är det det du har?

  • Fri 15 Nov 2019 17:22
    #4

    Skönt att höra att det är fler som känner igen det här ..

    Nej jag har inte gbs det har dom testat eftersom det är rutin på gravida.. har bara en helt ?vanlig? uvi som inte verkar vilka försvinna trots två kurer penicillin:(

    Man får väl tänka att läkarna vet bäst och att dom inte skulle skriva ut något farligt utan att dom väger för och nackdelar med allt.. men ja det känns ju konstigt att behöva äta penicillin i 18 veckor ..

  • Fri 15 Nov 2019 17:32
    #5

    Jag är gravid i v.32 och har ätit antibiotika sen v12.

    Jag har GBS och vår dotter dog i min mage förra året i v.25 pga GBS infektion som smittade henne.

    Jag började med Kåvepenin i 5dagar 3gånger om dagen och därefter Furudantin varje kväll.

  • Anonym (...)
    Fri 15 Nov 2019 17:37
    #6
    Ebo88 skrev 2019-11-15 17:32:49 följande:

    Jag är gravid i v.32 och har ätit antibiotika sen v12.

    Jag har GBS och vår dotter dog i min mage förra året i v.25 pga GBS infektion som smittade henne.

    Jag började med Kåvepenin i 5dagar 3gånger om dagen och därefter Furudantin varje kväll.


    Jag beklagar :'( Det var nära att hända mig med men hon höll sig inne lite längre och klarade sig. 


    Hur kommer det sig att det är först v12 som du börjar med antibiotika? Jag har varit orolig att inte hinna starta det i tid, men det är alltså först så sent det börjas... vet du varför? 

  • Fri 15 Nov 2019 18:15
    #7
    Anonym (...) skrev 2019-11-15 17:37:43 följande:

    Jag beklagar :'( Det var nära att hända mig med men hon höll sig inne lite längre och klarade sig. 

    Hur kommer det sig att det är först v12 som du börjar med antibiotika? Jag har varit orolig att inte hinna starta det i tid, men det är alltså först så sent det börjas... vet du varför? 


    Tur att det gick så bra!!

    Det är hemskt vad den där infektionen kan ställa till med.

    Jag födde vår första son i v.25 2017 pga försvagad livmoderhals och gbs. Sammandragningarna från infektionen påverkade livmoderhalsen såpass att det inte gick att få honom att stanna kvar.

    Och vår dotter blev då smittad ett år senare.

    Så den här graviditeten hade vi en plan med läkare. Har cerklage inopererat också.

    Att jag började med antibiotika i v12 är för att den typiska säkra veckan. (Enligt mig är ingen vecka säker efter vad vi har vart med om) men dom tyckte att efter v12 så ökar ju chansen till att allt går bra.

    Hittills har allt gått jättebra. Men oron är stor, jag är inte så rädd att föda för tidigt längre med tanke på v.31+1 utan det är infektionen jag är livrädd för. Jag är så rädd att det ska bli stilla i magen igen och att tvingas föda ett till barn i stillhet.

    Hur mår er dotter idag? :)
Svar på tråden Penicillin HELA graviditeten???