• Anonym (Anna)
    Sat 16 Nov 2019 02:01
    6138 visningar
    235 svar
    -1 +7
    235
    6138

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.

  • Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...
  • Anonym (Glögg­!)
    Sat 16 Nov 2019 02:54
    #1
    +3

    Ja jag håller med, det är så hysteriskt. Och som du säger de där är som ligger plakat på golvet är de som inte kan hantera alkoholen även de andra dagarna! Jag tänker ta min glögg till fikat, 1 öl och 1 nubbe till maten sen en Irish eller en bailys efter maten att smutta på resten av kvällen. Det är alltså mellan 13-14 till 1-2 på natten inget barn i min närhet tar skada av det!

  • Anonym (Mamma till 3)
    Sat 16 Nov 2019 06:44
    #2

    Min äldsta son är 8 och yngsta 1. Alla vuxna har alltid druckit (om man inte kör eller varit gravid) vid julen och mina barn har aldrig sett någon bli full. För som ni säger måttligt drickande är nog standard hos de flesta.

  • Sat 16 Nov 2019 09:02
    #3
    -7 +4

    Jag tänker att om man ens stör sig på en kampanj med ett så viktigt budskap så är det en indikation. Det är nåt som skaver med ens eget drickande som gör att man blir provocerad.

    Vi har ingen uttalad vit jul av några ideologiska skäl. Ibland dricker vi glögg till kaffet, vi har folköl till middagen till den som vill ha och ibland är det nån som tar en snaps, men lika ofta glöms snapsen bort.

    Alkoholinslaget är en så marginell del av julfirandet att det inte är nåt man ens reflekterae över.

    Således är en kampanj om en vit jul något som är helt oprovocerande.

  • Anonym (Tea)
    Sat 16 Nov 2019 09:10
    #4
    +1

    Jamen vad hysteriskt det där har blivit. Det visar hur lättledda folk är, som tar till sig och okritiskt sprider allt de hör. Filk är som en flock med får, i get eget tänkande alls. Det är så många som fullkomligt förkastar ett glas vin eller nån ök på julen, med inställningen "fy faaan vad taskigt mot barnen". Som om barnen far illa.

    Jag for aldrig illa av att mina föräldrar drack. Vi dricker nån öl på julafton och barnen märker inte ens av det. Så problemet är...

  • Anonym (Tea)
    Sat 16 Nov 2019 09:12
    #5
    Anonym (Tea) skrev 2019-11-16 09:10:28 följande:

    Jamen vad hysteriskt det där har blivit. Det visar hur lättledda folk är, som tar till sig och okritiskt sprider allt de hör. Folk är som en flock med får, inget eget tänkande alls. Det är så många som fullkomligt förkastar ett glas vin eller nån öl på julen, med inställningen "fy faaan vad taskigt mot barnen". Som om barnen far illa.

    Jag for aldrig illa av att mina föräldrar drack. Vi dricker nån öl på julafton och barnen märker inte ens av det. Så problemet är...


    Ursäkta stavfelen i förra inlägget.
  • Sat 16 Nov 2019 09:17
    #6
    -7

    Nu finns det ju en hel del barn som uttryckt att de blir obekväma och otrygga av att föräldrarna är påverkade. Alltså inte stupfulla eller ens fulla utan bara förändrade till sättet vilket de flesta blir nästintill omedelbart. Högljudda, lite yviga och fokuserade... Allt väldigt obehagligt att se hos personen som ska skydda en och hos vem man har sin trygga punkt.

    Julen är den enda högtiden som verkligen är till barnen. Hur svårt ska det egentligen vara att avstå alkohol en gång om året?

  • Anonym (ooo)
    Sat 16 Nov 2019 09:17
    #7
    +3
    Anonym (Anna) skrev 2019-11-16 02:01:18 följande:

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.


    Men varför blir du så irriterad? Om du själv inte är i riskzonen så behöver du väl inte tänka mer på det? 
    De här kampanjerna kommer för att de behövs! Högtider som julen, midsommar osv ÄR några av de tider på året då många barn är hemma mer än annars och föräldrarna som har alkoholproblem super till mer än annars. Barn som inte har möjlighet att ta sig hemifrån på egen hand blir fast i situationer där föräldrar eller andra skrämmer dem osv.
    Bara att se på BRIS statistik, de får många fler samtal under storhelger än annars, från ängsliga barn. 

    Klart man måste få kampanja för att försöka få upp ögonen på folk, men du som vet att det inte gäller dig kan ju glatt gå vidare utan irritation. 
  • Sat 16 Nov 2019 09:22
    #8
    +1

    Vi är inga nykterister, men har aldrig druckit alkohol under julen eller mellandagarna. Ingår inte i vår familjetradition helt enkelt. Så kampanjerna spelar oss ingen roll.

    Däremot gör de folk uppmärksamma på alkoholkonsumtion under julen, vilket är jättebra. De flesta har mycket fler lediga dagar runt jul och nyår, vilket ger större alkoholkonsumtion för den som har problem med det

  • Sat 16 Nov 2019 09:25
    #9

    Under julhelgerna blir barn utsatta i högre grad både för missbruk, incest, misshandel pga längre tids ledighet utan insyn från skolpersonal...

  • Anonym
    Sat 16 Nov 2019 09:58
    #10
    +3
    IceKitten skrev 2019-11-16 09:17:15 följande:

    Nu finns det ju en hel del barn som uttryckt att de blir obekväma och otrygga av att föräldrarna är påverkade. Alltså inte stupfulla eller ens fulla utan bara förändrade till sättet vilket de flesta blir nästintill omedelbart. Högljudda, lite yviga och fokuserade... Allt väldigt obehagligt att se hos personen som ska skydda en och hos vem man har sin trygga punkt.

    Julen är den enda högtiden som verkligen är till barnen. Hur svårt ska det egentligen vara att avstå alkohol en gång om året?


    Och så kom det... nej, julen är inte barnens högtid.
    Har aldrig varit och kommer aldrig att bli.
Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...