• Anonym (Anna)
    Sat 16 Nov 2019 02:01
    6147 visningar
    235 svar
    -1 +7
    235
    6147

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.

  • Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...
  • KlantS­murfen
    Wed 20 Nov 2019 13:01
    sextiotalist skrev 2019-11-20 12:45:09 följande: #138
    Hur tänkte du nu.

    Så om man anser att min julsnaps, som tas i mitt sällskap under julen inte gör varken till eller från när det gäller problemen hos familjen ett kvarter bort så har jag alkoholproblem.
    jag syftade på de som påstår att man har alkoholproblem om man inte avstår helt från alkohol.
  • sextio­talist
    Wed 20 Nov 2019 13:09
    KlantSmurfen skrev 2019-11-20 13:01:27 följande:

    jag syftade på de som påstår att man har alkoholproblem om man inte avstår helt från alkohol.


    Ok, jag intager snaps två ggr per år, det är jul och midsommar och då till sillen.

    Om jag, just vid dessa tillfällen inte tycker det finns någon anledning att avstå, så har jag alkoholproblem (de övriga 363 dagarna då snapsen står orörd i ett skåp räknas inte).

    Jag är vuxen nog att bestämma själv när det passar/inte passar att dricka vin/öl/snaps.
  • Anonym
    Wed 20 Nov 2019 16:20
    MammaTillDansband skrev 2019-11-20 10:18:48 följande:
    Skaver och skaver...det är åtminstone för mig tydligt att den som lever enligt en norm (i det här fallet alkoholnormen) blir "normblind". Normen ska försvaras, den är ju normal, fattar inte de jobbiga nykteristerna det?
    Alkoholnormen innehåller en rejäl dos dubbelmoral. Man ska dricka alkohol, men bara med måtta, Gud nåde den som dricker för mycket (och Gud nåde den som inte dricker alls)! Drick 2 öl själv och peka sedan finger åt alkoholisten som inte kan dricka med måtta, du har ju kontroll, du är minsann ingen simpel alkis. Ingen dömer en alkoholist så hårt som en måttlighetsdrickare!
    Vad får dig att påstå det understrukna?
    I min värld stämmer det absolut inte.
  • Anonym (B)
    Wed 20 Nov 2019 17:18
    +2
    MammaTillDansband skrev 2019-11-20 10:18:48 följande:

    Skaver och skaver...det är åtminstone för mig tydligt att den som lever enligt en norm (i det här fallet alkoholnormen) blir "normblind". Normen ska försvaras, den är ju normal, fattar inte de jobbiga nykteristerna det?

    Alkoholnormen innehåller en rejäl dos dubbelmoral. Man ska dricka alkohol, men bara med måtta, Gud nåde den som dricker för mycket (och Gud nåde den som inte dricker alls)! Drick 2 öl själv och peka sedan finger åt alkoholisten som inte kan dricka med måtta, du har ju kontroll, du är minsann ingen simpel alkis. Ingen dömer en alkoholist så hårt som en måttlighetsdrickare!


    Och trots alla dessa åsikter och fördomar du tillskriver oss måttlighetsdrickare så är det inte vi som kör en kampanj för att övertyga andra om att göra som oss eller utmåla de som inte vill göra som oss som mindre bra föräldrar. Är det inte lustigt så säg?

    Sen förstår jag ärligt talat inte vari den påstådda dubbelmoralen skulle ligga. Missbruk är ett allvarligt problem för de som lever med det, menar du att bara för att man själv dricker alkohol ibland borde man inte få ha några åsikter om det? Är det då fritt fram för t ex dina barn att vräka i sig chips och godis tills de lider av sjuklig fetma och du har inget att säga till om det för du äter också godis ibland eller vad?
  • KlantS­murfen
    Wed 20 Nov 2019 17:21
    sextiotalist skrev 2019-11-20 13:09:02 följande: #141
    Ok, jag intager snaps två ggr per år, det är jul och midsommar och då till sillen.

    Om jag, just vid dessa tillfällen inte tycker det finns någon anledning att avstå, så har jag alkoholproblem (de övriga 363 dagarna då snapsen står orörd i ett skåp räknas inte).

    Jag är vuxen nog att bestämma själv när det passar/inte passar att dricka vin/öl/snaps.
    De flesta är det och skulle de som gapar lägga ner samma energi på att få ner drickandet hos de som dricker för mycket övriga dagar på året också och inte bara nu när man vill visa sig duktig hade nog några av de som dricker för mycket druckit mindre på julen.
  • Wed 20 Nov 2019 18:07
    +1
    MammaTillDansband skrev 2019-11-20 10:18:48 följande:
    Skaver och skaver...det är åtminstone för mig tydligt att den som lever enligt en norm (i det här fallet alkoholnormen) blir "normblind". Normen ska försvaras, den är ju normal, fattar inte de jobbiga nykteristerna det?
    Alkoholnormen innehåller en rejäl dos dubbelmoral. Man ska dricka alkohol, men bara med måtta, Gud nåde den som dricker för mycket (och Gud nåde den som inte dricker alls)! Drick 2 öl själv och peka sedan finger åt alkoholisten som inte kan dricka med måtta, du har ju kontroll, du är minsann ingen simpel alkis. Ingen dömer en alkoholist så hårt som en måttlighetsdrickare!
    Men det är väl ingen här som dömer alkoholister?
    Det jag,och flera med mig,reagerar på är att kampanjen är så svartvit.
    Antingen så dricker man sig redlös eller så är man spiknykter.
    Som om det inte går att dricka med måtta.
  • Wed 20 Nov 2019 21:51
    KlantSmurfen skrev 2019-11-20 12:26:48 följande:
    Det är nog inte själva kampanjen det är fel och man brukar få tänka på alkoholen när folk med alkoholproblem är med men jag tror att det som vanligt är fel personer som lägger sig i och de tillhör väl en minoritet som vanligt.

    Det finns inga bevis för att stämningen skulle bli sämre om de vuxna kan bete sig och dricka med måtta men kan man inte avstå från alkohol och tänka på de barn som bor i ett helt annat hus och har föräldrar som inte kan är det ett bevis på att man alkoholproblem, den vanliga mobbningen av de som inte har lust att rätta sig efter vad en liten minoritet säger.  En helt naturlig effekt av det blir ju att folk blir irriterade, om man vill att vissa ska dra ner på drickandet håller man väl inte på så att de vill dricka mer?
    Jag förstår hur du menar. Fast varför skulle man dricka mer för att man irriterar sig på kampanjen?
    Det är ju lite sorgligt om folk tänker så.
    Jag gör det då inte.
    Jag tycker bara att det känns lite som att kampanjens syfte är att få alla att avstå från alkohol för att det finns barn med föräldrar som har alkoholproblem.
    Ska vi kanske avstå julmaten också för att det finns barn som svälter i andra länder?
  • Wed 20 Nov 2019 22:26
    molly50 skrev 2019-11-20 21:51:22 följande:
    Jag förstår hur du menar. Fast varför skulle man dricka mer för att man irriterar sig på kampanjen?
    Det är ju lite sorgligt om folk tänker så.
    Jag gör det då inte.
    Jag tycker bara att det känns lite som att kampanjens syfte är att få alla att avstå från alkohol för att det finns barn med föräldrar som har alkoholproblem.
    Ska vi kanske avstå julmaten också för att det finns barn som svälter i andra länder?
    Hallå, det är nykterhetsrörelsen som ligger bakom kampanjen. Deras kärnfråga är just att motverka alkoholens negativa bidrag i samhället.
    Ta det för vad det är, det ligger en god tanke bakom.
    Att tro är att inte veta
  • Thu 21 Nov 2019 07:00
    Grande Rock skrev 2019-11-20 22:26:18 följande:

    Hallå, det är nykterhetsrörelsen som ligger bakom kampanjen. Deras kärnfråga är just att motverka alkoholens negativa bidrag i samhället.

    Ta det för vad det är, det ligger en god tanke bakom.


    Håller fullständigt med. Skönt att någon kan se den större problematiken, och inte enbart hur påbudet attackerar den egna personen.
  • Thu 21 Nov 2019 07:02
    molly50 skrev 2019-11-20 21:51:22 följande:

    Jag förstår hur du menar. Fast varför skulle man dricka mer för att man irriterar sig på kampanjen?

    Det är ju lite sorgligt om folk tänker så.

    Jag gör det då inte.

    Jag tycker bara att det känns lite som att kampanjens syfte är att få alla att avstå från alkohol för att det finns barn med föräldrar som har alkoholproblem.

    Ska vi kanske avstå julmaten också för att det finns barn som svälter i andra länder?


    Den parallellen kändes inte helt logisk
Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...