• Anonym (Frågar)

    Vem är den biologiska mamman?

    Jag följer en amerikansk familj på deras sociala medier (Youtube, Instagram och fb). De har tvillingar som de fått genom embryodonation.

    En kommenterade och undrade om flickorna träffade sin biologiska föräldrar och personen hänvisade till mamman som fött flickorna som "adoptive mother". Att mamman som burit och fött flickorna skulle vara adoptivmamma tyckte jag lät helknasigt så jag rättade personen och skrev att mamman (som har Youtube-kanalen) är den biologiska mamman.

    Fick en massa kommentarer om att flickorna är adopterade, att mamman är adoptivförälder och att hon inte kan vara biologisk mamma eftersom de inte delar DNA.

    Saknar vi ord för "birth mom" och "gestational mom" i Sverige? Här räknas väl en kvinna som burit barn för biologisk mamma?

  • Svar på tråden Vem är den biologiska mamman?
  • Anonym (asdf)

    I Sverige klassas den som fött barnet för biologisk moder oavsett genetiska band. Äggdonatorn kallas för genetisk moder. Kan tänka mig att det har att göra med att den lagen skapades i en era långt innan äggdonation var möjligt och den som födde barnet då också alltid var den genetiska modern.

    Andra länder har säkert sina egna definitioner och egna lagar. Behöver inte alls vara likadant som i Sverige. Hur det är i USA har jag ingen aning om.

  • MammaTillDansband

    Vi har moderskapspresumtion i Sverige, vilket innebär att den kvinna som föder barnet räknas som dess mamma, oavsett om barnet kom från egna eller donerade ägg. Den som bidragit med äggen kallas inte öht för "genetisk mamma" utan "donator".
    Vi har faderskapspresumtion för gifta män också. Föder en gift kvinna ett barn, räknas hennes make som barnets pappa, oavsett vems spermier som befruktat ägget. Om det är ett barn som kommit till genom assisterad befruktning kallas inte mannen som bidragit med sperman för "genetisk pappa" utan "donator".

  • Anonym (Frågar)

    Ja, då var det som jag trodde. Kan det verkligen vara helt annorlunda i USA? Jag förutsatte att det var likadant där. En kvinna som fött barn blir ju den biologiska mamman och donatorer är donatorer och inte föräldrar.

  • Anonym (Frågar)

    Ja, då var det som jag trodde. Kan det verkligen vara helt annorlunda i USA? Jag förutsatte att det var likadant där. En kvinna som fött barn blir ju den biologiska mamman och donatorer är donatorer och inte föräldrar.

  • Anonym (asdf)
    MammaTillDansband skrev 2019-11-24 15:48:38 följande:

    Vi har moderskapspresumtion i Sverige, vilket innebär att den kvinna som föder barnet räknas som dess mamma, oavsett om barnet kom från egna eller donerade ägg. Den som bidragit med äggen kallas inte öht för "genetisk mamma" utan "donator".

    Vi har faderskapspresumtion för gifta män också. Föder en gift kvinna ett barn, räknas hennes make som barnets pappa, oavsett vems spermier som befruktat ägget. Om det är ett barn som kommit till genom assisterad befruktning kallas inte mannen som bidragit med sperman för "genetisk pappa" utan "donator".


    I Sverige klassas en ägg/spermagivare juridiskt som donator men är fortfarande rent biologiskt en genetisk förälder.
  • Tow2Mater

    Man kan använda orden "embryo adoption", men embryo donation faller inte under adoptionslagen och är inte adoption. Men det kan vara vad folk kallar det.

    "Embryo adoption is neither legally nor technically an adoption. It is governed by contract (ownership) law and not adoption law. Adoption is defined as the placement of a live child after birth but it is a term that most people can relate to when discussing receiving donated embryos for reproduction. When you give birth to your donor embryo conceived child, your names will be on the birth certificate as the parents of this child. Many parents describe it as, ?giving birth to your adopted child.?
    www.embryodonation.org/adoption/

  • Anonym (A)
    Anonym (asdf) skrev 2019-11-24 15:46:36 följande:
    I Sverige klassas den som fött barnet för biologisk moder oavsett genetiska band. Äggdonatorn kallas för genetisk moder. Kan tänka mig att det har att göra med att den lagen skapades i en era långt innan äggdonation var möjligt och den som födde barnet då också alltid var den genetiska modern.

    Andra länder har säkert sina egna definitioner och egna lagar. Behöver inte alls vara likadant som i Sverige. Hur det är i USA har jag ingen aning om.
    +1
Svar på tråden Vem är den biologiska mamman?