• Anonym (K)

    Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?

    Kvinnor har länge fått gömma sin sexualitet eller blivit hämmade i den. Men det håller på och vända eller redan har vänt. Idag så kan jag uppleva att kvinnor hyllas som vågar prata sex, det finns mer sexleksaker än någonsin åt kvinnor, det görs talk-shows, reklam riktas åt kvinnor, kvinnor uppmuntras att vara öppna gällandes sex osv. 

    Finns säkert någon här och där som fortfarande inte vill det men i det stora hela ser det ju ljust ut. Det är bra. 

    Jag vill gärna se saker från båda könens synvinkel. I denna frammarsch som är jättebra för kvinnornas del så kan jag även uppleva att mäns inte har samma frihet. Förstå mig rätt här, män har ofta uttryckt sin sexualitet, ibland påtvingat andra den. Men det är inte samma sak som att det varit accepterat hos andra.

    Män pratar gärna sex, ja. Men de blir lika ofta bedömda för det. De ses som snuskhummrar, deras sexualitet ses inte som lika fin, man känner inte på allvar inombords att män också ska få njuta lika mycket osv. Tänk er bara känslorna när man tänker sig kvinnan som kommer ut med en nyköpt dildo och mannen som kommer efter med en nyköpt vagina. Varför ser vi oftare ner på honom för det? Har inte han samma rätt att få njuta på samma villkor som kvinnan? 

    Så även om män uttrycker sex mer än kvinnor så betyder det inte att de ändå får göra det på samma villkor. Lyssnar vi med samma seriösitet om en man berättar vad han gillar inom sex? Vill vi på allvar att män också ska få uttrycka sin sexualitet fullt ut? 

    Kan uppleva att män idag på grund av att viss historia istället blir hämmade i sin sexualitet. De får inte prata sex eller de får men det får inte ta för mycket plats. De måste vara försiktiga med att tala om vad de tycker om osv. 

    Vad känner ni? Är det ok för en man att uttrycka sin sexualitet? Med handen på hjärtat och innerst inne? 

    Om inte vad kan vi göra för att få rätsida på detta?

  • Svar på tråden Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?
  • Anonym (kändisar)

    Den manliga sexualiteten är per definition ful. Den är grov, vulgär och problematiskt. Därför skall män inte uttrycka den. Den skall begränsas och bör kontrolleras. Inte levas ut. 

  • Anonym (K)
    Anonym (Lyxflykting) skrev 2020-01-08 22:56:38 följande:

    Vad menas? Sätta ord på sin sexualitet typ "Kolla, så jävla snygg. Tänk att få knulla henne" när man ser en fin tjej.

    Eller uttrycka sin avsaknad och längtan efter sex?


    Jag tänker mig ett gäng män och kvinnor sittandes runt middagsbordet i goda vänners lag och ämnet sex dyker upp. Vilket ju sker ibland inget konstigt.

    Efter lite alkohol blir ju folk mer talföra och kvinnorna pratar tex om en snygg kille de sett och hur sugna de är på att få omkull honom. Vissa kvinnor kan även fritt prata om sexleksaker de är sugna på att testa.I en sådan situation blir kvinnorna ofta påhejade och sedda som duktiga för att de vågar uttrycka sin sexualitet och bejaka den.

    Om vid samma bord männen fliker in med att jag såg en het tjej som de också skulle vilja få omkull eller om killarna fliker in med att berätta om sina sexleksaker de skulle gilla. 

    Då blir oftast stämningen en annan. Det är som att männen inte har rätt att uttrycka sig på samma sätt som kvinnorna får. Undertonen är mer, vadå, du är kille du ska väl inte varken ha sexleksaker eller få yttra dig om att tjejer är snygga. Tänk på att du inte får kränka folk. osv. 

    Det tas inte på samma öppna sätt. Känslan blir att män inte får bejaka att de är sexuella varelser på lika villkor.

    --

    Det handlar inte om någon rätt att få objektifiera kvinnor eller tala kränkande om dem. Lite tröttsamt faktiskt att man hela tiden ska dra alla inlägg genom våldtäkts och kränknings filtret så fort sex o män kommer upp.

    Varför inte ta saker seriöst innan allt ska dömas ut.
  • LindaSolis
    Anonym (K) skrev 2020-01-09 12:11:38 följande:
    Jag tänker mig ett gäng män och kvinnor sittandes runt middagsbordet i goda vänners lag och ämnet sex dyker upp. Vilket ju sker ibland inget konstigt.

    Efter lite alkohol blir ju folk mer talföra och kvinnorna pratar tex om en snygg kille de sett och hur sugna de är på att få omkull honom. Vissa kvinnor kan även fritt prata om sexleksaker de är sugna på att testa.I en sådan situation blir kvinnorna ofta påhejade och sedda som duktiga för att de vågar uttrycka sin sexualitet och bejaka den.

    Om vid samma bord männen fliker in med att jag såg en het tjej som de också skulle vilja få omkull eller om killarna fliker in med att berätta om sina sexleksaker de skulle gilla. 

    Då blir oftast stämningen en annan. Det är som att männen inte har rätt att uttrycka sig på samma sätt som kvinnorna får. Undertonen är mer, vadå, du är kille du ska väl inte varken ha sexleksaker eller få yttra dig om att tjejer är snygga. Tänk på att du inte får kränka folk. osv. 

    Det tas inte på samma öppna sätt. Känslan blir att män inte får bejaka att de är sexuella varelser på lika villkor.

    --

    Det handlar inte om någon rätt att få objektifiera kvinnor eller tala kränkande om dem. Lite tröttsamt faktiskt att man hela tiden ska dra alla inlägg genom våldtäkts och kränknings filtret så fort sex o män kommer upp.

    Varför inte ta saker seriöst innan allt ska dömas ut.
    Tycker att både män och kvinnor ska ha rätt att få uttrycka samma sak om man sitter ett gäng vänner vid middagsbordet. Om kvinnorna diskuterar heta män så har männen rätt att göra det också gällandes kvinnor. Vi ska väl ha jämställdhet eller hur. 

    Tråkigt att du inte känner att du har rätt att uttrycka samma lika. 

    Sen här i tråden så spelar det inte så stor roll hur fint du säger något. Kommer alltid vara folk som filtrerar det genom sina glasögon som säger dem att du menar det allra värsta. De verkar helt oförmögna att ta saker seriöst utan utgår från att du vill det värsta direkt. 

    Typ, Jag vill lära mig prata med kvinnor - svar: Jaha du vill ha rätten att kränka kvinnor. 
    eller
    Jag vill ha mer sex - svar: Jaha du vill alltså ha rätten att våldta kvinnor.

    Ja du fattar. Man tolkar in det värsta direkt fast det inte alls står något om det. På det sättet är du redan dömd i förväg fast du inte alls behöver mena något illa. 

    Kör hårt och våga prata sex även som man! :)
  • Anonym (A)
    Anonym (Uttrycka vad) skrev 2019-11-19 22:35:57 följande:
    Uttrycka oavsett man eller kvinna att man är driftstyrd?
    Håller med
  • Wench85
    Anonym (K) skrev 2020-01-09 12:11:38 följande:
    Jag tänker mig ett gäng män och kvinnor sittandes runt middagsbordet i goda vänners lag och ämnet sex dyker upp. Vilket ju sker ibland inget konstigt.

    Efter lite alkohol blir ju folk mer talföra och kvinnorna pratar tex om en snygg kille de sett och hur sugna de är på att få omkull honom. Vissa kvinnor kan även fritt prata om sexleksaker de är sugna på att testa.I en sådan situation blir kvinnorna ofta påhejade och sedda som duktiga för att de vågar uttrycka sin sexualitet och bejaka den.

    Om vid samma bord männen fliker in med att jag såg en het tjej som de också skulle vilja få omkull eller om killarna fliker in med att berätta om sina sexleksaker de skulle gilla. 

    Då blir oftast stämningen en annan. Det är som att männen inte har rätt att uttrycka sig på samma sätt som kvinnorna får. Undertonen är mer, vadå, du är kille du ska väl inte varken ha sexleksaker eller få yttra dig om att tjejer är snygga. Tänk på att du inte får kränka folk. osv. 

    Det tas inte på samma öppna sätt. Känslan blir att män inte får bejaka att de är sexuella varelser på lika villkor.

    --

    Det handlar inte om någon rätt att få objektifiera kvinnor eller tala kränkande om dem. Lite tröttsamt faktiskt att man hela tiden ska dra alla inlägg genom våldtäkts och kränknings filtret så fort sex o män kommer upp.

    Varför inte ta saker seriöst innan allt ska dömas ut.
    Det låter som att du behöver skaffa nya vänner om dina är sådär dömande! 
  • Smecker
    Anonym (K) skrev 2020-01-08 18:32:46 följande:
    Om du menar i butiken?

    Om personalen beter sig olika mot män och kvinnor så speglar det den allmänna åsikten på om män o kvinnor hör hemma i butiken. Som man som då går in och ska köpa något och får känslan att han inte bör vara där spär ju på teorin om att män o sexleksaker inte hör ihop.
    Nu svarar du på något som inte alls stod där, det är en hänvisning till ditt inlägg #47. Jag undrar fortfarande på vilket sätt hans sexualitet har blivit ifrågasatt eller sedd som ful för att han betedde sig schysst och respektfullt? På vilket sätt blir mannen nedvärderad, ifrågasatt eller sedd som ful för att han beter sig schysst och respektfullt?

    Som sagt, det är tråkigt att du fick det bemötandet, men det har inget med det jag svarade på i inlägg #90 eller #128 att göra. Jag delar för övrigt inte alls din sexleksaksbutiksupplevelse, de gånger jag besökt en sådan har jag fått väldigt bra service och bemötande.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (K)
    Smecker skrev 2020-01-09 19:03:40 följande:

    Nu svarar du på något som inte alls stod där, det är en hänvisning till ditt inlägg #47. Jag undrar fortfarande på vilket sätt hans sexualitet har blivit ifrågasatt eller sedd som ful för att han betedde sig schysst och respektfullt? På vilket sätt blir mannen nedvärderad, ifrågasatt eller sedd som ful för att han beter sig schysst och respektfullt?

    Som sagt, det är tråkigt att du fick det bemötandet, men det har inget med det jag svarade på i inlägg #90 eller #128 att göra. Jag delar för övrigt inte alls din sexleksaksbutiksupplevelse, de gånger jag besökt en sådan har jag fått väldigt bra service och bemötande.


    Tja,

    Förstår faktiskt inte din fråga. Vem är han i din fråga o vad gjorde han som var respektfullt o schysst. Det har gått flera månader sen sist här så jag har faktiskt inte koll.

    Du får gärna utveckla så jag förstår så kan jag svara på frågan.

    Thanks.
  • Anonym (Alice)

    Fast det går inte att jämföra manlig och kvinnlig sexualitet, för våra förutsättningar är långt ifrån jämlika.

    Mannens sexualitet har alltid varit accepterad och en del av hans väsen. Samhället har historiskt gått in och täckt upp för den. Man har försett honom med bordeller, slapp sexualbrottslag och riktat skammen mot kvinnan. Kvinnans sexualitet har historiskt alltid ansetts fel och oren medans hans en naturligs del av att vaga en man. Det ansågs tom skadligt för en man att inte får regelbunden utlösning och våldtäkt inom äktenskapet var länge legitimt.

    Och vad han har tagit för sig av sin sexuella frihet, på bekostnad av kvinnor och barn.

    Och numera gnälls det. Det gnälls över att kvinnor försöker komma ifatt med sin sexualitet. Att kvinnor nu vill utforska sin egen sexuella röst. Lära känna sin kropp utifrån sina egna villkor. Det gnälls över att sexredskap för kvinnor hyllas (anledningen till denna satsning har ju varit för att få kvinnor att uppleva sexuell hälsa då många kvinnor aldrig ens upplevt en orgasm!!).

  • Smecker
    Anonym (K) skrev 2020-01-10 23:32:04 följande:

    Tja,

    Förstår faktiskt inte din fråga. Vem är han i din fråga o vad gjorde han som var respektfullt o schysst. Det har gått flera månader sen sist här så jag har faktiskt inte koll.

    Du får gärna utveckla så jag förstår så kan jag svara på frågan.

    Thanks.


    Du har alltså inte koll på vad du själv skrivit tidigare? Ditt inlägg #47 till exempel, som var grunden till det hela?
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
Svar på tråden Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?