• Anonym (K)
    Mon 18 Nov 2019 08:21
    3777 visningar
    174 svar
    -5 +6
    174
    3777

    Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?

    Kvinnor har länge fått gömma sin sexualitet eller blivit hämmade i den. Men det håller på och vända eller redan har vänt. Idag så kan jag uppleva att kvinnor hyllas som vågar prata sex, det finns mer sexleksaker än någonsin åt kvinnor, det görs talk-shows, reklam riktas åt kvinnor, kvinnor uppmuntras att vara öppna gällandes sex osv. 

    Finns säkert någon här och där som fortfarande inte vill det men i det stora hela ser det ju ljust ut. Det är bra. 

    Jag vill gärna se saker från båda könens synvinkel. I denna frammarsch som är jättebra för kvinnornas del så kan jag även uppleva att mäns inte har samma frihet. Förstå mig rätt här, män har ofta uttryckt sin sexualitet, ibland påtvingat andra den. Men det är inte samma sak som att det varit accepterat hos andra.

    Män pratar gärna sex, ja. Men de blir lika ofta bedömda för det. De ses som snuskhummrar, deras sexualitet ses inte som lika fin, man känner inte på allvar inombords att män också ska få njuta lika mycket osv. Tänk er bara känslorna när man tänker sig kvinnan som kommer ut med en nyköpt dildo och mannen som kommer efter med en nyköpt vagina. Varför ser vi oftare ner på honom för det? Har inte han samma rätt att få njuta på samma villkor som kvinnan? 

    Så även om män uttrycker sex mer än kvinnor så betyder det inte att de ändå får göra det på samma villkor. Lyssnar vi med samma seriösitet om en man berättar vad han gillar inom sex? Vill vi på allvar att män också ska få uttrycka sin sexualitet fullt ut? 

    Kan uppleva att män idag på grund av att viss historia istället blir hämmade i sin sexualitet. De får inte prata sex eller de får men det får inte ta för mycket plats. De måste vara försiktiga med att tala om vad de tycker om osv. 

    Vad känner ni? Är det ok för en man att uttrycka sin sexualitet? Med handen på hjärtat och innerst inne? 

    Om inte vad kan vi göra för att få rätsida på detta?

  • Svar på tråden Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Wed 5 Feb 2020 21:54
    Smecker skrev 2020-01-30 12:55:06 följande:
    Är det här ett exempel taget från verkligheten, eller har du konstruerat det för att passa din världsbild?

    För jag har verkligen noll erfarenhet av den situationen, min erfarenhet är att det är lika för alla, antingen är det okej för både män och kvinnor att komma med samma kommentar, eller så är det inte okej för någon.

    Om det är så att du upplevt den situationen i verkligheten, så borde du kanske fundera på att byta umgänge. Jag skulle absolut inte acceptera dubbla standarder.
    Wench85 skrev 2020-02-03 14:15:31 följande:
    Once again, om dina vänner/kollegor beter sig sådär borde du fundera på att byta umgänge. Jag upplever nog att de som skrattar åt det ena brukar skratta åt det andra, de som tycker det är obekvämt och fel med det ena tycker det är obekvämt och fel med det andra.

    Med mina kollegor är jag tämligen övertygad om att någon skulle säga ifrån om jag började prata om vilka jag vill ligga med när vi gick tillsamman på väg mot något möte. 

    Bra att ni har så jämställda människor i er omgivning.

    Jag upplever att man gör skillnad på vad som är ok att känna och tycka beroende på om personen är en kvinna eller man. Nu behöver inte det alltid se ut exakt som i exemplet ovan eller handla om grova saker. Utan allt från smått till större så görs det skillnad på om personen är man eller kvinna när det kommer till vad som är ok sexuellt. 

    En annan grej. Har t.ex. vittnat om när det kommer till sexuella övergrepp. Sånt tas väldigt seriöst när det är en kvinna som står offer, vilket ju som sig bör. Men när en man berättade i fikarummet om konstiga sätt kvinnor har betett sig i duschen mot honom när han var yngre. Då var det helt plötsligt komiskt, kvinnorna skrattade lika mycket som någon annan. Det togs inte lika allvarligt på. 

    Kunde känna att det inte ens togs som ett problem. :/
  • Anonym (Kummi­n)
    Wed 5 Feb 2020 22:45
    Anonym (K) skrev 2020-01-09 12:11:38 följande:
    Jag tänker mig ett gäng män och kvinnor sittandes runt middagsbordet i goda vänners lag och ämnet sex dyker upp. Vilket ju sker ibland inget konstigt.

    Efter lite alkohol blir ju folk mer talföra och kvinnorna pratar tex om en snygg kille de sett och hur sugna de är på att få omkull honom. Vissa kvinnor kan även fritt prata om sexleksaker de är sugna på att testa.I en sådan situation blir kvinnorna ofta påhejade och sedda som duktiga för att de vågar uttrycka sin sexualitet och bejaka den.

    Om vid samma bord männen fliker in med att jag såg en het tjej som de också skulle vilja få omkull eller om killarna fliker in med att berätta om sina sexleksaker de skulle gilla. 
    Men alltså ts, vad har du för umgänge egentligen? Jag har aldrig någonsin varit med om sådana sexuella samtalsämnen vare sig vid middagsbordet, på aw elller i några andra sammanhang i grupp.
    Det låter som om du sett någon amerikansk sitcom eller film. Alternativt överberusade 17 åringar som skall hävda sig inför varandra och tävlar i att vara "coola".
    Man pratar normalt sett inte om sex på det sättet alls i grupp. Det är gränslöst och utlämnande. Och bara att säga något sådant skulle ses som väldigt konstigt, malplacerat och personen ifråga skulle betraktas med ett stort "äh, vad sade hon/han nu? är han/hon inte klok?"

    Enda gången sex överhuvudtaget kommit upp i mitt liv är om jag sitter med en tjejkompis och vi kanske pratar lite om någon kille vi sett som vi gillat och tyckt varit snygg. Men aldrig att vi skulle prata sexleksaker, rent konkret vad vi gillar i sängkammaren, hur våra respektive är utrustade etc.
    (men jag kanske är en nucka vad vet jag).

    Ts, jag tror du kollat för mycket på tv-serier som Sex and the City.


  • Thu 6 Feb 2020 07:03
    Anonym (K) skrev 2020-02-05 21:54:28 följande:

    Bra att ni har så jämställda människor i er omgivning.

    Jag upplever att man gör skillnad på vad som är ok att känna och tycka beroende på om personen är en kvinna eller man. Nu behöver inte det alltid se ut exakt som i exemplet ovan eller handla om grova saker. Utan allt från smått till större så görs det skillnad på om personen är man eller kvinna när det kommer till vad som är ok sexuellt. 

    En annan grej. Har t.ex. vittnat om när det kommer till sexuella övergrepp. Sånt tas väldigt seriöst när det är en kvinna som står offer, vilket ju som sig bör. Men när en man berättade i fikarummet om konstiga sätt kvinnor har betett sig i duschen mot honom när han var yngre. Då var det helt plötsligt komiskt, kvinnorna skrattade lika mycket som någon annan. Det togs inte lika allvarligt på. 

    Kunde känna att det inte ens togs som ett problem. :/


    Var exemplet taget från verkligheten, eller var det konstruerat för att passa din världsbild?

    Allt man upplever behöver inte vara sant. Den största delen av tolkningarna man gör sitter i ens huvud. Läs på om confirmation bias.

    Du menar att mannen berättade om konstiga sätt som kvinnor betett sig på i duschen, som fått honom att må dåligt och som han var ledsen över, och kvinnor skrattade åt honom? Eller var hans avsikt att berätta roliga/dråpliga saker som hänt honom, som alla sedan skrattade åt?
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Wed 12 Feb 2020 23:23
    Smecker skrev 2020-02-06 07:03:19 följande:

    Var exemplet taget från verkligheten, eller var det konstruerat för att passa din världsbild?

    Allt man upplever behöver inte vara sant. Den största delen av tolkningarna man gör sitter i ens huvud. Läs på om confirmation bias.

    Du menar att mannen berättade om konstiga sätt som kvinnor betett sig på i duschen, som fått honom att må dåligt och som han var ledsen över, och kvinnor skrattade åt honom? Eller var hans avsikt att berätta roliga/dråpliga saker som hänt honom, som alla sedan skrattade åt?


    Varför skulle jag hitta på saker för att passa en världsbild. Min världsbild har påverkats av de erfarenheter jag fått inom detta.

    Har sådana erfarenheter både från fikastunder med folk, arbetskollegor och folk jag träffat.

    Låter mer som att på grund av att du kanske inte känner igen dig så kan inte min erfarenhet vara sann.

    När han berättade om hur det i badhuset under skoltid alltid skulle vara en kvinnlig där som prompt skulle vara nära alla pojkarna i duschen för att "se till att de blev rena" så tyckte inte jag att hans intention var att det skulle varit ett roligt ögonblick.

    Däremot upplever jag att kvinnor har svårt att ta in när något går emot majoriteten av fall. Kanske därför de skrattar för de vet inte hur de ska hantera situationen. De är väl vana att alltid vara offer själva.

    Det som blir tråkigt att saker inte kan tas seriöst bara för att det inte är pk eller följer majoriteten. På samma sätt som jag ska behövea bevisa dubbelt i tråden eller smutskastas o misstros i tråden bara för att jag vågar ta upp erfarenheter som avviker mot majoriteten.

    Resultatet blir att om du som man blir felaktigt behandlad så håller man tyst. Man kommer hålla extra tyst för du blir mycket mer misstrodd än kvinnor idag. Jag skulle tex aldrig våga anmäla en kvinna om hon gav sig på mig.

    Tråkig utveckling.
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Wed 12 Feb 2020 23:30
    Anonym (Kummin) skrev 2020-02-05 22:45:05 följande:

    Men alltså ts, vad har du för umgänge egentligen? Jag har aldrig någonsin varit med om sådana sexuella samtalsämnen vare sig vid middagsbordet, på aw elller i några andra sammanhang i grupp.

    Det låter som om du sett någon amerikansk sitcom eller film. Alternativt överberusade 17 åringar som skall hävda sig inför varandra och tävlar i att vara "coola".

    Man pratar normalt sett inte om sex på det sättet alls i grupp. Det är gränslöst och utlämnande. Och bara att säga något sådant skulle ses som väldigt konstigt, malplacerat och personen ifråga skulle betraktas med ett stort "äh, vad sade hon/han nu? är han/hon inte klok?"

    Enda gången sex överhuvudtaget kommit upp i mitt liv är om jag sitter med en tjejkompis och vi kanske pratar lite om någon kille vi sett som vi gillat och tyckt varit snygg. Men aldrig att vi skulle prata sexleksaker, rent konkret vad vi gillar i sängkammaren, hur våra respektive är utrustade etc.

    (men jag kanske är en nucka vad vet jag).

    Ts, jag tror du kollat för mycket på tv-serier som Sex and the City.


    Alla behöver inte snacka sex. Helt ok.

    Jag o många i min bekantskapskrets är väldigt öppna och efter tex några glas vin så har vi pratat om mycket saker som säkert skulle få många att rodna.
  • Anonym (Det är inte konsti­gt)
    Wed 12 Feb 2020 23:30
    +2

    Det här är en trolltråd.

  • Thu 13 Feb 2020 06:37
    Anonym (Det är inte konstigt) skrev 2020-02-12 23:30:43 följande:

    Det här är en trolltråd.


    Ja, helt klart.
    Är du bara pantad, eller är du dum i huvudet på riktigt?
  • Anonym (Lite salt)
    Thu 13 Feb 2020 07:13
    +3
    Anonym (K) skrev 2020-01-30 11:12:13 följande:

    Det kan jag förstå. Men tråden handlar inte om vad folk säger direkt till någon person eller hur någon beter sig emot någon. Inget illa menat men många i tråden filtrerar informationen som skrivs direkt utefter vad det värsta de själva varit med om är och tolkar det som att det handlar om det. Det handlar om om du t.ex. är ute i en grupp blandat män och kvinnor och ute och går. Ni alla känner varandra. Ni kanske är arbetskompisar. En bit bort går en snygg kille och en av tjejerna uttrycker sig: "Det var en snygg kille honom skulle man vilja få omkull." Gruppen skrattar och tycker det bara är en kul kommentar.Senare går en snygg tjej en bit bort förbi och en av killarna uttrycker sig: "Det var en snygg tjej henne skulle man vilja få omkull". Varpå gruppen får en konstig stämning och kanske nån av tjejerna försöker tala om att han objektifierar eller beter sig fel. Detta visar tydligt på hur tjejer får bejaka sina känslor medans män får inte. De får inte erkänna sina känslor emot ett annat kön på lika villkor som tjejerna får.Det är det här jag menar.


    Jag skulle inte skratta åt varken killen eller tjejen utan tycka att båda var ganska osmakliga. Men jag skulle absolut tycka att killens kommentar var mer obehaglig.

    Anledningen till detta är så klart att nästan alla våldtäkter begås av män, och att jag vet att män har den fysiska styrkan att brotta ner och faktiskt "få omkull" kvinnor om de vill. Bakom hans uttalande ligger alltså ett potentiellt hot.

    Jag kan skämta om att avskeda folk, det är inte så roligt kanske, men få tar illa upp. Skulle chefen däremot börja skämta om avskedningar blir det genast dålig stämning,även om chefen aldrig haft för avsikt att säga upp någon, eftersom alla trots allt vet att hen har makten att avskeda. Ser du skillnaden?
  • Anonym (goodl­ife)
    Thu 13 Feb 2020 07:17
    Anonym (K) skrev 2020-02-05 21:54:28 följande:
    Wench85 skrev 2020-02-03 14:15:31 följande:
    Once again, om dina vänner/kollegor beter sig sådär borde du fundera på att byta umgänge. Jag upplever nog att de som skrattar åt det ena brukar skratta åt det andra, de som tycker det är obekvämt och fel med det ena tycker det är obekvämt och fel med det andra.

    Med mina kollegor är jag tämligen övertygad om att någon skulle säga ifrån om jag började prata om vilka jag vill ligga med när vi gick tillsamman på väg mot något möte. 

    Bra att ni har så jämställda människor i er omgivning.
    Ja, det är det som är bra med Familjeliv. Här är många som svarar så perfekta. I verkligheten är det annorlunda. Det är det för dom också. Fast det låter bättre när de skriver vad bra allt är runt domSolig
  • Anonym (goodl­ife)
    Thu 13 Feb 2020 07:22
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-02-13 07:13:39 följande:
    Jag skulle inte skratta åt varken killen eller tjejen utan tycka att båda var ganska osmakliga. Men jag skulle absolut tycka att killens kommentar var mer obehaglig.
    Men många andra skulle tycka att det var en kul kommentar från tjejen. Vad cool hon är som tar för sig, bejakar sin sexualitet.
    Om en man säger liknande så tänker många direkt på övergrepp. Han vill såklart tvinga sig på henne och sexet skulle inte vara ömsesidigt. Hon skulle vara ett offer. Där skulle det inte handla om sex där båda vill, har kul och tycker det är spännande och härligt. Den vedervärdige mannen har slagit till igen.
  • Anonym (goodl­ife)
    Thu 13 Feb 2020 07:27

    Jag hävdar att det är bäst att kvinnor tar initiativ. Säkrast för mannen om inte annat.
    Här är ett bra exempel på hur förvirrande det är med kvinnor.
    https://www.familjeliv.se/forum/thread/79745832-du-verkar-inte-direkt-intresserad

  • Sun 1 Mar 2020 15:08
    -2
    Anonym (Lite salt) skrev 2020-02-13 07:13:39 följande:

    Jag skulle inte skratta åt varken killen eller tjejen utan tycka att båda var ganska osmakliga. Men jag skulle absolut tycka att killens kommentar var mer obehaglig.

    Anledningen till detta är så klart att nästan alla våldtäkter begås av män, och att jag vet att män har den fysiska styrkan att brotta ner och faktiskt "få omkull" kvinnor om de vill. Bakom hans uttalande ligger alltså ett potentiellt hot.

    Jag kan skämta om att avskeda folk, det är inte så roligt kanske, men få tar illa upp. Skulle chefen däremot börja skämta om avskedningar blir det genast dålig stämning,även om chefen aldrig haft för avsikt att säga upp någon, eftersom alla trots allt vet att hen har makten att avskeda. Ser du skillnaden?


    Problemet här är att sexualitet och att få tycka något är upphetsande är alla människors rättighet och båda könen har samma rättighet att bejaka sin sexualitet och sina känslor.

    En chef har som arbete att utföra en tjänst vilket blir en helt annan sak.

    Om män ska straffas och behöva undertrycka sina naturliga biologiska känslor mer än vad kvinnor behöver i syfte att ta ansvar för vad andra män gjort för orätt. Då är det något fel.

    Båda könen har precis lika rätt att bejaka vad de känner. De har ingen skyldighet att behöva ta ansvar för vad andra människor gör.

    Tar vi kvinnor ansvar o beter oss annorlunda för att rättssystemet oftare ger oss vårdnaden i föräldratvister?

    För att vi får bättre betyg i skolan?

    För att kvinnor får lindrigare straff för samma brott?

    Osv.

    Ska männen se våra uttalanden inom ovan områden som hot?

    Tycker inte vi ska behöva. För vi kan inte ta ansvar för vad andra gör. Lika lite ska männen behöva om det nu ska vara någon jämställdhet här i världen.
  • Sun 1 Mar 2020 15:15
    -2
    Anonym (goodlife) skrev 2020-02-13 07:22:57 följande:

    Men många andra skulle tycka att det var en kul kommentar från tjejen. Vad cool hon är som tar för sig, bejakar sin sexualitet.

    Om en man säger liknande så tänker många direkt på övergrepp. Han vill såklart tvinga sig på henne och sexet skulle inte vara ömsesidigt. Hon skulle vara ett offer. Där skulle det inte handla om sex där båda vill, har kul och tycker det är spännande och härligt. Den vedervärdige mannen har slagit till igen.


    Det som händer i samhället är att man alltför ofta felaktigt låter män få ta ansvar för någon slags kollektiv skuld. Män har ansvar för hela gruppen män.

    Men om du försöker något liknande emot kvinnor så får man inte generalisera och dra alla över samma kam.

    Det här är inkonsekvent och ojämställt om något.

    Har kvinnor rätten att få bli behandlade som individer så har männen det likaså och det på lika villkor.
  • Anonym (K) Trådstartaren
    Tue 3 Mar 2020 14:00

    Tack Lindasolis.

    Äntligen någon som förstår vad jag menar och vågar sätta ord på hur ett rättvist samhälle bör vara.

Svar på tråden Är det ok för män att uttrycka sin sexualitet?