• Anonym (Anna)
    Sat 16 Nov 2019 02:01
    6131 visningar
    235 svar
    -1 +7
    235
    6131

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.

  • Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...
  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 01:19
    +2

    Jag blir inte provocerad, jag vill debattera. Det är en viss skillnad!

    Det jag reagerar på när det gäller denna uppmaning/kampanj är dels som jag skrev tidigare; varför är det svart eller vitt? Varför är det helnykter vs dyngrak? Finns det inget mellanting? De allra flesta kan hantera lite alkohol utan att julafton urartar till fylla och bråk och barn som snubblar över dyngraka tomtar...

    Och inte minst; tror ni på fullt allvar att de som verkligen har problem med alkohol, låter bli att dricka just på julafton pga en kampanj på fb?

    Det kommer de inte göra, och även om de skulle göra det, så kvarstår problemet resten av årets alla dagar.

  • Anonym (Fanta­sier)
    Tue 19 Nov 2019 05:14
    +1
    Anonym (Bra) skrev 2019-11-18 12:54:41 följande:
    Jag skrev i ett annat inlägg att jag jobbar inom skola. Information från vår kurator:

    1. Det rör sig inte om alkoholiserade föräldrar. Det rör sig om föräldrar som dricker för mycket vid vissa tillfällen/helger. De klassas säkert inte som missbrukare, men har garanterat en farligt hög alkoholkonsumtion. Vardagarna är inget problem. Kanske inte heller vanliga helger.

    2. Föräldrarna kan så klart mycket väl ibland dricka för mycket på vissa vanliga helger, men det sker främst på semester och vid jul/nyår. Föräldrarna lyckas ju sköta sina jobb och problemen med alkohol syns inte utåt. Tro inte att dessa föräldrar faller in under den vanliga bilden av alkoholister.

    3. På sommarlovet kan eleverna undvika sina föräldrar genom att vara ute med sina vänner. På julen är vännerna med familjen. Och nej, de har inga andra vuxna att ty sig till på julen. Så då hamnar de hela julen med föräldrarna som de tycker dricker för mycket.

    Ett personligt exempel: Jag har som lärare fått ta hand om en 16 årig kille sista veckan innan jullovet. Såg att han var nedstämd, pratade med honom när övriga elever gått från lektionen. Han började då gråta och bara satt där och grät och berättade om hur julen kommer bli för honom. Jag skulle aldrig någonsin trott att hans föräldrar har problem med alkoholen om inte han sagt det själv. I samråd med eleven gjorde jag en anmälan till soc. Hans villkor var att jag inte fick berätta att han sagt detta till mig. Sedan tog jag med honom till kuratorn.

    Efter jullovet kom han till mig och var så glad över att föräldrarna haft en vit jul. Det hade varit bästa julen någonsin tyckte han. Tydligen hade soc kontaktat dem väldigt snabbt och han hade då berättat hur han kände, vilket varit ett uppvaknande för föräldrarna. Min enda tanke var: Hur många sådana elever har jag missat?

    År efter år visar undersökningen om alkohol bland elever i åk 9 att ungefär var femte elev anser att minst en förälder dricker för mycket. Var tionde elev svarar att de någon gång tänkt tanken att hälla ut alkoholen för föräldrarna. De säger inget till föräldrarna, men mår dåligt över detta. Var femte elev.
    Tror inte riktigt på din story om pojken av vissa skäl... har inte tid att utveckla mer nu men återkommer med det senare.
  • Tue 19 Nov 2019 05:33
    molly50 skrev 2019-11-18 08:43:57 följande:

    Har du någon källa på att det är just julen som är värst för barnen?

    Man brukar ju fira med hela familjen så då har ju barnen oftast någon annan vuxen att ty sig till.

    Men vardagarna,när de kommer hem efter skolan och inte vet om deras föräldrar kommer att vara nyktra eller ej och om de måste "vara vuxna" och ta hand om dem. Var finns kampanjen då?


    Storhelger överlag brukar vara illa för barn med föräldrar med problematiskt drickande. Särskilt julen då det är den högtid som verkligen betonar att man ska vara tillsammans=tvingas i många familjer. Det finns kraftiga incitament att dricka alkohol som backas upp av andra vuxna som är glada i alkohol och det är dessutom flera lediga dagar och man är mer inomhus. Bara att googla BRIS och julen och se pressmeddelanden för hur de går upp i högre beredskap. För egen del minns jag min barndoms jular med fasa, bakom den ordnade fasaden.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Vit)
    Tue 19 Nov 2019 06:50
    Kverulant67 skrev 2019-11-16 23:27:03 följande:

    Varför gör du inte det? Om man dricker på en normal nivå så skall det väl kappast skada barnen.


    Så sorgligt att normen är att man ska dricka och att man blir ifrågasatt när man väljer att inte göra det.

    Jag drack inte när jag var gravid, inte när jag ammade, inte när jag bar omkring på barnen när de var små. Det kändes helt enkelt fel att dricka alkohol när jag är med mina små barn. Och det är heller inget jag saknar, jag har inget som helst behov av att dricka. Varför börja dricka i deras närvaro efter att aldrig ha gjort det? Den äldsta är nu 11 år.
  • Tue 19 Nov 2019 07:00

    Jag tycker kampanjen är bra för att den sätter ljuset på något som är ett problem för många barn. Förstår inte varför så många här blir kränkta av ett förslag (märk väl, ett förslag) som går runt i sociala medier att man kan avstå från alkohol under julen om man vill?

    Blir ni kränkta av andra kampanjer också? Att man uppmanas att tänka på vägarbetarna som är väldigt utsatta i semestertrafiken, t ex? ("Jag har aldrig kört ihjäl någon vägarbetare minsann, sjukt töntig och onödig kampanj!"

  • Tue 19 Nov 2019 09:04
    pyssel skrev 2019-11-19 05:33:48 följande:
    Storhelger överlag brukar vara illa för barn med föräldrar med problematiskt drickande. Särskilt julen då det är den högtid som verkligen betonar att man ska vara tillsammans=tvingas i många familjer. Det finns kraftiga incitament att dricka alkohol som backas upp av andra vuxna som är glada i alkohol och det är dessutom flera lediga dagar och man är mer inomhus. Bara att googla BRIS och julen och se pressmeddelanden för hur de går upp i högre beredskap. För egen del minns jag min barndoms jular med fasa, bakom den ordnade fasaden.
    Ja,jag kan förstå det.
    Men jag tror också att det är jobbigt för barnen om föräldrarna dricker mycket under årets övriga dagar.
    Jag tänker att man inte lär komma åt de föräldrar som dricker för mycket med den här kampanjen.
    För de lär inte avstå alkoholen bara för att det är jul.
    Jag beklagar verkligen det du råkat ut för.
    Men det finns ju faktiskt mellanting också.
    Vi finns som kan dricka med måtta. 
    Man måste inte vara antingen spik nykter eller stupfull.
    Och jag tror inte att de barn som har föräldrar som dricker för mycket blir hjälpta av att,för dem,okända människor helt avstår från alkoholen under jul.
    Ska barnen bli hjälpta så behövs nog kampanjen även vid övriga storhelger och på årets övriga dagar.
  • Anonym (B)
    Tue 19 Nov 2019 10:04
    +2
    MammaTillDansband skrev 2019-11-19 07:00:05 följande:

    Jag tycker kampanjen är bra för att den sätter ljuset på något som är ett problem för många barn. Förstår inte varför så många här blir kränkta av ett förslag (märk väl, ett förslag) som går runt i sociala medier att man kan avstå från alkohol under julen om man vill?

    Blir ni kränkta av andra kampanjer också? Att man uppmanas att tänka på vägarbetarna som är väldigt utsatta i semestertrafiken, t ex? ("Jag har aldrig kört ihjäl någon vägarbetare minsann, sjukt töntig och onödig kampanj!"


    Men den här kampanjen uppmanar ju inte bara till att tänka på att det finns barn som kan vara utsatta eller se över sina vanor utan den propagerar för ett direkt avståndstagande från att alls konsumera alkohol. Det närmast jämförbara med ditt exempel vore att kampanja för att inte alls ge sig ut på vägarna i semestertrafiken så man inte råkar skada någon vägarbetare.

    Och ja, jag tror att det är många som skulle störa sig på en sådan kampanj. Inklusive folk som ställer sig bakom denna.
  • Tue 19 Nov 2019 13:16
    molly50 skrev 2019-11-19 09:04:59 följande:

    Ja,jag kan förstå det.

    Men jag tror också att det är jobbigt för barnen om föräldrarna dricker mycket under årets övriga dagar.

    Jag tänker att man inte lär komma åt de föräldrar som dricker för mycket med den här kampanjen.

    För de lär inte avstå alkoholen bara för att det är jul.

    Jag beklagar verkligen det du råkat ut för.

    Men det finns ju faktiskt mellanting också.

    Vi finns som kan dricka med måtta. 

    Man måste inte vara antingen spik nykter eller stupfull.

    Och jag tror inte att de barn som har föräldrar som dricker för mycket blir hjälpta av att,för dem,okända människor helt avstår från alkoholen under jul.

    Ska barnen bli hjälpta så behövs nog kampanjen även vid övriga storhelger och på årets övriga dagar.


    Det kan påverka på andra ganska självklarabvis: Minska omgivningens bagatelliserande av drickandet hos de med problem - "Det är ju jul, ffs" - Det ruckar på normen. Dessutom får sig de som överkonsumerar vid jul men inte har en sjukdomsbild kanske en tankeställare, inte minst att andra kan känna sig styrkta att säga till istället för att tiga.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (A)
    Tue 19 Nov 2019 16:13
    Anonym (B) skrev 2019-11-19 10:04:03 följande:
    Men den här kampanjen uppmanar ju inte bara till att tänka på att det finns barn som kan vara utsatta eller se över sina vanor utan den propagerar för ett direkt avståndstagande från att alls konsumera alkohol. Det närmast jämförbara med ditt exempel vore att kampanja för att inte alls ge sig ut på vägarna i semestertrafiken så man inte råkar skada någon vägarbetare.

    Och ja, jag tror att det är många som skulle störa sig på en sådan kampanj. Inklusive folk som ställer sig bakom denna.
    Det tror jag också.
  • Tue 19 Nov 2019 16:21
    +1
    pyssel skrev 2019-11-19 13:16:03 följande:
    Det kan påverka på andra ganska självklarabvis: Minska omgivningens bagatelliserande av drickandet hos de med problem - "Det är ju jul, ffs" - Det ruckar på normen. Dessutom får sig de som överkonsumerar vid jul men inte har en sjukdomsbild kanske en tankeställare, inte minst att andra kan känna sig styrkta att säga till istället för att tiga.
    Problemet med den här kampanjen är ju,som någon skrev,att den propagerar för ett totalt avståndstagande från alkohol.
    Även för alla som kan dricka med måtta.
    Och på vilket sätt man hjälper barn till föräldrar som dricker för mycket,när man inte ens känner dem eller befinner sig på samma plats,det vet inte jag.
Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...