• Sat 30 Nov 2019 18:38
    1203 visningar
    8 svar
    8
    1203

    Ensamstående/Äldre Västernorrland/Erfarenheter

    Hejsan

    Ensamstående kvinna som önskar barn, gärna igår !
    Vill gärna höra era erfarenheter från er som går/gått igenom dessa.
    Är idag 39 år, vet att det så klart spelar in.

    Hur har ni gjort ? Framförallt i Sverige och helst västernorrland, men vill höra
    ALLA  berättelser. 


     


    Tacksam för alla råd och tips <3 // Hockeyfia


    ensamstående, 40+, insemination, singel
  • Svar på tråden Ensamstående/Äldre Västernorrland/Erfarenheter
  • Tue 3 Dec 2019 09:57
    #1

    Jag är inte riktigt i din sits men jag hade ställt mig i kö till donation/ivf väldigt väldigt snart, bara för att. Det kan också ta flera år vad jag förstår. Vet inte riktigt hur det går till när man är själv men jag vet att det är möjligt, sen kan du ju mycket väl träffa någon under väntetiden. :) Lycka till!

  • Thu 5 Dec 2019 00:08
    #2

    Hej!

    Är 38 år och går på utredning i Västernorrland. Vad vill du veta?

  • Thu 5 Dec 2019 00:12
    #3

    Jag började med att skriva en egen vårdbegäran via mina vårdkontakter på 1177. Fick komma till barnmorska efter några veckor för information och håller nu på att ta prover.

    Har fått en tid till gynekolog om några veckor för undersökning. Hade kunnat få en snabbare tid, men ska göra en undersökning då där de spolar äggledarna och det ska göras dag 6-10 i menscykeln så jag fick en tid där det eventuellt går att göra det då.

  • Thu 5 Dec 2019 18:46
    #4

    Ja, allt egentligen. Men tänkte oxå just på var man börjar och sedan naturligtvis, vilka steg som följer. Vilka alternativa vägar finns det ? Har du/ni fått information om vilka alternativ till "behandlingar" ni har? Kostnad kan väl förstås vara väldigt olika beroende på vilka insatser/behandlingar som man behöver. Som sagt vill gärna höra ALLT som man kan tänka sig dela med sig av. Erfarenheter, råd osv. Men ska börja och fylla i en sådan begäran på 1177 då. Kul att höra att det finns fler Glad

  • Thu 5 Dec 2019 19:33
    #5

    En kompis till mig åkte till fertilitetsklinik i Köpenhamn för insemination sedan blev det ivf till slut. Idag har hon tvillingar.

  • Wed 18 Dec 2019 11:40
    #6

    Hej! En liten uppdatering.

    Har nu tagit prover och varit på undersökning, tyvärr var min mens försenad så det gick inte att göra tubarpassage eller äggledarundersökningen nu, den ska ju göras mellan dag 6 och dag 10 i menscykeln och man ska inte blöda så har man lite längre mens så har man färre dagar på sig att göra det.

    Har sammanfattningsvis lite på gränsen högt tsh( sköldkörtelstimulerande hormon). Hade 4,0 och hade det varit 4,1så hade jag fått levaxin(sköldkörtelhormon) på en gång, men nu ska jag först kolla om jag har TPO-antikroppar och om de är höga så får jag medicin. (Vilket skulle kunna vara positivt, för då ökar ämnesomsättningen, jag skulle bli lite piggare och kanske gå ner lite i vikt)

    Har ingen superäggreserv, men är också 38 år. Hade 5 antralfolliklar i varje äggstock.

    Det låter iaf som att det blir ivf och inte insemination först, med tanke på åldern och äggreserven.

    Har blivit remitterad till kuratorsenheten för psykosocial utredning. Det verkar vara 3 månaders väntetid. Så förhoppningsvis kan jag komma igång i vår.

  • Wed 17 Jun 2020 02:35
    #7
    Hockeyfia80 skrev 2019-12-05 18:46:40 följande:

    Ja, allt egentligen. Men tänkte oxå just på var man börjar och sedan naturligtvis, vilka steg som följer. Vilka alternativa vägar finns det ? Har du/ni fått information om vilka alternativ till "behandlingar" ni har? Kostnad kan väl förstås vara väldigt olika beroende på vilka insatser/behandlingar som man behöver. Som sagt vill gärna höra ALLT som man kan tänka sig dela med sig av. Erfarenheter, råd osv. Men ska börja och fylla i en sådan begäran på 1177 då. Kul att höra att det finns fler Glad


    Hur har det gått för dig? 


    Jag insjuknade i graves sjukdom/ autoimmun hyperthyreos/ tyretoxikos/ gift struma. 
    kroppen attackerade min sköldkörtel som då producerade för mycket hormon. (Inte kul alls) fick först medicin( som man inte får bli gravid med) och nu har jag opererat bort sköldkörteln och får ta syntetiskt hormon resten av livet, men det är det värt det om jag kan få ett barn. Min remiss skickades till Falun, där jag var på ett besök i maj, fick först en tid i april som ställdes in pg av sjukdom. Hade jag inte behövt opereras innan behandlingstart hade jag nog redan påbörjat behandling. Nu väntar jag tills efter deras semesteruppehåll och får nog börja i augusti. 

  • Tue 21 Jul 2020 21:25
    #8

    Hejsan
    Ja, tyvärr rann tiden iväg o i vår när jag känner att nu eller aldrig går min mamma bort. så även nu har tiden bara försvunnit, av naturliga skäl, men vill ändå göra ett försök känner jag. Svårt !

Svar på tråden Ensamstående/Äldre Västernorrland/Erfarenheter