• Anonym (Uppgi­ven pappa)
    Tue 19 Nov 2019 07:30
    1419 visningar
    19 svar
    19
    1419

    Stämd igen av exet

    Hej.

    Jag har två barn som bor växelvis idag. Vi ska flytta och båda barnen vill flytta med oss men deras mamma sätter stopp. Hon har stämt mig för andra gången nu. Innan stämde hon mig för att hon ville ha dem hos sig på heltid. Jag tror hon vill ha pengar. Barnen struntar hon egentligen i. Hon är extremt manipulativ, otroligt trevlig och snäll när andra ser på men när dörren stängs är hon kärlekslös, kall och kontrollerande. Hon bor ihop med en kille som barnen inte gillar. Han har ett trassligt förflutet med droger och festande. Jag är tjänar väldigt bra och när jag och exet var tillsammans hade hon en helt annan standard. Hon kan inte acceptera att hon fått det sämre sedan vi skiljdes. Hon är grymt avundsjuk. Vi pratar inte med varandra över huvudtaget. Hon skrämmer barnen till tystnad. En gång var vi på samtal med socialen i samband en orosanmälan som jag gjort när hennes kille varit hotfull och våldsam mot sin son i barnens närvaro. Barnen var knäpp tysta och sa att allt var bra hemma hos mamma. Socialen ifrågasatte mig istället och och tyckte att jag borde ha konfronterat mammans kille. Skolan bryr sig inte. Barnen törs knappt vara med mig för de vet att deras mamma hatar mig och gör henne besviken om dem har kul tillsammans med mig. Ibland gråter dem och har ångest. De brukar säga, snälla kör hem mig till mamma snälla om vi ska iväg på något kul tillsammans. Hon vill inte att vi åker på semester och har försökt stoppa det varje gång. Hon duperad domstol, skola, social osv. Om man träffar henne för första gången så faller man direkt för hennes charm. Hur försvarar jag mig i domstolen?

  • Svar på tråden Stämd igen av exet
  • Tue 19 Nov 2019 07:41
    #1
    -1 +1

    Argumentet att nån vill ha barnen på heltid för att tjäna pengar är extremt verklighetsfrånvänt och kan bara påstås av någon som inte har en aning om hur mycket det kostar att ha barn.

  • Anonym (Cordi­s)
    Tue 19 Nov 2019 07:42
    #2

    Ring Solna advokatbyrå

    Mathias Wiberg

    Hälsa Mathias från mig och han löser det problematiken en gång för alla.

    Hälsa från "R"

  • Tue 19 Nov 2019 08:23
    #3
    Anonym (Uppgiven pappa) skrev 2019-11-19 07:30:31 följande:

    Hej.

    Jag har två barn som bor växelvis idag. Vi ska flytta och båda barnen vill flytta med oss men deras mamma sätter stopp. Hon har stämt mig för andra gången nu. Innan stämde hon mig för att hon ville ha dem hos sig på heltid. Jag tror hon vill ha pengar. Barnen struntar hon egentligen i. Hon är extremt manipulativ, otroligt trevlig och snäll när andra ser på men när dörren stängs är hon kärlekslös, kall och kontrollerande. Hon bor ihop med en kille som barnen inte gillar. Han har ett trassligt förflutet med droger och festande. Jag är tjänar väldigt bra och när jag och exet var tillsammans hade hon en helt annan standard. Hon kan inte acceptera att hon fått det sämre sedan vi skiljdes. Hon är grymt avundsjuk. Vi pratar inte med varandra över huvudtaget. Hon skrämmer barnen till tystnad. En gång var vi på samtal med socialen i samband en orosanmälan som jag gjort när hennes kille varit hotfull och våldsam mot sin son i barnens närvaro. Barnen var knäpp tysta och sa att allt var bra hemma hos mamma. Socialen ifrågasatte mig istället och och tyckte att jag borde ha konfronterat mammans kille. Skolan bryr sig inte. Barnen törs knappt vara med mig för de vet att deras mamma hatar mig och gör henne besviken om dem har kul tillsammans med mig. Ibland gråter dem och har ångest. De brukar säga, snälla kör hem mig till mamma snälla om vi ska iväg på något kul tillsammans. Hon vill inte att vi åker på semester och har försökt stoppa det varje gång. Hon duperad domstol, skola, social osv. Om man träffar henne för första gången så faller man direkt för hennes charm. Hur försvarar jag mig i domstolen?


    Du anlitar ett bra ombud. Överväg att betala ditt ex för att hitta en vettig överenskommelse. Kan vara värt det i slutändan.
  • Tue 19 Nov 2019 09:04
    #4

    Menar du att ni (du och nån ny kvinna?) ska flytta långt så du och mamman inte kan ha barnen varannan vecka längre?

    För i så fall brukar väl rätten döma att barnen ska bo kvar hos sin mamma där de är rotade då det ofta är det bästa för barnen.

  • Tue 19 Nov 2019 09:15
    #5

    Hur gamla är barnen?

  • Tue 19 Nov 2019 09:16
    #6

    Är flytten så pass lång att den skulle innebär ny skola, dagis, fritidssysselsättning och kompisar?

  • Anonym (T)
    Tue 19 Nov 2019 11:02
    #7
    Anonym (Cordis) skrev 2019-11-19 07:42:36 följande:

    Ring Solna advokatbyrå

    Mathias Wiberg

    Hälsa Mathias från mig och han löser det problematiken en gång för alla.

    Hälsa från "R"


    På vilket sätt hjälper han?

    Min kompis är i samma situation, barnen lever i missär (har bett på kroppen från djur/kvalster i sängarna) mamman har fått så sjuuuukt mkt sosanmälningar på sig från skola, sin egen familj, dagis osv men hon pratar omkull alla! Pappan är förtvivlad och nu har det gått så

    Långt att största barnet blivit hjärntvättat av mamman och försöker skada de yngre syskonen.

    Vad 17 ska man göra???
  • Tue 19 Nov 2019 11:06
    #8
    Anonym (T) skrev 2019-11-19 11:02:26 följande:
    På vilket sätt hjälper han?

    Min kompis är i samma situation, barnen lever i missär (har bett på kroppen från djur/kvalster i sängarna) mamman har fått så sjuuuukt mkt sosanmälningar på sig från skola, sin egen familj, dagis osv men hon pratar omkull alla! Pappan är förtvivlad och nu har det gått så

    Långt att största barnet blivit hjärntvättat av mamman och försöker skada de yngre syskonen.

    Vad 17 ska man göra???
    Man ska anlita ett bra ombud man har förtroende för och överväga att stämma för vårdnad, umgänge och boende till tingsrätten.


  • Tue 19 Nov 2019 11:36
    #9

    Det finns en förening på nätet för pappor i er situation.

  • Anonym (T)
    Tue 19 Nov 2019 12:08
    #10
    Kjell2 skrev 2019-11-19 11:06:13 följande:

    Man ska anlita ett bra ombud man har förtroende för och överväga att stämma för vårdnad, umgänge och boende till tingsrätten.


    Tror inte han har råd med det tyvärr då alla pengar han tjänar går till att betala hennes gamla skulder (som han snällt försökte hjälpa henne med när dom var gifta) sen sket ju hon i att betala. Dessutom måste han betala underhåll till henne :(
  • Tue 19 Nov 2019 12:11
    #11
    Anonym (T) skrev 2019-11-19 11:02:26 följande:

    På vilket sätt hjälper han?

    Min kompis är i samma situation, barnen lever i missär (har bett på kroppen från djur/kvalster i sängarna) mamman har fått så sjuuuukt mkt sosanmälningar på sig från skola, sin egen familj, dagis osv men hon pratar omkull alla! Pappan är förtvivlad och nu har det gått så

    Långt att största barnet blivit hjärntvättat av mamman och försöker skada de yngre syskonen.

    Vad 17 ska man göra???


    Din kompis har rätt att kräva utredning från annat socialkontor än den han tillhör.
  • Tue 19 Nov 2019 12:20
    #12
    Anonym (T) skrev 2019-11-19 12:08:22 följande:
    Tror inte han har råd med det tyvärr då alla pengar han tjänar går till att betala hennes gamla skulder (som han snällt försökte hjälpa henne med när dom var gifta) sen sket ju hon i att betala. Dessutom måste han betala underhåll till henne :(
    Man stämmer själv.


  • Anonym (Cordi­s)
    Wed 20 Nov 2019 06:48
    #13
    Anonym (T) skrev 2019-11-19 11:02:26 följande:

    På vilket sätt hjälper han?

    Min kompis är i samma situation, barnen lever i missär (har bett på kroppen från djur/kvalster i sängarna) mamman har fått så sjuuuukt mkt sosanmälningar på sig från skola, sin egen familj, dagis osv men hon pratar omkull alla! Pappan är förtvivlad och nu har det gått så

    Långt att största barnet blivit hjärntvättat av mamman och försöker skada de yngre syskonen.

    Vad 17 ska man göra???


    Hej, Mathias lyssnar och tar in all information och sedan lägger fram hur och på vilket sätt man ska gå till väga och juridiska rättigheterna som man har och även kunna förhindra att andra parten använder barnen som vapen. Med mera.

    Det gäller att agera tidigt så fort man ser att man inte kan lösa saker med sin partner/ex på ett bra sätt och känner att saker börjar bli väldigt dramatiskt.
  • Anonym (ooo)
    Wed 20 Nov 2019 09:28
    #14
    Anonym (T) skrev 2019-11-19 12:08:22 följande:
    Tror inte han har råd med det tyvärr då alla pengar han tjänar går till att betala hennes gamla skulder (som han snällt försökte hjälpa henne med när dom var gifta) sen sket ju hon i att betala. Dessutom måste han betala underhåll till henne :(
    Fast det är enda sättet, att ta det via rätten. Soc kan bara utreda och säga vad de tycker, de kan inte bestämma. Så länge föräldrarna har gemensam vårdnad är det så här.
    Man kan få en stor del av kostnader för vårdnadstvist betalad via sin hemförsäkring, han får kolla det.
     Det är det väl värt? 
    Om han skulle vinna i rätten och barnen bor hos honom i stället slipper han ju betala underhållet. 
  • Anonym (ooo)
    Wed 20 Nov 2019 09:29
    #15
    Anonym (Cordis) skrev 2019-11-20 06:48:17 följande:
    Hej, Mathias lyssnar och tar in all information och sedan lägger fram hur och på vilket sätt man ska gå till väga och juridiska rättigheterna som man har och även kunna förhindra att andra parten använder barnen som vapen. Med mera.

    Det gäller att agera tidigt så fort man ser att man inte kan lösa saker med sin partner/ex på ett bra sätt och känner att saker börjar bli väldigt dramatiskt.
    Så gör alla advokater. Jag undrar hur du menar att just denne är så "hjälpsam"? 
  • Anonym (Cordi­s)
    Wed 20 Nov 2019 11:13
    #16
    Anonym (ooo) skrev 2019-11-20 09:29:04 följande:

    Så gör alla advokater. Jag undrar hur du menar att just denne är så "hjälpsam"? 


    Dom flesta advokater tar betalt för att lyssna på dig och gå genom händelse och problematiken. Och tystnar och tar och hjälper med div mål men du får betala från första timmen.

    I ditt fall anlita nån av dom alla andra hjälpsamma.
  • Anonym (Cordi­s)
    Wed 20 Nov 2019 11:13
    #17
    Anonym (ooo) skrev 2019-11-20 09:29:04 följande:

    Så gör alla advokater. Jag undrar hur du menar att just denne är så "hjälpsam"? 


    Dom flesta advokater tar betalt för att lyssna på dig och gå genom händelse och problematiken. Och tystnar och tar och hjälper med div mål men du får betala från första timmen.

    I ditt fall anlita nån av dom alla andra hjälpsamma.
  • Anonym (!)
    Wed 20 Nov 2019 11:26
    #18

    Självklart kan du inte bara ta barnen och flytta, inte underligt att hon tar till desperata åtgärder. Mitt råd är att ställa in flytten och om situationen hos mamman är sådan att barnen far illa ta itu med det problemet i första hand. Liksom, vad trodde du skulle hända?

  • Anonym (T)
    Wed 20 Nov 2019 21:57
    #19
    Anonym (ooo) skrev 2019-11-20 09:28:05 följande:

    Fast det är enda sättet, att ta det via rätten. Soc kan bara utreda och säga vad de tycker, de kan inte bestämma. Så länge föräldrarna har gemensam vårdnad är det så här.

    Man kan få en stor del av kostnader för vårdnadstvist betalad via sin hemförsäkring, han får kolla det.

     Det är det väl värt? 

    Om han skulle vinna i rätten och barnen bor hos honom i stället slipper han ju betala underhållet. 


    Absolut!!! Ska be honom kolla upp det om han inte redan gjort det :)
Svar på tråden Stämd igen av exet