• Anonym (om kvinna­n får välja)
    Sun 24 Nov 2019 14:22
    26672 visningar
    558 svar
    558
    26672

    Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?

    Läste en tråd på Flashback där någon kille diskuterade hur många killar som var ofrivilligt sexlösa i vårt samhälle och vad det berodde på? Han menade att så var det inte alls förr och att även de killar som var i relationer ofta också var ganska sexlösa och otillfredsställda.

    Som kvinna fick det mig att fundera på hur utveckligen har gått?

    Vissa menar att mäns bristande testosteronbrist (om det nu finns någon sådan) och jämställdheten haft en mer feminiserande påverkan på män och gjort dem mindre sexiga, manliga, initiativtagande de till sex?

    Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

    Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

    Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?

    Vad tror ni?

    Är det kanske först nu vi verkligen ser hur kvinnans sexualitet är funtad i sin egen fria form?

  • Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?
  • Anonym (Hanna­)
    Sun 24 Nov 2019 14:35
    #1
    -1 +3

    Svenska killar har blivit för mesiga och feminina.

  • Anonym (ja?)
    Sun 24 Nov 2019 15:07
    #2
    +1
    Anonym (om kvinnan får välja) skrev 2019-11-24 14:22:42 följande:

    Andra menar att kvinnors självförsörjning och valfrihet är anledningarna?

    Men i så fall betyder det kanske också att kvinnor förr i tiden i väldigt stor utsträckning haft sex mot sin egen vilja (våldtäkt) och faktiskt inte har så stora behov av sex alls om de får välja själv och med vem de vill?

    Anledningarna till att män i alla tider  då kunnat ha ett regelbundet och för dem tillfredsställande sexliv med kvinnor är för att det tagit sig rätten att ha sex med dem? Detta är ju en skrämmande insikt?! Kan det vara så?


    Så du menar att du kommit på det nu? Det finns massor av forskning kring detta. Du kan gå till ett bibliotek och be dem plocka fram folklivsforskning åt dig, på temat könsroller förr, lagstiftningen om äktenskap, sexualitet osv. 

    Sedan är jag inte säker på att din tes om idag faktiskt stämmer. Eftersom kvinnor äger sin sexualitet på ett helt annat sätt idag än förr så kan man också ha sex om man vill, lika väl som man kan låta bli. 
  • Anonym (Carin­)
    Sun 24 Nov 2019 15:16
    #3
    -1 +3
    Anonym (Hanna) skrev 2019-11-24 14:35:26 följande:

    Svenska killar har blivit för mesiga och feminina.


    Håller med. De gör allt för att anpassa sig till tjejen och hennes önskemål.
    De har blivit feminiserade och hjärntvättade av Metoo och annan vänsterpropaganda.

    Vågar inte ta för sig längre och rädda för att göra fel.
  • Anonym (A)
    Sun 24 Nov 2019 15:16
    #4
    Anonym (ja?) skrev 2019-11-24 15:07:06 följande:
    Så du menar att du kommit på det nu? Det finns massor av forskning kring detta. Du kan gå till ett bibliotek och be dem plocka fram folklivsforskning åt dig, på temat könsroller förr, lagstiftningen om äktenskap, sexualitet osv. 

    Sedan är jag inte säker på att din tes om idag faktiskt stämmer. Eftersom kvinnor äger sin sexualitet på ett helt annat sätt idag än förr så kan man också ha sex om man vill, lika väl som man kan låta bli. 
    +1
  • Sun 24 Nov 2019 18:34
    #5
    +1
    Anonym (ja?) skrev 2019-11-24 15:07:06 följande:
    Så du menar att du kommit på det nu? Det finns massor av forskning kring detta. Du kan gå till ett bibliotek och be dem plocka fram folklivsforskning åt dig, på temat könsroller förr, lagstiftningen om äktenskap, sexualitet osv. 

    Sedan är jag inte säker på att din tes om idag faktiskt stämmer. Eftersom kvinnor äger sin sexualitet på ett helt annat sätt idag än förr så kan man också ha sex om man vill, lika väl som man kan låta bli. 
    Frågan var ju varför kvinnor avstår sex IDAG, inte hur de hade det förr i tiden. Och frågan är intressant, de flesta människor ser ju sex som något positivt. Kvinnor har både sexuell frihet, preventivmedel och ekonomiskt oberoende. Då borde de rimligtvis ha MER sex än vad kvinnor hade förr då de kan styra sitt liv på ett helt annat sätt nu.
    Men frågan är också om tesen stämmer? Tja, läser man på FL tycks det stämma, påfallande många kvinnor tycks ointresserade av regelbundet sex. De klarar sig lika bra utan, vill inte ha sex med partnern, de "vänjer sig av" med sex när de blir singlar osv. Intrycket är att sex behövs för att fånga en man och för att få barn, sen kan det vara. Nu kaa man undra hur representativa dessa kvinnor är, jag vet inte. Ofta påstås det att kvinnor har lika stor sexlust som män och mer, Frågan är om det stämmer? Finns det ändå biologiska skillnader som spelar in här?
  • Sun 24 Nov 2019 18:37
    #6
    Tecum skrev 2019-11-24 18:34:29 följande:

    Frågan var ju varför kvinnor avstår sex IDAG, inte hur de hade det förr i tiden. Och frågan är intressant, de flesta människor ser ju sex som något positivt. Kvinnor har både sexuell frihet, preventivmedel och ekonomiskt oberoende. Då borde de rimligtvis ha MER sex än vad kvinnor hade förr då de kan styra sitt liv på ett helt annat sätt nu.

    Men frågan är också om tesen stämmer? Tja, läser man på FL tycks det stämma, påfallande många kvinnor tycks ointresserade av regelbundet sex. De klarar sig lika bra utan, vill inte ha sex med partnern, de "vänjer sig av" med sex när de blir singlar osv. Intrycket är att sex behövs för att fånga en man och för att få barn, sen kan det vara. Nu kaa man undra hur representativa dessa kvinnor är, jag vet inte. Ofta påstås det att kvinnor har lika stor sexlust som män och mer, Frågan är om det stämmer? Finns det ändå biologiska skillnader som spelar in här?


    Vi kanske har mer samtyckt sex - IDAG - eller vad tror du?
    #inteensamaldrigglömd
  • Anonym (Kvinn­or)
    Sun 24 Nov 2019 18:40
    #7

    Kvinnor kan ju klaga på utebliven orgasm så de kan ju klaga på att killarna ska ställa upp.

    Det är alltså inte bara männen nuförtiden som kan klaga på sin sexpartner

  • Anonym (om kvinna­n får välja) Trådstartaren
    Sun 24 Nov 2019 19:19
    #8
    Tecum skrev 2019-11-24 18:34:29 följande:
    Frågan var ju varför kvinnor avstår sex IDAG, inte hur de hade det förr i tiden. Och frågan är intressant, de flesta människor ser ju sex som något positivt. Kvinnor har både sexuell frihet, preventivmedel och ekonomiskt oberoende. Då borde de rimligtvis ha MER sex än vad kvinnor hade förr då de kan styra sitt liv på ett helt annat sätt nu.
    Men frågan är också om tesen stämmer? Tja, läser man på FL tycks det stämma, påfallande många kvinnor tycks ointresserade av regelbundet sex. De klarar sig lika bra utan, vill inte ha sex med partnern, de "vänjer sig av" med sex när de blir singlar osv. Intrycket är att sex behövs för att fånga en man och för att få barn, sen kan det vara. Nu kaa man undra hur representativa dessa kvinnor är, jag vet inte. Ofta påstås det att kvinnor har lika stor sexlust som män och mer, Frågan är om det stämmer? Finns det ändå biologiska skillnader som spelar in här?
    Jag har själv undrat över skillnaderna många gånger, för det är påtagligt att kvinnorna i min närhet är mindre intresserade av sex än männen,  men inte nödvändigtvis ointresserade av kärlek. Kvinnorna verkar i högre grad vilja ha en partner och känna längtan efter detta, som en vän, någon att prata med, gosa med, dela saker mm, men många verkar kunna avstå sex ganska odramatiskt och inte heller sakna det, speciellt bland de äldre kvinnorna som passerat klimakteriet. Kanske är det verkligen så att sex mest handlar om reproduktion och bekräftelse för kvinnor snarare än ett mänskligt behov som behöver bli fyllt av någon annan. Män verkar ju bli direkt olyckliga av att leva utan sex och förlora sin mening och självkänsla. Samma ser jag inte hos kvinnor, men de verkar sakna känslomässig och mental närhet mer.

    Tror ajoriteten av kvinnorna på Familjeliv är ganska homogena med familjer och barn och kanske inte så representativa eftersom det är mitt i reproduktionen. Det vore intressantare att se hur andra grupper av kvinnor fungerar?
  • Sun 24 Nov 2019 19:26
    #9

    Först och främst får man ju fråga sig om det stämmer och ja, jag tror det är fler kvinnor än män som avstår sex och orsaken är nog främst att bilden av sex präglas av mannens sexualitet där samlag är centralt och mannens funktion ses som något naturligt.(Om mannen inte får stånd förstår man honom och förstår att han behöver hjälp) Att ha sex utan stånd är självklart, men kvinnans funktion är mer luddig. Dessutom präglas synen på sex av porr och romantiska filmer då man ALDRIG (Never ever. Otänkbart) pratar om sexuella känslor. Sex ska vara passion och skrik, och höga stön, och sex ska vara så speciellt varje gång och man måste vara uppenbart kåt innan. Man ska ha förbjudna fantasier, sex ska vara spännande, och man ska helst komma av samlag, gärna spruta av vätska som INTE är urin och kommer från en helt oupptäckt blåsa.... Så ska man vara snygg/söt/sexig , men omedveten om det, gärna lite "mullig" men så klart mer åt timglagshållet. Som kvinna ska man "ta för sig" och "visa vad man vill".

    Sex blir nog ofta svårt i långa relationer därför att det kan vara svårt att leva upp till ovanstående. Lite svårare för kvinnor än män, som oftare, rent biologiskt, har lite snabbare kopplingsbana till sex, och män har också lättare eftersom att de inte har samma problem att komma av samlag tex. De blir dessutom uppenbart om de inte har stånd, och slipper alltså ha sex när könet gett upp eller inte svarar. Det kan vara så att en del kvinnor gillar sex mycket, men inte lika OFTA som mannen, men om de ändå "måste" hs sex oftare än de är sugna, riskerat sex att bli något lite trist (eftersom det ofta är trist att ha samlag utan att kroppen är redo). Får man aldrig längta blir det kanske lite trist också.

    Förr i tiden var förväntningarna nog på sex färre icc tillfällena kanske också var lite färre. Kanske kvinnorna hann längta lite efter sina män, samt att många samlag byggde på att de ställde upp som en del av äktenskapet.

    Jag tror att många begränsas av bilden om hur sex "ska" vara, och dessutom är bristfälligt sexliv ofta ett symtom på andra brister i en kärleksrelation.


    Anyone can hate. It costs to love.
  • Anonym (Annor­lunda upplev­else.)
    Sun 24 Nov 2019 19:29
    #10

    Jag upplever att kvinnor vill ha väldigt mycket sex i c:a 2års tid med mig. Gärna dagligen eller tom. mer än en gång/dag. Sedan mindre och mindre...

    Misstänker att det är ungefär då de kommer på att jag är rätt tråkig och osexig. 

Svar på tråden Vad beror det på att så många kvinnor gärna avstår sex?