• Anonym (Anna)
    Sat 16 Nov 2019 02:01
    6201 visningar
    235 svar
    -1 +7
    235
    6201

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.

  • Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...
  • Tue 19 Nov 2019 17:10
    +1
    molly50 skrev 2019-11-19 16:21:52 följande:

    Problemet med den här kampanjen är ju,som någon skrev,att den propagerar för ett totalt avståndstagande från alkohol.

    Även för alla som kan dricka med måtta.

    Och på vilket sätt man hjälper barn till föräldrar som dricker för mycket,när man inte ens känner dem eller befinner sig på samma plats,det vet inte jag.


    Jag tänker annorlunda. Att den som tar en julöl eller IC gör det utan att tycka att den här kampanjen skaver så förbannat. Det är väl bara att inte ta den bokstavligt då, tolkningen är fri. Vad som är klart är att överförfriskade vuxna som sabbar jular, det förekommer inte bara i alkoholistfamiljen och kampanjen trycker med stora bokstäver på barnperspektivet, och i juletider med djupt rotade dryckesnormer är inte det finstilta modellen för det.
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (kapte­n)
    Tue 19 Nov 2019 23:45

    Snaps och öl är ju svensk tradition och kultur, varför skulle det plötsligt vara ett problem? 

  • Anonym
    Wed 20 Nov 2019 05:12
    Anonym (kapten) skrev 2019-11-19 23:45:49 följande:

    Snaps och öl är ju svensk tradition och kultur, varför skulle det plötsligt vara ett problem? 


    Det är det inte.
    Det är bara trams att man inte skulle kunna dricka måttliga mängder för att det är barn närvarande.

    Att däremot ta sig en generalfylla är ju en helt annan sak.
  • Wed 20 Nov 2019 09:03
    pyssel skrev 2019-11-19 17:10:40 följande:
    Jag tänker annorlunda. Att den som tar en julöl eller IC gör det utan att tycka att den här kampanjen skaver så förbannat. Det är väl bara att inte ta den bokstavligt då, tolkningen är fri. Vad som är klart är att överförfriskade vuxna som sabbar jular, det förekommer inte bara i alkoholistfamiljen och kampanjen trycker med stora bokstäver på barnperspektivet, och i juletider med djupt rotade dryckesnormer är inte det finstilta modellen för det.
    Det skaver inte mig heller. Men jag tycker att det känns som att kampanjen riktar sig mot fel personer.
    De som verkligen borde dra ner på sitt drickande lär man ju ändå inte komma åt med kampanjen.
  • Wed 20 Nov 2019 10:18
    -2 +1
    molly50 skrev 2019-11-20 09:03:32 följande:
    Det skaver inte mig heller. Men jag tycker att det känns som att kampanjen riktar sig mot fel personer.
    De som verkligen borde dra ner på sitt drickande lär man ju ändå inte komma åt med kampanjen.
    Skaver och skaver...det är åtminstone för mig tydligt att den som lever enligt en norm (i det här fallet alkoholnormen) blir "normblind". Normen ska försvaras, den är ju normal, fattar inte de jobbiga nykteristerna det?
    Alkoholnormen innehåller en rejäl dos dubbelmoral. Man ska dricka alkohol, men bara med måtta, Gud nåde den som dricker för mycket (och Gud nåde den som inte dricker alls)! Drick 2 öl själv och peka sedan finger åt alkoholisten som inte kan dricka med måtta, du har ju kontroll, du är minsann ingen simpel alkis. Ingen dömer en alkoholist så hårt som en måttlighetsdrickare!
  • sextio­talist
    Wed 20 Nov 2019 11:30
    MammaTillDansband skrev 2019-11-20 10:18:48 följande:

    Skaver och skaver...det är åtminstone för mig tydligt att den som lever enligt en norm (i det här fallet alkoholnormen) blir "normblind". Normen ska försvaras, den är ju normal, fattar inte de jobbiga nykteristerna det?

    Alkoholnormen innehåller en rejäl dos dubbelmoral. Man ska dricka alkohol, men bara med måtta, Gud nåde den som dricker för mycket (och Gud nåde den som inte dricker alls)! Drick 2 öl själv och peka sedan finger åt alkoholisten som inte kan dricka med måtta, du har ju kontroll, du är minsann ingen simpel alkis. Ingen dömer en alkoholist så hårt som en måttlighetsdrickare!


    Överkonsumtion är aldrig ok, oavsett vad som gäller.

    Nu har vi inga med missbruk eller riskbruk i de kretsar vi firar jul.

    Men hade vi haft då hade vi nog hanterat dess drycker annorlunda kring jul.

    För en julafton (eller vilken annan tillställning som helst) är inte trevlig om den spårar ur.

    Däremot är det inte helt ovanligt att t.ex vid julen, att alla får en uppsluppen stämning med både fniss och galna upptåg, detta oavsett om det serveras snaps eller inte, så de yngre generationen har under sin uppväxt varit med om att föräldrarna gjort tokiga saker, vilket inte alltid uppskattats ;).

    Men det är ju så vi är som personer och även tokroliga saker helt nyktra.

    Så sonen hade nog kunnat berätta en del galenskaper och vissa hade säkert trott att vi varit berusade, för så kan väl ingen vuxen bete sig om han/hon är nykter
  • KlantS­murfen
    Wed 20 Nov 2019 12:26
    molly50 skrev 2019-11-20 09:03:32 följande: #133
    Det skaver inte mig heller. Men jag tycker att det känns som att kampanjen riktar sig mot fel personer.
    De som verkligen borde dra ner på sitt drickande lär man ju ändå inte komma åt med kampanjen.
    Det är nog inte själva kampanjen det är fel och man brukar få tänka på alkoholen när folk med alkoholproblem är med men jag tror att det som vanligt är fel personer som lägger sig i och de tillhör väl en minoritet som vanligt.

    Det finns inga bevis för att stämningen skulle bli sämre om de vuxna kan bete sig och dricka med måtta men kan man inte avstå från alkohol och tänka på de barn som bor i ett helt annat hus och har föräldrar som inte kan är det ett bevis på att man alkoholproblem, den vanliga mobbningen av de som inte har lust att rätta sig efter vad en liten minoritet säger.  En helt naturlig effekt av det blir ju att folk blir irriterade, om man vill att vissa ska dra ner på drickandet håller man väl inte på så att de vill dricka mer?

  • KlantS­murfen
    Wed 20 Nov 2019 12:41
    MammaTillDansband skrev 2019-11-20 10:18:48 följande: #134
    Skaver och skaver...det är åtminstone för mig tydligt att den som lever enligt en norm (i det här fallet alkoholnormen) blir "normblind". Normen ska försvaras, den är ju normal, fattar inte de jobbiga nykteristerna det?
    Alkoholnormen innehåller en rejäl dos dubbelmoral. Man ska dricka alkohol, men bara med måtta, Gud nåde den som dricker för mycket (och Gud nåde den som inte dricker alls)! Drick 2 öl själv och peka sedan finger åt alkoholisten som inte kan dricka med måtta, du har ju kontroll, du är minsann ingen simpel alkis. Ingen dömer en alkoholist så hårt som en måttlighetsdrickare!
    Om man har erfarenhet av att ha med barn på julen, speciellt om man har egna barn så vet man också att man normalt tillbringar en hel del av tiden med barnen så det finns inte så mycket utrymme för alkoholnormen (supande).
  • sextio­talist
    Wed 20 Nov 2019 12:45
    KlantSmurfen skrev 2019-11-20 12:26:48 följande:

    Det är nog inte själva kampanjen det är fel och man brukar få tänka på alkoholen när folk med alkoholproblem är med men jag tror att det som vanligt är fel personer som lägger sig i och de tillhör väl en minoritet som vanligt.

    Det finns inga bevis för att stämningen skulle bli sämre om de vuxna kan bete sig och dricka med måtta men kan man inte avstå från alkohol och tänka på de barn som bor i ett helt annat hus och har föräldrar som inte kan är det ett bevis på att man alkoholproblem, den vanliga mobbningen av de som inte har lust att rätta sig efter vad en liten minoritet säger.  En helt naturlig effekt av det blir ju att folk blir irriterade, om man vill att vissa ska dra ner på drickandet håller man väl inte på så att de vill dricka mer?


    Hur tänkte du nu.

    Så om man anser att min julsnaps, som tas i mitt sällskap under julen inte gör varken till eller från när det gäller problemen hos familjen ett kvarter bort så har jag alkoholproblem.
  • sextio­talist
    Wed 20 Nov 2019 12:45
    KlantSmurfen skrev 2019-11-20 12:26:48 följande:

    Det är nog inte själva kampanjen det är fel och man brukar få tänka på alkoholen när folk med alkoholproblem är med men jag tror att det som vanligt är fel personer som lägger sig i och de tillhör väl en minoritet som vanligt.

    Det finns inga bevis för att stämningen skulle bli sämre om de vuxna kan bete sig och dricka med måtta men kan man inte avstå från alkohol och tänka på de barn som bor i ett helt annat hus och har föräldrar som inte kan är det ett bevis på att man alkoholproblem, den vanliga mobbningen av de som inte har lust att rätta sig efter vad en liten minoritet säger.  En helt naturlig effekt av det blir ju att folk blir irriterade, om man vill att vissa ska dra ner på drickandet håller man väl inte på så att de vill dricka mer?


    Hur tänkte du nu.

    Så om man anser att min julsnaps, som tas i mitt sällskap under julen inte gör varken till eller från när det gäller problemen hos familjen ett kvarter bort så har jag alkoholproblem.
Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...