• Anonym (Anna)
    Sat 16 Nov 2019 02:01
    6245 visningar
    235 svar
    -1 +7
    235
    6245

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.

  • Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...
  • Anonym (Julef­rid)
    Thu 21 Nov 2019 12:37
    MammaTillDansband skrev 2019-11-21 07:19:31 följande:

    Det är bara att läsa i tråden. Så gott som alla som är negativa till kampanjen skriver saker i stil med:

    Jag tänker ta mig några öl och en snaps på julafton, men jag blir inte dyngrak och slår mina barn för det.

    Först förkunnar man att alkoholen är viktig för ens julfirande, och direkt efter tar man avstånd från de som har ett problematiskt förhållningssätt till denna alkohol.


    Du har ett märkligt sätt att se det i svartvitt!

    Undertonen när du skriver " att alkoholen är viktig " antyder att det enkom är det viktigaste för de som kan hantera den. Du missar det som för de allra flesta är vad det handlar om. Helheten! Jag och många med mig njuter av en god måltid och för mig ingår 1-2 glas gott vin för helhetsupplevelsen. Jag och många med mig dricker inte alkohol för själva alkoholens skull. Jag tycker t.e.x inte att det är gott med öl, ren sprit som t.e.x nubbe, whiskey och cognac mm och avstår alltså från det. Jag väljer dessutom att dricka 1-2 glas riktigt gott men kanske ett dyrare vin än 7-8 glas billigt i mitt tycke illasmakande vin. Och det är det som skiljer mig och fler från de som har alkoholproblem där alkoholen i sig har störst betydelse.

    Men det gör inte att jag ser ner på eller föraktar människor med alkoholproblem. Då jag möter människor med det problemet i mitt yrke och är mycket medveten om hur stort problemet är för många. Och naturligtvis ska allt som kan göras för att man ska få bukt med missbruket och hjälp och stöd till de som behöver.

    Men din svartvita syn har jag mycket svårt för.
  • KlantS­murfen
    Thu 21 Nov 2019 13:25
    MammaTillDansband skrev 2019-11-21 07:32:52 följande: #151
    Anonym (B) skrev 2019-11-20 17:18:39 följande:
    Och trots alla dessa åsikter och fördomar du tillskriver oss måttlighetsdrickare så är det inte vi som kör en kampanj för att övertyga andra om att göra som oss eller utmåla de som inte vill göra som oss som mindre bra föräldrar. Är det inte lustigt så säg?

    Sen förstår jag ärligt talat inte vari den påstådda dubbelmoralen skulle ligga. Missbruk är ett allvarligt problem för de som lever med det, menar du att bara för att man själv dricker alkohol ibland borde man inte få ha några åsikter om det? Är det då fritt fram för t ex dina barn att vräka i sig chips och godis tills de lider av sjuklig fetma och du har inget att säga till om det för du äter också godis ibland eller vad?
    Ni måttlighetsdrickare behöver inte kampanja, eftersom ni redan har normen på er sida...

    Dubbelmoralen ligger i att det finns ett starkt socialt tryck från alkoholkonsumenter att andra också ska dricka med er. Man får otroligt mycket skit om man inte dricker, ett vänligt "nej tack", är tydligen en personlig förolämpning i många fall. Samtidigt som alkoholen är närapå obligatorisk i många sociala sammanhang, finns det ett djupt förakt mot dem som inte kan vara som folk och ha kontroll över de mängder de dricker. Däri ligger dubbelmoralen.
    Vem som helst får ha åsikter om vad som helst, men det är märkligt att nykterister visar större empati med missbrukare än vad måttlighetsdrickare gör.

    Tack och lov minskar alkoholdrickandet bland ungdomar, och har gjort så i rätt många år.
    MammaTillDansband skrev 2019-11-21 12:10:23 följande: #159
    KlantSmurfen skrev 2019-11-21 09:44:25 följande:
    "Man får otroligt mycket skit om man inte dricker, ett vänligt "nej tack", är tydligen en personlig förolämpning i många fall."
    Kanske om man är 14-16, är det vuxna som håller på så har man valt fel umgänge.

    "...men det är märkligt att nykterister visar större empati med missbrukare än vad måttlighetsdrickare gör."
    och det har du har läst i en studie du kan länka till?
    Min upplevelse av att det inte är socialt accepterat i många vuxna sammanhang att vara nykter delar jag med många andra nyktra.

    Fullständigt anekdotiskt det där med empatin mot missbrukare, så där har jag ingen studie. I den här tråden finns dock en hel del oxå anekdotiska bevis för att människor som dricker känner ett behov av att i text distansera sig från dem som har problem med sitt drickande.
    --------------------------------------
    Avslutar min medverkan i denna tråd med att notera att Vit Jul-kampanjen uppenbarligen når ut. 158 inlägg hittills!
    Ni som tycker att kampanjen är dålig får väl starta en egen. Mitt förslag: promillejul.se 
    Lycka till Skrattande
  • Thu 21 Nov 2019 13:32
    MammaTillDansband skrev 2019-11-21 12:10:23 följande:
    Min upplevelse av att det inte är socialt accepterat i många vuxna sammanhang att vara nykter delar jag med många andra nyktra.

    Fullständigt anekdotiskt det där med empatin mot missbrukare, så där har jag ingen studie. I den här tråden finns dock en hel del oxå anekdotiska bevis för att människor som dricker känner ett behov av att i text distansera sig från dem som har problem med sitt drickande.
    --------------------------------------
    Avslutar min medverkan i denna tråd med att notera att Vit Jul-kampanjen uppenbarligen når ut. 158 inlägg hittills!
    Ni som tycker att kampanjen är dålig får väl starta en egen. Mitt förslag: promillejul.se 
    Lycka till Skrattande
    Jag känner inte heller igen det här med att man inte skulle bli accepterad för att man är nykter på ett julfirande eller annan tillställning.
    Jag har varit på fester i både nyktert tillstånd och där jag har druckit alkohol.
    Och inte någonstans har jag stött på någon som ifrågasatt varför jag varit nykter.
    Om du ofta stöter på sådana personer så umgås du kanske i fel kretsar,som flera redan har påpekat.

    Jag känner stor empati för människor med missbruksproblem och har även hjälpt personer med dessa problem att få hjälp att komma ur sitt missbruk.
    Så det skulle aldrig falla mig in i att distansera mig från personer som inte dricker.
    Däremot tycker jag att man måste kunna få ta en öl och en snaps till julmaten utan att bli klassad som fyllo.
  • Thu 21 Nov 2019 13:39
    molly50 skrev 2019-11-21 13:32:42 följande:
    Jag känner inte heller igen det här med att man inte skulle bli accepterad för att man är nykter på ett julfirande eller annan tillställning.
    Jag har varit på fester i både nyktert tillstånd och där jag har druckit alkohol.
    Och inte någonstans har jag stött på någon som ifrågasatt varför jag varit nykter.
    Om du ofta stöter på sådana personer så umgås du kanske i fel kretsar,som flera redan har påpekat.

    Jag känner stor empati för människor med missbruksproblem och har även hjälpt personer med dessa problem att få hjälp att komma ur sitt missbruk.
    Så det skulle aldrig falla mig in i att distansera mig från personer som inte dricker.
    Däremot tycker jag att man måste kunna få ta en öl och en snaps till julmaten utan att bli klassad som fyllo.
    *Distansera mig från personer som dricker,ska det stå.
    Distanserar mig inte från de som inte dricker heller,för den delen.
  • Anonym (A)
    Thu 21 Nov 2019 15:06
    molly50 skrev 2019-11-21 13:32:42 följande:
    Jag känner inte heller igen det här med att man inte skulle bli accepterad för att man är nykter på ett julfirande eller annan tillställning.
    Jag har varit på fester i både nyktert tillstånd och där jag har druckit alkohol.
    Och inte någonstans har jag stött på någon som ifrågasatt varför jag varit nykter.
    Om du ofta stöter på sådana personer så umgås du kanske i fel kretsar,som flera redan har påpekat.

    Jag känner stor empati för människor med missbruksproblem och har även hjälpt personer med dessa problem att få hjälp att komma ur sitt missbruk.
    Så det skulle aldrig falla mig in i att distansera mig från personer som inte dricker.
    Däremot tycker jag att man måste kunna få ta en öl och en snaps till julmaten utan att bli klassad som fyllo.
    Håller med
  • Anonym (-)
    Thu 21 Nov 2019 15:32
    +1

    jag är uppväxt med "vita jular",så för mig är det ju uppenbart att man inte dricker på julafton om man har barn, om du inte har barn så drick tills du stupar om du nu vill det.
    Tycker det är lite lustigt att sitta och dricka snaps, vin och öl på julafton när barn är med även om du inte dricker dig full..

  • Anonym
    Thu 21 Nov 2019 16:07
    Anonym (-) skrev 2019-11-21 15:32:44 följande:

    jag är uppväxt med "vita jular",så för mig är det ju uppenbart att man inte dricker på julafton om man har barn, om du inte har barn så drick tills du stupar om du nu vill det.

    Tycker det är lite lustigt att sitta och dricka snaps, vin och öl på julafton när barn är med även om du inte dricker dig full..


    Lustigt?

    Hur då "lustigt"?
  • Anonym (-)
    Thu 21 Nov 2019 16:30
    Anonym skrev 2019-11-21 16:07:17 följande:
    Lustigt?

    Hur då "lustigt"?
    Lustigt att föräldrar tycker det är okay att dricka alkohol med små barn i närheten?
  • Thu 21 Nov 2019 17:06
    Anonym (-) skrev 2019-11-21 16:30:46 följande:
    Lustigt att föräldrar tycker det är okay att dricka alkohol med små barn i närheten?
    Men det är väl skillnad på att ta en öl till maten och att supa sig aprak.
    Det sistnämnda kan jag hålla med om att man inte gör när barn är med.
    Men en öl till maten blir man knappast aprak av.
  • Anonym (kapte­n)
    Thu 21 Nov 2019 22:38
    Anonym (-) skrev 2019-11-21 16:30:46 följande:
    Lustigt att föräldrar tycker det är okay att dricka alkohol med små barn i närheten?
    Har man barn är de ju mer eller mindre alltid i närheten. Då ska alla vara nykterister då helt enkelt? 
Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...