• Thu 21 Nov 2019 19:26
    520 visningar
    9 svar
    9
    520

    Bad är detta för märken

    Hej ca 2 veckor tillbaka upptäckte jag att jag hade konstiga märken på ryggen men dom syns mest bär jag har duschat och knappt ingenting om jag inte har duschat. Märkena är som stora massor och är ljusare i mitten och mer röda i kanten. Men för ca 1 vecka sedan såg jag att jag på bröstet hade fått tre röda märken ungefär lite större en en femma. Domma märkena ser inte alls ut som dom på ryggen utan är röda rakt igenom. Jag googlade lite men hittade inte så mycket. Men jag tänkte att det var leukemi snäll hjälp mig om någon vet vad det kan va.

  • Svar på tråden Bad är detta för märken
  • Thu 21 Nov 2019 19:29
    #1

    Låter som nässelutslag. Alltid svårt att veta vad det beror på. Man kan drabbas perioder av livet och sen slutar det hux flux. Kan utlösas vid varm dusch. Men de brukar klia.

  • Thu 21 Nov 2019 19:37
    #2

    Jo jag tänkte det med men sen fick jag ju fler märken på bröstet som ser helt annurlunda ut.

  • Thu 21 Nov 2019 19:49
    #3

    Eksem? Ringorm? Medaljongsjuka? Boka tid på vårdcentral om du är orolig.


    The first glass of wine is all about the food, the second glass is about love and the third glass is about mayhem.
  • Thu 21 Nov 2019 23:40
    #4

    Jo men du tror inye att dwt är något farligt

  • Thu 21 Nov 2019 23:43
    #5

    Ring Vårdcentralen å boka en tid. Famijeliv är fel ställe

  • Fri 22 Nov 2019 07:55
    #6

    Var är rätt stäl?e då

  • Anonym (Bee)
    Fri 22 Nov 2019 09:19
    #7
    Iufhdbfngtn skrev 2019-11-21 19:26:42 följande:

    Hej ca 2 veckor tillbaka upptäckte jag att jag hade konstiga märken på ryggen men dom syns mest bär jag har duschat och knappt ingenting om jag inte har duschat. Märkena är som stora massor och är ljusare i mitten och mer röda i kanten. Men för ca 1 vecka sedan såg jag att jag på bröstet hade fått tre röda märken ungefär lite större en en femma. Domma märkena ser inte alls ut som dom på ryggen utan är röda rakt igenom. Jag googlade lite men hittade inte så mycket. Men jag tänkte att det var leukemi snäll hjälp mig om någon vet vad det kan va.


    Det låter som någon typ av svampinfektion. Ringorm kanske? Det bildar ringar som är röda i kanten och vita i mitten.

    Boka tid på vårdcentralen.
  • Fri 22 Nov 2019 10:53
    #8

    Någon svamp. T.ex. pyttiriasis rosea. Om det är det, så går det över av sig själv. Du kan ju googla på bilder av det. 

  • Fri 22 Nov 2019 11:15
    #9

    Värmeurtikaria efter duschen? Brukar inte rekommendera doktorsappar, men passar perfekt att börja med här.

Svar på tråden Bad är detta för märken