• Anonym (Anna)
    Sat 16 Nov 2019 02:01
    6137 visningar
    235 svar
    -1 +7
    235
    6137

    "Vit jul!" då var det dags igen...

    Nu börjar kampanjer för "vit jul" dyka upp på Facebook igen...

    Och som vanligt är det bara svart eller vitt som gäller: absolut ingen alkohol eller stupfull.

    Att dricka måttligt (som de flesta faktiskt gör) är inget alternativ...

    Nej, det finns bara två läger; antingen det vita helnyktra och duktiga lägret, eller det svarta lägret, där föräldrar ligger fulla och avdeckade på golvet lagom till Kalles jul, fulla jultomtar och bråk, skrik och fylla...

    Jag tänker att resten av årets dagar är lika viktiga.

    Ligger föräldrar och tomtar redlöst berusade på golvet på julafton, så är det nog illa även resten av året.

  • Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...
  • Anonym (ABC)
    Wed 4 Dec 2019 11:33
    molly50 skrev 2019-12-04 11:29:10 följande:
    Jag tycker du verkar irritera dig minst lika mycket,om jag ska vara ärlig.
    På mig och min inställning.
    Om du stör dig så på mig så ska vi kanske avsluta denna diskussion.
    Vi kommer ändå ingenvart.
    Nej, jag är inte irriterad,  bara fascinerad över hur folk tänker. Att man dras till saker man inte tycker om, att man måste förklara sig inför okända människor. Intressant fenomen, detta med alkohol. Att det rör upp så mycket känslor.

    I grundfrågan tycker vi nog lika, jag har aldrig firat en helt vit jul med undantag för när jag var gravid. Däremot tar jag inte illa upp om andra tycker att alla ska vara nyktra. Det är bara deras åsikt, ingen har sagt något till mig personligen, så varför skulle jag bry mig?
  • Anonym (Skärp dig, Anna!)
    Wed 4 Dec 2019 12:50
    -1

    Skärp dig TS-Anna!

    Om du vet med dig själv att du dricker med måtta, så GÖR DET DÅ! Då gäller inte detta dig!

    Det här gäller sådana som INTE kan dricka med måtta.

    Så, lägg ner, Anna! Kampanjen vit jul är både bra och viktig! Men det är ingen LAG som säger att INGEN får dricka ALLS!

    Vet du med dig att du kan dricka med måtta SÅ GÖR DET! Men GE FAN i att klanka ner på denna OERHÖRT VIKTIGA KAMPANJ!!!

  • Anonym (Fanta­sier)
    Wed 4 Dec 2019 15:11
    +1
    Anonym (Kvinna 39) skrev 2019-12-04 10:12:41 följande:

    Det finns väl bara en inställning till den här frågan, åtminstone om man frågar barnen, och det är en vit jul för samtliga vuxna.


    De flesta vuxna frågar inte barnen.
    Är du en av dem som predikar om att julen är baaaaarnens högtid?
  • Wed 4 Dec 2019 15:20
    -1
    Anonym (Fantasier) skrev 2019-12-04 15:11:18 följande:

    De flesta vuxna frågar inte barnen.

    Är du en av dem som predikar om att julen är baaaaarnens högtid?


    Fast om man nu bryr sig om sitt barn som förälder så är det väl ärligt talat inte för mycket begärt att fråga sitt barn "hur känner du när mamma och pappa tar en öl på julafton?". Och sedan anpassa sig därefter för att ens barn ska må bra... Vuxna borde fråga barnen betydligt mer än de gör i dag (och nej, jag sa fråga. Inte bestämma).
  • Anonym (Fanta­sier)
    Wed 4 Dec 2019 15:38
    +2
    IceKitten skrev 2019-12-04 15:20:53 följande:
    Fast om man nu bryr sig om sitt barn som förälder så är det väl ärligt talat inte för mycket begärt att fråga sitt barn "hur känner du när mamma och pappa tar en öl på julafton?". Och sedan anpassa sig därefter för att ens barn ska må bra... Vuxna borde fråga barnen betydligt mer än de gör i dag (och nej, jag sa fråga. Inte bestämma).
    Jag håller inte med.
    Om ölen är en måltidsdryck så det en självklarhet att dricka den, en öl gör ingen påverkad.
    Nu har jag inga yngre barn men dock barnbarn, vi dricker alkohol med dem närvarande. Även barnens kusiner är med.
    Inga som helst problem.
  • Wed 4 Dec 2019 16:19
    Anonym (Fantasier) skrev 2019-12-04 15:38:56 följande:

    Jag håller inte med.

    Om ölen är en måltidsdryck så det en självklarhet att dricka den, en öl gör ingen påverkad.

    Nu har jag inga yngre barn men dock barnbarn, vi dricker alkohol med dem närvarande. Även barnens kusiner är med.

    Inga som helst problem.


    Håller inte med om vadå? Att man som förälder borde bry sig tillräckligt om sina barn för att ta med deras känslor i beräkningen? För det var vad jag skrev...

    Steg 1. Fråga barnen hur de känner inför att föräldrarna dricker alkohol.

    Steg 2. Anpassa sig ifall barnen känner obehag inför det.

    Jag ogillade väldigt mycket när min mamma drack när jag var liten (nej, hon var inte alkoholist och nej, det var inga stora fyllor). Jag märkte av att hon blev lite mer högljudd och yvig, och det gjorde mig osäker och obekväm. Det är ingenting jag kommer utsätta mina barn för bara för att jag tvunget måste få dricka en öl till julbordet... Jag kan dricka den ölen någon annan gång.
  • Wed 4 Dec 2019 19:46
    Anonym (Fantasier) skrev 2019-12-04 15:11:18 följande:
    De flesta vuxna frågar inte barnen.
    Är du en av dem som predikar om att julen är baaaaarnens högtid?
    Jag har då pratat med mina barn och frågat vad de tycker om vi tar en öl till maten.
    Och de har inte haft några problem med det.
    Hade de haft det så hade vi avstått.

    För övrigt så tycker jag att julen är allas högtid.
  • Wed 4 Dec 2019 19:49
    Anonym (ABC) skrev 2019-12-04 11:33:30 följande:
    Nej, jag är inte irriterad,  bara fascinerad över hur folk tänker. Att man dras till saker man inte tycker om, att man måste förklara sig inför okända människor. Intressant fenomen, detta med alkohol. Att det rör upp så mycket känslor.

    I grundfrågan tycker vi nog lika, jag har aldrig firat en helt vit jul med undantag för när jag var gravid. Däremot tar jag inte illa upp om andra tycker att alla ska vara nyktra. Det är bara deras åsikt, ingen har sagt något till mig personligen, så varför skulle jag bry mig?
    Ja,det är jag också Fascinerad över hur folk tänker.
  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Tue 10 Dec 2019 01:08
    Anonym (Skärp dig, Anna!) skrev 2019-12-04 12:50:22 följande:

    Skärp dig TS-Anna!

    Om du vet med dig själv att du dricker med måtta, så GÖR DET DÅ! Då gäller inte detta dig!

    Det här gäller sådana som INTE kan dricka med måtta.

    Så, lägg ner, Anna! Kampanjen vit jul är både bra och viktig! Men det är ingen LAG som säger att INGEN får dricka ALLS!

    Vet du med dig att du kan dricka med måtta SÅ GÖR DET! Men GE FAN i att klanka ner på denna OERHÖRT VIKTIGA KAMPANJ!!!


    Oj vad du tog åt dig!

    Jag vet att det inte finns någon lag som förbjuder folk att dricka alkohol, och det har jag aldrig påstått att det finns heller. Vet inte varför du ens nämnde denna obefintliga "lag"?

    Jag tycker kampanjen är rätt värdelös, och inte särskilt viktig...

    De som inte kan dricka med måtta kommer inte låta bli att dricka bara för att en kampanj på facebook förespråkar en helnykter jul...

    Det är bara naivt att tro att det förändrar något.
  • Tue 10 Dec 2019 02:32
    "Vit jul!" då var det dags igen... står det som rubrik.   Tomte

    När någon snackar om "vit jul" så symboliserar jag det med snö, halka, långa bilköer och trafikolyckor - minst ett dussin döda i trafiken.

    Kom faktiskt inte ens att tänka på alkohol men det kanske beror på att jag inte dricker alkohol. Nåja, jag är ingen absolutist. Jag älskar ex glögg och kan dricka en "stor stark" eller god drink. Men fylla? Nej tack! Det är inget för mig. Varken jul, nyår eller midsommar. Jag röker hellre.

    SMOKE ON  Cool
  • Tue 10 Dec 2019 05:27

    Håller helt med julen ska vara vit!!

    Massor med snö och hekto vis med Cola.

  • Anonym (A)
    Tue 10 Dec 2019 13:50
    Anonym (Fantasier) skrev 2019-12-04 15:38:56 följande:
    Jag håller inte med.
    Om ölen är en måltidsdryck så det en självklarhet att dricka den, en öl gör ingen påverkad.
    Nu har jag inga yngre barn men dock barnbarn, vi dricker alkohol med dem närvarande. Även barnens kusiner är med.
    Inga som helst problem.
    Håller med
  • Tue 10 Dec 2019 22:55
    Anonym (Fantasier) skrev 2019-12-04 15:38:56 följande:
    Jag håller inte med.
    Om ölen är en måltidsdryck så det en självklarhet att dricka den, en öl gör ingen påverkad.
    Nu har jag inga yngre barn men dock barnbarn, vi dricker alkohol med dem närvarande. Även barnens kusiner är med.
    Inga som helst problem.
  • Anonym (Anna) Trådstartaren
    Wed 11 Dec 2019 01:32
    Håkan på Öland skrev 2019-12-10 02:32:21 följande:

    "Vit jul!" då var det dags igen... står det som rubrik.  

    När någon snackar om "vit jul" så symboliserar jag det med snö, halka, långa bilköer och trafikolyckor - minst ett dussin döda i trafiken.

    Kom faktiskt inte ens att tänka på alkohol men det kanske beror på att jag inte dricker alkohol. Nåja, jag är ingen absolutist. Jag älskar ex glögg och kan dricka en "stor stark" eller god drink. Men fylla? Nej tack! Det är inget för mig. Varken jul, nyår eller midsommar. Jag röker hellre.

    SMOKE ON 


    Jag personligen förknippar egentligen "vit jul" med snö, men nu var det så att den här facebookkampanjen kallades "vit jul", därav jag skrev så i rubriken :)
  • Wed 11 Dec 2019 11:37

    Ropen skalla kola åt alla!

  • Wed 11 Dec 2019 11:53
    Anonym (Anna) skrev 2019-12-11 01:32:14 följande:
    Jag personligen förknippar egentligen "vit jul" med snö, men nu var det så att den här facebookkampanjen kallades "vit jul", därav jag skrev så i rubriken :)
    Jag kanske snedvinklade mitt svar när jag skrev att jag symboliserar "vit jul" med snö, halka, långa bilköer och trafikolyckor - minst ett dussin döda i trafiken.... men självklart älskar jag en vit jul med massor av snö bara man slipper vara ute på vägarna och hamna i diket.

    Julen är ju barnens högtid i dubbel bemärkelse, även religöst. Så varför inte ge barnen den julklappen - en alkoholfri jul?
Svar på tråden "Vit jul!" då var det dags igen...