• Anonym (Anna)

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.

  • Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...
  • Anonym (Ängel)
    Anonym (J) skrev 2019-11-16 10:55:46 följande:

    Jag dricker inte alls alkohol.

    Du borde se över din läsförståelse.

    Men julen är allas högtid. Det har inget att göra med vad man dricker .


    Du borde kontrollera din puls om du blir så omotiverat provocerad av att en del anser att julen är barnens högtid.
  • Anonym (M)

    Jag stör mig också sjukt mycket på denna kampanjen, eftersom den framställer alla som intar någon form av alkohol som fyllon som raglar runt hemma. Så är det inte, största delen dricker måttligt och utan problem.

    Julen är en FAMILJEHÖGTID och ska vara trevlig för alla. Även för vuxna som vill ha glögg, julöl och snaps i måttlig mängd. De som dricker för mycket under jul och årets alla andra dagar kommer inte omvändas av en kampanj som framställer alla som syndabockar.

  • Drottningen1970

    Med samma logik borde man bli irriterad över kampanjer om att köra försiktigt eftrsom man själv redan gör det, kanpanjer att skänka till barncancerfonden eftersom man själv inte har råd wtc etc.

    Obegripligt...

    Att en sådan kampanj väcker stor irritation är definitivt som jag skrev tidigare en indikation på att det är nåt som skaver gällande sin egen konsumtion.

    Om man själv känner sig i trygg i grund och botten gällande sin egen alkoholkonsumtion så reagerar man inte det minsta på vitjulkonceptet...

  • Anonym (J)
    Djurvän03 skrev 2019-11-16 10:55:48 följande:

    Du får ha din åsikt. Jag står fast vid min.


    Precis. Bara du är medveten om att det är din åsikt och inte fakta.

    Ingen tvingar dig att fira jul om du inte har hemmavarande barn.
  • Anonym
    Djurvän03 skrev 2019-11-16 10:56:47 följande:
    Jag skrev ju att jag TYCKER och att det ENLIGT mig är så. Herregud att man kan bli så provocerad utav det...
    Visst är det jobbigt?
  • Anonym (J)
    Anonym (Ängel) skrev 2019-11-16 10:57:40 följande:

    Du borde kontrollera din puls om du blir så provocerad av att en del anser att julen är barnens högtid.


    Du borde kontrollera själv din puls om du blir så provocerad av att en del anser att julen är inte bara barnens högtid.
  • Anonym (Ängel)
    Anonym (J) skrev 2019-11-16 11:05:04 följande:

    Du borde kontrollera själv din puls om du blir så provocerad av att en del anser att julen är inte bara barnens högtid.


    Jag blir inte alls provocerad av det. Det var du som började tjafsa emot.
  • Anonym (J)
    Anonym skrev 2019-11-16 10:56:57 följande:

    Säger en annan anonym person... 


    Vad har det att göra med saken? Jag har inte skrivit att anonyma FL medlemmar får inte skriva eller tycka till men det är inte upp till anonyma FL medlemmar att bestämma vem får eller inte får fira jul och vem ? äger ? högtiden.
  • Anonym (Filifjonkan)

    Jag håller verkligen med övriga i tråden som ifrågasätter varför vissa blir så oerhört provocerande med en sådan vit-julkampanj.
    Om man nu inte själv behöver tänka på sin alkoholhantering är det väl bara att stänga öronen och rycka på axlarna. (Det rör sig ju trots allt om bara några veckor om året).

    Det kan ju faktiskt leda till något gott, säg ex att en barnfamilj skall ha en massa släktingar på besök under julhelgen, bland släktingarna finns kanske en kusin/morbror eller vad som, som aldrig kunnat dricka med måtta. Då får barnfamiljens vuxna ett gratis argument till varför ingen alkohol kommer att serveras alls hemma hos dem på julafton "vi har skrivit på och tänker ha en helvit jul i år".

    Ett argument som är svårare att ifrågasätta och så får barnfamiljens vuxna kanske slippa kommentarer som  "vi kan väl ta bara en liiiiiiten, liiiten snaps, "jag kan ta med mig själv etc etc".

    Jag förundras rätt ofta över svenskarnas inställning till alkohol, att det är det mest heligaste rättighet som finns, "gud, nåde den som trampar på mitt vin" liksom. Det enda jag kan likna det med är många amerikaners inställning till rätt att köpa, äga, bära och använda vapen hur som helst och närsomhelst.

  • Anonym (Ängel)
    Anonym (J) skrev 2019-11-16 11:09:20 följande:

    Vad har det att göra med saken? Jag har inte skrivit att anonyma FL medlemmar får inte skriva eller tycka till men det är inte upp till anonyma FL medlemmar att bestämma vem får eller inte får fira jul och vem ? äger ? högtiden.


    Det är väl ingen som dikterar villkoren för hur du ska fira jul?
Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...