• Mon 25 Nov 2019 09:32
    1678 visningar
    36 svar
    36
    1678

    Kan man se hur mycket respektive förälder har tagit ut VAB?!

    Hejsan.

    Som rubriken lyder, kan man se via försäkringskassan hur mycket respektive förälder har tagit ut VAB?

    Anledningen att jag vill veta är att varenda gång våra barn är sjuk så blir jag tvingad att vara hemma. Spelar ingen roll om jag var hemma sist, spelar ingen roll att jag tjänar mer än dubbelt så mycket som min fru, spelar ingen roll om jag varit hemma i över en vecka, så vägrar hon att vara hemma..

    Och jag blir så jävla ledsen av det, jag tycker att man delar på ansvaret, visst kan jag vara hemma mer än min fru, men det måste vara 90%-10% uppdelning på det här. Min fru säger att så inte alls är fallet, men jag skulle gärna vilja se hur det egentligen är. Jag skulle vilja ha papper på det, för att kunna påvisa att det inte är rättvist att jag hela tiden måste vara hemma....

  • Svar på tråden Kan man se hur mycket respektive förälder har tagit ut VAB?!
  • Mon 25 Nov 2019 10:01
    #1

    Hur mycket VAB går ju enkelt att se via inloggning på försäkringskassan, där syns alla datum, och då går det ju enkelt att ta reda på vem som faktiskt var hemma om ni kollar almanacka och övrigt inbokat.

  • Mon 25 Nov 2019 10:02
    #2

    Dessutom är det väl oftast den som är hemma som anmält VAB

  • Sommar­skugga­n
    Mon 25 Nov 2019 10:10
    #3

    Tog hon hela föräldraledigheten när barnen var små? Kanske hon känner att det är hennes tur att komma ikapp i karriären.

  • Mon 25 Nov 2019 10:27
    #4
    Sommarskuggan skrev 2019-11-25 10:10:54 följande:

    Tog hon hela föräldraledigheten när barnen var små? Kanske hon känner att det är hennes tur att komma ikapp i karriären.


    Nix, med första barnet delade vi 60/40 då hon var hemma mer, med andra barnet delade vi 60/40 och jag var hemma mer
  • Elin P
    Mon 25 Nov 2019 10:47
    #5

    Jag och min man tar oftast varannan dag rätt så strikt. Då blir det rättvist. Säg åt din fru att du vill ha det så. Ni kan väl också ha en almanacka hemma där ni markerar vem som tar vad. Det gör vi. Man kan ju också bestämma t.ex. på söndagar hur man gör till kommande veckan om barnet blir sjukt. Vem som tar vilken dag. Då blir det inga diskussioner. Och om du under en period tagit mer så kan väl hon ta mer nu ett tag. Både jag och mannen tycker det är skittrist att gå hemma med sjuka barn.

  • Mon 25 Nov 2019 11:04
    #6

    Logga bara in på försäkringskassan så hittar du snart det det totala antalet vab dagar.

  • Mon 25 Nov 2019 11:49
    #7
    Elin P skrev 2019-11-25 10:47:16 följande:

    Jag och min man tar oftast varannan dag rätt så strikt. Då blir det rättvist. Säg åt din fru att du vill ha det så. Ni kan väl också ha en almanacka hemma där ni markerar vem som tar vad. Det gör vi. Man kan ju också bestämma t.ex. på söndagar hur man gör till kommande veckan om barnet blir sjukt. Vem som tar vilken dag. Då blir det inga diskussioner. Och om du under en period tagit mer så kan väl hon ta mer nu ett tag. Både jag och mannen tycker det är skittrist att gå hemma med sjuka barn.


    A jo eller hur, nog är jag så logiskt tänkande att jag har lagt upp det här förslaget förut, det går bara inte. Hon har konstant vägrat, bråkat och skrikit när jag get förslaget att vi kan dela på det här ansvaret i snart 5 års tid, jag har i stort sett gett upp, men jag vill lägga upp på bordet hur mycket vi förlorar på att inte dela på det här rättvist.
  • Mon 25 Nov 2019 11:50
    #8
    Egon den stora skrev 2019-11-25 11:04:16 följande:

    Logga bara in på försäkringskassan så hittar du snart det det totala antalet vab dagar.


    Men då måste hon logga in på sin för att se hur mycket hon varit hemma? Vart i menyerna ska jag leta för att se dom här siffrorna?
  • Mon 25 Nov 2019 11:51
    #9
    Egon den stora skrev 2019-11-25 11:04:16 följande:

    Logga bara in på försäkringskassan så hittar du snart det det totala antalet vab dagar.


    Men då måste hon logga in på sin för att se hur mycket hon varit hemma? Vart i menyerna ska jag leta för att se dom här siffrorna?
  • Mon 25 Nov 2019 11:51
    #10
    Egon den stora skrev 2019-11-25 11:04:16 följande:

    Logga bara in på försäkringskassan så hittar du snart det det totala antalet vab dagar.


    Men då måste hon logga in på sin för att se hur mycket hon varit hemma? Vart i menyerna ska jag leta för att se dom här siffrorna?
Svar på tråden Kan man se hur mycket respektive förälder har tagit ut VAB?!