• Anonym (Anna)
    Sat 16 Nov 2019 02:01
    6134 visningar
    235 svar
    -1 +7
    235
    6134

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.

  • Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...
  • Anonym (Glögg­!)
    Sat 16 Nov 2019 21:42
    #90
    +1
    Djurvän03 skrev 2019-11-16 20:01:11 följande:
    Du missförstår ju med flit. Nej naturligtvis inte det hopas jag du förstår själv att jag inte menar. Och det har jag aldrig påstått heller. Jag påstod att julen är barnens högtid eftersom enligt MIN, observera nu att jag skrev MIN erfarenhet och åsikt så är julen roligast för barnen. Och julen firas med familjen oftast vilket gör att det blir svårare för barn som faktiskt far illa att vara någon annanstans, tex på fritids, förskola, kompisar med mera. Var jag tydlig nog nu eller är något oklart hur jag menar? Förstår fortfarande inte vad i min åsikt som är provocerande. Ingen hindrar dig från att fira jul med eller utan barn.

    Du skrev ju att du tyckte man skulle vara nykter en dag på hela året... Det var dina egna ord.... 

    Djurvän03 skrev 2019-11-16 10:43:24 följande:


    Vad har det med saken att göra? Jag tycker så. Förstår inte vad som är provocerande med att jag tycker man kan avstå alkohol _en_ dag på hela året för barnens skull.


    Din erfarenhet och dina åsikter är en sak, bara du inte förväntar dig eller tror att ens en endast annan människa skall böja sig för dina tankar i ämnet! Att julen inte har någon betydelse för dig om det inte är barn inblandade är din förlust. Sorgligt för dig men inte mitt problem rent krasst. Det förvandlar inte julen till en högtid för barn, det gör det till en högtid som inte är för DIG inget annat. 


    Jag förstår självklart att barn som har föräldrar och andra vuxna i sin omgivning som är dåliga föräldrar och eventuellt har problem med alkoholen så är alla lov en mardröm och så ännu mer julen när alla vuxna är hemma och förväntar sig att man skall umgås med familjen. Men att skuldbelägga de som inte är dåliga föräldrar för det är idiotiskt och naivt. Dessa barn kommer inte må ett spår bättre för att jag låter bli ölen och glöggen. För barnen i min omgivning lider inte av personer med problem med alkoholen, de får se vuxna som ibland dricker läsk och ibland dricker öl. De har vuxna omkring sig som busar och stojar vare sig de är nyktra eller inte (och med icke nyktra så menar jag inte fulla utan som druckit 1-2 glas vin eller liknande) så deras mående är inte kopplat till vad vi vuxna har i glaset.

    Initiativ som "Vit jul" är en god tanke bakom men den spårar ur på en gång när man istället för att rikta in sig på ge de barnen som har problematiska familjesituationer en trygghet så börjar man istället skuldbelägga alla även de som inte har problem, det gör dessutom så de personerna som är i gråzoonen blir arga och sparkar bakut, jag har flera kollegor som brukar säga att att de dricker mer för att visa personer som tjatar om vit jul att det är idiotiskt. Om man inte provocerar dem så kanske de inte hade reagerat så. Detta är personer som dricker som en vanlig Svensson inte personer som klassas som alkoholiserade. Men som istället för ett glas vin på fredagen drar en hel flaska.... 

    Jag tror man måste jobba mer med att ge barn och ungdomar stöd snarare än att klanka ner på alla som vågar dricka en öl när barn är med..... 

  • Anonym (Glögg­!)
    Sat 16 Nov 2019 22:05
    #91
    Anonym (Ängel) skrev 2019-11-16 20:24:56 följande:

    Herregud vilken trist attityd många i den här tråden har bara för att man inte delar eran åsikt.


    Varför då? Har du inga egna barn du firar jul med?
    Hmm medveten om att alla inte kan få barn?? Eller inte vill ha barn.... Väldigt okänslig kommentar från din sida.... 
  • Anonym (Vit)
    Sat 16 Nov 2019 22:07
    #92

    Jag dricker aldrig alkohol i mina barns närvaro, däremot är jag ingen absolutist utan kan gärna dricka ett glas vin en barnfri kväll i trevligt sällskap. Jag dömer inte andra och kräver inte nykterhet av andra vuxna i mina barns sällskap, men för mig känns det som den mest naturliga sak i världen att inte vara påverkad av något när jag är med mina barn.

  • Anonym (Glögg­!)
    Sat 16 Nov 2019 22:08
    #93
    Djurvän03 skrev 2019-11-16 21:01:20 följande:
    Då missförstod du mig. Jag har små barn så jag kommer inte fira jul utan barn i många år framåt.
    Det är din tanke.... Men livet kan ändras snabbt... Och frågan är väl om du när dina barn blivit vuxna tänker sluta fira jul och pausa allt firande tills det kommer eventuella barnbarn? Eller tänker du faktiskt fortsätta fira för det faktiskt är mysigt? 
  • Anonym (d)
    Sat 16 Nov 2019 23:11
    #94

    Låt barnen slippa alkoholpåverkade vuxna

  • Kverul­ant67
    Sat 16 Nov 2019 23:27
    #95
    Anonym (Vit) skrev 2019-11-16 22:07:23 följande:

    Jag dricker aldrig alkohol i mina barns närvaro, däremot är jag ingen absolutist utan kan gärna dricka ett glas vin en barnfri kväll i trevligt sällskap. Jag dömer inte andra och kräver inte nykterhet av andra vuxna i mina barns sällskap, men för mig känns det som den mest naturliga sak i världen att inte vara påverkad av något när jag är med mina barn.


    Varför gör du inte det? Om man dricker på en normal nivå så skall det väl kappast skada barnen.
  • sextio­talist
    Sat 16 Nov 2019 23:32
    #96
    Kverulant67 skrev 2019-11-16 20:52:49 följande:

    Helt ok enligt mej så länge du accepterar att vi andra gärna tar en nubbe till sillen!


    Nu tar jag gärna en nubbe till julbordet. Det var ett svar på att barn reagerade på att föräldrarna blir uppsluppna och stimmiga, det kan man bli även utan alkohol
  • Anonym (Prata­)
    Sun 17 Nov 2019 00:14
    #97

    Istället för att komma med tvärsäkra påståenden om barnen bryr sig eller inte när föräldrarna är påverkade utan att egentligen veta så föreslår jag att man faktiskt frågar sina barn, alla barn är ju olika.

    Jag kan dricka och bli lite småfull tillsammans med barnen ibland och jag har faktiskt pratat med dom och frågat om de märker att jag beter mig annorlunda när jag dricker vin och om de tycker det är obehagligt på något sätt.

    Och nej, de tycker inte det är obehagligt och har inte märkt någon direkt skillnad. På samma sätt som jag först som vuxen förstod att mina föräldrar brukade vara småfulla när jag var liten och aldrig någonsin har haft några problem av att de var det.

  • Kverul­ant67
    Sun 17 Nov 2019 00:27
    #98
    sextiotalist skrev 2019-11-16 23:32:07 följande:
    Nu tar jag gärna en nubbe till julbordet. Det var ett svar på att barn reagerade på att föräldrarna blir uppsluppna och stimmiga, det kan man bli även utan alkohol
    Tja men sillen blir ju knappast godare utan nubbe för det,,,,
  • Anonym (Glögg­!)
    Sun 17 Nov 2019 02:43
    #99
    Kverulant67 skrev 2019-11-17 00:27:54 följande:
    Tja men sillen blir ju knappast godare utan nubbe för det,,,,
    Tror du missar det hela.... sextiotalist säger ju att det spelar ingen roll om det serverats alkohol eller inte så blir hon uppsluppen och livlig ibland när hon har roligt, precis som mig. Så därför om det var det som skrämde barn så får vi inte ha rolig när barn är närvarande....

    Med andra ord är hon inte anti en snaps till sillen  
Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...