• Anonym (!)
    Thu 21 Nov 2019 18:59
    2499 visningar
    168 svar
    168
    2499

    En köttätare och en vegetarian

    Ni andra par varav en är köttätare och en vegetarian, hur löser ni det? Hittills har vi lagat både och, men ingen av oss tycker egentligen att det är kul. Vi kanske är lata...

    I vanliga rätter som är lätta att byta ut, tex pasta och köttfärssås, mot vegetarisk färs hade det kunnat vara lätt men sambon tycker inte att det är lika gott. Samma sak med tacos, men senaste gångerna har det slutat med att jag bara ätit grönsaker och sås.

    Hur kan man göra oss båda nöjda? Är det bara att stå ut och laga dubbelt?

  • Svar på tråden En köttätare och en vegetarian
  • Anonym (Varfö­r krångl­a till det)
    Thu 21 Nov 2019 19:02
    #1

    Vi åt samma. Så jag som köttätare åt vegetariskt. Lata eller inte. Skulle aldrig hålla på med dubbelmatlagning, vardagen är tillräckligt stressig som den är.

  • Anonym (Kört)
    Thu 21 Nov 2019 19:09
    #2

    Varken jag eller ungarna gillar fruns nya riktlinje i livet, så vi ljuger och ser fram emot nästa middag som jag gör.

    Jag och hustrun är skiftarbetare båda två så blir i snitt varannan middag vi gör.

  • Anonym (Carro­)
    Thu 21 Nov 2019 19:09
    #3

    Här är vi en som är allätare och en som föredrar vegetariskt, men även äter fisk, skaldjur och fågel.

    Jag är den senare nämnda.

    Jag lagar middag 3 dagar per vecka. Då blir det vegetariskt. Ibland t ex pasta med ost och broccolisås, linsgryta, vegetarisk paj.

    När mannen lagar mat, så brukar han laga chili con carne, tacos, kyckling, ugnspannkaka. Ofta har jag soppa eller andra rester jag kan äta. Om jag inte har det så lagar han med vegofärs till mig.

    Vi försöker undvika att tillaga två helt olika rätter vid samma tillfälle.

    En dag i veckan äter vi hämtmat.

  • Thu 21 Nov 2019 19:10
    #4
    +1

    Om man byter fokus lite och går in med inställningen att kött är tllbehör så går det rätt enkelt att lösa så båda äter samma sak.


    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (...)
    Thu 21 Nov 2019 19:11
    #5
    Anonym (Varför krångla till det) skrev 2019-11-21 19:02:53 följande:

    Vi åt samma. Så jag som köttätare åt vegetariskt. Lata eller inte. Skulle aldrig hålla på med dubbelmatlagning, vardagen är tillräckligt stressig som den är.


    Det är samma lösning jag har hört flera som gör.

    Köttätaren kan ju äta kött till lunchen på jobbet osv emellanåt. Hade aldrig heller orkat palta med dubbelmatlagning, men så tycker jag ju heller inte att mat är så kul att laga...
  • Anonym (Endas­t en rätt)
    Thu 21 Nov 2019 19:20
    #6

    Nu är vi alla köttätare i familjen men det finns ju andra saker som inte alla äter, försöker göra alla nöjda men ibland funkar inte det och barnen som tex inte gillar svamp får pilla bort själv.

    Nu är ju detta exempel inte jämförbart med hur er kost är, äter du fisk eller helt vegetariskt? Ursäkta om det är en okänslig fråga...

    Försök göra en middagslista tillsammans, jag tycker personligen att tex veg färs etc smakar pyton men äter gärna vegetariskt ibland, satsa på riktigt matiga rätter, gjorde en jättegod matig soppa här om dagen men att byta ut till "fuskkött" funkar inte, hitta istället rätter som är goda ändå utan kött

  • Thu 21 Nov 2019 19:21
    #7
    -2 +1
    Anonym (...) skrev 2019-11-21 19:11:16 följande:
    Det är samma lösning jag har hört flera som gör.

    Köttätaren kan ju äta kött till lunchen på jobbet osv emellanåt. Hade aldrig heller orkat palta med dubbelmatlagning, men så tycker jag ju heller inte att mat är så kul att laga...
    Vegätaren kan ju äta fil med gronsaker till typ.

    Klart kottätaren kan äta veg ibland fast det inte är gott. Men då får man laga mat varanna gång så äter vegetarianen fil de dar kottätarens rätter inte passar. Att alltid tvingas äta det man inte gillar till middag kommer ju inte bli långvarigt.
  • Anonym (Vegis­en)
    Thu 21 Nov 2019 19:24
    #8

    Vi äter vegetariskt hemma. Han köper hem smörgåskorv till sig själv någon gång vartannat år.

  • Anonym (Clara­)
    Thu 21 Nov 2019 19:35
    #9
    +1

    Vi äter samma, dvs vi lagar en vegetarisk rätt och vill min man ha något slags kött till det lägger han bara till det till sitt. Vi äter dessutom aldrig quorn/köttsubstitut, utan bara riktig, vanlig mat som vi båda tycker om. Har fungerat fint nu i flera år.

  • Anonym (Vegis­en)
    Thu 21 Nov 2019 19:40
    #10
    +1
    Anonym (Clara) skrev 2019-11-21 19:35:35 följande:

    Vi äter samma, dvs vi lagar en vegetarisk rätt och vill min man ha något slags kött till det lägger han bara till det till sitt. Vi äter dessutom aldrig quorn/köttsubstitut, utan bara riktig, vanlig mat som vi båda tycker om. Har fungerat fint nu i flera år.


    Tror också att det kan vara smart att inte äta köttsubstitut. De är ju oftast inget vidare goda så det blir för köttätaren som att få äckligt/dåligt kött.
Svar på tråden En köttätare och en vegetarian