• Fri 22 Nov 2019 11:11
    2314 visningar
    10 svar
    10
    2314

    Känner bebis ofta men svagt

    Hej!


    Jag är i vecka 30 (29+6) och funderar på det här med fosterrörelser.

    Jag känner min bebis regelbundet, oftast några gånger i timmen. Det är däremot väldigt sällan som jag känner starka rörelser från honom. Oftast är det som små bubblor, lite buffar, mjuka svepningar eller ryckningar. De där hårda sparkarna som man hör så mycket om verkar inte riktigt vara något för min bebis. Och jag har aldrig upplevt att han "försöker bryta sig ut", som jag hört många andra säga.

    Kan min bebis vara för svag? Eller kan det vara något annat som gör att han inte är lika stark som andra bebisar verkar vara? Eller är det jag som helt enkelt känner mindre? Vad tror ni? Hur är er upplevelse av sparkar och rörelser runt vecka 30-31?

    ---


    Det handlar alltså inte om minskade fosterrörelser, jag har upplevt hans rörelser som svaga hela tiden.

  • Svar på tråden Känner bebis ofta men svagt
  • JSz
    Fri 22 Nov 2019 11:33
    #1

    Hej

    Kanndet vara så att bebisen ligger vänd med ryggen ut mot din mage? Då känns ju inte sprakar lika tydligt. Hur ligger din moderkaka? Den kan ju också minska de tydliga rörelserna för dig. Om barnet rört sig lika under hela graviditeten så är det säkert ingen fara. Men känner du dig osäker så ring din förlossningen och säg att du har haft minskade rörelser så att du får komma in och titta :) är själv gravid i v 29 andra barnet

  • Fri 22 Nov 2019 11:52
    #2
    JSz skrev 2019-11-22 11:33:56 följande:

    Hej

    Kanndet vara så att bebisen ligger vänd med ryggen ut mot din mage? Då känns ju inte sprakar lika tydligt. Hur ligger din moderkaka? Den kan ju också minska de tydliga rörelserna för dig. Om barnet rört sig lika under hela graviditeten så är det säkert ingen fara. Men känner du dig osäker så ring din förlossningen och säg att du har haft minskade rörelser så att du får komma in och titta :) är själv gravid i v 29 andra barnet


    Hej! Ja, jag var faktiskt inne för någon dag sen då jag kände honom VÄLDIGT lite och då låg han med ryggen utåt. Men jag tycker ju rörelserna är svaga oavsett hur han ligger. Och har dessutom moderkakan i bakväg så kan inte skylla på den. 


    Mina funderingar handlar ju inte riktigt om minskade rörelser, utan rörelserna  alltid är svaga och inte lika kraftfulla som många andra verkar ha.

  • Anonym (K)
    Fri 22 Nov 2019 11:54
    #3

    Jag kände aldrig några starka sparkar eller som att han försökte ?bryta sig ut?. Kände att det rörde sig ibland, grävde med händerna långt ner vid ljumskarna nästan, tryckte upp rumpan i revbenen, drog armbågar utmed sidan av magen osv. Kände det inte så ofta heller, långt från varje timme utan det kunde gå flera timmar utan att jag kände något alls. Lugn bebis helt enkelt.

  • Fri 22 Nov 2019 12:36
    #4
    Anonym (K) skrev 2019-11-22 11:54:56 följande:

    Jag kände aldrig några starka sparkar eller som att han försökte ?bryta sig ut?. Kände att det rörde sig ibland, grävde med händerna långt ner vid ljumskarna nästan, tryckte upp rumpan i revbenen, drog armbågar utmed sidan av magen osv. Kände det inte så ofta heller, långt från varje timme utan det kunde gå flera timmar utan att jag kände något alls. Lugn bebis helt enkelt.


    har samma som du. en lugnis. du beskrev exakt samma som för mig. tycker nästan det är behagligt när bebisen kittlar med händerna från insidan. v39+1 idag.

    min har varit sån under hela graviditeten.
  • Fri 22 Nov 2019 12:56
    #5

    Hade så till vecka 33 typ.. Då kom starka buffar, sparkar och hårda knådningar inifrån. :)

  • Fri 22 Nov 2019 12:58
    #6
    Anonym (K) skrev 2019-11-22 11:54:56 följande:

    Jag kände aldrig några starka sparkar eller som att han försökte ?bryta sig ut?. Kände att det rörde sig ibland, grävde med händerna långt ner vid ljumskarna nästan, tryckte upp rumpan i revbenen, drog armbågar utmed sidan av magen osv. Kände det inte så ofta heller, långt från varje timme utan det kunde gå flera timmar utan att jag kände något alls. Lugn bebis helt enkelt.


    Hmm okej, skönt att höra att fler upplever rörelserna som svaga. Är så psykiskt påfrestande och höra om alla bebisar som sparkar så att mammorna får ont när man själv är så långt ifrån det.
  • Fri 22 Nov 2019 12:59
    #7
    JLES skrev 2019-11-22 12:56:20 följande:

    Hade så till vecka 33 typ.. Då kom starka buffar, sparkar och hårda knådningar inifrån. :)


    Får hoppas det blir samma för mig :)
  • Fri 22 Nov 2019 13:15
    #8

    Mina trea var så i magen. Han kände jag knappt alls före v 20 och det gick ända till v25 innan mannen lyckades känna något på utsidan.

    Han var iofs liten, tillväxthämmad så han vägde 2.5 vid full tid, men vet inte om det hade något med hans stillhet i magen att göra. Han var även väldigt nöjd och lugn som spädbarn. Sen gick det över och han blev vår mest krävande lilla huligan men i magen och som spädis var det lugna puckar :)

  • Anonym (Samma­)
    Fri 22 Nov 2019 15:30
    #9

    Exakt samma är i v 30. Ibland känner jag som att en boll flyter omkring i magen, ibland lite krafs, hicka... men aldrig dessa hårda sparkar. Ligger just nu å räknar rörelser, tycker hon rört sig lite idag

  • Fri 22 Nov 2019 15:56
    #10

    I v 30 finns det ju fortfarande mkt plats i magen. Det där med att bryta sig ut tycker jag kom först senare när det började bli trångt, så där efter v 35-36. Sedan är vissa bebisar lugnare än andra. Min första rörde sig så där lagom mycket. Andra bebisen var vild och höll disco hela nätterna och var bara still när jag gick. Tredje var oroande stilla men eftersom hon alltid var lugn så var det normalt för henne. Hon låg dessutom i säte hela tiden så det blev inte mycket sparkade utan bara ett huvud som trycktes upp mot revbenen ibland.

    Tror det viktigaste är att hålla koll på avvikelser i rörelserna.

Svar på tråden Känner bebis ofta men svagt