• Tue 19 Nov 2019 08:00
    773 visningar
    9 svar
    9
    773

    Narkos

    Hej!


    Hur många av er har genomgått en operation i narkos under andra trimestern? Hur pass säkert är det?

    Jag kommer behöva genomgå en operation vilket med största sannolikhet blir med narkos och oroar mig så klart för barnet.

  • Svar på tråden Narkos
  • Tue 19 Nov 2019 09:57
    #1

    Som jag minns det: Mellan 1-2 % av alla gravida kvinnor behöver icke obstetrisk kirurgi och det är sällan detta får negativa konsekvenser för fostret. När det trots allt får det, är det det kirurgiska ingreppets allvar som spelar roll, inte anestesin i sig. Jag antar att det är ett operativt ingrepp som inte kan vänta? Vad gäller det?

  • Tue 19 Nov 2019 12:23
    #2

    Det stämmer. En meniskskada som snabbt förvärras, och jag riskerar att förstöra mitt knä ännu mer när jag blir tyngre..

    Är upp minst 15 ggr per natt och måste rätta till knäskålen som ligger fel, och är så svullen med sån värk att jag inte ens längre kan gå korta promenader. Rynkar på näsan

  • Tue 19 Nov 2019 12:41
    #3

    Men från en icke ortoped: görs inte meniskoperationer alltid med artroskopi och lokalbedövning? Varför skulle du behöva sövas?

  • Tue 19 Nov 2019 13:13
    #4

    Har skador på ryggen som gör att de sannolikt inte kan/vill sätta bedövning efter samtal med narkosläkaren igår. Därav min fråga just kring narkos.

  • Tue 19 Nov 2019 13:57
    #5

    Och uttryckte narkosläkaren oro över att behöva söva? Knappast, eller? Om jag minns rätt är det väl narkos under första trimestern som man kan avråda från, inte senare? Hade inte oroat mig om jag var du; snart kanske du mår mycket bättre, dessutom!

  • Tue 19 Nov 2019 15:19
    #6

    Läkaren pratade om att man inte kunnat bevisa om narkosen påverkade barnet, men att man gjort försök på djur och sett att foster påverkats, men att det inte kunnat översättas till människor. 


    Därav lite nyfiken på hur många som gjort ingrepp med narkos under en graviditet :)

  • Tue 19 Nov 2019 15:19
    #7

    Läkaren pratade om att man inte kunnat bevisa om narkosen påverkade barnet, men att man gjort försök på djur och sett att foster påverkats, men att det inte kunnat översättas till människor. 


    Därav lite nyfiken på hur många som gjort ingrepp med narkos under en graviditet :)

  • Tue 19 Nov 2019 19:24
    #8
    +1

    Pratade med en kirurg på lunchen, han trodde att han opererat gravida under narkos 20-30 ggr, och det hade aldrig varit något bekymmer!

  • Anonym (Narko­s)
    Tue 19 Nov 2019 19:45
    #9
    +1

    Jag har vart sövd under graviditeter, när jag har opererat in cerklage.

    Det har tagit ca 50min-60min och det har gått bra.

    Mina barn mår idag bra.

Svar på tråden Narkos