• Anonym (Mamma­n)
    Tue 19 Nov 2019 09:54
    620 visningar
    47 svar
    47
    620

    Sämsta mamman

    Jag känner mig som världens sämsta mamma just nu och vet inte hur jag ska få känslan att försvinna.

    Jag har varit föräldraledig i 3år och började jobba igen för två månader sen.

    Under mammaledigheten har jag hållt iordning hemmet och hittat på saker med barnen. Varit ute nästan varje dag, lekt tillsammans och haft det bra.

    Nu när jag har börjat jobba så är min ork nere på noll.

    Jag slutar jobbet, handlar, lagar mat, lägger barnen. Fine, så är det att jobba, MEN jag har tänkt att jag ändå kan vara den där aktiva roliga mamman på helgerna.. Det går inte. Då måste jag dammsuga, tvätta osv som jag inte hunnit i veckan. Och så är jag så trött.. Fruktansvärt trött.

    Första månaden tänkte jag att det var för att jag nyss kommit tillbaka till jobbet och det tar tid att få in allt nytt osv, men jag är helt inne i rutinerna på jobbet men är ändå helt slut.

    Känns som jag mister tiden med mina barn. Att jag är en dålig mamma.

  • Svar på tråden Sämsta mamman
  • Wed 20 Nov 2019 13:53
    #31
    +1

    Om du har råd och bor där det finns: köp hem matkassar med hemleverans ifrån tex Willys eller Hemköp. Kostar inte jättemycket extra om man "storhandlar' och sparar så ENORMT mycket tid. Kanske också investera i en dammsugarrobot och, som någon skrev, tvättmaskin. Små saker som gör stor skillnad i vardagen. Ett annat tips kan vara att du sätter en maxgräns för dig själv hur mycket du ska/får göra på vardagskvällarna, för att slippa det dåliga samvetet. Tex 30 min varje kväll. Hitta nån rolig podd du gillar att lyssna på medan du plockar så håller du dig vaken, och så känns det inte lika mycket som jobb.

    Sen skrev någon så klokt om mysfrukostar och popcornkvällar, och om att ha en hemmadag och max en lite mer ambitiös dag på helgen. Du lägger din egen ribba, var snäll mot dig själv! Så här års behöver man inte vara ute och härja hela dagarna, skönt för alla med hemmamysdagar. Och dina barn som verkar vara så nära i ålder kan ju leka med varandra. Den stimulans som de fick av dig innan får de av förskolan nu. De är unga och mår bra av att varva ner.

    Många barnpsykologer (tex Jesper Juul) menar att barn mår jättebra och utvecklar sin empatiska förmåga av att förstå att vuxna också har behov. Att man inte ska vara rädd för att säga - Mamma orkar inte hitta på något idag utan måste vila, så idag är vi bara hemma, vi hittar på något ute imorgon istället.

    Och PS: INGEN människa har NÅGONSIN skrivit en bitter barndomsskildring på temat att: mamma var trött på lördagarna så vi var bara hemma och myste..! 

  • Wed 20 Nov 2019 13:59
    #32

    + lite dåliga nyheter: Man ÄR så trött när man jobbar heltid och har barn, tyvärr. För mig har det hjälpt lite att kila till gymmet på lunchrasten. Kändes som ännu ett måste i början men ger mer energi i slutet av dagen. Kan vara värt att testa när du landat i de nya rutinerna lite (eller ta en powerwalk el motsvarande).

  • Wed 20 Nov 2019 14:00
    #33

    + lite dåliga nyheter: Man ÄR så trött när man jobbar heltid och har barn, tyvärr. För mig har det hjälpt lite att kila till gymmet på lunchrasten. Kändes som ännu ett måste i början men ger mer energi i slutet av dagen. Kan vara värt att testa när du landat i de nya rutinerna lite (eller ta en powerwalk el motsvarande).

  • Elin P
    Wed 20 Nov 2019 14:43
    #34

    Som flera skriver, du verkar ha för höga krav på dig själv. Inte konstigt att du är trött om du är ensam med två småbarn och jobbar. Dåligt av pappan att inte ställa upp. Kan han inte ens ha barnen ibland? Jag tänker att du skulle må bra av avlastning, få sova och få lite egen tid. Finns någon annan som kan hjälpa dig ibland? Att jobba lite mindre än heltid kan ju också hjälpa väldigt mycket men det kan ju vara svårt att ha råd om man är ensam. Hoppas pappan åtminstone betalar ordentligt underhåll när han lämnat dig ensam med barnen.

  • Elin P
    Wed 20 Nov 2019 14:43
    #35

    Som flera skriver, du verkar ha för höga krav på dig själv. Inte konstigt att du är trött om du är ensam med två småbarn och jobbar. Dåligt av pappan att inte ställa upp. Kan han inte ens ha barnen ibland? Jag tänker att du skulle må bra av avlastning, få sova och få lite egen tid. Finns någon annan som kan hjälpa dig ibland? Att jobba lite mindre än heltid kan ju också hjälpa väldigt mycket men det kan ju vara svårt att ha råd om man är ensam. Hoppas pappan åtminstone betalar ordentligt underhåll när han lämnat dig ensam med barnen.

  • Anonym (Bea)
    Wed 20 Nov 2019 17:46
    #36

    Jag tycker också att du ska gå till läkare och kolla dina värden. Sköldkörtel, vitamin b, d och järn.
    Försök att få lite ljus mitt på dagen, en promenad på lunch kanske?
    Om du har egen tvättmaskin så kör en maskin om dagen. Det är rätt surt när en halv dag på helgen går åt till tvättstugan.
    Handla mat på nätet. Ha en färdig mall för vilka basvaror som brukar gå åt. Handla mycket av sådant som inte blir förstört: fryst mat, konserver, torrvaror, hygienartiklar.
    Hitta enkla matrutiner. Vår är långkok på söndag, rester av långkok på måndag, soppa tisdag, färdig mat på onsdag, vad som helst på torsdag, pasta eller pizza fredag.
    Plocka undan varje kväll.
    Dammsug tex på söndag kväll. Rätt lite blir gjort då ändå och man har hyfsat mycket energi.
    Köp in grovstädning ett par gånger om året.

  • Anonym (Känne­r igen det)
    Wed 20 Nov 2019 17:51
    #37

    Hear hear.

    Känner precis som du.

    Mår dåligt över att jag får så lite tid med min lilla... Jobbar du 75%?

  • Anonym (Lugn)
    Wed 20 Nov 2019 18:10
    #38

    Du kan vara lugn, du är inte sämsta mamman, för jag är sämre. Har barnen mindre än halvtid för jag är bortrest större delen av året och klarar inte att ha dem all tid jag är hemma, så jag har dem kanske bara runt 1/3 och exet har dem ca 2/3 av tiden. Har ingen ork och dåligt tålamod och gråter jämt. Är dessutom alkoholist, fast dricker inte när jag har barnen. Så du är iaf inte sämst.

  • Anonym (annan mamma)
    Wed 20 Nov 2019 18:34
    #39

    Jobbar du heltid? Det ÄR jobbigt och tröttsamt att vara mamma på heltid med småbarn.

    Har du egentid? När du kan släppa ansvaret och bara ha kul? Träna, fika med någon kompis, gå på kvällskurs, date? Man får energi av att ha roligt så det är viktigt.

  • Anonym (Inget märkli­gt)
    Wed 20 Nov 2019 20:08
    #40

    Bor du i Sthlm så kan jag komma över med min unge till dig en helgdag så du kan dra iväg och göra något skoj. Vi skolar in oss innan. Seriöst erbjudande.

  • Anonym (Känne­r igen det)
    Thu 21 Nov 2019 21:26
    #41
    Anonym (Inget märkligt) skrev 2019-11-20 20:08:12 följande:

    Bor du i Sthlm så kan jag komma över med min unge till dig en helgdag så du kan dra iväg och göra något skoj. Vi skolar in oss innan. Seriöst erbjudande.


    Fint av dig. Sällsynt idag tyvärr. Jättefint skrivet <3
  • Anonym (Kr)
    Thu 21 Nov 2019 21:41
    #42
    Anonym (Mamman) skrev 2019-11-19 09:54:09 följande:

    Jag känner mig som världens sämsta mamma just nu och vet inte hur jag ska få känslan att försvinna.

    Jag har varit föräldraledig i 3år och började jobba igen för två månader sen.

    Under mammaledigheten har jag hållt iordning hemmet och hittat på saker med barnen. Varit ute nästan varje dag, lekt tillsammans och haft det bra.

    Nu när jag har börjat jobba så är min ork nere på noll.

    Jag slutar jobbet, handlar, lagar mat, lägger barnen. Fine, så är det att jobba, MEN jag har tänkt att jag ändå kan vara den där aktiva roliga mamman på helgerna.. Det går inte. Då måste jag dammsuga, tvätta osv som jag inte hunnit i veckan. Och så är jag så trött.. Fruktansvärt trött.

    Första månaden tänkte jag att det var för att jag nyss kommit tillbaka till jobbet och det tar tid att få in allt nytt osv, men jag är helt inne i rutinerna på jobbet men är ändå helt slut.

    Känns som jag mister tiden med mina barn. Att jag är en dålig mamma.


    Städhjälp? Måste du jobba heltid? (Utgår från att det är det du gör) Dinns det ingen partner som delar ansvaret kika med dig om du nu också jobbar? Kan du dra ner på vissa krav/måsten i vardagen och städningen? Köpa robotdammsugare med moppfubktion etc?
  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Fri 22 Nov 2019 12:16
    #43
    Anonym (Inget märkligt) skrev 2019-11-20 20:08:12 följande:

    Bor du i Sthlm så kan jag komma över med min unge till dig en helgdag så du kan dra iväg och göra något skoj. Vi skolar in oss innan. Seriöst erbjudande.


    Förlåt för sent svar. Blev rörd av detta, väldigt fint av dig!! :) men jag bor i Skåne tyvärr :(
  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Fri 22 Nov 2019 12:24
    #44

    Förlåt för sent svar. Har läst alla svar och tack för alla tips. Jag jobbar 80 procent.. Såg att några hade undrat. Jag har inte barnvakt så ofta då min mamma bor ganska långt bort men dom gånger hon hälsar på brukar hon stanna någon dag. Jag har tagit åt mig av alla städtips så det går mindre tid till det. Försöker också göra "vardagliga" saker till något speciellt med barnen. Vi har sångstund när dom badar, tänder lite ljus vid middagen, läser böcker vid läggdags osv. Små saker som ändå gör att jag känner att jag umgås med barnen.

    Tröttheten känns lite bättre tror jag, eller har jag vant mig. Men är fortfarande väldigt trött. Jag ska boka tid till vårdcentralen och kolla upp det.

  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Fri 22 Nov 2019 12:29
    #45
    LFF skrev 2019-11-19 13:02:02 följande:

    Förlåt för en närgången fråga, men varför har han övergett sina barn? 

    Om du är helt slut så skulle jag, som föreslagits nedan, gå till läkaren och be dem ta prover både på sköldkörteln men även kolla andra saker som B och D vitaminer som kan göra att man blir väldigt trött och "matt". 

    Har du någon annan som kan avlasta med barnen så du får lite tid över för dig själv? 


    Jag har faktiskt inget svar på varför han har lämnat barnen. När han flyttade ifrån oss så flyttade han hem till sin nya. Dom bor ungefär en timme iväg. Han sa att han ville ha barnen varannan helg. Men varje gång han skulle ha dom hade han någon ursäkt varför han inte kunde ha dom. Tillslut slutade jag fråga om han skulle ha dom och han har inte sagt mer att han vill träffa dom. Han skriver ibland och frågar hur dom mår och om jag kan skicka kort.
  • Anonym (nä)
    Fri 22 Nov 2019 13:14
    #46
    Anonym (Mamman) skrev 2019-11-22 12:29:32 följande:
    Jag har faktiskt inget svar på varför han har lämnat barnen. När han flyttade ifrån oss så flyttade han hem till sin nya. Dom bor ungefär en timme iväg. Han sa att han ville ha barnen varannan helg. Men varje gång han skulle ha dom hade han någon ursäkt varför han inte kunde ha dom. Tillslut slutade jag fråga om han skulle ha dom och han har inte sagt mer att han vill träffa dom. Han skriver ibland och frågar hur dom mår och om jag kan skicka kort.
    men betalar han underhåll då
  • Anonym (Mamma­n) Trådstartaren
    Fri 22 Nov 2019 18:31
    #47
    Anonym (nä) skrev 2019-11-22 13:14:39 följande:

    men betalar han underhåll då


    Ja det gör han
Svar på tråden Sämsta mamman