• Sat 30 Nov 2019 18:31
    1770 visningar
    49 svar
    49
    1770

    husköp med hyresgäst

    Hej alla jag hoppas att få tips och råd på vad som gäller juridisk i ett problem.

    Så här är det att jag har köpt hus med hyresgäster som blev uppsagda av nuvarande ägare innan vi skrev köpekontraktet och nu säger hyresgästen att dom inte kommer att flytta.

    Nuvarande ägaren vill att vi fullföljer köpet och att vi får göra en avhysning av hyresgästerna eller att affären inte blir av och handpenningen betalas tillbaka.

    I köpekontraktet står det att fastigheten har nyttjanderätt last hyresavtal 3mån uppsägning dock är dom uppsagda och så står det att : säljarna svarar för att fastigheten senast på tillträdes dagen är utrymd samt att byggnaden är rengjord samt tomten avstädad.

    Jag vill inte starta en avhysningsprocess med hyresgästerna och ta den kostnaden som uppstår och samtidigt vill jag inte att köpet inte blir av.

  • Svar på tråden husköp med hyresgäst
  • Sat 30 Nov 2019 18:34
    #1
    +1

    Jag hade ALDRIG genomfört ett köp med en tillhörande parasit som vägrar flytta. Kan bli jävligt svårt att bli av med människan. Det är dom nuvarande ägarnas problem inte ditt. Backa ur och kolla efter ett annat hus som är tomt från start.

  • Sat 30 Nov 2019 18:35
    #2
    +1

    Bor diom i ett separat hus på tomten eller i hivudbyggnaden? Och vadå "vi kommer inte flytta"? vad menar dom med det. Tror dom att dom har rätt att stanna kvar i ert hus eller?

  • Sat 30 Nov 2019 18:43
    #3

    Det är en vanlig villa så det är ju den dom hyr. Dom hyr det privat och har gjort det ca 1år så nån besittningsrätt ska ju inte finnas. Tyvärr så vill jag ju ha huset för det är perfekt för mig. Ja dom hittar nog ingenstans att bo så dom har sagt att dom flyttar inte fast deras hyresavtal är uppsagt

  • Sat 30 Nov 2019 18:59
    #4
    Ganjins skrev 2019-11-30 18:43:53 följande:
    Det är en vanlig villa så det är ju den dom hyr. Dom hyr det privat och har gjort det ca 1år så nån besittningsrätt ska ju inte finnas. Tyvärr så vill jag ju ha huset för det är perfekt för mig. Ja dom hittar nog ingenstans att bo så dom har sagt att dom flyttar inte fast deras hyresavtal är uppsagt
    Nej men då får du nog backa. Tror inte ägaren får det sålt när hen har inneboende i huset som vägrar flytta. Men itne ditt problem. 
  • Sat 30 Nov 2019 19:13
    #5

    Det enklaste är att backa ur men vad är juridiskt rätt för att hitta ett sånt hus till det priset och Läget är näst intill omöjligt

  • Sat 30 Nov 2019 19:13
    #6

    Säljaren har inte rätt att häva köpet utan ersättning.

  • Sat 30 Nov 2019 19:17
    #7

    En vräkningsprocess via kronofogden kan ta flera år om de inte flyttar frivilligt. Några tre månader kan du se dig om i månen efter. Skillnad på en uppsägning och när det behöver gå till vräkning när folk vägrar flytta. Endast kronofogden kan fysiskt lyfta ut folk från deras bostad. Även om de är uppsagda för länge sedan.

  • Sat 30 Nov 2019 19:19
    #8

    Säljaren sa att vi kan avbryta och han betalar tillbaka handpenningen men jag vill ju fullfölja. Jag kan flytta tillträdesdatum och det vet dom om

  • Sat 30 Nov 2019 19:21
    #9
    Drottningen1970 skrev 2019-11-30 19:17:20 följande:

    En vräkningsprocess via kronofogden kan ta flera år om de inte flyttar frivilligt. Några tre månader kan du se dig om i månen efter. Skillnad på en uppsägning och när det behöver gå till vräkning när folk vägrar flytta. Endast kronofogden kan fysiskt lyfta ut folk från deras bostad. Även om de är uppsagda för länge sedan.


    Jag vet att det bara är kronofogden som kan göra det.

    3månader är deras uppsägningstid från hyresavtalet
  • Sat 30 Nov 2019 19:21
    #10
    Ms H skrev 2019-11-30 19:13:50 följande:

    Säljaren har inte rätt att häva köpet utan ersättning.


    Säljaren vill ju sälja, men att köparen blir av med sin handpenning när hen backar ut pga hyresgästerna.

    Ts har helt enkelt varit naiv och satt sig i en väldigt knepig sits. Antingen blir hen av med handpenning eller så blir ts sittande med ett hus som kanske inte kan nyttjas på ett par år.
Svar på tråden husköp med hyresgäst