• Anonym (K)
    Mon 18 Nov 2019 08:21
    3787 visningar
    174 svar
    -5 +6
    174
    3787

    Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?

    Kvinnor har länge fått gömma sin sexualitet eller blivit hämmade i den. Men det håller på och vända eller redan har vänt. Idag så kan jag uppleva att kvinnor hyllas som vågar prata sex, det finns mer sexleksaker än någonsin åt kvinnor, det görs talk-shows, reklam riktas åt kvinnor, kvinnor uppmuntras att vara öppna gällandes sex osv. 

    Finns säkert någon här och där som fortfarande inte vill det men i det stora hela ser det ju ljust ut. Det är bra. 

    Jag vill gärna se saker från båda könens synvinkel. I denna frammarsch som är jättebra för kvinnornas del så kan jag även uppleva att mäns inte har samma frihet. Förstå mig rätt här, män har ofta uttryckt sin sexualitet, ibland påtvingat andra den. Men det är inte samma sak som att det varit accepterat hos andra.

    Män pratar gärna sex, ja. Men de blir lika ofta bedömda för det. De ses som snuskhummrar, deras sexualitet ses inte som lika fin, man känner inte på allvar inombords att män också ska få njuta lika mycket osv. Tänk er bara känslorna när man tänker sig kvinnan som kommer ut med en nyköpt dildo och mannen som kommer efter med en nyköpt vagina. Varför ser vi oftare ner på honom för det? Har inte han samma rätt att få njuta på samma villkor som kvinnan? 

    Så även om män uttrycker sex mer än kvinnor så betyder det inte att de ändå får göra det på samma villkor. Lyssnar vi med samma seriösitet om en man berättar vad han gillar inom sex? Vill vi på allvar att män också ska få uttrycka sin sexualitet fullt ut? 

    Kan uppleva att män idag på grund av att viss historia istället blir hämmade i sin sexualitet. De får inte prata sex eller de får men det får inte ta för mycket plats. De måste vara försiktiga med att tala om vad de tycker om osv. 

    Vad känner ni? Är det ok för en man att uttrycka sin sexualitet? Med handen på hjärtat och innerst inne? 

    Om inte vad kan vi göra för att få rätsida på detta?

  • Svar på tråden Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Mon 18 Nov 2019 11:48
    #72
    Fjäril kär skrev 2019-11-18 11:44:11 följande:
    Nu vet inte jag hur gammal du är men när jag var yngre var sexleksaker för män starkt förknippat med en värld som inte talades så mycket om. Att en vanlig Svensson köpte en dildo till sig själv som man var otänkbart och högst tabu.

    Lösvaginor är ett relativt nytt påfund som blivit mer accepterat vartefter vi har ruckat på våra könsnormer och sexuella läggningar blivit mer accepterat.
    Exakt. Det var lite därför jag menar att internet och att fläka ut det inte är hela sanningen. För hysch hysch om manliga sexleksaker är inte något nytt utan det fanns redan då i större utsträckning än nu. 

    Så det måste även bero på något annat. Varför var det så hysch hysch på den tiden?
  • Mon 18 Nov 2019 12:35
    #73
    Anonym (K) skrev 2019-11-18 11:48:50 följande:

    Exakt. Det var lite därför jag menar att internet och att fläka ut det inte är hela sanningen. För hysch hysch om manliga sexleksaker är inte något nytt utan det fanns redan då i större utsträckning än nu. 

    Så det måste även bero på något annat. Varför var det så hysch hysch på den tiden?


    Sexleksaker för män var på den tiden kopplat till gayvärlden. Läderbögar, fikusar, porrindustrin, porrklubbar och tvivelaktiga män med suspekt beteende. Det var fjolligt och omanligt. En respektabel man höll inte på med sånt.

    Att män onanerar var inga konstigheter men man skötte det med en porrtidning och inom hemmets fyra väggar. Att köpa en porrtidning på den tiden var också kluvet och viss skam.

    Man hade en annan syn på manlighet och deras sexualitet. Över huvud taget var sex något som bara angick en själv och ens partner. Inte för att det var hysch hysch om det utan för att det inte fanns samma behov av att fläka ut det till allmän beskådan som det är idag.
  • Anonym (så länge den kan kontro­lleras­)
    Mon 18 Nov 2019 12:46
    #74
    Anonym (What?) skrev 2019-11-18 08:27:35 följande:

    Vad menar du TS? Jag har aldrig hört varken man eller kvinna tala öppet om att de har köpt en sexleksak? Var träffar du dessa människor som är så gränslösa?


    Det pratas vitt och brett om sexleksaker för kvinnor i media, tidningar svt osv. Säljs nu även dildos på Apotek men inget för män. Det var heller inte ovanligt att kvinnor hade sina dildos framme för allmänheten att beskåda utan att någon höjde ett ögonbryn.

    Men om vi tar sexdockor så är det istället motsatt förhållande. Där skulle jag säga att fördomarna mot kvinnor skulle vara större. Det är liksom mer accepterat att mäns sexualitet tar sig såna ohejdbara och desperata proportioner att sexdockor och robotar är en självklar utveckling, likaså sexköp i alla tider. Att som kvinna köpa sex eller införskaffa en Realdollpojkvän/flickvän skulle ses som patetiskt och sjukligt nästan. Men på dildo/lösvaginafronten är det mindre tolererat att köpa en fleshlight än en ådrig dildo, men det har mer med utseendet på kvinnans kön att göra och som anses mer perverst och hemlighetsfullt på något sätt än mannens organ. Om en bög köpte en dildo skulle det gå opasserat.
  • Anonym (...)
    Mon 18 Nov 2019 12:53
    #75
    Anonym (K) skrev 2019-11-18 11:38:54 följande:

    Tack för ett välskrivet bra inlägg. :)

    Utan att mena något illa. Får jag fråga vad jag gjorde för fel med att starta tråden som gjorde att du var så anti mot mig från början. Hur kunde jag startat tråden annorlunda, jag gjorde mitt bästa och förväntar mig att alla andra gör likaså? Med handen på hjärtat så kan jag inte vara ensam om att se hur folk utnyttjar tråden till att spy galla på män eller?

    Ok, tillbaka till vad du skriver. 

    Ja jag vet, orkade inte hålla på och länka till varje ställe. Men det är sexologer och insatta i området som skrivit bra grejer och på riktigt vettiga saker. Jag tror mer på dem än någon här som bara skriker att det är mitt hittepå. 

    Det du skriver om att vi ska acceptera att män inte är sexmaskiner som vill ligga med alla hela tiden. Där tror jag du har en bra poäng och är säkert i mångt och mycke det sexologerna också menar med att mäns sex ses som fult. 

    Hmm, hittar jag statistik så delar jag med mig . Sure thing. :D

    Det där med porr menar Suzanne sexolog att det också blivit så accepterat att alltid skylla på porren. Det maskerar andra orsaker och utan att veta så säger man porrens fel för det har blivit PK. 

    Att se porr som ett hjälpmedel är en synvinkel på det hela som vi inte bör förkasta. Jag tror även vi måste bli mer öppna i samhället med att acceptera sexualitet som går utanför vad några har definierat som OK vanlij sex. Det här är ok att göra och det här inte. 

    Med det menar jag att när någon utövar en form av sexualitet en själv inte förstår. T.ex. porr så får vi inte döma det första vi gör. 

    Schyssta puckar. :)


    Jag vet inte om du förväxlar mig med någon annan men jag har inte varit medvetet anti mot dig som person utan ville diskutera ämnet och har försökt att göra just det.

    Jag delar inte din syn att män på något sätt skulle vara mer förtryckta än kvinnor i samhället nu eller förr.

    Däremot så påverkas både män och kvinnor mer eller mindre negativt av föreställningar och normer som har med kön, genus och sexualitet att göra. Alla skulle tjäna på att dessa förändras och blir mer öppna och mer tillåtande. Men då menar jag alltså tillåtande att bryta mot den gängse normen att mäns sexualitet ser ut på ett visst sätt och kvinnors på ett annat. Och att det skulle gå att bryta dessa normer utan att bli stigmatiserad och nedvärderad pga det.

    Nu menar jag naturligtvis utan att skada andra och bortser jag helt från övergrepp och våld vilket aldrig är acceptabelt och inte borde kopplas ihop med sex överhuvudtaget.

    Porr är också egentligen en helt annan diskussion eftersom det finns andra element i porr som är problematiska. Jag tycker inte att porr är orsak till någonting utan det är snarare ett symptom på hur samhället betraktar kvinnors och mäns sexualitet. Kvinnor ses generellt som passiva, mottagande och om de har mycket sex så ses de som smutsiga och slampiga. Män däremot ses som aktiva och erövrande. Generell beskrivning. Det finns såklart undantag men mainstream uppfattning.

    Men skulle vi kunna helt bryta upp sexuella normer, se till att ingen blir nedvärderad pga sexuell aktivitet och det skulle bli helt avstigmatiserat, säkert och ofarligt socialt att vara en porrstjärna så skulle man eventuellt kunna göra porr till ett arbetsmässigt helt ett okej yrke. Har svårt att se det inom en överskådlig framtid men absolut.

    Jag är inte emot sex på film per se men porrbranschen som den ser ut idag är ju inte ok.

    Lite off-topic med porrdiskussionen. Har bara tänkt mycket på det.
  • Mon 18 Nov 2019 13:25
    #75
    Anonym (What?) skrev 2019-11-18 09:38:45 följande:
    Dessutom det som Fjäril kär skriver, att kvinnor som lever i heterosexuella relationer inte får orgasm lika ofta som de som lever med en kvinna. Det betyder ju att heterosexuellt sex utgår från mannens njutning och att sex utan penetration inte ses som sex. 
    Nej, det betyder det inte. Det kan lika väl (troligen) bero på teknikskillnader när man utför sex på olika sätt. Min tjej kommer alltid vid oralsex. Hon kommer inte alltid vid penetrationssex. Det betyder inte att penetrationssexet vi har utgår från min njutning (ofta är det faktiskt hennes njutning det utgår ifrån) utan det betyder att det är olika lätt att komma vid olika typer av stimuli.

    Det är den här typen av slutsatser som gör att vissa feministiska budskap får riktigt mycket kritik. (Jag anser mig själv vara feminist och därför blir jag lite irriterad av kontraproduktiva argument.)
  • Anonym (What?­)
    Mon 18 Nov 2019 13:31
    #76
    Bjoer skrev 2019-11-18 13:25:05 följande:

    Nej, det betyder det inte. Det kan lika väl (troligen) bero på teknikskillnader när man utför sex på olika sätt. Min tjej kommer alltid vid oralsex. Hon kommer inte alltid vid penetrationssex. Det betyder inte att penetrationssexet vi har utgår från min njutning (ofta är det faktiskt hennes njutning det utgår ifrån) utan det betyder att det är olika lätt att komma vid olika typer av stimuli.

    Det är den här typen av slutsatser som gör att vissa feministiska budskap får riktigt mycket kritik. (Jag anser mig själv vara feminist och därför blir jag lite irriterad av kontraproduktiva argument.)


    Så vad beror kvinnors lägre orgasmfrekvens i heterosexuella förhållanden på?

    Och varför får kvinnor i högre grad orgasm i homosexuella relationer?
  • Mon 18 Nov 2019 13:47
    #77
    Anonym (What?) skrev 2019-11-18 13:31:18 följande:
    Så vad beror kvinnors lägre orgasmfrekvens i heterosexuella förhållanden på?

    Och varför får kvinnor i högre grad orgasm i homosexuella relationer?
    Jag tyckte jag skrev det? Det är olika lätt att komma vid olika typer av stimuli. Dessutom lär en kvinna ha mer erfarenhet av vad som är skönt för en kvinna än vad en man har. Man har ju förstahandsinformation, så att säga. Så det är lättare att ha bra teknik.
    Anonym (K) skrev 2019-11-18 10:49:45 följande:
    Det är inte jag som säger att det inte är lika accepterat att köpa sexleksaker som kille. Utan dagens ledande sexologer är inne på samma spår. De uttrycker det vid flertalet tillfällen att mäns sexualitet ses som fulare och äcklig som argument till varför det inte är lika socialt accepterat för män att äga sexleksaker.
    Det är väl inte speciellt konstigt. Den allmänna uppfattningen är att en kvinna som köper sexredskap för onani gör sig fri från behovet av en man. En man som köper sexredskap för onani är för dåligt för att få ligga med en kvinna.

    Nu behöver det här inte alls vara sant, men det är det intryck som ges. Detta baseras dels på hur samhället ser på kvinnor och män och dels på våra biologiska förutsättningar för reproduktion (som till viss del påverkar hur samhället ser på kvinnor och män).
  • Anonym (What?­)
    Mon 18 Nov 2019 14:04
    #78
    Bjoer skrev 2019-11-18 13:47:14 följande:

    Jag tyckte jag skrev det? Det är olika lätt att komma vid olika typer av stimuli. Dessutom lär en kvinna ha mer erfarenhet av vad som är skönt för en kvinna än vad en man har. Man har ju förstahandsinformation, så att säga. Så det är lättare att ha bra teknik.Det är väl inte speciellt konstigt. Den allmänna uppfattningen är att en kvinna som köper sexredskap för onani gör sig fri från behovet av en man. En man som köper sexredskap för onani är för dåligt för att få ligga med en kvinna.

    Nu behöver det här inte alls vara sant, men det är det intryck som ges. Detta baseras dels på hur samhället ser på kvinnor och män och dels på våra biologiska förutsättningar för reproduktion (som till viss del påverkar hur samhället ser på kvinnor och män).


    Du skrev ju samma sak som jag skrev från början, att heterosexuellt sex har fokus på penetrationen (dvs mannen njuter mer). Därav färre orgasmer. Lägg därtill en ansenlig kvantitet män som tycker sexet är över när de har fått orgasm = ytterligare färre orgasmer för kvinnor i heterosexuella relationer.

    Fattar inte vad som finns att ifrågasätta, det är bara att titta på vilken porrfilm som helst för att se vems njutning som anses viktigast.
  • Anonym (A)
    Mon 18 Nov 2019 14:05
    #79
    Anonym (What?) skrev 2019-11-18 14:04:09 följande:
    Du skrev ju samma sak som jag skrev från början, att heterosexuellt sex har fokus på penetrationen (dvs mannen njuter mer). Därav färre orgasmer. Lägg därtill en ansenlig kvantitet män som tycker sexet är över när de har fått orgasm = ytterligare färre orgasmer för kvinnor i heterosexuella relationer.
    Fattar inte vad som finns att ifrågasätta, det är bara att titta på vilken porrfilm som helst för att se vems njutning som anses viktigast.
    Håller med
  • Mon 18 Nov 2019 14:15
    #80
    +1
    Anonym (K) skrev 2019-11-18 11:19:39 följande:

    Ja det är mestadels sexologer. 

    Ja de tipsen är bra. Tyvärr så tappar man lite sugen och hoppet på mänskligheten när man ser hur elaka vissa är i tråden. 

    Tänkte mig att det skulle kunna bli en seriös och bra diskussion om ämnet. Men vissa ser sin chans att oprovocerat kasta skit på män istället. Det kan jag inte tolka på annat sätt än att man egentligen inte är intresserad av någon jämställdhet i ämnet. För vore man det så skulle man inte bete sig som man gör.

    Fullt medveten det är ett forum anonymt. Men jag har en större tro på människor än så. Vuxna människor borde kunna lyfta sig över sina känslor, läsa vad som står och på ett respektfullt sätt också skriva. 

    Tyvärr så tappar jag sugen att förbättra något när dels man är helt ovillig att erkänna problemen och dels får man bara påhopp för att försöka diskutera ett viktigt problem. Är det för att man är rädd att män får en del av offerkakan här eller vad är problemet? Vi är väl vuxna och inte dagis.

    Blir bara ledsen när man ser sin chans att kapa min tråd till att kasta ut hur fel det är på män. Det är varken konstruktivt eller förbättrar samhället. 
    :(


     


    Jag tror att en anledning att din trådstart möttes med skepsis var att den var så rörig. Du skriver att "det håller på att vända" och att män "ses som snuskhumrar" att människor som visualiserar sexleksaksköpare känner olika saker om de föreställer sig män eller kvinnor, att "vi" ser ner på män, att män "inte får prata sex" osv. Hela din trådstart baseras på dina känslor och argumentation som du inte underbygger och det är därmed svårt att diskutera seriöst. Det blir nästan halmgubbeargument när du utgår från att alla tror och tycker som du. Diskussionen blir snarare kring om det du tror och känner stämmer, snarare än att du hoppades att alla skulle köpa din världsbild och diskutera utifrån den.
Svar på tråden Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?