• Anonym (Anna)
    Sat 16 Nov 2019 02:01
    6126 visningar
    235 svar
    -1 +7
    235
    6126

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.

  • Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...
  • sextio­talist
    Sat 16 Nov 2019 19:25
    #70
    Anonym (Glögg!) skrev 2019-11-16 16:59:02 följande:

    1: Julen är INTE bara eller mest för barnen. Det är lika mycket för oss vuxna. Så det argumentet faller platt för mig!

    2: Jag blir högljudd, yvig osv när jag har roligt. Behövs ingen alkohol för det, och så är det med många människor inte bara för mig. Så då skulle det med andra ord vara fel att ha roligt kring barn? 


    Ungefär som jag, jag har inga problem med att bjuda på mig själv, även helt spik nykter.

    Har dansat på bord .... helt nykter
  • Sat 16 Nov 2019 19:49
    #71

    Det som är provocerande är alla godhetsknarkares påhopp gällande denna kampanjen. Jag blev för något år sedan taggad/inbjuden till att fira vit jul, och jag avböjde. Plötsligt var det en pöbel som ryade om hur dålig jag var som inte ville avstå alkohol en endaste dag, för barnens skull.

    Att min jul skulle firas med två tanter på 70+ och två tanter på 40+, och vår totala alkoholkonsumtion (för fyra vuxna) under julafton skulle uppgå till 2 julöl, två nubbe, en irish, en flaska saft-glögg och en halv flaska vinglögg spelade ingen roll. För tänk på de stackars baaarnen!
    Jag får anta att det var grannungarna två trappor ner som skulle traumatiseras av vårt vilda julfirande...

  • Sat 16 Nov 2019 20:01
    #72
    Anonym (Glögg!) skrev 2019-11-16 18:13:09 följande:

    Så alla andra dagar skall man skita i barnen och hur de mår och supa som man vill men just på julafton skall man låta bli att dricka för JUST DÅ då skall man tänka på barnen.... Låter stabilt....

    Nej dricka måttligt hela året är helt klart bättre för alla. Framförallt för barnen. Anledningen varför folk blir provocerade över tjatet från vissa om att julen är barnens högtid är för att det är felaktigt, att du inte är intresserad av julen och bara firar för dina barn får stå för dig, julen är inte för dig men för dina barn helt ok. Men när man kategoriskt säger att det är barnens högtid så säger man att vi som inte har barn inte behöver fira., det är samma personer som även hävdar att föräldrar alltid automatiskt skall prioriteras för ledigheten kring jul... De som som mig älskar julen blir såklart irriterade på detta synsätt för vi ser julen som VÅR högtid, med rätta. Julen är till för de som uppskattar den och vill fira den, när det kommer folk som säger att det bara är för barnen så blir jag förbannad punkt slut. 

    Och att jag blir provocerad över tjatet om en vit jul är att jag just blir arg då man försöker få det att låta som om vi som tar en glögg, ett glas vin eller öl osv misshandlar barnen i vår omgivning. Något som är VÄLDIGT långt från sanningen. De som super sig redlösa varje helg som inte kan ta hand om sig själva eller sin omgivning det är de man behöver komma åt! Och de kommer man inte åt genom att skuldbelägga oss som faktiskt inte gör något fel. Och den här attityden om att de som inte dricker på julafton är så mycket bättre än alla andra är riktigt usel och långt från sanningen. Ni är inte bättre och inte sämre än mig som tar en öl och en glögg. 


    Du missförstår ju med flit. Nej naturligtvis inte det hopas jag du förstår själv att jag inte menar. Och det har jag aldrig påstått heller. Jag påstod att julen är barnens högtid eftersom enligt MIN, observera nu att jag skrev MIN erfarenhet och åsikt så är julen roligast för barnen. Och julen firas med familjen oftast vilket gör att det blir svårare för barn som faktiskt far illa att vara någon annanstans, tex på fritids, förskola, kompisar med mera. Var jag tydlig nog nu eller är något oklart hur jag menar? Förstår fortfarande inte vad i min åsikt som är provocerande. Ingen hindrar dig från att fira jul med eller utan barn.
  • Sat 16 Nov 2019 20:01
    #73
    sextiotalist skrev 2019-11-16 19:19:59 följande:

    Nä, det är allas högtid


    Det är din åsikt ja.
  • Sat 16 Nov 2019 20:02
    #74
    sextiotalist skrev 2019-11-16 19:21:19 följande:

    Hur firar du jul utan barn?


    Jag firar inte jul utan barn.
  • Anonym
    Sat 16 Nov 2019 20:04
    #75
    Djurvän03 skrev 2019-11-16 20:02:49 följande:
    Jag firar inte jul utan barn.
    Det är mycket roligare utan småbarn att ta hänsyn till, kan ju bli ett riktigt party ju!
  • Sat 16 Nov 2019 20:14
    #76
    Djurvän03 skrev 2019-11-16 20:02:49 följande:
    Jag firar inte jul utan barn.
    Oj, vad tragiskt.
  • Anonym (Tea)
    Sat 16 Nov 2019 20:19
    #77
    IceKitten skrev 2019-11-16 09:17:15 följande:

    Nu finns det ju en hel del barn som uttryckt att de blir obekväma och otrygga av att föräldrarna är påverkade. Alltså inte stupfulla eller ens fulla utan bara förändrade till sättet vilket de flesta blir nästintill omedelbart. Högljudda, lite yviga och fokuserade... Allt väldigt obehagligt att se hos personen som ska skydda en och hos vem man har sin trygga punkt.

    Julen är den enda högtiden som verkligen är till barnen. Hur svårt ska det egentligen vara att avstå alkohol en gång om året?


    Dessa föräldrar kommer ändå inte köra en vit jul, de sitter för djupt i förnekelsen och beroendet.
  • Sat 16 Nov 2019 20:21
    #78
    BurningDiamond skrev 2019-11-16 20:14:13 följande:

    Oj, vad tragiskt.


    Inte det minsta.
  • Sat 16 Nov 2019 20:22
    #79
    BurningDiamond skrev 2019-11-16 20:14:13 följande:

    Oj, vad tragiskt.


    Inte det minsta.
Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...