• Anonym (Johan­)
    Sat 23 Nov 2019 08:51
    17609 visningar
    802 svar
    -1 +3
    802
    17609

    Sambeskattning sjukdom

    Hej.

    Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

    Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

    Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

    Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

    Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

    Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

    Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

    HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

    IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

    Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

  • Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • sextio­talist
    Sat 23 Nov 2019 09:01
    #1
    +1

    Tack gode Gud för det.

    Det är ytterstvfåtal som det skulle ge något plus för, de flesta skulle inte påverkas alls.

    45000 borde ge er ett bra liv om ni inte dragit på er för höga utgifter.

    Var glad att du lever idag.

    Hade du levt under den tiden det var sambeskattning så hade ni gemensamt betalt mer skatt än vad du själv gör idag.

    Min mamma arbetade även då. Det nettot hennes inkomst gav räckte för att betala hennes studielån, barnflickan och en liten fickpeng.

    Något mer än vad det hade varit att inte arbeta

  • Anonym (Anony­m)
    Sat 23 Nov 2019 09:12
    #2
    +1

    Varför inte gå ner i arbetstid så du slipper den högre beskattningen men ändå får ut samma pengar?

  • Anonym (Cissi­)
    Sat 23 Nov 2019 09:20
    #3

    Sjukersättning har ingenting med partnerns inkomst att göra, men det är en lång väg till att bli beviljad det och det är ju ingen enorm summa pengar man får. Men det stora problemet här är inte bristen på sambeskattning/sjukersättning/föräldrapenning utan Stockholms pissiga bostadsmarknad. Den drabbar många ännu hårdare än vad den drabbar er.

  • Anonym (Johan­) Trådstartaren
    Sat 23 Nov 2019 09:22
    #4
    sextiotalist skrev 2019-11-23 09:01:05 följande:

    Tack gode Gud för det.

    Det är ytterstvfåtal som det skulle ge något plus för, de flesta skulle inte påverkas alls.

    45000 borde ge er ett bra liv om ni inte dragit på er för höga utgifter.

    Var glad att du lever idag.

    Hade du levt under den tiden det var sambeskattning så hade ni gemensamt betalt mer skatt än vad du själv gör idag.

    Min mamma arbetade även då. Det nettot hennes inkomst gav räckte för att betala hennes studielån, barnflickan och en liten fickpeng.

    Något mer än vad det hade varit att inte arbeta


    Bra liv? Ja visst om man tycker det är ett bra liv att trycka in sig en hel familj på 40kvm så visst.

    Kom ihåg att mitt arbete enbart finns i Stockholm. Flyttar jag någon annan stans får jag kanske 35 000 i mån i min bransch (och alla andra realistiska) men min fru är likt förbannat sjuk.

    Ett mindre radhus på knappt 100kvm på någorlunda pendlingsavstånd kostar 5-6msek. Ska jag då försörja min fru+2 barn räcker mina pengar inte långt. Vad händer om jag måste sjukskriva mig av någon anledning?

    Om jag hade betalt mer skatt hade det iaf varit lika för alla. Detta hade drivit ner priserna på bostäder så det hade knappast varit en förlust för vår del.

    Jag har aldrig heller menat en generell sambeskattning utan det hade varit en enkel sak att med våra läkarintyg få göra ett avdrag i deklarationen så länge min sambo är sjuk, eller hur?

    Det är ju knappast så att jag (eller min sambo) vill att hon ska vara någon jävla hemmafru eller hur?

    Jag önskar inget hellre än att hon skulle kunna arbeta. En inkomst på 20k före skatt för henne skulle ge oss 16k mer i mån. För att JAG ska kunna ge oss det tillskottet behöver jag lå en löneökning på över 40k. Det gör situationen känns ännu mer hopplös.

    Varför tycker du att vi ska skattas hårdare än en annan familj med samma bruttoinkomst när vi har NOLL alternativ? Hur rättfärdigar du det?
  • Anonym (Johan­) Trådstartaren
    Sat 23 Nov 2019 09:23
    #5
    Anonym (Anonym) skrev 2019-11-23 09:12:41 följande:

    Varför inte gå ner i arbetstid så du slipper den högre beskattningen men ändå får ut samma pengar?


    Därför att skatteskalan är progressiv. Läs på om det och återkom
  • Anonym (Johan­) Trådstartaren
    Sat 23 Nov 2019 09:25
    #6
    Anonym (Cissi) skrev 2019-11-23 09:20:41 följande:

    Sjukersättning har ingenting med partnerns inkomst att göra, men det är en lång väg till att bli beviljad det och det är ju ingen enorm summa pengar man får. Men det stora problemet här är inte bristen på sambeskattning/sjukersättning/föräldrapenning utan Stockholms pissiga bostadsmarknad. Den drabbar många ännu hårdare än vad den drabbar er.


    Fast alla andra typer av ersättningar man kan vara berättigad till har att göra med partners inkomst. Mao ses man som en individ när det passar staten och som dn familj när man passar staten.

    En familj med 2 barn som båda lever på försörjningsstöd får knappt en ökad inkomst om den ena börjar jobba och tjänar 20 000 i mån pga detta.
  • Anonym (Johan­) Trådstartaren
    Sat 23 Nov 2019 09:29
    #7
    Anonym (Cissi) skrev 2019-11-23 09:20:41 följande:

    Sjukersättning har ingenting med partnerns inkomst att göra, men det är en lång väg till att bli beviljad det och det är ju ingen enorm summa pengar man får. Men det stora problemet här är inte bristen på sambeskattning/sjukersättning/föräldrapenning utan Stockholms pissiga bostadsmarknad. Den drabbar många ännu hårdare än vad den drabbar er.


    Öh? Min sambo jobbade innan studierna och hade fått ut runt 16-17k i mån om hon blivit sjuk då. Hade varit en helt enorm skillnad för oss som hade möjliggjort ett drägligt liv.
  • Anonym (Johan­) Trådstartaren
    Sat 23 Nov 2019 09:31
    #8
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-23 09:29:56 följande:

    Öh? Min sambo jobbade innan studierna och hade fått ut runt 16-17k i mån om hon blivit sjuk då. Hade varit en helt enorm skillnad för oss som hade möjliggjort ett drägligt liv.


    Dessutom hade det gjort att hon hade kunnat känna sig någorlunda självständig som individ som inte behöver känna sig totalt värdelös och beroende av någon annan.
  • Anonym (Johan­) Trådstartaren
    Sat 23 Nov 2019 09:42
    #9
    sextiotalist skrev 2019-11-23 09:01:05 följande:

    Tack gode Gud för det.

    Det är ytterstvfåtal som det skulle ge något plus för, de flesta skulle inte påverkas alls.

    45000 borde ge er ett bra liv om ni inte dragit på er för höga utgifter.

    Var glad att du lever idag.

    Hade du levt under den tiden det var sambeskattning så hade ni gemensamt betalt mer skatt än vad du själv gör idag.

    Min mamma arbetade även då. Det nettot hennes inkomst gav räckte för att betala hennes studielån, barnflickan och en liten fickpeng.

    Något mer än vad det hade varit att inte arbeta


    Vem har sagt att sambeskattning behöver betyda mer skatt?
  • Anonym (Johan­) Trådstartaren
    Sat 23 Nov 2019 09:42
    #10
    sextiotalist skrev 2019-11-23 09:01:05 följande:

    Tack gode Gud för det.

    Det är ytterstvfåtal som det skulle ge något plus för, de flesta skulle inte påverkas alls.

    45000 borde ge er ett bra liv om ni inte dragit på er för höga utgifter.

    Var glad att du lever idag.

    Hade du levt under den tiden det var sambeskattning så hade ni gemensamt betalt mer skatt än vad du själv gör idag.

    Min mamma arbetade även då. Det nettot hennes inkomst gav räckte för att betala hennes studielån, barnflickan och en liten fickpeng.

    Något mer än vad det hade varit att inte arbeta


    Vem har sagt att sambeskattning behöver betyda mer skatt?
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom