• Anonym (Kl)
    Wed 20 Nov 2019 18:17
    5532 visningar
    34 svar
    +1
    34
    5532

    Någon som kan berätta lite om diskbråck.

    Ni som har diskbråck. Vilka tester hos läkaren fick ni göra innan ni fick reda på att ni hade det? Och berätta gärna symptomen. Hur kändes smärtan i ryggen?

  • Svar på tråden Någon som kan berätta lite om diskbråck.
  • Wed 20 Nov 2019 22:54
    #11

    Ingen bot men om man tåler Voltaren så tar det smärtan bäst från ischiasen.

  • Anonym (N)
    Wed 20 Nov 2019 23:51
    #12
    Acha skrev 2019-11-20 22:54:25 följande:

    Ingen bot men om man tåler Voltaren så tar det smärtan bäst från ischiasen.


    Har du någonsin haft äkta ischias? Det finns en skillnad på falsk och äkta. Det krävs starkare än Voltaren för att ta bort nervsmärta!
  • Thu 21 Nov 2019 08:23
    #13
    Acha skrev 2019-11-20 22:54:25 följande:

    Ingen bot men om man tåler Voltaren så tar det smärtan bäst från ischiasen.


    Haha voltaren hjälper INTE mot riktig ischias. Inte ens morfin hjälper. Jösses
  • Anonym (Inte kul)
    Thu 21 Nov 2019 09:10
    #14

    Min pappa var sängliggande i veckor av sin smärta och fick ingen hjälp utan bara piller. Till slut kom han till rätt ställe, fick en röntgen där diskbråck konstaterades. Mer piller och lite övningar. Efter några månader kunde han gå och röra sig någorlunda normalt igen.

  • Thu 21 Nov 2019 22:49
    #15

    Haha ja jag har riktig ischias sedan ett år tillbaka fastställt i somras med röntgen. 2 kollapsade diskar som trycker på nerven. Smärtan gick från ryggen ända ner till tårna. Inte så illa så jag inte kunde känna om jag behövde gå på toa men nästan. Jag kunde inte stå eller sitta eller gå mer än 10 meter.
    Jag fick epilepsi medicin och morfin. Det hjälpte inte, det gjorde däremot 3-4 x 50 g voltarentabletter om dagen kombinerat med morfin att sova på.
    Jag tar fortfarande 50 g om dagen men har nästan inga besvär. Det är därför, av egen erfarenhet som jag vill tipsa om voltaren.. För morfin tar ingen nervsmärta och ofta är nerven inflammerad vilket voltaren hjälper mot.

  • Anonym (N)
    Fri 22 Nov 2019 10:18
    #16
    Acha skrev 2019-11-21 22:49:57 följande:

    Haha ja jag har riktig ischias sedan ett år tillbaka fastställt i somras med röntgen. 2 kollapsade diskar som trycker på nerven. Smärtan gick från ryggen ända ner till tårna. Inte så illa så jag inte kunde känna om jag behövde gå på toa men nästan. Jag kunde inte stå eller sitta eller gå mer än 10 meter.

    Jag fick epilepsi medicin och morfin. Det hjälpte inte, det gjorde däremot 3-4 x 50 g voltarentabletter om dagen kombinerat med morfin att sova på.

    Jag tar fortfarande 50 g om dagen men har nästan inga besvär. Det är därför, av egen erfarenhet som jag vill tipsa om voltaren.. För morfin tar ingen nervsmärta och ofta är nerven inflammerad vilket voltaren hjälper mot.


    Borde du inte få något mot inflammationen då om du har haft det så i ett år? Varför ingen operation?

    Det kan ju inte vara meningen att man ska behöva ta smärtstillande så lång tid efter utan annan åtgärd.

    Skönt att du tror på Voltaren mot nervsmärta, jag tror att du är ganska ensam om den erfarenheten tyvärr!
  • Fri 22 Nov 2019 20:10
    #17

    Jo jag fick tabletter mot epilepsi som skulle bedöva nerven och  morfinpreparat avsett för cancerpatienter...och sjukgymnastik. Det hjälpte inte mig och jag var i kö för operation. Men så fick jag tips av en osteopat att sluta med allt och ta voltaren. Nu behöver jag förhoppningsvis inte operera. Jag har Inte ont och kan fortsätta träna och ge det lite mera tid att läka.
    jag trodde varken på osteopaten eller voltaren men hade så otroligt ont trots alla tabletter så jag var redo att prova allt. jag vet det låter enkelt men ville gärna dela med mig för jag fick livet tillbaka på bara någon vecka.


     

  • Anonym (N)
    Fri 22 Nov 2019 20:23
    #18
    Acha skrev 2019-11-22 20:10:32 följande:

    Jo jag fick tabletter mot epilepsi som skulle bedöva nerven och  morfinpreparat avsett för cancerpatienter...och sjukgymnastik. Det hjälpte inte mig och jag var i kö för operation. Men så fick jag tips av en osteopat att sluta med allt och ta voltaren. Nu behöver jag förhoppningsvis inte operera. Jag har Inte ont och kan fortsätta träna och ge det lite mera tid att läka.

    jag trodde varken på osteopaten eller voltaren men hade så otroligt ont trots alla tabletter så jag var redo att prova allt. jag vet det låter enkelt men ville gärna dela med mig för jag fick livet tillbaka på bara någon vecka.

     


    Men menar du att diskbråcket inte har läkt på ett år? Enligt vad du skrivit tidigare om kollapsade diskar?

    Har de låtit dig vara sjukskriven så länge utan att göra åt det tidigare?
  • Fri 22 Nov 2019 21:05
    #19

    Två av diskarna i ländryggen är utslitna sen länge och det har jag inte ont av med hjälp av Core träning, ridning och cykling. men den här kollapsen  som kom i dec 2018 satte sig på ischiasnerven. Jag har inte varit sjukskriven alls utan fortsatt jobba (på kontor) och fortsatt träna. Först på vanliga smärtstillande, och när det inte hjälpte, på epilepsimedicin och starkare morfin på natten. I juni fick jag röntgen till slut, därefter väntelista på ortoped. Smärtan var så svår trots alla tabletter på sommaren att jag hade sjukskrivit mig men då provade jag voltaren. Ortopeden tycker vi ska vänta tills efter jul och se om det har läkt ut av sig själv.


    Jag tror att om jag varit sjukskriven hade jag fått snabbare hjälp. Jag gick till sjukgymnast och vårdcentralen varannan vecka men fick ingen hjälp mer än övningar och starkare tabletter. Epilepsi medicinen var katastrof,blev helt konstig i huvudet av den. Den används också för depressioner. Jag är 54 år och aktiv och vältränad i normala fall.

  • Fri 22 Nov 2019 22:27
    #20

    Jag har I månader dragit i mig morfin alvedon, voltaten, citodon och gabapentin i rena rama överdoserna och det hade i princip noll effekt på smärtorna. Enda lindringen var att man kunde svimma av en kvart eller så i samband med morfinet.

    Tror ingen som har sådana smärtor glömmer bort att testa når som finns lättillgängligt på apoteket, så som voltaren. Man är desperat helt enkelt. Hade tveklöst kunna skjuta i mig heroin om nån erbjudit mig. Hela ens medvetande är bara fullt upptagen med att bli av smärtan...

Svar på tråden Någon som kan berätta lite om diskbråck.