• Anonym (Mamma­n)
    Tue 19 Nov 2019 09:54
    622 visningar
    47 svar
    47
    622

    Sämsta mamman

    Jag känner mig som världens sämsta mamma just nu och vet inte hur jag ska få känslan att försvinna.

    Jag har varit föräldraledig i 3år och började jobba igen för två månader sen.

    Under mammaledigheten har jag hållt iordning hemmet och hittat på saker med barnen. Varit ute nästan varje dag, lekt tillsammans och haft det bra.

    Nu när jag har börjat jobba så är min ork nere på noll.

    Jag slutar jobbet, handlar, lagar mat, lägger barnen. Fine, så är det att jobba, MEN jag har tänkt att jag ändå kan vara den där aktiva roliga mamman på helgerna.. Det går inte. Då måste jag dammsuga, tvätta osv som jag inte hunnit i veckan. Och så är jag så trött.. Fruktansvärt trött.

    Första månaden tänkte jag att det var för att jag nyss kommit tillbaka till jobbet och det tar tid att få in allt nytt osv, men jag är helt inne i rutinerna på jobbet men är ändå helt slut.

    Känns som jag mister tiden med mina barn. Att jag är en dålig mamma.

  • Svar på tråden Sämsta mamman
  • Tue 19 Nov 2019 10:49
    #11

    Jag tror du har för höga förväntningar helt enkelt. Du kan inte förvänta dig att du ska orka lika mycket som när du var mammaledig. Det går helt enkelt inte.

  • Tue 19 Nov 2019 10:57
    #12
    +1

    Så har nog de allra flesta skulle jag tro.
    Jag är inte ensamstående men känner samma sak.
    Så i vår familj bestämde vi helt enkelt att på helgerna bokar man max upp en aktivitet. En dag är helt ren och då känner man ingen press att göra något. Ofta är vi bara hemma, pysslar, bakar, målar, städar, kollar på film osv då..Våra barn går på förskola hela veckorna, de är också trötta och de njuter minst lika mycket av att vara hemma som på nån aktivitet. De har massa lekarsaker som de kan leka med, föräldrarna är hemma och nära hela tiden osv..
    Strunta i det dåliga samvetet!! Barnen mår bra, det är huvudsaken. Finns många barn som har det dåligt så att ha dåligt samvete för att man är hemma på helgerna kan man skippa :)

  • Tue 19 Nov 2019 10:57
    #13

    Jag är övertygad om att du inte är en dålig mamma. Du tänker ju på dina barns bästa och vill vara en närvarande mamma. Det är så man ska tänka som förälder!

    Skapa tillfällen där ni umgås tillsammans. Ta helgen och ät frukost på ett sätt ni gillar (tända ljus, godare frukost än vardagarna, duka fint mm). Gör något som ni alla gillar på dagen och så har du eftermiddagen att fixa lite i hemmet (kanske barnen kan hjälpa) och så ha lördagskvällsmys (med popcorn, godis, frukt eller vad du tycker är lämpligt). Jag tror att det är sånt som ger härliga minnen.

    Jag veckohandla själv på torsdagar, tvättar onsdagar och städar på tisdagar. (Är inte ensamstående men har en man som jobbar skift så tar hand om det mesta i hemmet). Helgerna umgås familjen.

  • Anonym (***)
    Tue 19 Nov 2019 11:00
    #14
    Anonym (Mamman) skrev 2019-11-19 10:24:16 följande:
    Jag är ensamstående. Pappan till barnen lämnade mig för en annan kvinna när jag var höggravid med yngsta barnet.
    Men han träffar väl dom ibland, så att du är barnledig vissa dagar? Då kan du passa på att städa t ex.
  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 11:31
    #15
    LFF skrev 2019-11-19 10:45:19 följande:

    Jag beklagar. Men då är det lite lättare att ge råd :)

    När lägger sig det äldre barnet? Då kan man ha tid för småfix så slipper det bli så mycket att göra på helgen.

    Har du egen tvättmaskin eller är det gemensam tvättstuga? Om det är en gemensam tvättstuga kan det vara läge att se över möjligheten att installera tvättmaskin. Då kan man tvätta lite i taget istället för att behöva ta allt på en gång. 

    Involvera det lite äldre barnet i att hjälpa till att plocka undan och dammsuga. Nej, det kanske inte blir perfekt men det blir något gemensamt och de flesta barn brukar tycka att det är kul att få hjälpa till. Har tvillinggrabbar på 6 år som älskar att hjälpa till att dammsuga och torka fläckar (gjort sen de var 2,5 år). De gillar även att hjälpa till att stoppa in tvätten (jag har sorterat och ställt in rätt temperatur på tvättmaskinen) och sen flytta över den till torktumlaren när den är klar. När de ska städa sina rum (ett sovrum och ett lekrum) så har vi ett timglas som håller 15 minuter sand och sen har vi tävling om det går att hinna klart på den tiden. Det äldre barnet kan även få börja hjälpa till att förbereda maten.

    Se över vilka "måsten" du har och vad som kan prioriteras ner. När barnen är med pappan (?) så kan du lägga mer tid på tex storstädning så du slipper göra lika noga när barnen är hemma. Eller du kanske har någon annan som kan ta barnen nån dag ibland så får du lite andrum att göra dessa "måsten" hemma utan att behöva tänka på barnen samtidigt.


    Tack för tipsen :) barnen är inte alls hos pappan. Båda barnen lägger sig runt halv åtta. Är bara lite mer än 1 år imellan barnen.

    Jag tänker att jag ska göra saker när dom lagt sig. Städa eller bara få vara ensam lite och kolla på något pogram på tv eller så. Men har blivit så himla himla trött. Många gånger somnar jag med barnen. Det är den här tröttheten jag inte vet var jag ska göra av :/
  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 11:33
    #16
    Rödtjärnens Anna skrev 2019-11-19 10:57:08 följande:

    Jag är övertygad om att du inte är en dålig mamma. Du tänker ju på dina barns bästa och vill vara en närvarande mamma. Det är så man ska tänka som förälder!

    Skapa tillfällen där ni umgås tillsammans. Ta helgen och ät frukost på ett sätt ni gillar (tända ljus, godare frukost än vardagarna, duka fint mm). Gör något som ni alla gillar på dagen och så har du eftermiddagen att fixa lite i hemmet (kanske barnen kan hjälpa) och så ha lördagskvällsmys (med popcorn, godis, frukt eller vad du tycker är lämpligt). Jag tror att det är sånt som ger härliga minnen.

    Jag veckohandla själv på torsdagar, tvättar onsdagar och städar på tisdagar. (Är inte ensamstående men har en man som jobbar skift så tar hand om det mesta i hemmet). Helgerna umgås familjen.


    Jag gillar det med att sätta upp dagar för det man ska göra. Känns nog mindre jobbigt än att tänka att man ska göra allt alla dagar och känna sig kass när man inte hinner! Tack! :)
  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Tue 19 Nov 2019 11:35
    #17
    Bjoer skrev 2019-11-19 10:49:56 följande:

    Jag tror du har för höga förväntningar helt enkelt. Du kan inte förvänta dig att du ska orka lika mycket som när du var mammaledig. Det går helt enkelt inte.


    Ja det är kanske sant. Får ändra om lite med vad som ska hinnas och vad som ska göras så man orkar mer.
  • Anonym (G)
    Tue 19 Nov 2019 11:36
    #18
    Anonym (Mamman) skrev 2019-11-19 11:31:38 följande:

    Tack för tipsen :) barnen är inte alls hos pappan. Båda barnen lägger sig runt halv åtta. Är bara lite mer än 1 år imellan barnen.

    Jag tänker att jag ska göra saker när dom lagt sig. Städa eller bara få vara ensam lite och kolla på något pogram på tv eller så. Men har blivit så himla himla trött. Många gånger somnar jag med barnen. Det är den här tröttheten jag inte vet var jag ska göra av :/


    Jag somnade med barnen tills de var typ 8 år :). Somna om du behöver.

    Har du förresten funderat på andra orsaker till tröttheten? Underfunktion i sköldkörteln nockade mig innan jag fick rätt medicinering.
  • Anonym (Ajko)
    Tue 19 Nov 2019 11:42
    #19

    Har du möjlighet att köpa in städhjälp varannan vecka? Underlättar KOPIÖST!

  • Anonym (Ajko)
    Tue 19 Nov 2019 11:43
    #20

    Har du möjlighet att köpa in städhjälp varannan vecka? Underlättar KOPIÖST!

Svar på tråden Sämsta mamman