• Anonym (Anna)
    Sat 16 Nov 2019 02:01
    6133 visningar
    235 svar
    -1 +7
    235
    6133

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.

  • Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...
  • Wed 4 Dec 2019 08:52
    KlantSmurfen skrev 2019-12-04 01:28:10 följande:
    jo, men när det handlar mer om att moralisera än att göra nytta blir det ju helt fel att kritisera.
    Ja,det borde ju gälla de som kritiserar de som dricker också då.
  • Wed 4 Dec 2019 08:54
    pyssel skrev 2019-12-04 06:08:30 följande:
    Kollade alla inlägg du svarat på och inte ett enda "påpekar att man bör se över sina alkoholvanor om man vill ta en öl till maten". Det finns e t t inlägg du svarat på som uttrycker en åsikt att man inte dricker alkohol runt barn. Så var är alla påhopp om "en julöl" du besvarat?
    Kanske inte just i den här tråden. Men det finns ju andra trådar,både här och på andra forum där jag stött på detta.
    Jag orkar faktiskt inte sitta och leta fram allt.
    Du får helt enkelt tro mig på mitt ord.
  • KlantS­murfen
    Wed 4 Dec 2019 09:28
    molly50 skrev 2019-12-04 08:52:20 följande: #210
    KlantSmurfen skrev 2019-12-04 01:28:10 följande:
    jo, men när det handlar mer om att moralisera än att göra nytta blir det ju helt fel att kritisera.
    Ja,det borde ju gälla de som kritiserar de som dricker också då.
    nja, om jag ska moralisera över hur du använder punkt när du skriver bara för moraliserandets skull vill jag inte ha några kommentarer om mitt moraliserande eftersom det förstör för mig så jag måste hitta på olika anledningar till varför du yttrar dig.
  • Wed 4 Dec 2019 09:36
    KlantSmurfen skrev 2019-12-04 09:28:39 följande:
    nja, om jag ska moralisera över hur du använder punkt när du skriver bara för moraliserandets skull vill jag inte ha några kommentarer om mitt moraliserande eftersom det förstör för mig så jag måste hitta på olika anledningar till varför du yttrar dig.
    Jag tror att vi egentligen menar samma sak. 
  • Anonym (ABC)
    Wed 4 Dec 2019 09:40
    -2
    molly50 skrev 2019-12-04 08:49:56 följande:
    Ja,det borde man ju göra.
    Men det är faktiskt ganska provocerande att bli påhoppad för att man tycker om att ta en öl till maten på jul. Och det är samma visa varje år när den här kampanjen börjar dyka upp.
    Jag tycker att länken som KlantSmurfen la in beskriver på ett ganska bra sätt vad det handlar om.
    Du verkar haka upp dig på mina åsikter också? Varför?
    Fast nu blir du ju inte påhoppad, du väljer att se det så. Ingen, jag säger ingen, bryr sig om din julöl.

    Måste vara svårt att leva när man tar allt andra tycker personligt.
  • Anonym (ABC)
    Wed 4 Dec 2019 09:41
    -2
    molly50 skrev 2019-12-04 08:54:11 följande:
    Kanske inte just i den här tråden. Men det finns ju andra trådar,både här och på andra forum där jag stött på detta.
    Jag orkar faktiskt inte sitta och leta fram allt.
    Du får helt enkelt tro mig på mitt ord.
    Du går alltså in i olika forum och läser detta, istället för att bara skita i vad andra tycker.

    Ja, du verkar ju närmast besatt av detta ämne...
  • Wed 4 Dec 2019 10:04
    Anonym (ABC) skrev 2019-12-04 09:40:18 följande:
    Fast nu blir du ju inte påhoppad, du väljer att se det så. Ingen, jag säger ingen, bryr sig om din julöl.

    Måste vara svårt att leva när man tar allt andra tycker personligt.
    Men nu är det ju uppenbarligen inte bara jag som har reagerat på detta faktum.
    Men det bortser du ifrån utan väljer bara att se det som att jag bara tar det personligt. Vilket jag inte gör. I alla fall inte vad gäller mitt drickande.
    Det jag försöker få fram är att den här nykterhetskampanjen ofta bidrar till att de som dricker med måtta får höra att det inte är ok. Även fast de dricker med måtta.
    Och det är irriterande.
    Anonym (ABC) skrev 2019-12-04 09:41:57 följande:
    Du går alltså in i olika forum och läser detta, istället för att bara skita i vad andra tycker.

    Ja, du verkar ju närmast besatt av detta ämne...
    Det är din åsikt och den får stå för dig.
  • Anonym (Kvinn­a 39)
    Wed 4 Dec 2019 10:12

    Det finns väl bara en inställning till den här frågan, åtminstone om man frågar barnen, och det är en vit jul för samtliga vuxna.

  • Anonym (ABC)
    Wed 4 Dec 2019 10:14
    -2
    molly50 skrev 2019-12-04 10:04:31 följande:
    Men nu är det ju uppenbarligen inte bara jag som har reagerat på detta faktum.
    Men det bortser du ifrån utan väljer bara att se det som att jag bara tar det personligt. Vilket jag inte gör. I alla fall inte vad gäller mitt drickande.
    Det jag försöker få fram är att den här nykterhetskampanjen ofta bidrar till att de som dricker med måtta får höra att det inte är ok. Även fast de dricker med måtta.
    Och det är irriterande.
    Anonym (ABC) skrev 2019-12-04 09:41:57 följande:
    Du går alltså in i olika forum och läser detta, istället för att bara skita i vad andra tycker.

    Ja, du verkar ju närmast besatt av detta ämne...
    Det är din åsikt och den får stå för dig.
    Det är irriterande, skriver du. Men då tycker jag att du ska sluta läsa om det. Varför vill du bli irriterad?

    Och att du sitter på olika forum och ifrågasätter, vad hjälper det, varför vänder du dig inte till dom som gör kampanjen, om den nu inkräktar så mycket på ditt liv?

    Ja, för mig blir det inte mer rätt för att flera irriterar sig. Det är inget jag bortser från. Förstår bara inte vad det har med saken att göra, men du känner dig kanske mer trygg om andra också försvarar din julöl, nu när du känner dig påhoppad.

    Ja, jag vet att du tycker att kampanjen bidrar till att folk som dricker måttligt känner sig påhoppade. Men bli då irriterad i 10 sekunder och släpp det sedan.
  • Wed 4 Dec 2019 11:29
    +1
    Anonym (ABC) skrev 2019-12-04 10:14:17 följande:
    Det är irriterande, skriver du. Men då tycker jag att du ska sluta läsa om det. Varför vill du bli irriterad?

    Och att du sitter på olika forum och ifrågasätter, vad hjälper det, varför vänder du dig inte till dom som gör kampanjen, om den nu inkräktar så mycket på ditt liv?

    Ja, för mig blir det inte mer rätt för att flera irriterar sig. Det är inget jag bortser från. Förstår bara inte vad det har med saken att göra, men du känner dig kanske mer trygg om andra också försvarar din julöl, nu när du känner dig påhoppad.

    Ja, jag vet att du tycker att kampanjen bidrar till att folk som dricker måttligt känner sig påhoppade. Men bli då irriterad i 10 sekunder och släpp det sedan.
    Jag tycker du verkar irritera dig minst lika mycket,om jag ska vara ärlig.
    På mig och min inställning.
    Om du stör dig så på mig så ska vi kanske avsluta denna diskussion.
    Vi kommer ändå ingenvart.
Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...