• Anonym (Meme)
    Thu 21 Nov 2019 13:34
    645 visningar
    21 svar
    21
    645

    Planerat snitt

    jag har gjort en operation i underlivet för att fixa till ärr och skador från tidigare förlossning. Nu vill jag och min sambo ha ett till barn. Men jag vågar inte föda vaginalt igen för jag vill inte få nya eller ännu större skador.

    Hur funkar det att få planerat snitt? är det någon som har fått det av liknande anledning?

  • Svar på tråden Planerat snitt
  • Thu 21 Nov 2019 15:08
    #1

    Det är inget man får per automatik. Gången brukar vara sådan att man först tar upp det med sin barnmorska. Barnmorskan skickar en remiss till Aurora på förlossningen där man tänkt föda eller direkt till förlossningsläkare, rutinen ser lite olika ut i olika delar av landet. 
    Sen är det läkare som fattar beslutet. Men visst kan skador från tidigare förlossningar spela in. Det är väldigt individuellt.

  • Anonym (D)
    Thu 21 Nov 2019 15:17
    #2
    -1

    Jag såg ett program om bajs häromdagen. Att föda med snitt gör att bebisen inte får det skyddet som den behöver få från dig. Dina bakterier som finns i underlivet är jätteviktiga för din bebis.

    Kanske bättre att låta bli fler barn om du känner sån tvekan.

  • Anonym (Meme) Trådstartaren
    Thu 21 Nov 2019 15:23
    #3
    Anotherone skrev 2019-11-21 15:08:30 följande:

    Det är inget man får per automatik. Gången brukar vara sådan att man först tar upp det med sin barnmorska. Barnmorskan skickar en remiss till Aurora på förlossningen där man tänkt föda eller direkt till förlossningsläkare, rutinen ser lite olika ut i olika delar av landet. 

    Sen är det läkare som fattar beslutet. Men visst kan skador från tidigare förlossningar spela in. Det är väldigt individuellt.


    Ja jag vet att det inte är en garanti det är därför jag vill höra hur det har varit för andra.
  • Anonym (Meme) Trådstartaren
    Thu 21 Nov 2019 15:33
    #4
    Anonym (D) skrev 2019-11-21 15:17:16 följande:

    Jag såg ett program om bajs häromdagen. Att föda med snitt gör att bebisen inte får det skyddet som den behöver få från dig. Dina bakterier som finns i underlivet är jätteviktiga för din bebis.

    Kanske bättre att låta bli fler barn om du känner sån tvekan.


    Jag överväger helt klart att inte skaffa fler barn men det innebär att jag förvägrar min sambo att få något barn alls och han vill extremt gärna ha barn.

    Förövrigt så har jag studerat fördelar och nackdelar med olika förlossningssätt och planerade snitt är marginellt större risker för mamman avseende tex blödningar och infektioner men mycket säkrare för barnet. Allvarliga skador på barnet sker i mycket större utsträckning vid vaginala förlossningar och akuta snitt. Och akuta snitt är ju oftast en följd av en vaginal förlossning som gått åt skogen
  • Anonym (D)
    Thu 21 Nov 2019 15:36
    #5
    -1
    Anonym (Meme) skrev 2019-11-21 15:33:48 följande:

    Jag överväger helt klart att inte skaffa fler barn men det innebär att jag förvägrar min sambo att få något barn alls och han vill extremt gärna ha barn.

    Förövrigt så har jag studerat fördelar och nackdelar med olika förlossningssätt och planerade snitt är marginellt större risker för mamman avseende tex blödningar och infektioner men mycket säkrare för barnet. Allvarliga skador på barnet sker i mycket större utsträckning vid vaginala förlossningar och akuta snitt. Och akuta snitt är ju oftast en följd av en vaginal förlossning som gått åt skogen


    Jag låter säkert som en subba nu, men varför förvägrar du din sambo att skaffa fler barn? Det är väl inte han som ska bära barnet och sen föda det? Vill han så gärna ha fler barn så kan han donera sin sperma eller så får ni gå skilda vägar. Din och barnets hälsa är väl så jäkla mycket viktigare än hans vilja??!
  • Anonym (Meme) Trådstartaren
    Thu 21 Nov 2019 15:51
    #6
    Anonym (D) skrev 2019-11-21 15:36:40 följande:

    Jag låter säkert som en subba nu, men varför förvägrar du din sambo att skaffa fler barn? Det är väl inte han som ska bära barnet och sen föda det? Vill han så gärna ha fler barn så kan han donera sin sperma eller så får ni gå skilda vägar. Din och barnets hälsa är väl så jäkla mycket viktigare än hans vilja??!


    Nu vill vi inte separera så valet att inte skaffa ett till barn kommer innebära att han inte får bli förälder. Det är bara fakta.

    Det är förövrigt med tanke på min och det eventuella barnets hälsa som jag inte vill föda vaginalt. Och det finns ju som vi vet andra förlossningssätt än vaginal förlossning som är säkra. Så jag vill i alla fall undersöka den möjligheten innan jag tar beslutet att inte skaffa barn.
  • Anonym (***)
    Thu 21 Nov 2019 15:57
    #7
    -1
    Anonym (Meme) skrev 2019-11-21 15:51:15 följande:
    Nu vill vi inte separera så valet att inte skaffa ett till barn kommer innebära att han inte får bli förälder. Det är bara fakta.

    Det är förövrigt med tanke på min och det eventuella barnets hälsa som jag inte vill föda vaginalt. Och det finns ju som vi vet andra förlossningssätt än vaginal förlossning som är säkra. Så jag vill i alla fall undersöka den möjligheten innan jag tar beslutet att inte skaffa barn.
    Då har han valt att inte bli pappa, det är inte du som vägrar. Du kan ju inte.
  • Anonym (Meme) Trådstartaren
    Thu 21 Nov 2019 16:01
    #8
    +1
    Anonym (***) skrev 2019-11-21 15:57:25 följande:

    Då har han valt att inte bli pappa, det är inte du som vägrar. Du kan ju inte.


    Fast det kan jag ju. Barn som föds med planerade snitt är också barn.
  • Anonym (***)
    Thu 21 Nov 2019 16:04
    #9
    Anonym (Meme) skrev 2019-11-21 16:01:13 följande:
    Fast det kan jag ju. Barn som föds med planerade snitt är också barn.
    Jag uttryckte nog mig lite klumpigt. Det jag menar är om du inte får snitt, så blir det inga barn eftersom du inte kan/vill föda vaginalt.

    Naturligtvis är barn födda med snitt också barn {#emotions_dlg.flower}
  • Anonym (Meme) Trådstartaren
    Thu 21 Nov 2019 16:12
    #10
    Anonym (***) skrev 2019-11-21 16:04:23 följande:

    Jag uttryckte nog mig lite klumpigt. Det jag menar är om du inte får snitt, så blir det inga barn eftersom du inte kan/vill föda vaginalt.

    Naturligtvis är barn födda med snitt också barn


    Ja såklart! :)

    Min sambo stöttar mig fullt ut i detta och jag vill ju ha barn med honom. Men jag vill gärna göra lite efterforskningar i förväg för jag vill inte tvingas göra abort om snitt visar sig omöjligt. Dessvärre kanske det är svårt att få besked i förväg, innan man ens är gravid eller inom tiden för fri abort.

    Tänker även undersöka möjligheterna att resa till ett annat land där man kan bekosta snitt privat men det verkar väldigt krångligt och läskigt att behöva resa med ett nyfött spädbarn så det är ju verkligen en absolut sista utväg.
Svar på tråden Planerat snitt