• Anonym (Mamman)

    Sämsta mamman

    Jag känner mig som världens sämsta mamma just nu och vet inte hur jag ska få känslan att försvinna.

    Jag har varit föräldraledig i 3år och började jobba igen för två månader sen.

    Under mammaledigheten har jag hållt iordning hemmet och hittat på saker med barnen. Varit ute nästan varje dag, lekt tillsammans och haft det bra.

    Nu när jag har börjat jobba så är min ork nere på noll.

    Jag slutar jobbet, handlar, lagar mat, lägger barnen. Fine, så är det att jobba, MEN jag har tänkt att jag ändå kan vara den där aktiva roliga mamman på helgerna.. Det går inte. Då måste jag dammsuga, tvätta osv som jag inte hunnit i veckan. Och så är jag så trött.. Fruktansvärt trött.

    Första månaden tänkte jag att det var för att jag nyss kommit tillbaka till jobbet och det tar tid att få in allt nytt osv, men jag är helt inne i rutinerna på jobbet men är ändå helt slut.

    Känns som jag mister tiden med mina barn. Att jag är en dålig mamma.

  • Svar på tråden Sämsta mamman
  • AndreaBD

    Jag tycker du ska börja med att gå till en läkare, låta de ta lite blodprover och kolla att allt är bra hälsomässigt. Det kan ju vara så att du har brist på någon vitamin eller liknande, eller något annat. 

    Är det inget fysiskt, så skulle jag också fundera på om det är en depression som du har. Det kan nämligen också yttra sig så. Gör det, gå till läkare! 

  • AndreaBD
    Anonym (G) skrev 2019-11-19 11:36:03 följande:
    Underfunktion i sköldkörteln nockade mig innan jag fick rätt medicinering.
    Jag fick faktiskt samma tanke, men jag har inte haft det, så jag var inte säker. Men något hälsoproblem kan det ju faktiskt vara. 
  • Anonym (Mamman)
    Duckan skrev 2019-11-19 11:55:47 följande:

    Hur kan hela helgen gå åt till tvätt och städ? Låter orimligt i mina öron.


    Skrev inte att hela helgen går åt till det, men det är en del av det. Det största problemet är att jag har blivit fruktansvärt trött att även små saker känns stora och jobbiga.
  • Anonym (Mamman)
    AndreaBD skrev 2019-11-19 11:47:35 följande:

    Jag tycker du ska börja med att gå till en läkare, låta de ta lite blodprover och kolla att allt är bra hälsomässigt. Det kan ju vara så att du har brist på någon vitamin eller liknande, eller något annat. 

    Är det inget fysiskt, så skulle jag också fundera på om det är en depression som du har. Det kan nämligen också yttra sig så. Gör det, gå till läkare! 


    Kanske ska göra det. Har hela tiden tänkt på att tröttheten är för att jag börjat jobba och nya rutiner och intryck kanske gör mig tröttare än vanligt. Men känner inte av att det är nytt på jobbet längre men tröttheten hänger kvar ändå.
  • LFF
    Anonym (Mamman) skrev 2019-11-19 11:31:38 följande:
    Tack för tipsen :) barnen är inte alls hos pappan. Båda barnen lägger sig runt halv åtta. Är bara lite mer än 1 år imellan barnen.

    Jag tänker att jag ska göra saker när dom lagt sig. Städa eller bara få vara ensam lite och kolla på något pogram på tv eller så. Men har blivit så himla himla trött. Många gånger somnar jag med barnen. Det är den här tröttheten jag inte vet var jag ska göra av :/
    Förlåt för en närgången fråga, men varför har han övergett sina barn? 

    Om du är helt slut så skulle jag, som föreslagits nedan, gå till läkaren och be dem ta prover både på sköldkörteln men även kolla andra saker som B och D vitaminer som kan göra att man blir väldigt trött och "matt". 

    Har du någon annan som kan avlasta med barnen så du får lite tid över för dig själv? 
  • LFF
    Anonym (Mamman) skrev 2019-11-19 12:05:57 följande:
    Skrev inte att hela helgen går åt till det, men det är en del av det. Det största problemet är att jag har blivit fruktansvärt trött att även små saker känns stora och jobbiga.
    Det låter som att du är rakt på väg mot en utmattningsdepression (utbrändhet). Vilket inte är ett dugg konstigt som det låter som när du beskriver din situation.
  • Duckan
    Skrev inte att hela helgen går åt till det, men det är en del av det. Det största problemet är att jag har blivit fruktansvärt trött att även små saker känns stora och jobbiga.

    Sänk kraven ts. Strunta i dammsugaren och gå en sväng till parken istället.
  • Anonym (A)
    AndreaBD skrev 2019-11-19 11:47:35 följande:
    Jag tycker du ska börja med att gå till en läkare, låta de ta lite blodprover och kolla att allt är bra hälsomässigt. Det kan ju vara så att du har brist på någon vitamin eller liknande, eller något annat. 

    Är det inget fysiskt, så skulle jag också fundera på om det är en depression som du har. Det kan nämligen också yttra sig så. Gör det, gå till läkare! 
    Håller med
  • Anonym (Inget märkligt)

    Finns det ensamstående mammor på heltid som orkar mycket mer än det som du beskriver? Att vara trött efter jobbet är inget märkvärdigt ej heller trött överlag. Tempot som vi lever med är inte mänskligt - så isolerade som vi blivit. Varesej det är två föräldrar som lever tillsammans än mindre om man är ensam på heltid.

Svar på tråden Sämsta mamman