• Anonym (Sarah­)
    Fri 29 Nov 2019 18:41
    1153 visningar
    79 svar
    -2
    79
    1153

    Att bjuda gäster på vin/öl till middagen?

    Jag och min man har lite av en diskussion hurvida de flesta bjuder på alkoholhaltig passande dryck till en fredag/lördag middag med vuxna gäster. Säg att man lagar till något extra när man väl har helgmiddagsgäster. Min man menar på att det inte alls är så att "de flesta" serverar vin el öl till middagen, medan jag menar på att det är trevligt och lite "festligare och godare" att göra det.

    Hur tycker ni?

    Vi är 38 år och bor strax utanför Stockholm. Alltså inte frågan om nån fest utan bara dryck till maten som är godare än vatten el läsk.

  • Svar på tråden Att bjuda gäster på vin/öl till middagen?
  • Anonym (Palle­Poj)
    Fri 29 Nov 2019 18:47
    #1
    +1

    Om det är middagsbjudning: ja.

    Om några kompisar käkar ihop: nej.

  • Anonym (de flesta­)
    Fri 29 Nov 2019 18:49
    #2

    Beror väl på  vad man bjuder på, vilka som är bjudna, om de gillar vin/öl, om man måste köra till bjudningen, vilken tid på dygnet etc...
    Men, jo, jag tror också att de flesta iallafall har en flaska vin och kanske bubbelvatten eller smaksatt vatten för de som inte vill dricka vin/öl. Läsk har man nog bara om det är barn med, till dem.

  • Anonym (Märkl­igt)
    Fri 29 Nov 2019 18:54
    #3

    Hade tyckt det var konstigt om det inte serverades vin till maten men det är väl för att i min familj och umgängeskrets är det normen

  • Anonym (Märkl­igt)
    Fri 29 Nov 2019 18:56
    #4

    Även om det skulle vara en middag mitt i veckan

  • Fri 29 Nov 2019 18:59
    #5

    Men det är väl klart man serverar vin eller öl.

  • Anonym (Anna)
    Fri 29 Nov 2019 19:02
    #6

    Ja, vi serverar vin eller öl till maten om vi har gäster. Även alkoholfria alternativ. 

  • Anonym (de flesta­)
    Fri 29 Nov 2019 19:03
    #7
    Minfamilj skrev 2019-11-29 18:59:03 följande:

    Men det är väl klart man serverar vin eller öl.


    Beror ju på, om man bjuder folk man vet inte dricker alkohol så är det ju onödigt att ställa fram.
    Så för min del beror det på
    1 typ av gäst
    2 typ av mat
    3 tid på dygn
  • Anonym (Sarah­) Trådstartaren
    Fri 29 Nov 2019 19:04
    #8
    -1

    Ja jag vet faktiskt inte var ifrån min man har fått det ifrån för hans föräldrar serverar allt som oftast vin till middagar (de bor på liten ort ganska långt ifrån stör stad om det nu skulle vara något sociokulturellt). De enda jag kan komma på i hans umgängeskrets är hans syster med man som nästan aldrig har alkohol till mat, trots att det är väldigt sällan vi är där, plus att mannen i familjen då gärna tar sig en öl/glas vin utan att fråga om nån annan vill ha.)

    Men säg att man väntar gäster till middag (kanske vårt barn fyller år och de kommer med presenter), gästerna har åkt ca 45 min med bil (några sover över, en kör hem). Man lagar något gott och efterrätt. Känns det inte ganska B att servera ramlösa till maten?

  • Anonym (Fråga­)
    Fri 29 Nov 2019 19:04
    #9

    När vi bjuder vänner på middag eller bara samlas ett kompisgäng så ställer jag alltid fram vanligt vatten i tillbringare på bordet, loka och ibland coca cola och öl och vin.

    Gästerna/vännerna tar själva den dryck de vill.

  • Anonym (mmm)
    Fri 29 Nov 2019 19:07
    #10

    Vi har vin, kanske öl beroende på vilka som ska komma, men även alkoholfritt så att alla kan ta det som passar. Enkelt, inget problem. Det som inte dricks upp nu kan ju bli till en annan middag 
    Om din man tänker på ekonomin så kan ni väl be gästerna ta med eget dricka? 

Svar på tråden Att bjuda gäster på vin/öl till middagen?