• Anonym (K)
    Mon 18 Nov 2019 08:21
    3763 visningar
    174 svar
    -5 +6
    174
    3763

    Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?

    Kvinnor har länge fått gömma sin sexualitet eller blivit hämmade i den. Men det håller på och vända eller redan har vänt. Idag så kan jag uppleva att kvinnor hyllas som vågar prata sex, det finns mer sexleksaker än någonsin åt kvinnor, det görs talk-shows, reklam riktas åt kvinnor, kvinnor uppmuntras att vara öppna gällandes sex osv. 

    Finns säkert någon här och där som fortfarande inte vill det men i det stora hela ser det ju ljust ut. Det är bra. 

    Jag vill gärna se saker från båda könens synvinkel. I denna frammarsch som är jättebra för kvinnornas del så kan jag även uppleva att mäns inte har samma frihet. Förstå mig rätt här, män har ofta uttryckt sin sexualitet, ibland påtvingat andra den. Men det är inte samma sak som att det varit accepterat hos andra.

    Män pratar gärna sex, ja. Men de blir lika ofta bedömda för det. De ses som snuskhummrar, deras sexualitet ses inte som lika fin, man känner inte på allvar inombords att män också ska få njuta lika mycket osv. Tänk er bara känslorna när man tänker sig kvinnan som kommer ut med en nyköpt dildo och mannen som kommer efter med en nyköpt vagina. Varför ser vi oftare ner på honom för det? Har inte han samma rätt att få njuta på samma villkor som kvinnan? 

    Så även om män uttrycker sex mer än kvinnor så betyder det inte att de ändå får göra det på samma villkor. Lyssnar vi med samma seriösitet om en man berättar vad han gillar inom sex? Vill vi på allvar att män också ska få uttrycka sin sexualitet fullt ut? 

    Kan uppleva att män idag på grund av att viss historia istället blir hämmade i sin sexualitet. De får inte prata sex eller de får men det får inte ta för mycket plats. De måste vara försiktiga med att tala om vad de tycker om osv. 

    Vad känner ni? Är det ok för en man att uttrycka sin sexualitet? Med handen på hjärtat och innerst inne? 

    Om inte vad kan vi göra för att få rätsida på detta?

  • Svar på tråden Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?
  • Anonym (Tjej5­4)
    Sat 11 Jan 2020 10:53
    eMund skrev 2019-11-19 20:22:00 följande:

    Nej, men får inte bejaka sin sexualitet. En man som gör det "styrs" av sina drifter. Samtidigt om man väljer bort sex är man inte en "riktig" man. Så finns inget sätt att ha sex på ett neutralt och normalt sätt som man.


    Kan det bero på olika fenomen som sexköp och annat typ våldtäkt som starkt förknippas med mannens sexualitet? Detta förknippar jag med drift.

    Men håller med att mannens drift är mer blottad och synad medan kvinnans varit i skymundan. Iallafall tills nu.

    Tror vi har hunnit ifatt mannen när det gäller sex och att bejaka vår drift.

    Vad tror du om detta?
  • Anonym (Hmmmm­)
    Sat 11 Jan 2020 12:25
    Anonym (Alice) skrev 2020-01-10 23:53:20 följande:

    Fast det går inte att jämföra manlig och kvinnlig sexualitet, för våra förutsättningar är långt ifrån jämlika.

    Mannens sexualitet har alltid varit accepterad och en del av hans väsen. Samhället har historiskt gått in och täckt upp för den. Man har försett honom med bordeller, slapp sexualbrottslag och riktat skammen mot kvinnan. Kvinnans sexualitet har historiskt alltid ansetts fel och oren medans hans en naturligs del av att vaga en man. Det ansågs tom skadligt för en man att inte får regelbunden utlösning och våldtäkt inom äktenskapet var länge legitimt.

    Och vad han har tagit för sig av sin sexuella frihet, på bekostnad av kvinnor och barn.

    Och numera gnälls det. Det gnälls över att kvinnor försöker komma ifatt med sin sexualitet. Att kvinnor nu vill utforska sin egen sexuella röst. Lära känna sin kropp utifrån sina egna villkor. Det gnälls över att sexredskap för kvinnor hyllas (anledningen till denna satsning har ju varit för att få kvinnor att uppleva sexuell hälsa då många kvinnor aldrig ens upplevt en orgasm!!).


    Bra skrivet!
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Wed 15 Jan 2020 18:11
    Smecker skrev 2020-01-11 08:29:04 följande:
    Du har alltså inte koll på vad du själv skrivit tidigare? Ditt inlägg #47 till exempel, som var grunden till det hela?

    Tja,

    nej tyvärr, inte när det gått flera månader sen jag var här sist och inlägget skrevs ännu tidigare. Ok, så inlägg 47 är det du funderar över. Hur ska jag förklara vad som menas. Gör ett försök och jag gissar du är villig att läsa in vad jag menar och inte aktivt märka ord bara för att. :)


    Andemeningen med det inlägget är att förklara för personen jag svarar, att det jag menar med att mäns sexualitet ses annorlunda på, inte är kopplat till att män de facto gör fel saker såsom gömmer porr, beter sig oschysst osv. Utan att även om män beter sig på ett schysst sätt gentemot sin omgivning så ser samhället annorlunda på männen sexualitet ändå.

    Det är alltså inte en specifik individ som avses utan i allmänna ordalag så ses männens sexualitet på annorlunda även om män beter sig schysst. Många vill få det till att anledningen till den annorlunda synen skulle vara just att män beter sig illa. Det jag menar är att den annorlunda synen finns kvar trots att män beter sig bra.

    God fortsättning på året!

  • Anonym (Det är inte konsti­gt)
    Wed 15 Jan 2020 18:32
    +1
    Anonym (K) skrev 2020-01-15 18:11:02 följande:

    Tja,

    nej tyvärr, inte när det gått flera månader sen jag var här sist och inlägget skrevs ännu tidigare. Ok, så inlägg 47 är det du funderar över. Hur ska jag förklara vad som menas. Gör ett försök och jag gissar du är villig att läsa in vad jag menar och inte aktivt märka ord bara för att. :)

    Andemeningen med det inlägget är att förklara för personen jag svarar, att det jag menar med att mäns sexualitet ses annorlunda på, inte är kopplat till att män de facto gör fel saker såsom gömmer porr, beter sig oschysst osv. Utan att även om män beter sig på ett schysst sätt gentemot sin omgivning så ser samhället annorlunda på männen sexualitet ändå.

    Det är alltså inte en specifik individ som avses utan i allmänna ordalag så ses männens sexualitet på annorlunda även om män beter sig schysst. Många vill få det till att anledningen till den annorlunda synen skulle vara just att män beter sig illa. Det jag menar är att den annorlunda synen finns kvar trots att män beter sig bra.

    God fortsättning på året!


    Är väl inte så konstigt.

    "BROTT

    Män begår nästan alla brott. När det gäller till exempel våldtäkt, olaga hot, mord och dråp stod män för mellan 90 till 100 procent av alla åtalade år 2017.

     

    SEXUALBROTT OCH UTSATTHET

    Nästan hälften av alla unga tjejer har varit med om att någon på nätet försökt få dem att prata om sex eller skicka bilder med sexuellt innehåll när de inte velat det. Det är fyra gånger vanligare att en tjej har råkat ut för det än att en kille gjort det. 

    2,5 procent av eleverna i gymnasieskolans årskurs 3 har blivit pressade eller tvingade till sex av någon man först lärt känna på nätet. 

    Mest utsatta för sexualbrott är unga kvinnor på 16?24 år. År 2017 uppgav 34,4 procent av dem att de utsatts för sexualbrott. 

    Det är tre gånger vanligare att för tjejer (29,3 %) än killar i gymnasiet (9,6 %) att ha erfarenhet av sexuella övergrepp från uppväxten. 

    2016 åtalades 1 183 män för sexualbrott, och 6 kvinnor. Drygt 14 procent av sexualbrotten var våldtäkter. Där var nära 100 procent av de åtalade män.

     Av alla anmälda våldtäkter mot vuxna år 2018 var 96 procent mot kvinnor, 4 270 st. 

    Av de personer som 2018 misstänktes för våldtäkt mot kvinnor var 99 procent män.

     Av alla anmälda våldtäkter 2018 begicks 44 procent av dem mot barn under 17 år. Drygt 90 procent av dem var mot flickor. 

    Under åren 2009 till och med 2018 har det anmäls drygt 51 sexualbrott om dagen i Sverige. Av tillfrågade kvinnor hade 10,7 procent utsatts för sexualbrott under det senaste året (2017), jämfört med 1,6 procent av männen. 

    De allra flesta våldtäkterna sker inomhus av en person som kvinnan antingen är bekant* med (46 %) eller har en nära relation med (31 %). Sammanlagt motsvarar det 77 procent av alla fall, medan överfallsvåldtäkt av okänd står för fem procent av alla fall.

    *Bekant betyder här en relation där en känner varandra mer än till bara namn och utseende, men inte är släkt eller familj. Alltså en vän, någon i samma vänskapskrets, en kollega, lärare eller liknande. 

    En femtedel av alla världens kvinnor utsätts för sexuella övergrepp innan de fyllt 15 år. 

    Sexuellt våld används som ett utbrett vapen mot tjejer och kvinnor i krig. 

    VÅLD

    85 procent av alla som åtalats för brott mot liv och hälsa, som till exempel misshandel, är män. 

    I genomsnitt 17 kvinnor misshandlas till döds i Sverige varje år av en man hon är eller har varit tillsammans med. Det motsvarar ungefär en kvinna var tredje vecka. 

    Under 2018 misshandlades 22 kvinnor till döds av sin nuvarande eller före detta partner. Det är 67 procent av alla fall av dödligt våld mot kvinnor under året. Motsvarande siffra för män var fem procent. 

    Våld mot kvinnor  kostar samhället mellan 2,7 och 3,3 miljarder kronor varje år. 38 miljoner av dem var sjukhuskostnader. 

    Globalt sett är det över en tredjedel, 38 procent, av alla mord på kvinnor som begås av en man som hon är tillsammans med. 

    140 miljoner tjejer och kvinnor världen över beräknas vara könsstympade. Runt 38 000 könstympade tjejer och kvinnor bor i Sverige. Ungefär 7 000 av dem är under 18 år."

    tjejjouren.se/tjejguiden/feminism/statistik
  • Thu 16 Jan 2020 18:48
    Anonym (K) skrev 2020-01-15 18:11:02 följande:

    Tja,

    nej tyvärr, inte när det gått flera månader sen jag var här sist och inlägget skrevs ännu tidigare. Ok, så inlägg 47 är det du funderar över. Hur ska jag förklara vad som menas. Gör ett försök och jag gissar du är villig att läsa in vad jag menar och inte aktivt märka ord bara för att. :)


    Andemeningen med det inlägget är att förklara för personen jag svarar, att det jag menar med att mäns sexualitet ses annorlunda på, inte är kopplat till att män de facto gör fel saker såsom gömmer porr, beter sig oschysst osv. Utan att även om män beter sig på ett schysst sätt gentemot sin omgivning så ser samhället annorlunda på männen sexualitet ändå.

    Det är alltså inte en specifik individ som avses utan i allmänna ordalag så ses männens sexualitet på annorlunda även om män beter sig schysst. Många vill få det till att anledningen till den annorlunda synen skulle vara just att män beter sig illa. Det jag menar är att den annorlunda synen finns kvar trots att män beter sig bra.

    God fortsättning på året!


    Jag förutsätter att folk skriver det de menar, och menar det de skriver. Något annat är helt orimligt.

    I konceptet "bete sig schysst" så ingår att inte (oombett) trycka upp sin sexualitet i andras ansikten. På vilket sätt skulle en man som beter sig schysst få sin sexualitet särbehandlad, menar du?
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Thu 23 Jan 2020 22:49
    Smecker skrev 2020-01-16 18:48:39 följande:
    Jag förutsätter att folk skriver det de menar, och menar det de skriver. Något annat är helt orimligt.

    I konceptet "bete sig schysst" så ingår att inte (oombett) trycka upp sin sexualitet i andras ansikten. På vilket sätt skulle en man som beter sig schysst få sin sexualitet särbehandlad, menar du?
    Det är väl hela funderingen jag har. Varför folk ser olika på även den schyssta mannens sexualitet vid t.ex. middagsbordet, festen, vännernas träff eller whatever.

    Inlägg #142 visar på ett sådant exempel.
  • Anonym (Beror väl på man?)
    Thu 23 Jan 2020 23:35

    Generellt är det väl inte ok, men helt ärligt, vi har olika regler för olika män. Jag tolererar bra mycket mer från någon man jag känner och tycker om än någon jag inte känner och/eller inte tycker bra om.

    Skulle tex. en killkompis börja prata snusk, eller vara sliskig så tolererar jag hans sexuella uttryck bra mycket mer än vem som helst. Är det någon jag gillar, är trygg med osv. Så kan jag tolerera en hel del sexuella uttryck.

    Just det här verkar många män ha svårt att förstå, att bara för att jag inte blir så sur när min killkompis är kåt och jobbig så kan jag ändå bli jävligt sur när någon annan gör samma saker. Vi bedömer er som INDIVIDER i första hand, som tillhörande gruppen män bedöms ni senare än det, så bara för att ""Bertil"" får bete sig på ett visst sätt mot mig/oss så är det inte ok att du gör likadant.

  • Anonym (K) Trådstartaren
    Thu 30 Jan 2020 11:12
    Anonym (Beror väl på man?) skrev 2020-01-23 23:35:38 följande:

    Generellt är det väl inte ok, men helt ärligt, vi har olika regler för olika män. Jag tolererar bra mycket mer från någon man jag känner och tycker om än någon jag inte känner och/eller inte tycker bra om.

    Skulle tex. en killkompis börja prata snusk, eller vara sliskig så tolererar jag hans sexuella uttryck bra mycket mer än vem som helst. Är det någon jag gillar, är trygg med osv. Så kan jag tolerera en hel del sexuella uttryck.

    Just det här verkar många män ha svårt att förstå, att bara för att jag inte blir så sur när min killkompis är kåt och jobbig så kan jag ändå bli jävligt sur när någon annan gör samma saker. Vi bedömer er som INDIVIDER i första hand, som tillhörande gruppen män bedöms ni senare än det, så bara för att ""Bertil"" får bete sig på ett visst sätt mot mig/oss så är det inte ok att du gör likadant.


    Det kan jag förstå. 
    Men tråden handlar inte om vad folk säger direkt till någon person eller hur någon beter sig emot någon. 

    Inget illa menat men många i tråden filtrerar informationen som skrivs direkt utefter vad det värsta de själva varit med om är och tolkar det som att det handlar om det. 

    Det handlar om om du t.ex. är ute i en grupp blandat män och kvinnor och ute och går. Ni alla känner varandra. Ni kanske är arbetskompisar. 

    En bit bort går en snygg kille och en av tjejerna uttrycker sig: "Det var en snygg kille honom skulle man vilja få omkull." Gruppen skrattar och tycker det bara är en kul kommentar.

    Senare går en snygg tjej en bit bort förbi och en av killarna uttrycker sig: "Det var en snygg tjej henne skulle man vilja få omkull". Varpå gruppen får en konstig stämning och kanske nån av tjejerna försöker tala om att han objektifierar eller beter sig fel. 

    Detta visar tydligt på hur tjejer får bejaka sina känslor medans män får inte. De får inte erkänna sina känslor emot ett annat kön på lika villkor som tjejerna får.

    Det är det här jag menar.
  • Thu 30 Jan 2020 12:55
    -1 +2
    Anonym (K) skrev 2020-01-30 11:12:13 följande:
    Det handlar om om du t.ex. är ute i en grupp blandat män och kvinnor och ute och går. Ni alla känner varandra. Ni kanske är arbetskompisar. 

    En bit bort går en snygg kille och en av tjejerna uttrycker sig: "Det var en snygg kille honom skulle man vilja få omkull." Gruppen skrattar och tycker det bara är en kul kommentar.

    Senare går en snygg tjej en bit bort förbi och en av killarna uttrycker sig: "Det var en snygg tjej henne skulle man vilja få omkull". Varpå gruppen får en konstig stämning och kanske nån av tjejerna försöker tala om att han objektifierar eller beter sig fel. 

    Detta visar tydligt på hur tjejer får bejaka sina känslor medans män får inte. De får inte erkänna sina känslor emot ett annat kön på lika villkor som tjejerna får.

    Det är det här jag menar.
    Är det här ett exempel taget från verkligheten, eller har du konstruerat det för att passa din världsbild?

    För jag har verkligen noll erfarenhet av den situationen, min erfarenhet är att det är lika för alla, antingen är det okej för både män och kvinnor att komma med samma kommentar, eller så är det inte okej för någon.

    Om det är så att du upplevt den situationen i verkligheten, så borde du kanske fundera på att byta umgänge. Jag skulle absolut inte acceptera dubbla standarder.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Mon 3 Feb 2020 14:15
    +1
    Anonym (K) skrev 2020-01-30 11:12:13 följande:
    Det kan jag förstå. 
    Men tråden handlar inte om vad folk säger direkt till någon person eller hur någon beter sig emot någon. 

    Inget illa menat men många i tråden filtrerar informationen som skrivs direkt utefter vad det värsta de själva varit med om är och tolkar det som att det handlar om det. 

    Det handlar om om du t.ex. är ute i en grupp blandat män och kvinnor och ute och går. Ni alla känner varandra. Ni kanske är arbetskompisar. 

    En bit bort går en snygg kille och en av tjejerna uttrycker sig: "Det var en snygg kille honom skulle man vilja få omkull." Gruppen skrattar och tycker det bara är en kul kommentar.

    Senare går en snygg tjej en bit bort förbi och en av killarna uttrycker sig: "Det var en snygg tjej henne skulle man vilja få omkull". Varpå gruppen får en konstig stämning och kanske nån av tjejerna försöker tala om att han objektifierar eller beter sig fel. 

    Detta visar tydligt på hur tjejer får bejaka sina känslor medans män får inte. De får inte erkänna sina känslor emot ett annat kön på lika villkor som tjejerna får.

    Det är det här jag menar.
    Once again, om dina vänner/kollegor beter sig sådär borde du fundera på att byta umgänge. Jag upplever nog att de som skrattar åt det ena brukar skratta åt det andra, de som tycker det är obekvämt och fel med det ena tycker det är obekvämt och fel med det andra.

    Med mina kollegor är jag tämligen övertygad om att någon skulle säga ifrån om jag började prata om vilka jag vill ligga med när vi gick tillsamman på väg mot något möte. 
Svar på tråden Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?