• Anonym (K)
    Mon 18 Nov 2019 08:21
    3889 visningar
    174 svar
    -5 +6
    174
    3889

    Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?

    Kvinnor har länge fått gömma sin sexualitet eller blivit hämmade i den. Men det håller på och vända eller redan har vänt. Idag så kan jag uppleva att kvinnor hyllas som vågar prata sex, det finns mer sexleksaker än någonsin åt kvinnor, det görs talk-shows, reklam riktas åt kvinnor, kvinnor uppmuntras att vara öppna gällandes sex osv. 

    Finns säkert någon här och där som fortfarande inte vill det men i det stora hela ser det ju ljust ut. Det är bra. 

    Jag vill gärna se saker från båda könens synvinkel. I denna frammarsch som är jättebra för kvinnornas del så kan jag även uppleva att mäns inte har samma frihet. Förstå mig rätt här, män har ofta uttryckt sin sexualitet, ibland påtvingat andra den. Men det är inte samma sak som att det varit accepterat hos andra.

    Män pratar gärna sex, ja. Men de blir lika ofta bedömda för det. De ses som snuskhummrar, deras sexualitet ses inte som lika fin, man känner inte på allvar inombords att män också ska få njuta lika mycket osv. Tänk er bara känslorna när man tänker sig kvinnan som kommer ut med en nyköpt dildo och mannen som kommer efter med en nyköpt vagina. Varför ser vi oftare ner på honom för det? Har inte han samma rätt att få njuta på samma villkor som kvinnan? 

    Så även om män uttrycker sex mer än kvinnor så betyder det inte att de ändå får göra det på samma villkor. Lyssnar vi med samma seriösitet om en man berättar vad han gillar inom sex? Vill vi på allvar att män också ska få uttrycka sin sexualitet fullt ut? 

    Kan uppleva att män idag på grund av att viss historia istället blir hämmade i sin sexualitet. De får inte prata sex eller de får men det får inte ta för mycket plats. De måste vara försiktiga med att tala om vad de tycker om osv. 

    Vad känner ni? Är det ok för en man att uttrycka sin sexualitet? Med handen på hjärtat och innerst inne? 

    Om inte vad kan vi göra för att få rätsida på detta?

  • Svar på tråden Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 07:31
    #91
    Wench85 skrev 2019-11-18 15:31:36 följande:
    Nej en behöver inte trasha tråden för det?
    Du skrev förut och undrade varför folk inte svarade som du trodde, jag försökte ge en förklaring till varför du inte får den diskussion du hoppades.
    Jag menade inte som jag vill att dem ska svara. Jag struntar i om de har en avvikande åsikt, menar bara att de i så fall kan svara schysst och respektfullt tillbaka och inte med diverse påhopp och försök till att trycka ner.
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 07:46
    #92
    Smecker skrev 2019-11-19 07:01:55 följande:
    Jag har aldrig varit med om att en man, som uppför sig schysst och respektfullt, får sin sexualitet ifrågasatt eller sedd som ful.

    Förutom möjligtvis av andra män då, som tycker att han är en fjolla som inte beter sig gränslöst.
    Jag har hört kvinnor uttrycka sig som att vad ska han med en sån till. Det är bara män som inte får till det o liknande saker. Kommer inte ihåg exakta formuleringar men uttryck som ter sig som att de inte är riktiga män eller ses som sämre män i kvinnornas ögon.

    Har förresten varit i en sexbutik som kille. Personalen blir lite rädda, tysta och vet inte vad de ska göra. Vid samma butik har man hört att tjejerna fått en väldigt bra service med både tips och hjälp att välja produkt.
  • Dr Börje
    Tue 19 Nov 2019 08:23
    #93
    -1 +1

    När jag läste TS så tänkte jag direkt: Oj - det här kommer att spåra ur direkt.

    Att försöka föra en seriös och sansad diskussion om ett ämne som kan uppfattas som känsligt funkar inte på ett nätforum med anonyma debattörer. Det har ju den här tråden visat med all önskvärd tydlighet. Så fort ett ämne handlar om något som kan uppfattas som påträngande eller känsligt (politik, invandring, feminism, eller som här; skillnaderna i hur sexualitet uppfattas mellan könen) så är det omöjligt för flertalet att ta sig an en diskussion utan att förblindas av sina egna personliga upplevelser. Att man diskuterar utifrån egna upplevelser är i sig naturligt och säkert också en förutsättning för en debatt men problemet som uppstår är att de flesta förblindas av den.

    Det händer aldrig att jag ser någon som faktiskt aktivt försöker förstå en annans ståndpunkt (låt vara väldigt avvikande från ens egen) utan avsikt att hitta luckorna, svagheterna och bristerna för att sen använda dessa som bevis för sin egen ståndpunkt. Man debatterar helt och hållet utifrån sin egen förklaringsmodell. Har någon någonsin sett någon debattör här komma till insikt och erkänna att "du....jag inser nu att jag har varit lite fel ute här och ber om ursäkt. Du har faktiskt en hel del poänger i det du säger.". Nej knappast.

    Ledsen att jag går OT här men hela den här tråden är så typisk för internet forum med anonyma debattörer. 

    Till TS vill jag säga att jag förstår vad du upplever och ser även jag snedvridenheten som du vill poängtera. Mer än så tänker jag inte gå här för, som sagt, det leder ingenting till.

    Vill du ha en seriös debatt om något, och utan att folk skall triggas av sin reptilhjärna och börja angripa dig utan någon som helst vilja till att ha ett balanserat samtal, så skall du ta upp frågor om neutrala saker. 

    Exempel som funkar:
    - Optimal utformning av en toalettstol

    Exempel som inte funkar:
    - Är dagens toalettstolar utformade utifrån manliga eller kvinnliga preferenser?

  • Tue 19 Nov 2019 08:35
    #94
    +1
    Konservativ skrev 2019-11-18 10:26:19 följande:
    Hur menar du härja fritt? I det gamla bondesamhället var sex en sak mellan makar. Allt annat var förbjudet och gick till domstol. Både för män och kvinnor.

    Även kvinnor har använt sex som maktmedel. Eller har ingen kvinna använt sex för att få det hon vill ha? Till exempel för att bli gravid och få den man hon ville ha. (Och ja, jag VET att mannen hade också ett ansvar men nu ville jag påpeka att kvinnan kunde använda sex som maktmedel.)

    Mäns sexualitet har inte varit gränslös i alla tider. Det är en förvanskning.
    Vilken dålig exemplifiering på hur kvinnor använder sex som maktmedel.

    Du kallar dig för konservativ och kan inte komma på bättre och vettigare exempel.

    Ditt exempel om "sex som maktmedel " misslyckas grovt, då det är knappast sexet det handlar om isig för att bli gravid för att få mannen hon vill ha. Det är barnet det handlar om i det läget.
    Hon försöker få mannen att stanna/eller fånga en man genom barnet, inte via sexet (som du så felaktigt förväxlar det med, bara för att det råkar krävas nuppande för att få barn).
    Tur är så är det få kvinnor som sysslar med sådant dumt beteende, att använda barn som maktmedel, (som dit exempel egentligen handlar om faktiskt) för att få mannen hon vill ha..

    Då mannen har eget ansvar för sina spermier, (som du påtalade i parentesen också) så förstärker det ju bara beviset på misslyckat exempel på området  på där kvinnor använder sex som makt. Att du inte ser det själv är en större gåta.

    Här är mycket vettigare exempel på sann kvinnlig makt genom sex.

    - Kvinnan vägra sex om inte mannen tar sin del i hushållsarbetet.

    D.v.s säga, att kvinna använder sexet som medel för att visa sin makt och för att få sin vilja igenom.

    Du använde ett exempel, som i praktiken är ett skolboksexempel på "icke exempel".

    Jag bjuder på ett exempel där det verkligen handlar om sex som maktmedel.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Tue 19 Nov 2019 08:43
    #95
    Konservativ skrev 2019-11-18 15:30:25 följande:
    Vill kvinnor ha orgasm oftare så får de väl jobba för det. Ett förslag: alla moderna, självständiga, starka kvinnor kan PRATA om det med sin man. Låter märkligt, men det går faktiskt.

    Eller är kvinnor i själva verket svaga mähän?
    Håller med..
    Kvinnan skall ju prata med sin man/pojkvän om hur han kan göra för att hon skall få orgasm.

    Dock en mycket viktigt tillägg som är viktigt att ta upp med och skall belysas också på samma villkor. Många män "låtsas lyssna" på sin kvinna när hon pratar om det, sedan när det verkligen kommer till handling så har han inte hört ett skit, utan tagit det som "kvinnlig pms gnäll" och sedan så fortsätter han köra på sitt "rejs" i sängen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Linda­)
    Tue 19 Nov 2019 09:27
    #96
    -1
    Anonym (K) skrev 2019-11-19 07:46:09 följande:

    Jag har hört kvinnor uttrycka sig som att vad ska han med en sån till. Det är bara män som inte får till det o liknande saker. Kommer inte ihåg exakta formuleringar men uttryck som ter sig som att de inte är riktiga män eller ses som sämre män i kvinnornas ögon.

    Har förresten varit i en sexbutik som kille. Personalen blir lite rädda, tysta och vet inte vad de ska göra. Vid samma butik har man hört att tjejerna fått en väldigt bra service med både tips och hjälp att välja produkt.


    Om du hela tiden återkommer till dildoköp är det väl i så fall det som är ditt huvudsakliga problem och därmed också ditt personliga problem att lösa. Dildoköp har ingenting att göra med männens eventuella frigörelse i sin sexualitet. Släpp det.

    Att ha sexuella hjälpmedel tillgänglig på nätet är liksom själva vitsen med att ingen ska behöva känna sig kränkt eller särbehandlad eller bli tagen för suspekt. Det är ett utmärkt sätt att få bejaka sin sexualitet.
  • Tue 19 Nov 2019 09:41
    #97
    EnAnonumius skrev 2019-11-19 08:35:21 följande:
    Vilken dålig exemplifiering på hur kvinnor använder sex som maktmedel.

    Du kallar dig för konservativ och kan inte komma på bättre och vettigare exempel.

    Ditt exempel om "sex som maktmedel " misslyckas grovt, då det är knappast sexet det handlar om isig för att bli gravid för att få mannen hon vill ha. Det är barnet det handlar om i det läget.
    Hon försöker få mannen att stanna/eller fånga en man genom barnet, inte via sexet (som du så felaktigt förväxlar det med, bara för att det råkar krävas nuppande för att få barn).
    Tur är så är det få kvinnor som sysslar med sådant dumt beteende, att använda barn som maktmedel, (som dit exempel egentligen handlar om faktiskt) för att få mannen hon vill ha..

    Då mannen har eget ansvar för sina spermier, (som du påtalade i parentesen också) så förstärker det ju bara beviset på misslyckat exempel på området  på där kvinnor använder sex som makt. Att du inte ser det själv är en större gåta.

    Här är mycket vettigare exempel på sann kvinnlig makt genom sex.

    - Kvinnan vägra sex om inte mannen tar sin del i hushållsarbetet.

    D.v.s säga, att kvinna använder sexet som medel för att visa sin makt och för att få sin vilja igenom.

    Du använde ett exempel, som i praktiken är ett skolboksexempel på "icke exempel".

    Jag bjuder på ett exempel där det verkligen handlar om sex som maktmedel.
    okej då
  • Anonym (lunab­elle)
    Tue 19 Nov 2019 09:55
    #98

    Kan det vara så att mäns sexdriv är större därför anses det inte behövas lockas fram mer, och kanske till och med tryckas tillbaka, kvinnornas lust däremot har inte samma krafter så där vill man ta alla chanser att främja och välkomna deras sexualitet, få bort hämningar osv. Då blir det en jämnare fördelning.

  • Tue 19 Nov 2019 10:09
    #99
    Anonym (What?) skrev 2019-11-18 14:04:09 följande:
    Du skrev ju samma sak som jag skrev från början, att heterosexuellt sex har fokus på penetrationen (dvs mannen njuter mer). Därav färre orgasmer. Lägg därtill en ansenlig kvantitet män som tycker sexet är över när de har fått orgasm = ytterligare färre orgasmer för kvinnor i heterosexuella relationer.

    Fattar inte vad som finns att ifrågasätta, det är bara att titta på vilken porrfilm som helst för att se vems njutning som anses viktigast.
    Nej, inte alls samma sak. Du skriver att heterosexuellt sex har fokus på mannens njutning. Det är fel baserat på den info. du har. Du kan inte dra slutsatser om var fokus ligger baserat på hur ofta man får orgasm. Det är en rent ideologisk slutsats utan verklighetsförankring. Jag känner tjejer som aldrig har fått orgasm vid normalt penetrationssex. Det spelar ingen roll hur mycket man fokuserar på hennes njutning, hon kommer ändå inte komma.

    Anledningen till att det är skillnad är att det är mycket lättare för en kvinna (generellt sätt) att komma vid oralsex än vid penetrationssex. För män är det tvärt om. Att den är mer penetrationssex för ett heterosexuellt par än för ett kvinnligt homosexuellt par är väl inte så konstigt, eller?

    Sen är det lite smalt att bedömma njutning på antal orgasmer. Jag skulle vilken dag som helst byta antal orgasmer med min tjej (hon kommer nog färre gånger än jag) om jag också fick byta intensiteten. Hennes är bra mycket starkare än mina. Dessutom njuter vi båda av sex, oavsett om vi kommer eller inte, och det gäller nog de flesta människor.
  • Anonym (N)
    Tue 19 Nov 2019 10:19
    Anonym (Linda) skrev 2019-11-19 09:27:55 följande:

    Om du hela tiden återkommer till dildoköp är det väl i så fall det som är ditt huvudsakliga problem och därmed också ditt personliga problem att lösa. Dildoköp har ingenting att göra med männens eventuella frigörelse i sin sexualitet. Släpp det.

    Att ha sexuella hjälpmedel tillgänglig på nätet är liksom själva vitsen med att ingen ska behöva känna sig kränkt eller särbehandlad eller bli tagen för suspekt. Det är ett utmärkt sätt att få bejaka sin sexualitet.


    Håller med! Men faktum är att män som skaffar sexhjälpmedel, i den mån det blir känt, ses med mycket mer suspekta ögon än kvinnor som gör samma sak. Hört både män och kvinnor tala väldigt nedvärderande om män som skaffar en docka eller lösvagina och har aldrig hört talas om att någon hånar en kvinna som skaffar en dildo. Har du?
Svar på tråden Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?