• Anonym (Anna)
    Sat 16 Nov 2019 02:01
    6135 visningar
    235 svar
    -1 +7
    235
    6135

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.

  • Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...
  • Anonym
    Sat 16 Nov 2019 10:45
    #21
    Djurvän03 skrev 2019-11-16 10:43:24 följande:
    Vad har det med saken att göra? Jag tycker så. Förstår inte vad som är provocerande med att jag tycker man kan avstå alkohol _en_ dag på hela året för barnens skull.
    Det som ev skulle vara provocerande är att du påstår att julen är barnens egen högtid.
    Som att vi vuxna skulle få villkorat firande, för att DU tycker att vi ska avstå det VI njuter av till jul.

    Glöm det.
  • Sat 16 Nov 2019 10:46
    #22
    Anonym skrev 2019-11-16 10:45:05 följande:

    Det som ev skulle vara provocerande är att du påstår att julen är barnens egen högtid.

    Som att vi vuxna skulle få villkorat firande, för att DU tycker att vi ska avstå det VI njuter av till jul.

    Glöm det.


    Julen är barnens högtid enligt mig. Vad i det är provocerande?
  • Anonym (Ängel­)
    Sat 16 Nov 2019 10:49
    #23
    +1
    Anonym skrev 2019-11-16 10:45:05 följande:

    Det som ev skulle vara provocerande är att du påstår att julen är barnens egen högtid.

    Som att vi vuxna skulle få villkorat firande, för att DU tycker att vi ska avstå det VI njuter av till jul.

    Glöm det.


    Så du menar att alkoholen är det enda ni vuxna kan njuta av? Om inte, vad menar du då? Förklara gärna. Går det inte att njuta av julen utan alkohol?
  • Anonym (Ängel­)
    Sat 16 Nov 2019 10:53
    #24
    +1

    ?Få saker kan förstöra julstämningen så mycket som alkohol. Om man har en anhörig som har problem med drickandet kan gemensamma julmiddagar vara förenade med en ångestklump i magen.

    ? Alkohol är ett ganska stort orosmoment runt jul. Jag möter ofta anhöriga och folk som haft missbruksproblem tidigare i livet och då är det här en risksituation.?

    www.expressen.se/halsoliv/psykologi/angest-och-oro/psykologens-5-tips-sa-slipper-du-ma-daligt-i-jul/

  • Anonym (J)
    Sat 16 Nov 2019 10:54
    #25
    +3
    Djurvän03 skrev 2019-11-16 10:46:07 följande:

    Julen är barnens högtid enligt mig. Vad i det är provocerande?


    Det är inte provocerande , bara tramsigt.

    Själv tycker jag det är katternas högtid.

    Det är väl så om någon anonym person på FL tycker det , eller hur?
  • Anonym
    Sat 16 Nov 2019 10:55
    #26
    Djurvän03 skrev 2019-11-16 10:46:07 följande:
    Julen är barnens högtid enligt mig. Vad i det är provocerande?
    Då ska du skriva det. "Enligt mig...." inte att "det ÄR", för det är det inte.
    Anonym (Ängel) skrev 2019-11-16 10:49:32 följande:
    Så du menar att alkoholen är det enda ni vuxna kan njuta av? Om inte, vad menar du då? Förklara gärna. Går det inte att njuta av julen utan alkohol?
    Alkoholen är en njutning, en stor del av julfirandet. Och det skäms jag inte för att erkänna.
    Vi njuter även av maten, ska vi skämmas över det också?

    Jag skulle inte medverka i ett alkoholfritt julfirande. Fast det skulle aldrig ske i min närmaste krets inklusive familj.

  • Anonym (J)
    Sat 16 Nov 2019 10:55
    #27
    +1
    Anonym (Ängel) skrev 2019-11-16 10:44:57 följande:

    Blir man provocerad av en sån åsikt har man nog problem med alkoholen. Du borde se över ditt drickande.


    Jag dricker inte alls alkohol.

    Du borde se över din läsförståelse.

    Men julen är allas högtid. Det har inget att göra med vad man dricker .
  • Sat 16 Nov 2019 10:55
    #28
    Anonym (J) skrev 2019-11-16 10:54:15 följande:

    Det är inte provocerande , bara tramsigt.

    Själv tycker jag det är katternas högtid.

    Det är väl så om någon anonym person på FL tycker det , eller hur?


    Du får ha din åsikt. Jag står fast vid min.
  • Sat 16 Nov 2019 10:56
    #29
    +1
    Anonym skrev 2019-11-16 10:55:24 följande:

    Då ska du skriva det. "Enligt mig...." inte att "det ÄR", för det är det inte.Alkoholen är en njutning, en stor del av julfirandet. Och det skäms jag inte för att erkänna.

    Vi njuter även av maten, ska vi skämmas över det också?

    Jag skulle inte medverka i ett alkoholfritt julfirande. Fast det skulle aldrig ske i min närmaste krets inklusive familj.


    Jag skrev ju att jag TYCKER och att det ENLIGT mig är så. Herregud att man kan bli så provocerad utav det...
  • Anonym
    Sat 16 Nov 2019 10:56
    #30
    Anonym (J) skrev 2019-11-16 10:54:15 följande:
    Det är inte provocerande , bara tramsigt.

    Själv tycker jag det är katternas högtid.

    Det är väl så om någon anonym person på FL tycker det , eller hur?
    Säger en annan anonym person... Tungan ute
Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...