• Anonym (K)
    Mon 18 Nov 2019 08:21
    3802 visningar
    174 svar
    -5 +6
    174
    3802

    Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?

    Kvinnor har länge fått gömma sin sexualitet eller blivit hämmade i den. Men det håller på och vända eller redan har vänt. Idag så kan jag uppleva att kvinnor hyllas som vågar prata sex, det finns mer sexleksaker än någonsin åt kvinnor, det görs talk-shows, reklam riktas åt kvinnor, kvinnor uppmuntras att vara öppna gällandes sex osv. 

    Finns säkert någon här och där som fortfarande inte vill det men i det stora hela ser det ju ljust ut. Det är bra. 

    Jag vill gärna se saker från båda könens synvinkel. I denna frammarsch som är jättebra för kvinnornas del så kan jag även uppleva att mäns inte har samma frihet. Förstå mig rätt här, män har ofta uttryckt sin sexualitet, ibland påtvingat andra den. Men det är inte samma sak som att det varit accepterat hos andra.

    Män pratar gärna sex, ja. Men de blir lika ofta bedömda för det. De ses som snuskhummrar, deras sexualitet ses inte som lika fin, man känner inte på allvar inombords att män också ska få njuta lika mycket osv. Tänk er bara känslorna när man tänker sig kvinnan som kommer ut med en nyköpt dildo och mannen som kommer efter med en nyköpt vagina. Varför ser vi oftare ner på honom för det? Har inte han samma rätt att få njuta på samma villkor som kvinnan? 

    Så även om män uttrycker sex mer än kvinnor så betyder det inte att de ändå får göra det på samma villkor. Lyssnar vi med samma seriösitet om en man berättar vad han gillar inom sex? Vill vi på allvar att män också ska få uttrycka sin sexualitet fullt ut? 

    Kan uppleva att män idag på grund av att viss historia istället blir hämmade i sin sexualitet. De får inte prata sex eller de får men det får inte ta för mycket plats. De måste vara försiktiga med att tala om vad de tycker om osv. 

    Vad känner ni? Är det ok för en man att uttrycka sin sexualitet? Med handen på hjärtat och innerst inne? 

    Om inte vad kan vi göra för att få rätsida på detta?

  • Svar på tråden Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?
  • Anonym (?)
    Tue 19 Nov 2019 18:19
    +1
    Anonym (K) skrev 2019-11-19 17:24:22 följande:

    Bara män som inte får till det som har sexleksaker.

    Inte riktiga män.

    Både är ett uttryck för att nedvärdera mannen på grund av hans sexualitet att vilja ha en leksak.

    Ytterligare ett exempel på vilken skillnad det är på synen på män och kvinnor. Jag var inte lika värd att hjälpa eller stötta. Men kvinnor i butiken går bra.


    Du drar ganska långtgående slutsatser baserat på ett kundbesök.

    Jag, som kille, blir gärna lämnad lite i fred i sexbutiken. Vill jag ha hjälp söker jag kontakt med butikspersonalen. Har aldrig blivit bemött dåligt. Det kanske är det vanliga sättet att bemöta män?
  • Tue 19 Nov 2019 18:19
    +2
    Anonym (K) skrev 2019-11-19 17:24:22 följande:

    Bara män som inte får till det som har sexleksaker.


    Inte riktiga män.


    Både är ett uttryck för att nedvärdera mannen på grund av hans sexualitet att vilja ha en leksak.


    På vilket sätt blir mannen nedvärderad, ifrågasatt eller sedd som ful för att han beter sig schysst och respektfullt?
    Anonym (K) skrev 2019-11-19 17:24:22 följande:
    Ytterligare ett exempel på vilken skillnad det är på synen på män och kvinnor. Jag var inte lika värd att hjälpa eller stötta. Men kvinnor i butiken går bra.
    Återigen, väldigt tråkig upplevelse, förmodligen i par med när min manlige vän skulle köpa smink. Vilket inte rättfärdigar något av bemötandena, men jag undrar fortfarande på vilket sätt det har med mitt svar #128 att göra?
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (så länge den kan kontro­lleras­)
    Tue 19 Nov 2019 18:38
    +3
    Anonym (123) skrev 2019-11-19 18:09:11 följande:
    För att den är det.

    Män styrs av sina lustar på ett sätt som kvinnor inte gör. Statistiken talar sanning. MAJORITETEN av alla sexbrott begås av män. Män kan inte behärska sig. Och då talar jag generellt så ingen behöver ta åt sig personligen.

    Men ni vet ju vilket kön är överrepresenterade i fängelser. Vilka som våldtar, vilka som begår andra typer av sexuella övergrepp, vilka som är pedofiler.

    Ni kan inte argumentera emot detta. För hur ni känner angående detta gör det inte mindre sant.

    Fakta är fakta.

    Plus - er sexualitet har setts som finare i flera tusen år, låt det vara vår tid nu.
    Det är som att män generellt har en blindspot här. Det är pinsamt att inte kunna se helheten och sätta sig in i den kvinnans roll historiskt, och försöka förstå hur olika det ser ut för kvinnor och män. Hur extremt maktlösa kvinnor är i jämförelse i de flesta kulturer och hur våldtäkt är en del av kvinnors strukturella vardag och har varit så länge de existerat. Detta måste medvetandegöras. Sexuell jämlikhet och frihet är ytterst sällsynt för en kvinna. Förmodligen har de flesta kvinnor i de äldre generationerna blivit våldtagna dagarna i ända för att kunna försörja sig. Finns det någon man som kan föreställa sig något liknande? Tror inte det!
  • Tue 19 Nov 2019 20:22

    Nej, men får inte bejaka sin sexualitet. En man som gör det "styrs" av sina drifter. Samtidigt om man väljer bort sex är man inte en "riktig" man. Så finns inget sätt att ha sex på ett neutralt och normalt sätt som man.

  • Anonym (X)
    Tue 19 Nov 2019 22:27
    +1

    Handlar detta bara om sexleksaker?

    TS, kan du ge ett exempel på hur en man kan uttrycka sin sexualitet?

  • Anonym (så länge den kan kontro­lleras­)
    Tue 19 Nov 2019 22:33
    Anonym (X) skrev 2019-11-19 22:27:43 följande:

    Handlar detta bara om sexleksaker?

    TS, kan du ge ett exempel på hur en man kan uttrycka sin sexualitet?


    Bra fråga! Har män bara en sexualitet frånkopplad från känslor? Behöver den ens fyllas med en kvinna? Skulle den inte kunna nöja sig med en sexdocka tex. Varför är det så viktigt att ha en kvinna???
  • Anonym (Uttry­cka vad)
    Tue 19 Nov 2019 22:35

    Uttrycka oavsett man eller kvinna att man är driftstyrd?

  • Anonym (Tina)
    Tue 19 Nov 2019 22:50
    +3

    Min uppfattning är att det är främst homosexuella män som har behov att uttrycka sin sexualitet. Av någon anledning verkar de tro att människor omkring dem är intresserade av att höra om vad de tänder på och vem de ligger med.

    Jag känner mig lite obekväm av att tvingas höra på sånt som jag tycker är intimt och en privatsak.

  • Anonym (K) Trådstartaren
    Wed 8 Jan 2020 18:32
    -1 +1
    Anonym (123) skrev 2019-11-19 18:09:11 följande:
    För att den är det.

    Män styrs av sina lustar på ett sätt som kvinnor inte gör. Statistiken talar sanning. MAJORITETEN av alla sexbrott begås av män. Män kan inte behärska sig. Och då talar jag generellt så ingen behöver ta åt sig personligen.

    Men ni vet ju vilket kön är överrepresenterade i fängelser. Vilka som våldtar, vilka som begår andra typer av sexuella övergrepp, vilka som är pedofiler.

    Ni kan inte argumentera emot detta. För hur ni känner angående detta gör det inte mindre sant.

    Fakta är fakta.

    Plus - er sexualitet har setts som finare i flera tusen år, låt det vara vår tid nu.
    Brott är en helt annan sak. För att fler män agerar brottsligt är inget argument för att manlig sexualitet ska ses som fulare för det. 

    Både män och kvinnor har fått en sexualitet och ska väl ses som lika fin eller ful. 

    Problemet uppstår när vi gör skillnad på män och kvinnor. 
    Kvinnan som köper en dildo - Vad fint..
    Mannen som köper en vagina - Usch..
    Smecker skrev 2019-11-19 16:26:13 följande:
    På vilket sätt har hans sexualitet blivit ifrågasatt eller sedd som ful för att han betedde sig schysst och respektfullt?

    Vilken tråkig upplevelse du hade i en sexbutik, men vad har det med det jag svarade på att göra?
    Om du menar i butiken?

    Om personalen beter sig olika mot män och kvinnor så speglar det den allmänna åsikten på om män o kvinnor hör hemma i butiken. Som man som då går in och ska köpa något och får känslan att han inte bör vara där spär ju på teorin om att män o sexleksaker inte hör ihop.
  • Anonym (Lyxfl­ykting­)
    Wed 8 Jan 2020 22:56

    Vad menas? Sätta ord på sin sexualitet typ "Kolla, så jävla snygg. Tänk att få knulla henne" när man ser en fin tjej.

    Eller uttrycka sin avsaknad och längtan efter sex?

Svar på tråden Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?