• Anonym (Anna)
    Sat 16 Nov 2019 02:01
    6125 visningar
    235 svar
    -1 +7
    235
    6125

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.

  • Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...
  • Anonym (B)
    Sat 16 Nov 2019 11:13
    #41
    +2
    Anonym (ooo) skrev 2019-11-16 09:17:52 följande:

    Men varför blir du så irriterad? Om du själv inte är i riskzonen så behöver du väl inte tänka mer på det? 

    De här kampanjerna kommer för att de behövs! Högtider som julen, midsommar osv ÄR några av de tider på året då många barn är hemma mer än annars och föräldrarna som har alkoholproblem super till mer än annars. Barn som inte har möjlighet att ta sig hemifrån på egen hand blir fast i situationer där föräldrar eller andra skrämmer dem osv.

    Bara att se på BRIS statistik, de får många fler samtal under storhelger än annars, från ängsliga barn. 

    Klart man måste få kampanja för att försöka få upp ögonen på folk, men du som vet att det inte gäller dig kan ju glatt gå vidare utan irritation. 


    Människor med alkoholproblem som regelbundet super till lär knappast bry sig om någon kampanj på facebook om att fira en vit jul. Den främsta målgruppen blir sannolikt de som redan dricker måttligt medan man helt missar de som faktiskt skulle behöva se över sina vanor.
  • Anonym (Blä)
    Sat 16 Nov 2019 11:42
    #42
    +1

    Men så bra ts att du drog hit diskussionen också... Grattis du blev först i år.

    Jag ställer mig också frågande till varför det skulle vara så provocerande med kampanjen. Ignorera den om du vet att du hanterar din alkohol.

  • Anonym (B)
    Sat 16 Nov 2019 11:50
    #43
    +4
    Anonym (Filifjonkan) skrev 2019-11-16 11:10:56 följande:

    Jag håller verkligen med övriga i tråden som ifrågasätter varför vissa blir så oerhört provocerande med en sådan vit-julkampanj.

    Om man nu inte själv behöver tänka på sin alkoholhantering är det väl bara att stänga öronen och rycka på axlarna. (Det rör sig ju trots allt om bara några veckor om året).

    Det kan ju faktiskt leda till något gott, säg ex att en barnfamilj skall ha en massa släktingar på besök under julhelgen, bland släktingarna finns kanske en kusin/morbror eller vad som, som aldrig kunnat dricka med måtta. Då får barnfamiljens vuxna ett gratis argument till varför ingen alkohol kommer att serveras alls hemma hos dem på julafton "vi har skrivit på och tänker ha en helvit jul i år".

    Ett argument som är svårare att ifrågasätta och så får barnfamiljens vuxna kanske slippa kommentarer som  "vi kan väl ta bara en liiiiiiten, liiiten snaps, "jag kan ta med mig själv etc etc".

    Jag förundras rätt ofta över svenskarnas inställning till alkohol, att det är det mest heligaste rättighet som finns, "gud, nåde den som trampar på mitt vin" liksom. Det enda jag kan likna det med är många amerikaners inställning till rätt att köpa, äga, bära och använda vapen hur som helst och närsomhelst.


    Det är helt enkelt tröttsamt med onyanserade debatter där allt ska polariseras i svart eller vitt. Det är fullt möjligt att ha en trevlig gemenskap och trygg tillvaro för barnen även om det dricks någon öl eller nubbe till maten. Att uppmana kreti och pleti att helt avstå från alkohol är en illa dold fördom att människor som dricker inte kan hantera sitt bruk och att barn per automatik riskerar att fara illa. Och fördomar finns det uppenbarligen gott om, bara att titta på inlägg i den här tråden som genast antyder att man skulle ha problem med drickandet bara för att man inte har odelat positiva åsikter om den här kampanjen.

    Sen är det inte dags att folk tar lite eget ansvar och säger ifrån när något inte står rätt till utan att behöva gömma sig bakom något annat? Om kusinen eller morbrodern uppenbarligen inte klarar av att dricka måttligt och det är ett återkommande problem så får man väl ta det obekväma samtalet då när julen nalkas istället för att gå som katten kring het gröt. Det är aldrig rimligt att samtliga ska behöva avstå från något för att en inte kan sköta det snyggt.
  • Anonym (Filif­jonkan­)
    Sat 16 Nov 2019 11:58
    #44
    +1
    Anonym (B) skrev 2019-11-16 11:50:26 följande:
    Sen är det inte dags att folk tar lite eget ansvar och säger ifrån när något inte står rätt till utan att behöva gömma sig bakom något annat? Om kusinen eller morbrodern uppenbarligen inte klarar av att dricka måttligt och det är ett återkommande problem så får man väl ta det obekväma samtalet då när julen nalkas istället för att gå som katten kring het gröt. Det är aldrig rimligt att samtliga ska behöva avstå från något för att en inte kan sköta det snyggt.
    Menar du på fullt allvar med den sista meningen att de andra vuxna skall säga till morbordern/kusinen som inte kan hantera alkohol att "du får inte dricka något alls, men vi andra skall dricka"? Det fungerar verkligen inte. Vad är det för fel med att folk får lite gratis argument?
  • Anonym (Haha)
    Sat 16 Nov 2019 12:10
    #45

    Håller faktiskt med. Mina föräldrar tog någon snaps och någon öl på julen. Dom var absolut inte redlöst berusade. Men inte heller helt avhållsamma. Själva dricker vi dock noll alkohol men det är för att det är äckligt. Så våra barn får en 100% alkoholfri jul.

  • Anonym (Bra)
    Sat 16 Nov 2019 12:25
    #46

    Det är bara bra att detta problem uppmärksammas. Jag har arbetat inom gymnasieskolan i många år och den period vår kurator har som mest att göra är inför jullovet. Varför? För att flera, tyvärr ganska så många, av ungdomarna inte vill hem till supande föräldrar. De kan inte vara med kompisar under lovet då alla är med sina familjer. Hur kul är det att gå själv på stan när alla andra firar jul? Så då får de stå ut med supande föräldrar. Vi pratar om föräldrar i alla samhällsklasser. Mer än så vet jag inte eftersom kuratorn så klart inte säger vilka ungdomar det är, säger inte ens vilka klasser det berör. Bara att vi lärare bör vara lite mer uppmärksamma inför och efter jullovet.

    Alkohol under jul och nyår är ett mycket större problem än vad folk i allmänhet tror. Samma problem med alkohol finns under sommarlovet, men då kan ungdomarna i alla fall vara med sin kompisar istället för med föräldrarna.

    Och vet ni vad, jag tänker ändå ta mina glas vin till maten. Trots att det är barn med. Självklart har jag tänkt till angående detta och kommit fram till att ingen av oss vuxna dricker för mycket - det blir max 2 glas vin. Så om någon stör sig på kampanjen kanske denne ska fundera över varför alkoholen är så viktig att kampanjen blir ett hot.

  • Anonym (Bea)
    Sat 16 Nov 2019 12:45
    #47
    +1

    De som har problem lär väl knappast avstå från att supa bara för att familjer som inte har problem tar en helvit jul.

    Jag tycker att goda drycker hör till julbordet och vill inte avstå även om det är barn med på firandet.

  • Anonym (B)
    Sat 16 Nov 2019 12:56
    #48
    +2
    Anonym (Filifjonkan) skrev 2019-11-16 11:58:54 följande:

    Menar du på fullt allvar med den sista meningen att de andra vuxna skall säga till morbordern/kusinen som inte kan hantera alkohol att "du får inte dricka något alls, men vi andra skall dricka"? Det fungerar verkligen inte. Vad är det för fel med att folk får lite gratis argument?


    Nej jag menar att istället för att samtliga ska anpassa sig utifrån morbrodern/kusinen så pratar man med denne innan om att h_n dricker för mycket vid högtiderna och nu antingen får se till att sköta sig i år eller i annat fall, stanna hemma. Nu utgår jag ifrån att vi pratar om någon som ofta inte är måttliga när de väl kommer igång och inte en alkoholist i akut behov av rehabilitering. Då blir det förstås en helt annan sak.

    Fel och fel men du adresserar ju inte kärnfrågan (dvs släktingens överkonsumtion) utan löser istället problemet genom att påtvinga alla andra att avstå. Det kanske faktiskt hade gjort denne gott att få sig en tankeställare också över sina dryckesvanor. Sammantaget är det i mina ögon inget vidare bra sätt att hantera situationen på.
  • Sat 16 Nov 2019 13:13
    #49
    +2

    Jag blir inte irriterad på kampanjen för att jag på något sätt känner mig träffad.
    Jag vet att jag dricker med måtta.
    Det som irriterar mig är i så fall att den här kampanjen inte lär få de med verkliga alkoholproblem att ändra sig.
    De lär ju dricka lika mycket under årets övriga dagar också.
    Är det inte lika synd om barnen då?
    Jag tror inte att någon,oavsett om man är barn eller vuxen,tycker att det är roligt om någon blir drängfull på julafton. 
    Men de som vill ta en glögg till fikat och en öl och en snaps till maten vill nog också kunna göra det utan att bli klassade som fyllon.
    Julen är väl en högtid för alla.

  • Anonym (Julef­rid)
    Sat 16 Nov 2019 15:23
    #50
    -1 +1
    Djurvän03 skrev 2019-11-16 10:38:32 följande:

    Julen är barnens högtid, så denna dagen kan man gott avstå alkoholen kan jag tycka.


    Ja där ser man. Vi som har vuxna barn utan egna familjer och barn ännu ska ju då skita i att fira jul?! Det är ju barnens högtid. Och alla övriga kan ju då hoppa över sill och jansson och det mesta förutom köttbullar och prinskorv på julbordet då de flesta barn inte gillar det, eller? Det är ju barnens högtid och vilket barn skulle välja att äta sill och lutfisk? Och just julafton ska föräldrarna låta bli att dricka alkohol men resten av året är då ok, eller?

    Om det är barnens högtid så utesluts alla ensamma vuxna och familjer utan barn. De har ju då ingen som helst anledning att fira helgen. Bra, då vet vi det.
Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...