• Anonym (Anna)
    Sat 16 Nov 2019 02:01
    6127 visningar
    235 svar
    -1 +7
    235
    6127

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.

  • Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...
  • Sat 16 Nov 2019 15:43
    #51
    +2
    Anonym (Julefrid) skrev 2019-11-16 15:23:58 följande:

    Ja där ser man. Vi som har vuxna barn utan egna familjer och barn ännu ska ju då skita i att fira jul?! Det är ju barnens högtid. Och alla övriga kan ju då hoppa över sill och jansson och det mesta förutom köttbullar och prinskorv på julbordet då de flesta barn inte gillar det, eller? Det är ju barnens högtid och vilket barn skulle välja att äta sill och lutfisk? Och just julafton ska föräldrarna låta bli att dricka alkohol men resten av året är då ok, eller?

    Om det är barnens högtid så utesluts alla ensamma vuxna och familjer utan barn. De har ju då ingen som helst anledning att fira helgen. Bra, då vet vi det.


    Nej, vart har jag sagt det? Måste det ena utesluta det andra?
  • Sat 16 Nov 2019 15:43
    #52
    Anonym (Julefrid) skrev 2019-11-16 15:23:58 följande:

    Ja där ser man. Vi som har vuxna barn utan egna familjer och barn ännu ska ju då skita i att fira jul?! Det är ju barnens högtid. Och alla övriga kan ju då hoppa över sill och jansson och det mesta förutom köttbullar och prinskorv på julbordet då de flesta barn inte gillar det, eller? Det är ju barnens högtid och vilket barn skulle välja att äta sill och lutfisk? Och just julafton ska föräldrarna låta bli att dricka alkohol men resten av året är då ok, eller?

    Om det är barnens högtid så utesluts alla ensamma vuxna och familjer utan barn. De har ju då ingen som helst anledning att fira helgen. Bra, då vet vi det.


    Nej, vart har jag sagt det? Måste det ena utesluta det andra?
  • Sat 16 Nov 2019 15:48
    #53
    +3
    Drottningen1970 skrev 2019-11-16 11:01:39 följande:

    Med samma logik borde man bli irriterad över kampanjer om att köra försiktigt eftrsom man själv redan gör det, kanpanjer att skänka till barncancerfonden eftersom man själv inte har råd wtc etc.

    Obegripligt...

    Att en sådan kampanj väcker stor irritation är definitivt som jag skrev tidigare en indikation på att det är nåt som skaver gällande sin egen konsumtion.

    Om man själv känner sig i trygg i grund och botten gällande sin egen alkoholkonsumtion så reagerar man inte det minsta på vitjulkonceptet...


    Nej, inte samma logik. Här handlar det om polarisering i svart eller vitt. I dina exempel skulle det då vara "kör under hastighetsgränsen annars kör du inte försiktigt!" eller "ge minst 1000 kr till barncancerfonden annars dör barnen!". Det skulle irritera minst lika mycket som propagerandet för en vit jul. Kampanjen borde handla om att dricka måttligt om man dricker, det skulle inte irritera..
  • Anonym (A)
    Sat 16 Nov 2019 15:53
    #54
    Tow2Mater skrev 2019-11-16 15:48:56 följande:
    Nej, inte samma logik. Här handlar det om polarisering i svart eller vitt. I dina exempel skulle det då vara "kör under hastighetsgränsen annars kör du inte försiktigt!" eller "ge minst 1000 kr till barncancerfonden annars dör barnen!". Det skulle irritera minst lika mycket som propagerandet för en vit jul. Kampanjen borde handla om att dricka måttligt om man dricker, det skulle inte irritera..
    Håller med
  • Anonym (Emma)
    Sat 16 Nov 2019 15:53
    #54
    -1 +1

    Efter att ha läst svaren här så förstår jag mycket väl att kampanjen behövs. Hur kan man bli så provocerad av att vissa (inklusive jag) anser att julen är främst för barnen? Och om man nu dricker sunt med alkohol, varför ta åt sig? Det är frivilligt att ha en vit jul.


    Anonym (Julefrid) skrev 2019-11-16 15:23:58 följande:
    Ja där ser man. Vi som har vuxna barn utan egna familjer och barn ännu ska ju då skita i att fira jul?! Det är ju barnens högtid. Och alla övriga kan ju då hoppa över sill och jansson och det mesta förutom köttbullar och prinskorv på julbordet då de flesta barn inte gillar det, eller? Det är ju barnens högtid och vilket barn skulle välja att äta sill och lutfisk? Och just julafton ska föräldrarna låta bli att dricka alkohol men resten av året är då ok, eller?

    Om det är barnens högtid så utesluts alla ensamma vuxna och familjer utan barn. De har ju då ingen som helst anledning att fira helgen. Bra, då vet vi det.
    Det är väl ingen som sagt att du och din familj ska strunta i att fira jul bara för att ni inte har mindre barn just nu. Jag tycker dina paralleller kring alkohol och julbordet är märklig. Finns många barn som äter annat än köttbullar och prinskorv på julbordet.

  • Storkä­ft
    Sat 16 Nov 2019 15:54
    #55

    RÖR INTE MIN ALKOHOL!

  • Sat 16 Nov 2019 15:56
    #56
    Anonym (Emma) skrev 2019-11-16 15:53:28 följande:

    Efter att ha läst svaren här så förstår jag mycket väl att kampanjen behövs. Hur kan man bli så provocerad av att vissa (inklusive jag) anser att julen är främst för barnen? Och om man nu dricker sunt med alkohol, varför ta åt sig? Det är frivilligt att ha en vit jul.

    Det är väl ingen som sagt att du och din familj ska strunta i att fira jul bara för att ni inte har mindre barn just nu. Jag tycker dina paralleller kring alkohol och julbordet är märklig. Finns många barn som äter annat än köttbullar och prinskorv på julbordet.


  • Anonym (Glögg­!)
    Sat 16 Nov 2019 16:59
    #57
    +2
    IceKitten skrev 2019-11-16 09:17:15 följande:

    Nu finns det ju en hel del barn som uttryckt att de blir obekväma och otrygga av att föräldrarna är påverkade. Alltså inte stupfulla eller ens fulla utan bara förändrade till sättet vilket de flesta blir nästintill omedelbart. Högljudda, lite yviga och fokuserade... Allt väldigt obehagligt att se hos personen som ska skydda en och hos vem man har sin trygga punkt.

    Julen är den enda högtiden som verkligen är till barnen. Hur svårt ska det egentligen vara att avstå alkohol en gång om året?


    1: Julen är INTE bara eller mest för barnen. Det är lika mycket för oss vuxna. Så det argumentet faller platt för mig!

    2: Jag blir högljudd, yvig osv när jag har roligt. Behövs ingen alkohol för det, och så är det med många människor inte bara för mig. Så då skulle det med andra ord vara fel att ha roligt kring barn? 
  • Anonym (A)
    Sat 16 Nov 2019 17:02
    #58
    Anonym (Glögg!) skrev 2019-11-16 16:59:02 följande:
    1: Julen är INTE bara eller mest för barnen. Det är lika mycket för oss vuxna. Så det argumentet faller platt för mig!

    2: Jag blir högljudd, yvig osv när jag har roligt. Behövs ingen alkohol för det, och så är det med många människor inte bara för mig. Så då skulle det med andra ord vara fel att ha roligt kring barn? 
    +1
  • Anonym (...)
    Sat 16 Nov 2019 17:02
    #59
    +1

    Hahah, fyfan så svenskt! Så fort det talas om att man ska dra ner på drickandet eller tänka ett steg extra innan man suger i sig 4 nubbar på julafton så blir folk förbannade. Är ni emot systembolaget också eftersom de tydligen bestämmer över folks drickande och vilka tider ni får handla sprit? Herregud.

Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...