• Anonym (Anna)
    Sat 16 Nov 2019 02:01
    6227 visningar
    235 svar
    -1 +7
    235
    6227

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.

  • Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...
  • sextio­talist
    Sun 17 Nov 2019 08:45
    Anonym (Glögg!) skrev 2019-11-17 02:43:14 följande:

    Tror du missar det hela.... sextiotalist säger ju att det spelar ingen roll om det serverats alkohol eller inte så blir hon uppsluppen och livlig ibland när hon har roligt, precis som mig. Så därför om det var det som skrämde barn så får vi inte ha rolig när barn är närvarande....

    Med andra ord är hon inte anti en snaps till sillen  


    Tack :)
  • Anonym (A)
    Sun 17 Nov 2019 15:24
    Kverulant67 skrev 2019-11-16 23:27:03 följande:
    Varför gör du inte det? Om man dricker på en normal nivå så skall det väl kappast skada barnen.
    Håller med
  • Anonym (Bra)
    Sun 17 Nov 2019 15:30
    -1 +1
    Anonym (Prata) skrev 2019-11-17 00:14:36 följande:

    Istället för att komma med tvärsäkra påståenden om barnen bryr sig eller inte när föräldrarna är påverkade utan att egentligen veta så föreslår jag att man faktiskt frågar sina barn, alla barn är ju olika.

    Jag kan dricka och bli lite småfull tillsammans med barnen ibland och jag har faktiskt pratat med dom och frågat om de märker att jag beter mig annorlunda när jag dricker vin och om de tycker det är obehagligt på något sätt.

    Och nej, de tycker inte det är obehagligt och har inte märkt någon direkt skillnad. På samma sätt som jag först som vuxen förstod att mina föräldrar brukade vara småfulla när jag var liten och aldrig någonsin har haft några problem av att de var det.


    Detta. Tänk om alla barn och föräldrar hade den kommunikationen. Bra!

    Tyvärr tror jag inte alla barn skulle svara ärligt på den frågan då de inte har en kommunikation med föräldrarna som gör att de ser frågan som helt naturlig. När elever i åk 9 tillfrågades om föräldrars alkoholvanor svarade 20% att de tycker att minst en av föräldrarna dricker för mycket. 20%. Läs det igen. Var femte elev i åk 9 tycker att någon förälder dricker för mycket. Så det finns verkligen ett behov av kampanjen. Men ett försra steg för alla vore att åtminstone prata med sina barn om det.

    Så de som reagerar så instinktiv mot denna kampanj kan börja med att fundera över om deras barn tillhör dessa 20% och åtminstone fråga barnen om hur de upplever det.
  • Sun 17 Nov 2019 17:12
    -1
    Nu har vi golvet tvättat
    Och vi borde göra det
    Och vi har satt upp fågelband
    Och vi har prydnadsvirke
    Nu börjar vi vila
    Och andas ett tag
    När du vaggar vagnarna kommer din bror att bli blind
    Dra bort avföringen från glaset
    Sedan tittade vi och tittade
    Och försök hitta det skydd där juullstjärnan är
    De ljusaste tar alla
    Hu är så tydlig och bra
    Du ser en över taket där en barnmorska Matja bor
    Hu är en sådan stjärna
    Hu blinkar du kan se
    Och nu måste du berätta så att du kan lyssna
    Första gången de lyser
    Så gör en bro
    Föreställ dig själv och himlen och en spjälsäng och en ko
  • Sun 17 Nov 2019 17:39
    +2
    Anonym (Bra) skrev 2019-11-17 15:30:41 följande:
    Detta. Tänk om alla barn och föräldrar hade den kommunikationen. Bra!

    Tyvärr tror jag inte alla barn skulle svara ärligt på den frågan då de inte har en kommunikation med föräldrarna som gör att de ser frågan som helt naturlig. När elever i åk 9 tillfrågades om föräldrars alkoholvanor svarade 20% att de tycker att minst en av föräldrarna dricker för mycket. 20%. Läs det igen. Var femte elev i åk 9 tycker att någon förälder dricker för mycket. Så det finns verkligen ett behov av kampanjen. Men ett försra steg för alla vore att åtminstone prata med sina barn om det.

    Så de som reagerar så instinktiv mot denna kampanj kan börja med att fundera över om deras barn tillhör dessa 20% och åtminstone fråga barnen om hur de upplever det.
    Det som är mest irriterande med den här kampanjen är att det blir som en häxjakt på alla oss som kan dricka med måtta.
    På vilket sätt hjälper man de barn som har föräldrar med verkliga alkoholproblem genom att låta bli ölen och nubben till maten eller glöggen till fikat?
    De som har problem med alkohol lär man inte komma åt med den här kampanjen ändå.
    De dricker väl lika mycket under årets övriga dagar och högtider.
    Det är väl lika synd om barnen då?
    Men då ser man aldrig skymten av någon sådan kampanj.
    Det är bara under julen.
    Och jag tror knappast att barn till föräldrar som har alkoholproblem blir hjälpta av att deras föräldrar håller sig nyktra en dag när de dricker årets övriga dagar också.
  • Sun 17 Nov 2019 21:15
    -1
    molly50 skrev 2019-11-17 17:39:22 följande:

    Det som är mest irriterande med den här kampanjen är att det blir som en häxjakt på alla oss som kan dricka med måtta.

    På vilket sätt hjälper man de barn som har föräldrar med verkliga alkoholproblem genom att låta bli ölen och nubben till maten eller glöggen till fikat?

    De som har problem med alkohol lär man inte komma åt med den här kampanjen ändå.

    De dricker väl lika mycket under årets övriga dagar och högtider.

    Det är väl lika synd om barnen då?

    Men då ser man aldrig skymten av någon sådan kampanj.

    Det är bara under julen.

    Och jag tror knappast att barn till föräldrar som har alkoholproblem blir hjälpta av att deras föräldrar håller sig nyktra en dag när de dricker årets övriga dagar också.


    Herregud allting är ju en "häxjakt" nu enligt folk... Vem är det som jagar dig? Kommer hela byn stå utanför dörren med brinnande facklor och högafflar? Hur kan det vara så otroligt svårt att bara ignorera lite delningar på FB om man nu är så coollugn på att ens drickande inte skadar barnen?

    Kampanjen behövs, och att göra lite är alltid bättre än ingenting.
  • Sun 17 Nov 2019 21:47

    Jag är själv uppvuxen med att det inte dricks starkt på julfirandet så för mig är det naturligt att det är så. Jag uppskattar god julöl och botaniserar gärna bland dessa under hela advent, men till julbordet vill jag helst ha svagdricka.

    Vit Jul är en av de sista hyggligt starka kanpanjerna nykterhetsrörelsen har. Jag tycker det är trevligt att de fortfarande lyckas skapa debatt.


    Att tro är att inte veta
  • Sun 17 Nov 2019 21:59
    +1
    IceKitten skrev 2019-11-17 21:15:19 följande:
    Herregud allting är ju en "häxjakt" nu enligt folk... Vem är det som jagar dig? Kommer hela byn stå utanför dörren med brinnande facklor och högafflar? Hur kan det vara så otroligt svårt att bara ignorera lite delningar på FB om man nu är så coollugn på att ens drickande inte skadar barnen?

    Kampanjen behövs, och att göra lite är alltid bättre än ingenting.
    Ja,jag brukar ignorera det.
    Men den dyker ju upp varje år ändå här och där så att helt undvika den är svårt.

    Men förklara gärna. På vilket sätt hjälper jag barn till alkoholiserade föräldrar genom att avstå från en julöl på julafton?
    Och på vilket sätt hjälper det dessa barn årets övriga dagar?
    För om de har föräldrar som är alkoholiserade så dricker de garanterat på årets övriga dagar också.
    Och då behövs väl kampanjen lika mycket då,i så fall?
    Varför bara på julen?
  • Sun 17 Nov 2019 22:07
    +1
    molly50 skrev 2019-11-17 17:39:22 följande:
    Och jag tror knappast att barn till föräldrar som har alkoholproblem blir hjälpta av att deras föräldrar håller sig nyktra en dag när de dricker årets övriga dagar också.
    Det här tar jag upp varje gång "vit jul" kommer på tapeten, och jag har allt mer börjat tro att här ligger ett gigantiskt felslag. Ju fler jag pratar med som hade föräldrar (och har, för den delen) som var alkoholister desto mer verkar det som att folk delar min erfarenhet - det är inte högtiderna som är "värst" eller ens dricks för mycket på.

    Det är vardagarna som är värst. Det är skoldagarna man går hem med en klump i magen för att man inte vet om mamma eller pappa (eller båda) är nyktra eller inte. Det är då man frågar sig hur vuxen man måste vara idag. 

    På storhelger som jul har många barn andra vuxna omkring sig som de kan söka trygghet hos när en eller båda föräldrarna fallerar pga alkoholen. Tyvärr inte alla. På vardagarna när man kommer hem från skolan kl 15, då har man ingen annan vuxen än föräldrarna.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Sun 17 Nov 2019 22:09
    -1
    molly50 skrev 2019-11-17 21:59:56 följande:
    Ja,jag brukar ignorera det.
    Men den dyker ju upp varje år ändå här och där så att helt undvika den är svårt.

    Men förklara gärna. På vilket sätt hjälper jag barn till alkoholiserade föräldrar genom att avstå från en julöl på julafton?
    Och på vilket sätt hjälper det dessa barn årets övriga dagar?
    För om de har föräldrar som är alkoholiserade så dricker de garanterat på årets övriga dagar också.
    Och då behövs väl kampanjen lika mycket då,i så fall?
    Varför bara på julen?
    Klart den behövs året runt, men nykterhetsrörelsen har successivt tappat i styrka sedan sina glansdagar och klarar därför inte av att driva i den omfattning som behövs.

    Att ignorera är inte det samma som att undvika, gissar att du inte köper allt de gör reklam för på TV bara för att du inte lyckas undvika den.
    Att tro är att inte veta
Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...