• Anonym (Anna)
    Sat 16 Nov 2019 02:01
    6157 visningar
    235 svar
    -1 +7
    235
    6157

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.

  • Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...
  • Thu 21 Nov 2019 07:19
    Anonym skrev 2019-11-20 16:20:03 följande:
    Vad får dig att påstå det understrukna?
    I min värld stämmer det absolut inte.
    Det är bara att läsa i tråden. Så gott som alla som är negativa till kampanjen skriver saker i stil med:
    Jag tänker ta mig några öl och en snaps på julafton, men jag blir inte dyngrak och slår mina barn för det.
    Först förkunnar man att alkoholen är viktig för ens julfirande, och direkt efter tar man avstånd från de som har ett problematiskt förhållningssätt till denna alkohol.
  • Thu 21 Nov 2019 07:32
    Anonym (B) skrev 2019-11-20 17:18:39 följande:
    Och trots alla dessa åsikter och fördomar du tillskriver oss måttlighetsdrickare så är det inte vi som kör en kampanj för att övertyga andra om att göra som oss eller utmåla de som inte vill göra som oss som mindre bra föräldrar. Är det inte lustigt så säg?

    Sen förstår jag ärligt talat inte vari den påstådda dubbelmoralen skulle ligga. Missbruk är ett allvarligt problem för de som lever med det, menar du att bara för att man själv dricker alkohol ibland borde man inte få ha några åsikter om det? Är det då fritt fram för t ex dina barn att vräka i sig chips och godis tills de lider av sjuklig fetma och du har inget att säga till om det för du äter också godis ibland eller vad?
    Ni måttlighetsdrickare behöver inte kampanja, eftersom ni redan har normen på er sida...

    Dubbelmoralen ligger i att det finns ett starkt socialt tryck från alkoholkonsumenter att andra också ska dricka med er. Man får otroligt mycket skit om man inte dricker, ett vänligt "nej tack", är tydligen en personlig förolämpning i många fall. Samtidigt som alkoholen är närapå obligatorisk i många sociala sammanhang, finns det ett djupt förakt mot dem som inte kan vara som folk och ha kontroll över de mängder de dricker. Däri ligger dubbelmoralen.
    Vem som helst får ha åsikter om vad som helst, men det är märkligt att nykterister visar större empati med missbrukare än vad måttlighetsdrickare gör.

    Tack och lov minskar alkoholdrickandet bland ungdomar, och har gjort så i rätt många år.
  • Thu 21 Nov 2019 09:15
    Grande Rock skrev 2019-11-20 22:26:18 följande:
    Hallå, det är nykterhetsrörelsen som ligger bakom kampanjen. Deras kärnfråga är just att motverka alkoholens negativa bidrag i samhället.
    Ta det för vad det är, det ligger en god tanke bakom.
    Ja,det vet jag. Jag tycker bara att den känns lite felriktad.
  • Thu 21 Nov 2019 09:18
    Plupp73 skrev 2019-11-21 07:02:06 följande:
    Den parallellen kändes inte helt logisk
    På vilket sätt?
    Kampanjen manar fol till att avstå från alkohol för att dte finns barn med föräldrar som har alkoholproblem.
    Därför drog jag parallellen att man kanske ska avstå från julmaten också för att det finns barn som svälter i andra länder.
    För mig känns det lika konstigt.
  • KlantS­murfen
    Thu 21 Nov 2019 09:20
    molly50 skrev 2019-11-20 21:51:22 följande: #146
    Jag förstår hur du menar. Fast varför skulle man dricka mer för att man irriterar sig på kampanjen?
    Det är ju lite sorgligt om folk tänker så.
    Jag gör det då inte.
    Jag tycker bara att det känns lite som att kampanjens syfte är att få alla att avstå från alkohol för att det finns barn med föräldrar som har alkoholproblem.
    Ska vi kanske avstå julmaten också för att det finns barn som svälter i andra länder?
    Jag syftade på de som påstår att man har alkohol problem om man inte avstår helt från alkohol men det är väl inte de som driver kampanjen?
  • Thu 21 Nov 2019 09:37
    KlantSmurfen skrev 2019-11-21 09:20:26 följande:
    Jag syftade på de som påstår att man har alkohol problem om man inte avstår helt från alkohol men det är väl inte de som driver kampanjen?
    Ok. Då hänger jag med. 

    Nej,det är det ju inte.
  • KlantS­murfen
    Thu 21 Nov 2019 09:44
    MammaTillDansband skrev 2019-11-21 07:32:52 följande: #151
    Anonym (B) skrev 2019-11-20 17:18:39 följande:
    Och trots alla dessa åsikter och fördomar du tillskriver oss måttlighetsdrickare så är det inte vi som kör en kampanj för att övertyga andra om att göra som oss eller utmåla de som inte vill göra som oss som mindre bra föräldrar. Är det inte lustigt så säg?

    Sen förstår jag ärligt talat inte vari den påstådda dubbelmoralen skulle ligga. Missbruk är ett allvarligt problem för de som lever med det, menar du att bara för att man själv dricker alkohol ibland borde man inte få ha några åsikter om det? Är det då fritt fram för t ex dina barn att vräka i sig chips och godis tills de lider av sjuklig fetma och du har inget att säga till om det för du äter också godis ibland eller vad?
    Ni måttlighetsdrickare behöver inte kampanja, eftersom ni redan har normen på er sida...

    Dubbelmoralen ligger i att det finns ett starkt socialt tryck från alkoholkonsumenter att andra också ska dricka med er. Man får otroligt mycket skit om man inte dricker, ett vänligt "nej tack", är tydligen en personlig förolämpning i många fall. Samtidigt som alkoholen är närapå obligatorisk i många sociala sammanhang, finns det ett djupt förakt mot dem som inte kan vara som folk och ha kontroll över de mängder de dricker. Däri ligger dubbelmoralen.
    Vem som helst får ha åsikter om vad som helst, men det är märkligt att nykterister visar större empati med missbrukare än vad måttlighetsdrickare gör.

    Tack och lov minskar alkoholdrickandet bland ungdomar, och har gjort så i rätt många år.
    "Man får otroligt mycket skit om man inte dricker, ett vänligt "nej tack", är tydligen en personlig förolämpning i många fall."
    Kanske om man är 14-16, är det vuxna som håller på så har man valt fel umgänge.

    "...men det är märkligt att nykterister visar större empati med missbrukare än vad måttlighetsdrickare gör."
    och det har du har läst i en studie du kan länka till?
  • Anonym (B)
    Thu 21 Nov 2019 11:35
    MammaTillDansband skrev 2019-11-21 07:32:52 följande:

    Ni måttlighetsdrickare behöver inte kampanja, eftersom ni redan har normen på er sida...

    Dubbelmoralen ligger i att det finns ett starkt socialt tryck från alkoholkonsumenter att andra också ska dricka med er. Man får otroligt mycket skit om man inte dricker, ett vänligt "nej tack", är tydligen en personlig förolämpning i många fall. Samtidigt som alkoholen är närapå obligatorisk i många sociala sammanhang, finns det ett djupt förakt mot dem som inte kan vara som folk och ha kontroll över de mängder de dricker. Däri ligger dubbelmoralen.

    Vem som helst får ha åsikter om vad som helst, men det är märkligt att nykterister visar större empati med missbrukare än vad måttlighetsdrickare gör.

    Tack och lov minskar alkoholdrickandet bland ungdomar, och har gjort så i rätt många år.


    Det är ändå rätt magstarkt att hävda att det är måttlighetsdrickarna som utgör ett problem genom sin trångsynthet och det sociala tryck de skulle utöva, samtidigt som du tycker det är bra med en kampanj som uppmanar till att inte dricka alls, med hänvisning till att man tydligen inte kan vara en redig och närvarande förälder efter några öl. Du ser ingen dubbelmoral i det?

    Jag har varit på många olika julfiranden och tillställningar men aldrig stött på den attityd du pratar om där man skulle försöka pressa folk att dricka alkohol eller bete sig illa mot de som väljer att inte göra det. Däremot har jag varit med om en och annan syrlig kommentar från nykterister. Att det finns de som beter sig på det sätt du beskriver tvivlar jag dock inte på men om det är så vanligt förekommande i dina kretsar bör du nog se över vilka du egentligen umgås med. Normala vuxna människor med respekt för andra försöker inte tvinga dem till att göra saker de inte vill.
  • Anonym (Julef­rid)
    Thu 21 Nov 2019 11:58
    Anonym (B) skrev 2019-11-21 11:35:18 följande:

    Det är ändå rätt magstarkt att hävda att det är måttlighetsdrickarna som utgör ett problem genom sin trångsynthet och det sociala tryck de skulle utöva, samtidigt som du tycker det är bra med en kampanj som uppmanar till att inte dricka alls, med hänvisning till att man tydligen inte kan vara en redig och närvarande förälder efter några öl. Du ser ingen dubbelmoral i det?

    Jag har varit på många olika julfiranden och tillställningar men aldrig stött på den attityd du pratar om där man skulle försöka pressa folk att dricka alkohol eller bete sig illa mot de som väljer att inte göra det. Däremot har jag varit med om en och annan syrlig kommentar från nykterister. Att det finns de som beter sig på det sätt du beskriver tvivlar jag dock inte på men om det är så vanligt förekommande i dina kretsar bör du nog se över vilka du egentligen umgås med. Normala vuxna människor med respekt för andra försöker inte tvinga dem till att göra saker de inte vill.


    Kunde inte sagt det bättre själv! Instämmer i allt. Har heller aldrig varit med om att vuxna människor försökt " tvinga " eller påverka någon annan att dricka alkohol sedan 14-15 års ålder. På de tillställningar jag varit på så har det dessutom alltid funnits alkoholfria alternativ.
  • Thu 21 Nov 2019 12:10
    -1
    KlantSmurfen skrev 2019-11-21 09:44:25 följande:
    "Man får otroligt mycket skit om man inte dricker, ett vänligt "nej tack", är tydligen en personlig förolämpning i många fall."
    Kanske om man är 14-16, är det vuxna som håller på så har man valt fel umgänge.

    "...men det är märkligt att nykterister visar större empati med missbrukare än vad måttlighetsdrickare gör."
    och det har du har läst i en studie du kan länka till?
    Min upplevelse av att det inte är socialt accepterat i många vuxna sammanhang att vara nykter delar jag med många andra nyktra.

    Fullständigt anekdotiskt det där med empatin mot missbrukare, så där har jag ingen studie. I den här tråden finns dock en hel del oxå anekdotiska bevis för att människor som dricker känner ett behov av att i text distansera sig från dem som har problem med sitt drickande.
    --------------------------------------
    Avslutar min medverkan i denna tråd med att notera att Vit Jul-kampanjen uppenbarligen når ut. 158 inlägg hittills!
    Ni som tycker att kampanjen är dålig får väl starta en egen. Mitt förslag: promillejul.se 
    Lycka till Skrattande
Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...