• Thu 21 Nov 2019 19:38
    842 visningar
    8 svar
    8
    842

    Få 2,5 åring att somna själv

    Ja, vi är inne på dag 3 i att låta vår son på 2,5 år att somna själv. Han är ledsen när jag lägger honom (i sin säng) då han vet att jag ska gå ut om en stund. Han gör allt för att jag ska stanna, det jobbigaste är gråten. Han är verkligen jätteledsen, men jag sitter hos honom och förklarar (han förstår och pratar bra), jag går ut Ur rummet när jag lyckats lugna ner honom men då börjar han gråta nästan direkt och jag går in igen. Detta får jag göra om typ 5 gånger innan han somnar (jag låter inte honom ligga själv när han gråter). Så egentligen går det väl ganska bra? Problemet är att jag får så dåligt samvete när han är så ledsen, gör jag rätt? Är han för liten? Är det någon som har erfarenhet? Kan detta påverka vår relation? Ungefär hur lång tid brukar det ta att vänja om vid nya rutiner? Blev många frågor nu hehe! Tacksam för svar! Med vänlig hälsning, Caisa

  • Svar på tråden Få 2,5 åring att somna själv
  • Thu 21 Nov 2019 20:01
    #1

    Fast varför sitta och förklara och hålla på å gå ut så fort han lugnat sig. Ligg kvar tills han somnat och smyg sedan ut istället. Känns betydligt mer tidseffektivt än att börja om fem gånger.

    Inget onormalt att ett barn i den åldern vill somna med sällskap.

  • Thu 21 Nov 2019 20:03
    #2

    Trygga honom i att du kommer att vara kvar tills han somnar så lär det gå fortare än att du ska försöka övertyga honom om att sova själv.

  • Anonym (Eva)
    Thu 21 Nov 2019 20:05
    #3

    Jag hade väntat. vi håller på att träna vår sjuåring i att somna själv. Oftast går det men vissa kvällar kommer han ut och då lägger vi oss hos honom. Tror du ska vänta tills han inte gråter efter er.

  • Thu 21 Nov 2019 20:06
    #4

    Inte så konstigt att en 2,5 åring inte vill somna ensam.. det får man nog ta, att vara kvar tills de sommat.

  • Thu 21 Nov 2019 20:21
    #5

    Tack för svar! Jag glömde tillägga i texten att det tar ungefär en timme för honom att somna när jag ligger bredvid i min säng, han ligger still och vi pratar inte utan han vet att det ska vara tyst när man ska sova osv. Men jag får ligga helt knäpptyst i en timme då han reagerar på minsta ljud, så min tanke med att låta honom somna själv är att jag inte ska störa honom med mina ljud (magkurr osv) när han ska somna, för det i sig drar ut på nattningen. Så att jag får gå in och ut 5 gånger tar inte längre tid totalt än om jag stannar kvar i rummet, och som sagt så är vi inne på dag 3, min förhoppning är att det ska bli färre vändor in i sovrummet. Självklart om det inte blir bättre, alltså färre vändor och om han fortsätter vara så ledsen så får jag nog börja sova hos honom igen.

  • Thu 21 Nov 2019 20:31
    #6
    Caisa.svanlind skrev 2019-11-21 20:21:50 följande:

    Tack för svar! Jag glömde tillägga i texten att det tar ungefär en timme för honom att somna när jag ligger bredvid i min säng, han ligger still och vi pratar inte utan han vet att det ska vara tyst när man ska sova osv. Men jag får ligga helt knäpptyst i en timme då han reagerar på minsta ljud, så min tanke med att låta honom somna själv är att jag inte ska störa honom med mina ljud (magkurr osv) när han ska somna, för det i sig drar ut på nattningen. Så att jag får gå in och ut 5 gånger tar inte längre tid totalt än om jag stannar kvar i rummet, och som sagt så är vi inne på dag 3, min förhoppning är att det ska bli färre vändor in i sovrummet. Självklart om det inte blir bättre, alltså färre vändor och om han fortsätter vara så ledsen så får jag nog börja sova hos honom igen.


    Hur mycket sover han på dagen? Kanske för mycket om han har så svårt att somna. Jag tror på att lägga men stanna kvar i rummet. Sen senare flytta ut precis utanför rummet och till sist somnar han själv.
  • Thu 21 Nov 2019 20:37
    #7

    Vi höll på så med sonen när han var liten, att få honom att somna själv, sova i egen säng osv. Lite olika metoder, och inget kändes egentligen helt bra, lät inte heller honom ligga ledsen mer än nån minut, men ändå.

    När han var 6 skulle vi flytta så han fick sova hos oss i 1 1/2 månad, och han blev så lugn glad och trygg. Sen dess är han alltid välkommen att sova hos oss. (Det var han innan med på natten, men just somna i sin säng var viktigt då)

    Nu med barn nr2 har hon alltid somnat mellan oss i soffan, sen lyfter vi över henne till sitt rum när hon sover. Vill hon så får hon somna själv i sin eller vår säng, men oftast vill hon vara med oss. Tar ca 5 min för henne att somna. Så otroligt mycket bättre än att hålla på strula som vi gjorde med första barnet!

    Jag tänker utifrån mig själv, jag hatar att sova ensam och skulle aldrig få för mig att tvinga mina barn till det igen.

    Sen har sonen hunnit fylla 11 nu, så oftast vill han ju sova i sin egen säng. Men mår man lite dåligt eller haft en tung dag så kommer även han, men mer och mer sällan. Precis som det ska vara.

    Jag tror numera att de löser det själva när de är mogna för det.

  • Thu 21 Nov 2019 20:54
    #8
    Liten till skrev 2019-11-21 20:37:48 följande:

    Vi höll på så med sonen när han var liten, att få honom att somna själv, sova i egen säng osv. Lite olika metoder, och inget kändes egentligen helt bra, lät inte heller honom ligga ledsen mer än nån minut, men ändå.

    När han var 6 skulle vi flytta så han fick sova hos oss i 1 1/2 månad, och han blev så lugn glad och trygg. Sen dess är han alltid välkommen att sova hos oss. (Det var han innan med på natten, men just somna i sin säng var viktigt då)

    Nu med barn nr2 har hon alltid somnat mellan oss i soffan, sen lyfter vi över henne till sitt rum när hon sover. Vill hon så får hon somna själv i sin eller vår säng, men oftast vill hon vara med oss. Tar ca 5 min för henne att somna. Så otroligt mycket bättre än att hålla på strula som vi gjorde med första barnet!

    Jag tänker utifrån mig själv, jag hatar att sova ensam och skulle aldrig få för mig att tvinga mina barn till det igen.

    Sen har sonen hunnit fylla 11 nu, så oftast vill han ju sova i sin egen säng. Men mår man lite dåligt eller haft en tung dag så kommer även han, men mer och mer sällan. Precis som det ska vara.

    Jag tror numera att de löser det själva när de är mogna för det.


    Fint skrivet. Så rätt. Höll också på å strula med första barnet, nu får de somna där de vill, ibland i soffan :)
Svar på tråden Få 2,5 åring att somna själv