• andrew smith
    Fri 22 Nov 2019 07:21
    10699 visningar
    81 svar
    -6
    81
    10699

    Är jag adopterad?

    Jag  har på senare tid börjat fundera allt mer på om jag möjligen kan vara adopterad från England, när jag var väldigt liten, knappt ett år gammal.Jag kan prata engelska helt utan brytning, och jag markerar inte R som svenskar gör. Det har en som jag känner väl, lysssnat på mig både när jag pratar engelska helt utan svensk brytning, och den jag känner hör att jag inte markerar R som svenskar gör...


    Och de som är födda i England, de markerar inte heller R , utan säger R knappt hörbart, och i ändelser där  R finns uttalar de aldrig R... vidare har jag hört av andra att jag inte är lik min morsa överhuvudtaget någonstans. Inte det minsta lilla likhetsdrag fanns enligt den som jämförde foton på mig och morsan. Finns det möjlighet att ja g faktiskt kan vara adopterad från England? Jag har alltid varit mk tt bra på engelska, kan uttala alla engelska ord helt korrekt utan bytning, men jag förstår inte vad alla ord betyder då jag aldrig bott i England. Men om jag nu är adopterad från England har jag rätt attt få veta. Min morsa har bara gjort små antydningar om detta...hon är feg och rädd av sig och räddför förändringar...

  • Svar på tråden Är jag adopterad?
  • Sun 24 Nov 2019 09:11
    #71
    +2
    andrew smith skrev 2019-11-24 08:50:48 följande:

    enligt morsan började jag prata väldigt sent, först vid 4-5 års ålder, medans andra var mkt tidigaare med att uvteckla sitt språk. men det där med 9 i personnumret för personer födda före 1990, blir nog svårt att motbevisa....jag har 9, där ngn skrev att man ska ha 9 som första siffra bland det fyra sista....motbevisa det om du kan...du som alltid påstod att jag är så intrrovert....kankse finns förklaringar till detmed.....varför jag är så intreovert, och har svårt diskutera när det börja gå för snabbt....jag är inte trög, men jag hittar inte alltid ord är de andra börjar diskutera lite snabbt...


    Men enligt din trådstarten pratade du ju på engelska redan i ettårsåldern, hur ska du ha det?
  • Sun 24 Nov 2019 10:03
    #72

    Att din språkutveckling skilt sig från de flesta andras är intressant, men det är inget som kan ge ett tydligt svar på din fråga. Den där nian i personnumret, däremot, tycker jag att du ska gräva vidare i. Kontakta Skatteverket och kolla vad de har för uppgifter om din bakgrund!

  • DVQ
    Sun 24 Nov 2019 11:33
    #73
    andrew smith skrev 2019-11-24 08:50:48 följande:

    enligt morsan började jag prata väldigt sent, först vid 4-5 års ålder, medans andra var mkt tidigaare med att uvteckla sitt språk. men det där med 9 i personnumret för personer födda före 1990, blir nog svårt att motbevisa....jag har 9, där ngn skrev att man ska ha 9 som första siffra bland det fyra sista....motbevisa det om du kan...du som alltid påstod att jag är så intrrovert....kankse finns förklaringar till detmed.....varför jag är så intreovert, och har svårt diskutera när det börja gå för snabbt....jag är inte trög, men jag hittar inte alltid ord är de andra börjar diskutera lite snabbt...


    Nu när jag läst på lite verkar det som att även svenskfödda KAN ha nio som förstasiffra av de fyra sista. Men vanligen betyder det att man är född utomlands.

    Men du behöver egentligen inte fråga din mamma om ni har en dålig relation. Ring skatteverket, uppge ditt personnummer och fråga om familjebild och födelseort för den personen. På så sätt får du reda på var du är född och vilka dina föräldrar är. Det kan du göra helt anonymt.

    Om du vill veta om du är adopterad kan du behöva legitimera dig eftersom det anses som en känslig uppgift men din mamma eller någon annan får inte reda på att du sökt de uppgifterna.
  • Sun 24 Nov 2019 12:49
    #74
    +2
    DVQ skrev 2019-11-23 23:24:49 följande:
    Ja, det håller jag med om. Jag tänkte mest på att ts nämt att han sa "I" istället för jag när han var riktigt liten.
    Coccolina skrev 2019-11-23 23:04:43 följande:

    Som första siffra säger du att du har det.... Det är som sista det skall vara om du är adopterad....... Så.... Men du är inte adopterad.


    Om man är född utomlands före 1990 är första siffran 9 i personnumret. Och det betyder inte alls att man är adopterad om sista siffran är 9. Det är en kontrollsiffra som inte berättar något om personen.
    Barn säger dock inte "jag", varken på svenska eller på engelska före tre års åldern. Så om han var yngre än tre år, så kan han inte ha menat "jag" med "I". 

    Däremot är ju ett "aj"-ljud vanligt att små barn säger, utan att det behöver betyda något särskilt. 

    https://www.folkhalsan.fi/globalassets/barn/sprak/bocker-och-broschyrer/sprakgroddar-2011.pdf

  • Sun 24 Nov 2019 12:52
    #75
    +2
    andrew smith skrev 2019-11-24 05:30:56 följande:

    nu menade jag att jag som vuxen över 50 år, har problem med att säga R på ett korrekt markerande sätt som svenskar gör. det hör andra att jag inte gör...de flesta svenskar överförtydligar R i varje ord om där finns ett R, men det gör aldrig jag....det har jag som vuxen tänk väldigt mycket på, hur andra överförtydligar R, men inte jag...


    Det är också vanligt bland folk som har Asperger....
  • DVQ
    Sun 24 Nov 2019 15:08
    #76
    AndreaBD skrev 2019-11-24 12:49:40 följande:

    Barn säger dock inte "jag", varken på svenska eller på engelska före tre års åldern. Så om han var yngre än tre år, så kan han inte ha menat "jag" med "I". 

    Däremot är ju ett "aj"-ljud vanligt att små barn säger, utan att det behöver betyda något särskilt. 

    www.folkhalsan.fi/globalassets/barn/sprak/bocker-och-broschyrer/sprakgroddar-2011.pdf


    Generellt ja. Men vi vet inte exakt hur gammal ts var vid tillfället och barn utvecklas i olika takt.

    Jag uppfattade ts som att hans mamma hade berättat för honom att han använde I/aj istället för jag. Mamman borde ha kunnat höra skillnad på hur ordet användes.

    Sedan är det så klart inte ett bevis på att ts har vistats i en engelskspråkig miljö.
  • Sun 24 Nov 2019 15:40
    #77

    Varför kontaktar du inte bara skatteverket och får ett utdrag ur folkbokföringen? Är du adopterad kommer det garanterat att framgå där. Vill du ha hårda fakta eller fortsatt gissa runt saker som första ord?

  • sextio­talist
    Tue 26 Nov 2019 14:59
    #78
    andrew smith skrev 2019-11-24 09:03:44 följande:

    jag har googlat tvprogram på engelska på 60talet....det fanns inga tvprogram alls på 60talet....


    Oj, då måste du kolla hur du söker.

    High Chaparall gick under 60-talet. Helgonet.

    Jag minns första programmet jag såg i färg, det var High chaparall 1969.
  • andrew smith
    Tue 26 Nov 2019 16:08
    #79

    nu var detta inte när jag var 4 år, utan betydligt yngre, kanske ett år, 1966....eller 2 år, 1967....

  • sextio­talist
    Tue 26 Nov 2019 16:13
    #80
    andrew smith skrev 2019-11-26 16:08:16 följande:

    nu var detta inte när jag var 4 år, utan betydligt yngre, kanske ett år, 1966....eller 2 år, 1967....


    Och 1966 sändes första avsnittet av mission impossible i Sverige, forsytesagan började sändas 1967

    Så det sändes engelskspråkiga serier i Sverige under 60-talet.
  • Tue 26 Nov 2019 16:59
    #81
    sextiotalist skrev 2019-11-26 16:13:50 följande:
    Och 1966 sändes första avsnittet av mission impossible i Sverige, forsytesagan började sändas 1967

    Så det sändes engelskspråkiga serier i Sverige under 60-talet.
    Jag tror inte han menade att han tittade på dessa serier, när han var 1 eller 2 år.

     TS, vad syftar du på? Vad gjorde du med 1 eller 2 år, prata engelska? Vad? 
Svar på tråden Är jag adopterad?