• andrew smith

    Är jag adopterad?

    Jag  har på senare tid börjat fundera allt mer på om jag möjligen kan vara adopterad från England, när jag var väldigt liten, knappt ett år gammal.Jag kan prata engelska helt utan brytning, och jag markerar inte R som svenskar gör. Det har en som jag känner väl, lysssnat på mig både när jag pratar engelska helt utan svensk brytning, och den jag känner hör att jag inte markerar R som svenskar gör...


    Och de som är födda i England, de markerar inte heller R , utan säger R knappt hörbart, och i ändelser där  R finns uttalar de aldrig R... vidare har jag hört av andra att jag inte är lik min morsa överhuvudtaget någonstans. Inte det minsta lilla likhetsdrag fanns enligt den som jämförde foton på mig och morsan. Finns det möjlighet att ja g faktiskt kan vara adopterad från England? Jag har alltid varit mk tt bra på engelska, kan uttala alla engelska ord helt korrekt utan bytning, men jag förstår inte vad alla ord betyder då jag aldrig bott i England. Men om jag nu är adopterad från England har jag rätt attt få veta. Min morsa har bara gjort små antydningar om detta...hon är feg och rädd av sig och räddför förändringar...

  • Svar på tråden Är jag adopterad?
  • andrew smith

    jag frågar bara inte morsan.  hon är rädd och feg av sig, och verkar tro att jag inte klarar att höra sanningar.jag vet attt hon ljuger om  vissa andra saker.....om andra i familjen... saker som jag inte berättar detaljer om....

  • andrew smith

    jag frågar bara inte morsan.  hon är rädd och feg av sig, och verkar tro att jag inte klarar att höra sanningar.jag vet attt hon ljuger om  vissa andra saker.....om andra i familjen... saker som jag inte berättar detaljer om....

  • Amfitrite2
    andrew smith skrev 2019-11-23 13:37:04 följande:

    om det nu kan betyda något, så har jag 9, som första siffra i de fyra sista siffrorna.


    men de första siffrorna är ju födelseår, månad och födelsedag, men i de fyra sista siffrorna så börjar det med 9.....så vem vet....


    Detta är relevant om du är född före 1990. För då betydde en 9 mycket riktigt invandrare/utlandsadopterad - även om det i sällsynta fall kunde delas ut till andra nyfödda också om alla personnummer med rätt länsnummer
    för det datumet hade tagit slut. 

    Angående det du säger om ditt engelska uttal och andra färdigheter i engelska: kanske tittade dina föräldrar mycket på engelska program när du var liten, med dig med i TV-soffan? Eller rentav lämnade dig ensam att "samspela" med dom på rutan. Om du har en medfödd språkbegåvning, så kan du mycket väl ha plockat upp engelskan den vägen. 

    Annars har jag svårt att se hur du skulle kunna vara adopterad från England, eftersom England inte är ett U-land och därför inte adopterar bort landets oönskade barn utomlands. Det måste i så fall vara ett privat arrangemang, alltså typ att din mamma hade en väninna som fick ett oönskat barn samtidigt som hon själv inte kunde få något, och att de gjorde upp detta sinsemellan... Hur eller hur så måste det ju stå i dina papper. Om det inte handlar om en väldigt stor konspiration, så att myndigheterna inte ens varit inblandade, men det händer nog mest i böcker och på film...
  • Amfitrite2
    andrew smith skrev 2019-11-23 15:45:01 följande:

    varför skulle mitt första ord vara ett engelskt  först av allt, då det varken fanns engelska tvserier eller engelska radioprogram på mitten av 60talet? det handlade inte om att jag sade I när jag gjort mig illa, utan när jag ville något vid upprepade tillfällen....Jag som liten tog inte efter det svenska orden heller. och detta är verkligen ingen provokation, men en del som skriver här är verkligen povocerande och möjligen introverta....


    Jodå det fanns det. Min mamma tittade på massor av amerikanska TV-shower vid den tiden, med Bing Crosby, Dean Martin, Andy Williams och alla dom... Samt The Lucy Show såklart med Lucille Ball! Och så gick det TV-serier som t.ex. Bonanza (vilda västern) på helgerna.
  • AndreaBD
    andrew smith skrev 2019-11-23 15:39:46 följande:

    helt orimlig tär det ändå inte, för detta var i mitten av 60talet, och varför skulle morsan göra lite väl konstiga antydningar om detta?


    Om din mamma har sagt något sånt, så är det en annan sak, men sammanhanget att man skulle prata ett språk utan brytning för att man levt i landet sitt första år eller så - det finns bara inte. 

    Jag är själv engelska-lärare och har träffat en hel del svenskar som pratar engelska utan brytning, eller tyskar eller folk från andra länder som överhuvudtaget inte har engelska på TV. Och mina barn har vuxit upp med två språk - bara den äldste pratar sitt andra språk utan brytning, de två andra har en brytning - trots att de hört det VARJE dag hela sin barndom. De var bara inte så intresserade. Så enkelt kan det vara. 

    Är du musikalisk? Det kan vara anledningen. 
  • AndreaBD
    andrew smith skrev 2019-11-23 15:45:01 följande:

    varför skulle mitt första ord vara ett engelskt  först av allt, då det varken fanns engelska tvserier eller engelska radioprogram på mitten av 60talet? det handlade inte om att jag sade I när jag gjort mig illa, utan när jag ville något vid upprepade tillfällen....Jag som liten tog inte efter det svenska orden heller. och detta är verkligen ingen provokation, men en del som skriver här är verkligen povocerande och möjligen introverta....


    Hur gammal var du då, när du sa ditt första ord? 
  • AndreaBD
    Amfitrite2 skrev 2019-11-23 19:26:17 följande:
    Jodå det fanns det. Min mamma tittade på massor av amerikanska TV-shower vid den tiden, med Bing Crosby, Dean Martin, Andy Williams och alla dom... Samt The Lucy Show såklart med Lucille Ball! Och så gick det TV-serier som t.ex. Bonanza (vilda västern) på helgerna.
    Spelar ingen roll, det finns ändå också människor som inte haft såna TV-serier och ändå talar engelska utan brytning - jag själv och många andra. 

    Gränsen för att lära sig ett språk utan brytning går ungefär i puberteten. Dvs. varenda person som har börjat lära sig engelska som barn - dvs hela svenska befolkningen (förutom de riktigt gamla) - KAN lära sig språket utan brytning. Men de skulle behöva träna det tillräckligt mycket och det gör ju de flesta inte. Sedan bidrar det också om man har språktalang, och det är ofta folk som är musikaliska som klarar sånt. 
  • DVQ
    2barnsmorsan skrev 2019-11-22 08:45:22 följande:

    Du kanske är en reinkarnerad engelsk lord?!

    Haha! Nej men skämt åsido. Barn lär sig Språk henom att höra språk och genom att kommunicera med dem runtomkring. Även om du skulle ha varit adopterad från England så kommer det språk du utvecklar vara det som du hör av människor runtomkring dig, alltså din familj som du lever med.


    Helt riktigt, men om jag ska vara djävulens advokat så hinner man utveckla sitt språk en del under sitt första levnadsår.

    Ts, det låter inte så troligt att du skulle vara adopterad från England utan att känna till det, men vet du något om din familjs liv kring tiden när du föddes? Kan det finnas någon annan familjehemlighet med koppling till England? När du säger att du inte är ett dugg lik din mamma undrar jag om du inte vet vem din pappa är? Eller är du inte lik honom heller?
  • DVQ
    2barnsmorsan skrev 2019-11-22 08:45:22 följande:

    Du kanske är en reinkarnerad engelsk lord?!

    Haha! Nej men skämt åsido. Barn lär sig Språk henom att höra språk och genom att kommunicera med dem runtomkring. Även om du skulle ha varit adopterad från England så kommer det språk du utvecklar vara det som du hör av människor runtomkring dig, alltså din familj som du lever med.


    Helt riktigt, men om jag ska vara djävulens advokat så hinner man utveckla sitt språk en del under sitt första levnadsår.

    Ts, det låter inte så troligt att du skulle vara adopterad från England utan att känna till det, men vet du något om din familjs liv kring tiden när du föddes? Kan det finnas någon annan familjehemlighet med koppling till England? När du säger att du inte är ett dugg lik din mamma undrar jag om du inte vet vem din pappa är? Eller är du inte lik honom heller?
  • jvh

    Gör ett DNA test då med ditt och din mammas DNA? Finns att beställa på nätet. 

Svar på tråden Är jag adopterad?