• Anonym (Anna)
    Sat 16 Nov 2019 02:01
    6139 visningar
    235 svar
    -1 +7
    235
    6139

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.

  • Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...
  • Tue 3 Dec 2019 07:58
    KlantSmurfen skrev 2019-12-03 07:23:59 följande:

    Att folk kritiserar är du inte nykter på jul är du alkis beror på att det är ett korkat och felaktigt påstående, att samma personer kritiserar de som besvarar kritiken med är det så känsligt är du nog alkis har nog inte med läsförståelsen att göra.


    Återigen, det händer visst något med läsförståelsen och i vilka riktningar man bränner av sitt försvar. Vilket skulle bevisas.
    #inteensamaldrigglömd
  • Tue 3 Dec 2019 08:36
    pyssel skrev 2019-12-03 06:02:46 följande:
    Ja det förvånar mig lite att det händer en del med läsförståelsen i sådana här trådar. Men det kanske är så att många "man" ska ta sig en funderare varför ämnet är så känsligt, jag kan se mer än en anledning.
    Och vilka anledningar är det?
  • Anonym (A)
    Tue 3 Dec 2019 13:10
    pyssel skrev 2019-12-03 07:58:16 följande:
    Återigen, det händer visst något med läsförståelsen och i vilka riktningar man bränner av sitt försvar. Vilket skulle bevisas.
    Håller med
  • Tue 3 Dec 2019 15:03
    +1
    molly50 skrev 2019-12-03 08:36:03 följande:

    Och vilka anledningar är det?


    Att alkoholproblem är omgärdat av så mkt skam, skuld och tabun att det inte bara är de som faktiskt har ett problem som slår bakut när ämnet är på tapeten. Se bara i tråden hur många som på egen hand läser in tolkningar i inlägg som "svart/vita" och sedan bygger sin egen argumtation på det egna hjärnspöket. Det är känsligt för att man läser in anklagelser om något av det fulaste vi har i samhället - Fyllona, fast man inte är det. Eller ännu värre - Fyllot som har barn.
    #inteensamaldrigglömd
  • Tue 3 Dec 2019 20:14
    pyssel skrev 2019-12-03 15:03:56 följande:
    Att alkoholproblem är omgärdat av så mkt skam, skuld och tabun att det inte bara är de som faktiskt har ett problem som slår bakut när ämnet är på tapeten. Se bara i tråden hur många som på egen hand läser in tolkningar i inlägg som "svart/vita" och sedan bygger sin egen argumtation på det egna hjärnspöket. Det är känsligt för att man läser in anklagelser om något av det fulaste vi har i samhället - Fyllona, fast man inte är det. Eller ännu värre - Fyllot som har barn.
    Men återigen,när någon påpekar att man bör se över sina alkoholvanor om man vill ta en öl till maten så tycker jag att man måste få besvara det.
    En sådan sak går ju bara att läsa in på ett sätt.
  • KlantS­murfen
    Tue 3 Dec 2019 22:56
    +1
    Nykterhetsrörelsen gör livet svårt för nykterister
    timbro.se/smedjan/nykterhetsrorelsen-gor-livet-svart-nykterister/
    face-with-tears-of-joy_1f602.png
  • Anonym (ABC)
    Wed 4 Dec 2019 00:13
    molly50 skrev 2019-12-03 20:14:49 följande:
    Men återigen,när någon påpekar att man bör se över sina alkoholvanor om man vill ta en öl till maten så tycker jag att man måste få besvara det.
    En sådan sak går ju bara att läsa in på ett sätt.
    Eller så låter man bli sådana här trådar, när man reagerar som du gör. Du behöver inte bemöta sådant du blir provocerad av, du väljer själv att gå in här och reta dig. Varför? Varför tar du det så  personligt när en okänd människa tycker att en julöl är för mycket? Varför inte bara avfärda det som strunt?
  • KlantS­murfen
    Wed 4 Dec 2019 01:28
    molly50 skrev 2019-12-03 20:14:49 följande: #204
    Men återigen,när någon påpekar att man bör se över sina alkoholvanor om man vill ta en öl till maten så tycker jag att man måste få besvara det.
    En sådan sak går ju bara att läsa in på ett sätt.
    jo, men när det handlar mer om att moralisera än att göra nytta blir det ju helt fel att kritisera.
  • Wed 4 Dec 2019 06:08
    molly50 skrev 2019-12-03 20:14:49 följande:

    Men återigen,när någon påpekar att man bör se över sina alkoholvanor om man vill ta en öl till maten så tycker jag att man måste få besvara det.

    En sådan sak går ju bara att läsa in på ett sätt.


    Kollade alla inlägg du svarat på och inte ett enda "påpekar att man bör se över sina alkoholvanor om man vill ta en öl till maten". Det finns e t t inlägg du svarat på som uttrycker en åsikt att man inte dricker alkohol runt barn. Så var är alla påhopp om "en julöl" du besvarat?
    #inteensamaldrigglömd
  • Wed 4 Dec 2019 08:49
    Anonym (ABC) skrev 2019-12-04 00:13:16 följande:
    Eller så låter man bli sådana här trådar, när man reagerar som du gör. Du behöver inte bemöta sådant du blir provocerad av, du väljer själv att gå in här och reta dig. Varför? Varför tar du det så  personligt när en okänd människa tycker att en julöl är för mycket? Varför inte bara avfärda det som strunt?
    Ja,det borde man ju göra.
    Men det är faktiskt ganska provocerande att bli påhoppad för att man tycker om att ta en öl till maten på jul. Och det är samma visa varje år när den här kampanjen börjar dyka upp.
    Jag tycker att länken som KlantSmurfen la in beskriver på ett ganska bra sätt vad det handlar om.
    Du verkar haka upp dig på mina åsikter också? Varför?
Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...