• Anonym (K)
    Mon 18 Nov 2019 08:21
    3758 visningar
    174 svar
    -5 +6
    174
    3758

    Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?

    Kvinnor har länge fått gömma sin sexualitet eller blivit hämmade i den. Men det håller på och vända eller redan har vänt. Idag så kan jag uppleva att kvinnor hyllas som vågar prata sex, det finns mer sexleksaker än någonsin åt kvinnor, det görs talk-shows, reklam riktas åt kvinnor, kvinnor uppmuntras att vara öppna gällandes sex osv. 

    Finns säkert någon här och där som fortfarande inte vill det men i det stora hela ser det ju ljust ut. Det är bra. 

    Jag vill gärna se saker från båda könens synvinkel. I denna frammarsch som är jättebra för kvinnornas del så kan jag även uppleva att mäns inte har samma frihet. Förstå mig rätt här, män har ofta uttryckt sin sexualitet, ibland påtvingat andra den. Men det är inte samma sak som att det varit accepterat hos andra.

    Män pratar gärna sex, ja. Men de blir lika ofta bedömda för det. De ses som snuskhummrar, deras sexualitet ses inte som lika fin, man känner inte på allvar inombords att män också ska få njuta lika mycket osv. Tänk er bara känslorna när man tänker sig kvinnan som kommer ut med en nyköpt dildo och mannen som kommer efter med en nyköpt vagina. Varför ser vi oftare ner på honom för det? Har inte han samma rätt att få njuta på samma villkor som kvinnan? 

    Så även om män uttrycker sex mer än kvinnor så betyder det inte att de ändå får göra det på samma villkor. Lyssnar vi med samma seriösitet om en man berättar vad han gillar inom sex? Vill vi på allvar att män också ska få uttrycka sin sexualitet fullt ut? 

    Kan uppleva att män idag på grund av att viss historia istället blir hämmade i sin sexualitet. De får inte prata sex eller de får men det får inte ta för mycket plats. De måste vara försiktiga med att tala om vad de tycker om osv. 

    Vad känner ni? Är det ok för en man att uttrycka sin sexualitet? Med handen på hjärtat och innerst inne? 

    Om inte vad kan vi göra för att få rätsida på detta?

  • Svar på tråden Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?
  • Anonym (What?­)
    Mon 18 Nov 2019 08:27
    #1

    Vad menar du TS? Jag har aldrig hört varken man eller kvinna tala öppet om att de har köpt en sexleksak? Var träffar du dessa människor som är så gränslösa?

  • Anonym (K) Trådstartaren
    Mon 18 Nov 2019 08:34
    #2
    Anonym (What?) skrev 2019-11-18 08:27:35 följande:

    Vad menar du TS? Jag har aldrig hört varken man eller kvinna tala öppet om att de har köpt en sexleksak? Var träffar du dessa människor som är så gränslösa?


    Jag skrev aldrig det. Jag skrev att när vi tänker oss en man med vaginaleksak och en kvinna med sin dildo så ser vi framför oss kvinnan som mycket mer ok. 

    I samhället idag så är det mycket mer ok för kvinnor att prata sex eller att hjälpa kvinnor med sin sexualitet i form av artiklar, leksaker o annat. Men det motsatta för män är fortfarande lite tabubelagt. Mannens sexualitet ses lite mer ofin.

    Sen pratas det ju en del sex i slutna sammanhang vid t.ex. middagar bland kompisar osv. När då tjejer berättar om va de gillar så ses det finare än om en kille berättar vad han gillar. Innerst inne så ses mannen sexualitet i sammanhanget inte lika ok. 

    Men jag tänker mig mer på ett samhällsplan hur vi ska göra för att män också ska känna att deras sexualitet är lika ok.
  • Anonym (goodl­ife)
    Mon 18 Nov 2019 08:35
    #3

    Ok är det. Det är förväntat till och med.
    Men många kvinnor tycker att mäns sexualitet är ful.
    Den ska fördömas.
    De tycker att män är slav under sina lustar. Är du ensam med en man så riskerar du att bli våldtagen.
    Män är farliga och äckliga svin.

  • Anonym (Nej tack)
    Mon 18 Nov 2019 08:39
    #4

    Nej tack! Jag vill inte höra kåta män komma med skamliga förslag eller skicka dickpicks som ofredar kvinnor!

  • Anonym (...)
    Mon 18 Nov 2019 08:39
    #5

    Mäns sexualitet överskuggar det mesta vi hör om sex. Så till den grad att sex som inte är en kuk som ska penetrera något inte ens ses som sex.

    Så ja mön får verkligen uttrycka sin sexualitet. Kanske till och med lite väl mycket. Hade varit skönt med omväxling.

  • Anonym (K) Trådstartaren
    Mon 18 Nov 2019 08:41
    #6

    Några källor:

    Susann Larsdotter sexolog på RFSU skriver bland annat:
     Vi ser på kvinnors sexualitet som lite finare och snällare, medan männens sexualitet anses farligare och ?fulare?. Det är ideal som vi måste problematisera, säger hon.


    Vi ser absolut att det är en skillnad. Det är fortfarande inte lika accepterat för män att köpa en lösvagina som det är för en kvinna att äga en vibrator, säger Michael Ahlén, vd för Vuxen.se.


    Föreläsare och feminist skriver:
    Det finns i princip två huvudlinjer för hur manlig sexualitet diskuteras  och tillåts ta sig uttryck, där ?ha kontrollen? samt ?omättligt sexbehov? ligger som en våt filt över allt, och ofta korsas dessa två linjer.



    Linje ett: Som något att skratta åt. Där männen ofta utmålas som smått patetiska slavar för sin sexualitet. Exempel på detta är så gott som alla komedier hollywood någonsin skapat, från American Pie och Supersugen till Get him to the greek och Den där Mary..



    Linje två: Som äcklig, något som gärna ska få oss att rysa av lättare obehag eller känna avsmak. Detta innefattar ofta porträtteringar av mannen som den sexuella förövaren på olika vis men kan också korsas med det ?humoristiska? och bli något som skall föreställa äckligt men kul.

  • Anonym (What?­)
    Mon 18 Nov 2019 08:42
    #7
    Anonym (goodlife) skrev 2019-11-18 08:35:39 följande:
    Ok är det. Det är förväntat till och med. Men många kvinnor tycker att mäns sexualitet är ful. Den ska fördömas. De tycker att män är slav under sina lustar. Är du ensam med en man så riskerar du att bli våldtagen. Män är farliga och äckliga svin.

    Fast det är ju rent statistiskt farligt för en kvinna att vara ensam med en man, hur kan du ifrågasätta det? Sen fattar jag att långt ifrån alla män begår sexuella övergrepp, problemet är att en kvinna omöjligt kan veta vilken man som gör detta. För övrigt så är det bara att läsa valfri tråd i Sex och samlevnad för att förstå att de män som hänger där tänker med kuken. Så fort en kvinna skriver något om sex överöses hon med PM-förfrågningar. Det ger män överlag dåligt rykte, att inte kunna diskutera sex och samlevnad utan att komma med massa inviter.
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Mon 18 Nov 2019 08:47
    #8

    Det handlar inte om att skicka dickpics. Lika lite som att hjälpa kvinnor med sin sexualitet handlar om att de ska börja skicka bilder på sina kön. 

    Det handlar om varför vi ser männens sexualitet som fulare. 

  • Mon 18 Nov 2019 08:50
    #9
    Anonym (What?) skrev 2019-11-18 08:42:59 följande:

    Fast det är ju rent statistiskt farligt för en kvinna att vara ensam med en man, hur kan du ifrågasätta det? Sen fattar jag att långt ifrån alla män begår sexuella övergrepp, problemet är att en kvinna omöjligt kan veta vilken man som gör detta. För övrigt så är det bara att läsa valfri tråd i Sex och samlevnad för att förstå att de män som hänger där tänker med kuken. Så fort en kvinna skriver något om sex överöses hon med PM-förfrågningar. Det ger män överlag dåligt rykte, att inte kunna diskutera sex och samlevnad utan att komma med massa inviter.


    Håller definitivt med om det du skriver i sista stycket.
  • Anonym (...)
    Mon 18 Nov 2019 08:52
    #10
    Anonym (K) skrev 2019-11-18 08:41:59 följande:

    Några källor:

    Susann Larsdotter sexolog på RFSU skriver bland annat:

     Vi ser på kvinnors sexualitet som lite finare och snällare, medan männens sexualitet anses farligare och ?fulare?. Det är ideal som vi måste problematisera, säger hon.

    Vi ser absolut att det är en skillnad. Det är fortfarande inte lika accepterat för män att köpa en lösvagina som det är för en kvinna att äga en vibrator, säger Michael Ahlén, vd för Vuxen.se.

    Föreläsare och feminist skriver:

    Det finns i princip två huvudlinjer för hur manlig sexualitet diskuteras  och tillåts ta sig uttryck, där ?ha kontrollen? samt ?omättligt sexbehov? ligger som en våt filt över allt, och ofta korsas dessa två linjer.

    Linje ett: Som något att skratta åt. Där männen ofta utmålas som smått patetiska slavar för sin sexualitet. Exempel på detta är så gott som alla komedier hollywood någonsin skapat, från American Pie och Supersugen till Get him to the greek och Den där Mary..

    Linje två: Som äcklig, något som gärna ska få oss att rysa av lättare obehag eller känna avsmak. Detta innefattar ofta porträtteringar av mannen som den sexuella förövaren på olika vis men kan också korsas med det ?humoristiska? och bli något som skall föreställa äckligt men kul.


    Att problematisera ideal innebär inte att män inte får uttrycka sig. Att problematisera innebär att granska de normer och förutfattade meningar vi har. Idealet är att kvinnor inte är sexuella och män är sexuella. Det leder till alla de missuppfattningarna som nämns i ditt inlägg.

    Om idealen ska bli mer nyanserade så behöver vi förstå att mäns sexualitet också kan vara obefintlig eller gullig och kärleksfull och att kvinnors sexualitet också kan vara omättligt och att den finns och har ett eget driv. Tänk om kvinnor fick göra det som de alltid kom av i sängen precis som män får idag. Tänk så ofta kvinnor skulle vara drivande i sexakten.
Svar på tråden Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?