• Thu 21 Nov 2019 22:50
    2495 visningar
    6 svar
    6
    2495

    Förstoppad efter förlossning

    Födde barn för 5 dagar sedan. Jag har igår och idag inte kunnat bajsa trots bajsenödig. Jag blev klippt så kan/vågar inte trycka på för mycket. Har köpt inolaxol idag och börjat med det. Oroar mig dock för att det inte kommer hjälpa förstoppningen jag har utan snarare motverka framtida förstoppningar. Pratade med en bm om ifall jag kanske skulle testa microlax vilket hon tyckte var en dålig idé med tanke på mitt klipp, jag vet ej varför? Hon föreslog olja runt anus och pall under fötterna vilket jag provade utan lycka.

    Har suttit på toa i omgångar hela dagen, sammanlagt säkert några timmar. Inget händer.

  • Svar på tråden Förstoppad efter förlossning
  • Thu 21 Nov 2019 23:30
    #1

    Jag är fortfarande förstoppad tre månader efter förlossningen. Inolaxol verkar långsamt så om jag var du hade jag ovanpå Inolaxol kört microlax en gång om dagen i några dagar. Ju längre du går mellan toabesöken desto värre blir det ju tyvärr :( Barnmorskan som pratar om olja i rumpan har uppenbarligen inte varit rejält förstoppad!

    Om du har blivit klippt så är det nog viktigt att inte trycka på för mycket och där hjälper Microlaxen dig att mjuka upp avföringen så att du inte behöver ta i. Lycka till ;)

  • Thu 21 Nov 2019 23:32
    #2

    Ett annat tips för att våga bajsa trots sydda bristningar är att ta en stor mjuk binda och trycka den mot slidan medan du bajsar. Då känns det inte som att allt ska spricka upp eller trilla ut om du måste krysta. Men bästa är förstås att inte behöva trycka på mycket alls.

  • Anonym (Annan medici­n)
    Fri 22 Nov 2019 00:07
    #3

    Köp dulcolax tabletter eller laxoberal droppar. Fungerar mycket bra för min del. Tas på kvällen och på morgonen trycker det på och kan du gå på toa utan problem. Har opererats flera gånger vid ändtarmen och det var mycket skönare med det jag nämnde än inolaxol och microlax!

    Vänta inte med att få tömt tarmarna, blir bara värre ju längre tid som går!

  • Anonym (E)
    Fri 22 Nov 2019 00:15
    #4

    Jag var förstoppad i runt 7-8 veckor efter förlossningen. Blev också klippt och fick även en svår bristning som opererades. De gav mig microlax redan på BB och jag skulle fortsätta med det sa dem. Det sa även fysioterapeuten jag gick hos pga bristningen. Tyckte dock som en annan redan nämnt att dulcolax fungerade bättre (se bara till att vara nära en toalett 6-24 timmar efter att du tagit det...).

  • Anonym (Micro­lax)
    Fri 22 Nov 2019 02:46
    #5

    Jag hade andra gradens brostningar och blev sydd. Utan microlax hade jag inte fixat de första två veckorna, Blev ordinerad det.

  • Sat 23 Nov 2019 00:44
    #6

    Tack för alla era råd! Tog en microlax imorse och har idag bajsat två (!) gånger

Svar på tråden Förstoppad efter förlossning