• Anonym (Kaffedraken)

    Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?

    Kvinnor har länge fått gömma sin sexualitet eller blivit hämmade i den. Men det håller på och vända eller redan har vänt. Idag så kan jag uppleva att kvinnor hyllas som vågar prata sex, det finns mer sexleksaker än någonsin åt kvinnor, det görs talk-shows, reklam riktas åt kvinnor, kvinnor uppmuntras att vara öppna gällandes sex osv. 

    Finns säkert någon här och där som fortfarande inte vill det men i det stora hela ser det ju ljust ut. Det är bra. 

    Jag vill gärna se saker från båda könens synvinkel. I denna frammarsch som är jättebra för kvinnornas del så kan jag även uppleva att mäns inte har samma frihet. Förstå mig rätt här, män har ofta uttryckt sin sexualitet, ibland påtvingat andra den. Men det är inte samma sak som att det varit accepterat hos andra.

    Män pratar gärna sex, ja. Men de blir lika ofta bedömda för det. De ses som snuskhummrar, deras sexualitet ses inte som lika fin, man känner inte på allvar inombords att män också ska få njuta lika mycket osv. Tänk er bara känslorna när man tänker sig kvinnan som kommer ut med en nyköpt dildo och mannen som kommer efter med en nyköpt vagina. Varför ser vi oftare ner på honom för det? Har inte han samma rätt att få njuta på samma villkor som kvinnan? 

    Så även om män uttrycker sex mer än kvinnor så betyder det inte att de ändå får göra det på samma villkor. Lyssnar vi med samma seriösitet om en man berättar vad han gillar inom sex? Vill vi på allvar att män också ska få uttrycka sin sexualitet fullt ut? 

    Kan uppleva att män idag på grund av att viss historia istället blir hämmade i sin sexualitet. De får inte prata sex eller de får men det får inte ta för mycket plats. De måste vara försiktiga med att tala om vad de tycker om osv. 

    Vad känner ni? Är det ok för en man att uttrycka sin sexualitet? Med handen på hjärtat och innerst inne? 

    Om inte vad kan vi göra för att få rätsida på detta?

  • Svar på tråden Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (lunabelle) skrev 2019-11-19 09:55:18 följande:

    Kan det vara så att mäns sexdriv är större därför anses det inte behövas lockas fram mer, och kanske till och med tryckas tillbaka, kvinnornas lust däremot har inte samma krafter så där vill man ta alla chanser att främja och välkomna deras sexualitet, få bort hämningar osv. Då blir det en jämnare fördelning.


    Du är inne på nåt här.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (N) skrev 2019-11-19 10:19:31 följande:
    Håller med! Men faktum är att män som skaffar sexhjälpmedel, i den mån det blir känt, ses med mycket mer suspekta ögon än kvinnor som gör samma sak. Hört både män och kvinnor tala väldigt nedvärderande om män som skaffar en docka eller lösvagina och har aldrig hört talas om att någon hånar en kvinna som skaffar en dildo. Har du?
    Bra beskrivet. Det är det som är en av problemen jag är ute efter att diskutera och hur man kommer tillrätta med.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (K) skrev 2019-11-19 10:22:47 följande:
    Du är inne på nåt här.
    Och hos män brukar det ju vara välkommet och önskat att kvinnor ska vilja ligga mer. Så jag skulle inte bli förvånad om de är mer intresserade av att kvinnors sexlust ska underlättas i samhället.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag håller med dig TS, och har tänkt på samma sak själv. Kvinnors sexualitet är den "fina", den ska bejakas och lyftas fram. Mäns sexualitet är den "fula", män ska begränsa sig, behärska sig och inte sexualisera och objektifiera.

    Jag kan tycka att det är bra att kvinnor uppmuntras att bejaka sin sexualitet. Det har ju inte varit lika tillåtet tidigare. I viss mån blir ju kvinnor fortfarande nedvärderade om de t ex har många sexpartners, kanske i första hand av andra kvinnor (!) men även av vissa män.

    Men det är ju synd att killar skall matas med budskapet att deras sexualitet är "ful" och problematisk.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (K) skrev 2019-11-19 10:23:58 följande:

    Bra beskrivet. Det är det som är en av problemen jag är ute efter att diskutera och hur man kommer tillrätta med.


    Problemet är att hur vi än vrider och vänder på det så kommer det alltid finnas folk som känner sig åsidosatta, kränkta etc tack vare deras sexualitet. Vi kommer aldrig att få en jämnt fördelad rättvis syn på sexualiteten. Helt enkelt för att allas sexualitet är olika och utgår från olika behov och läggning.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Fjäril kär skrev 2019-11-19 11:03:20 följande:
    Problemet är att hur vi än vrider och vänder på det så kommer det alltid finnas folk som känner sig åsidosatta, kränkta etc tack vare deras sexualitet. Vi kommer aldrig att få en jämnt fördelad rättvis syn på sexualiteten. Helt enkelt för att allas sexualitet är olika och utgår från olika behov och läggning.
    Det är förvisso också sant. 

    Men då sexologer uttrycker sig att det är ett norm problem som behöver belysas så är det mer än ett individproblem. 

    Senast hörde även en sexolog nämna det i SVT när diskussion om varför män inte t.ex. köper sexleksaker i samma utsträckning. Då tog hon upp just samhällets syn på den manliga sexualiteten som det största problemet. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (K) skrev 2019-11-19 11:19:20 följande:

    Det är förvisso också sant. 

    Men då sexologer uttrycker sig att det är ett norm problem som behöver belysas så är det mer än ett individproblem. 

    Senast hörde även en sexolog nämna det i SVT när diskussion om varför män inte t.ex. köper sexleksaker i samma utsträckning. Då tog hon upp just samhällets syn på den manliga sexualiteten som det största problemet. 


    Ja fast det är ju inte hela sanningen.

    Att komma åt den manliga sexualiteten och göra den mer rumsren kräver ju att vi även måste justera den kvinnliga samt även transpersoner och hela hbtq-rörelsen... Alla är beroende av varandra.

    Man kan inte okeja ett beteende hos en målgrupp för att sen banna den i nästa, det funkar inte så.

    Om nu exempelvis dildoköp ska bli neutralt och ickedömande måste vi först förstå varför man har behov av en dildo och också förstå att alla inte har samma behov samt att alla använder den olika. Ingens rättighet eller behov går före någon annans. Och det är just detta som i förlängningen skapar osäkerhet, dålig moral och kass människosyn. för att vi har svårt att ta bort våra egna offerkoftor i frågan.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Fjäril kär skrev 2019-11-19 11:30:33 följande:
    Ja fast det är ju inte hela sanningen.

    Att komma åt den manliga sexualiteten och göra den mer rumsren kräver ju att vi även måste justera den kvinnliga samt även transpersoner och hela hbtq-rörelsen... Alla är beroende av varandra.

    Man kan inte okeja ett beteende hos en målgrupp för att sen banna den i nästa, det funkar inte så.

    Om nu exempelvis dildoköp ska bli neutralt och ickedömande måste vi först förstå varför man har behov av en dildo och också förstå att alla inte har samma behov samt att alla använder den olika. Ingens rättighet eller behov går före någon annans. Och det är just detta som i förlängningen skapar osäkerhet, dålig moral och kass människosyn. för att vi har svårt att ta bort våra egna offerkoftor i frågan.
    Jag är ju inte en utbildad sexolog så jag tänker inte försöka slå dem på fingrarna.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (K) skrev 2019-11-19 11:19:20 följande:
    Det är förvisso också sant. 

    Men då sexologer uttrycker sig att det är ett norm problem som behöver belysas så är det mer än ett individproblem. 

    Senast hörde även en sexolog nämna det i SVT när diskussion om varför män inte t.ex. köper sexleksaker i samma utsträckning. Då tog hon upp just samhällets syn på den manliga sexualiteten som det största problemet. 
    För att kunna ändra normen behöver vi förstår varför den existerar. Jag tror detta är en norm som är svår att får bort helt, även om den kan påverkas, eftersom den baseras på beteenden som har biologiska grunder.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (N) skrev 2019-11-19 10:19:31 följande:

    Håller med! Men faktum är att män som skaffar sexhjälpmedel, i den mån det blir känt, ses med mycket mer suspekta ögon än kvinnor som gör samma sak. Hört både män och kvinnor tala väldigt nedvärderande om män som skaffar en docka eller lösvagina och har aldrig hört talas om att någon hånar en kvinna som skaffar en dildo. Har du?


    anledningen tror jag är rätt enkel.

    Sex är bra, bra för vår hälsa och välbefinnande.

    Men det finns et stort orgasmglapp.

    I en amerikansk studie från tidigare i år svarade 95 procent av de heterosexuella männen att de nästan alltid får orgasm vid samlag med en kvinna. Motsvarande siffra för heterosexuella kvinnor är endast 65 procent.

    Då är det väl inte så konstigt att produkter lanseras dör att kvinnan ska kunna träna upp sin förmåga att få orgasm så hon också kan njuta i samma utsträckning som män och få alla de där positiva hälsoeffekterna?

    Personligen har jag inget emot om män köper fleshlights, däremot är jag emot dockor.
Svar på tråden Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?