• Fri 15 Nov 2019 22:18
    211 visningar
    15 svar
    15
    211

    Vill/kommer du donera dina organ?

    Som fråga lyder, kommer du donera dina organ? Varför/varför inte? Själv kommer jag donera mina organ, för jag vill hjälpa en annan människa.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Vill/kommer du donera dina organ?
  • m94
    Fri 15 Nov 2019 22:21
    #1

    Vad ska jag med mina organ till när jag är död och nedgrävd? Kan de efter min död rädda livet på en annan människa så gör bidrar jag gärna till det.

  • Fri 15 Nov 2019 22:27
    #2

    Ja, är med i donationsregistret och donerar gärna. Huruvida det kommer bli så beror ju på hur jag dör.

  • hawtho­rne
    Fri 15 Nov 2019 22:29
    #3

    Jag är med i donationsregistret och har sagt nej.
    Jag har varit med om hur det går till som anhörig till dödförklarad och därefter svängde jag helt, från ja till nej.

    Det finns en mening med att vi föds och en annan med att vi dör, Så nej, jag kommer inte att donera elelr emota donerade organ.

  • Anonym (Ja men också nej)
    Fri 15 Nov 2019 22:33
    #4

    Ja, till andra personer. Däremot har jag sagt nej till medicinsk forskning. Det är jätteviktigt, men känns ändå inte bra för mig.

  • Fri 15 Nov 2019 22:58
    #5

    Japp, allt som duger kan de ta och har varit med i donationsregistret sedan jag blev myndig! Även till medicinsk forskning.

    Jag jobbar på en dialysmottagning och emedan många av våra transplanterade patienter fått nya njurar via levande donatorer, så får jag det regelbundet bekräftat hur viktigt det är med organdonation (alla organstransplantationer kan ju inte göras med levande donatorer...).

  • Anonym (Gåva)
    Fri 15 Nov 2019 23:03
    #6

    Det kommer jag absolut att göra, om man den dagen anser att mina organ är i sådant skick. Vilket jag är övertygad om att dom är. Jag är gärna med på att rädda livet på ett antal människor med mina organ efter jag är död.

    Har träffat personer som väntar på organ, har sett hur otroligt sjuka dom är, och jag tar hand om dom efter transplantationen. Dom är otroligt tacksamma för att kunna få en andra chans när deras liv nästan är slut.

  • Anonym (Nä)
    Fri 15 Nov 2019 23:18
    #7
    -1 +1

    Nej det kommer jag absolut inte att göra. Folk ska inte tro att de kan röka sönder sina organ eller käka giftig svamp hur som helst.

  • Fri 15 Nov 2019 23:21
    #8
    Anonym (Nä) skrev 2019-11-15 23:18:24 följande:

    Nej det kommer jag absolut inte att göra. Folk ska inte tro att de kan röka sönder sina organ eller käka giftig svamp hur som helst.


    Hur tänker du nu? Tror du att de bara är de orsakerna du nämner som gör att folk behöver organ och gå igenom div transplantationer?
  • Anonym (Nä)
    Fri 15 Nov 2019 23:22
    #9
    Djurvän03 skrev 2019-11-15 23:21:03 följande:
    Hur tänker du nu? Tror du att de bara är de orsakerna du nämner som gör att folk behöver organ och gå igenom div transplantationer?
    Eländet måste få ett stopp!
  • Fri 15 Nov 2019 23:24
    #10
    hawthorne skrev 2019-11-15 22:29:57 följande:
    Jag är med i donationsregistret och har sagt nej.
    Jag har varit med om hur det går till som anhörig till dödförklarad och därefter svängde jag helt, från ja till nej.

    Det finns en mening med att vi föds och en annan med att vi dör, Så nej, jag kommer inte att donera elelr emota donerade organ.
    Hur går det till som anhörig? Stämmer det som jag har hört att om man själv har sagt ja till donation så har anhöriga inget att säga till om längre utan då är det läkarna som bestämmer om och när man ska tas av life support?


  • Anonym (Gåva)
    Fri 15 Nov 2019 23:25
    #11
    Anonym (Nä) skrev 2019-11-15 23:18:24 följande:

    Nej det kommer jag absolut inte att göra. Folk ska inte tro att de kan röka sönder sina organ eller käka giftig svamp hur som helst.


    Så resonerar bara någon som inte har en aning. Det handlar enbart om okunskap från din sida.
  • hawtho­rne
    Fri 15 Nov 2019 23:34
    #12
    Tihi skrev 2019-11-15 23:24:12 följande:
    Hur går det till som anhörig? Stämmer det som jag har hört att om man själv har sagt ja till donation så har anhöriga inget att säga till om längre utan då är det läkarna som bestämmer om och när man ska tas av life support?


    Jag vet inte hur det går till när någon (avliden) registretat sitt ja. Jag hoppas att anhöriga respkterar det.
    '
    Jag har sett motsatta sidan, när det inte finns något registrerat och sjukvården verkligen pressar för att få fram ett ja. 
    Det handlar om ett barns död. Personalen gick in 100% för att övertala föräldrarna till donation. Den pressen fick mig att ändra mig till helt tvärt om.

    Donation - och emottagande av organ - ska vara frivillig. Jag tycker inte att det är ett helt frii´tt val idag.
  • Fri 15 Nov 2019 23:41
    #13
    hawthorne skrev 2019-11-15 23:34:45 följande:
    Jag vet inte hur det går till när någon (avliden) registretat sitt ja. Jag hoppas att anhöriga respkterar det.
    '
    Jag har sett motsatta sidan, när det inte finns något registrerat och sjukvården verkligen pressar för att få fram ett ja. 
    Det handlar om ett barns död. Personalen gick in 100% för att övertala föräldrarna till donation. Den pressen fick mig att ändra mig till helt tvärt om.

    Donation - och emottagande av organ - ska vara frivillig. Jag tycker inte att det är ett helt frii´tt val idag.
    Vad hemskt. Jag finner inga ord.

    Vad jag har hört är inte att anhöriga inte respekterar det utan att anhöriga inte får bestämma när livsuppehållande åtgärder ska stängas av om man har registrerat ett ja. Utan då har läkarna all kontroll och kan stänga av mot anhörigas vilja. Det känns inte rätt tycker jag.


  • Anonym (Gåva)
    Fri 15 Nov 2019 23:53
    #14
    Tihi skrev 2019-11-15 23:24:12 följande:

    Hur går det till som anhörig? Stämmer det som jag har hört att om man själv har sagt ja till donation så har anhöriga inget att säga till om längre utan då är det läkarna som bestämmer om och när man ska tas av life support?


    Nu frågade du inte mig, men lite kan jag svara på. Vi kan ta mig som exempel. Alla mina anhöriga vet min vilja, jag är registrerad som donator. Skulle något hända mig, jag kanske får en massiv hjärnblödning och man konstaterar efter div protokoll, tester och undersökningar att jag är hjärndöd. Det räcker att 1 av mina anhöriga säger nej till donation, trots min vilja, och då blir jag ingen donator. Så jag hoppas verkligen inte att någon i min familj kommer att neka mig detta, att dom går emot min vilja.
  • Anonym (Hanna­)
    Sat 16 Nov 2019 07:09
    #15

    Ja, till någon som behöver men inte för medicinskt bruk.

Svar på tråden Vill/kommer du donera dina organ?