• Anonym (Anna)
    Sat 16 Nov 2019 02:01
    6151 visningar
    235 svar
    -1 +7
    235
    6151

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.

  • Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...
  • Anonym (Ängel­)
    Sat 16 Nov 2019 20:24
    #80

    Herregud vilken trist attityd många i den här tråden har bara för att man inte delar eran åsikt.


    BurningDiamond skrev 2019-11-16 20:14:13 följande:

    Oj, vad tragiskt.


    Varför då? Har du inga egna barn du firar jul med?
  • Anonym (tratt­)
    Sat 16 Nov 2019 20:32
    #81

    Dom skriver så mycket på facebook, sluta läs bara och ta dig en julöl.

  • Sat 16 Nov 2019 20:35
    #82
    +1
    Anonym (Ängel) skrev 2019-11-16 20:24:56 följande:
    Varför då? Har du inga egna barn du firar jul med?
    Varför skulle det spela roll i sammanhanget? Är min åsikt mer eller mindre valid beroende på egna barns existens?`Är det viktat, så om jag har 45 barn så väger min åsikt tyngre?

    Jag tycker uppriktigt att det är tragiskt att välja bort jul (eller annan tradition) beroende på om det finns barn eller inte.
  • Anonym (Ängel­)
    Sat 16 Nov 2019 20:42
    #83
    BurningDiamond skrev 2019-11-16 20:35:53 följande:

    Varför skulle det spela roll i sammanhanget? Är min åsikt mer eller mindre valid beroende på egna barns existens?`Är det viktat, så om jag har 45 barn så väger min åsikt tyngre?

    Jag tycker uppriktigt att det är tragiskt att välja bort jul (eller annan tradition) beroende på om det finns barn eller inte.


    Ja din åsikt spelar roll för har man barn firar man väl jul med dom eller? Vart är barnen annars på jul om inte med familjen? Jag tycker ingen åsikt väger mer eller mindre men du tyckte det var tragiskt att någon inte firade jul utan barn, och då undrade jag varför.
  • Anonym (Glögg­!)
    Sat 16 Nov 2019 20:43
    #84
    sextiotalist skrev 2019-11-16 19:25:35 följande:
    Ungefär som jag, jag har inga problem med att bjuda på mig själv, även helt spik nykter.

    Har dansat på bord .... helt nykter

    Precis!! Hehe jag kan nästan vara vildare när jag är nykter :-P Jag tar glögg för att det är gott (saftglögg är inte gott) och samma för allt övrigt. Det är inte skrivet i sten att jag dricker på jul men kommer aldrig planera att vara nykter annat än om jag är gravid eller behöver köra pga jobb. Jag dricker inte för att förlora kontroll eller för att bli modig eller what ever. 


    För det behövs inte jag är galen nog nykter  

  • Kverul­ant67
    Sat 16 Nov 2019 20:48
    #85
    IceKitten skrev 2019-11-16 09:17:15 följande:

    Nu finns det ju en hel del barn som uttryckt att de blir obekväma och otrygga av att föräldrarna är påverkade. Alltså inte stupfulla eller ens fulla utan bara förändrade till sättet vilket de flesta blir nästintill omedelbart. Högljudda, lite yviga och fokuserade... Allt väldigt obehagligt att se hos personen som ska skydda en och hos vem man har sin trygga punkt.

    Julen är den enda högtiden som verkligen är till barnen. Hur svårt ska det egentligen vara att avstå alkohol en gång om året?


    Julen är allas högtid! En nubbe till sillen och kanske en grogg fram på kvällen är inget som gör någon full eller direkt påverkad. I min familj har aldrig någon varit full på jul och det har jag själv inte varit som vuxen, så varför ställa en massa löjliga krav???
  • Sat 16 Nov 2019 20:51
    #86
    Anonym (Ängel) skrev 2019-11-16 20:42:38 följande:
    Ja din åsikt spelar roll för har man barn firar man väl jul med dom eller? Vart är barnen annars på jul om inte med familjen? Jag tycker ingen åsikt väger mer eller mindre men du tyckte det var tragiskt att någon inte firade jul utan barn, och då undrade jag varför.
    Jag vet inte om du missförstått något. Jag har inte skrivit eller antytt att man inte firar jul med familjen, och sina barn om man nu har och det är inte ev är exets tur att ha julhelgen.

    Det jag svarade på var en individ som valde bort jul när det inte finns barn närvarande.
  • Kverul­ant67
    Sat 16 Nov 2019 20:52
    #87
    sextiotalist skrev 2019-11-16 19:25:35 följande:
    Ungefär som jag, jag har inga problem med att bjuda på mig själv, även helt spik nykter.

    Har dansat på bord .... helt nykter
    Helt ok enligt mej så länge du accepterar att vi andra gärna tar en nubbe till sillen!
  • Storkä­ft
    Sat 16 Nov 2019 20:57
    #88
    +1

    Att julen skulle tillhöra barnen är bara trams.

  • Sat 16 Nov 2019 21:01
    #89
    BurningDiamond skrev 2019-11-16 20:51:12 följande:

    Jag vet inte om du missförstått något. Jag har inte skrivit eller antytt att man inte firar jul med familjen, och sina barn om man nu har och det är inte ev är exets tur att ha julhelgen.

    Det jag svarade på var en individ som valde bort jul när det inte finns barn närvarande.


    Då missförstod du mig. Jag har små barn så jag kommer inte fira jul utan barn i många år framåt.
Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...