• Anonym (Ts)
    Sat 30 Nov 2019 23:48
    3231 visningar
    99 svar
    -2
    99
    3231

    Varför väljer inte alla kejsarsnitt?

    Alltså, efter att se och höra hur ont det gör att föda barn plus skador man kan få. Förstår jag inte hur någon inte kan välja Kejsarsnitt? Om jag förstår rätt börjar det bli en rättighet att få välja det? Om jag får barn skulle jag helt klart välja kejsarsnitt. Även om jag förstår att det finns risker där också är ju allt planerat och det känns ändå som riskerna där är ganska små då?

  • Svar på tråden Varför väljer inte alla kejsarsnitt?
  • Anonym (E)
    Sun 1 Dec 2019 00:46
    #3

    För att jag ville uppleva hur det känns att föda vaginalt samt för att jag vill ha många barn och kjesarsnitt ökar risken för att kroppen inte ska klara fler graviditeter. Det finns begränsningar i hur många kjesarsnitt (och därmed barn) som rekommenderas. Kjesarsnitt gör eventuella nästkommande graviditeter mer riskfyllda och farliga både för mamman och barnet. Min förlossning var väldigt jobbig och svår och jag sprack svårt, fick opereras mm. Förlossningsläkaren sa redan på BB, samt i samtal nu efteråt, att vid eventuella ytterligare förlossningar har jag rätt till kjesarsnitt om jag vill, pga att jag fick en så svår förlossning och svår skada. Ändå vill jag föda vaginalt nästa gång igen om det går.

    Med det sagt så har jag ändocl full förståelse för de som vill ha kjesarsnitt och tycker alla bör få välja hur de vill föda.

  • Sun 1 Dec 2019 01:03
    #4
    +2

    Det skrämde mig mer att någon skulle skära upp ett hål i min mage och slita ut en bebis snarare än att låta kroppen göra det den är skapt för.

    Jag har fött 2 barn vaginalt utan komplikationer, varit livrädd att föda med akut snitt då det skrämmer mig nåt galet.

    Alla bör få välja det som känns bäst för en själv.

    Förlossningen var jag orolig för med (första gången) men såhär i efter hand så var tiden efteråt värre. Sömnbristen tog jäkligt hårt på mig och var ingenting jag hade förväntat mig. Att föda ett barn är det häftigaste jag varit med om och skulle gärna göra det 10 ggr till, dock vill jag inte ha 10 barn.

  • Sun 1 Dec 2019 01:10
    #5
    +1

    Nej, kejsarsnitt är inget man bara beställer. Det måste finnas medicinska skäl för det (men psykiska skäl, tex extrem förlossningsrädsla, kan räcka. En medicinsk bedömning görs för varje fall.)

  • Anonym (Ts) Trådstartaren
    Sun 1 Dec 2019 01:51
    #8
    -2
    annabellelee skrev 2019-12-01 01:10:08 följande:

    Nej, kejsarsnitt är inget man bara beställer. Det måste finnas medicinska skäl för det (men psykiska skäl, tex extrem förlossningsrädsla, kan räcka. En medicinsk bedömning görs för varje fall.)


    Nej. Det måste inte finnas medicinska skäl. Jag vet många som fått det, bara av att säga att de vill det. Av rädsla, ja, men det krävs inte mer än så.
  • Anonym (Mass)
    Sun 1 Dec 2019 01:51
    #9
    Anonym (Ts) skrev 2019-11-30 23:48:29 följande:

    Alltså, efter att se och höra hur ont det gör att föda barn plus skador man kan få. Förstår jag inte hur någon inte kan välja Kejsarsnitt? Om jag förstår rätt börjar det bli en rättighet att få välja det? Om jag får barn skulle jag helt klart välja kejsarsnitt. Även om jag förstår att det finns risker där också är ju allt planerat och det känns ändå som riskerna där är ganska små då?


    Ja alla kanske inte vill känna sig som en kejsare, okej?
  • Sun 1 Dec 2019 02:43
    #10

    Tja ... En 70-75 % verkar ju inte få bestående men av det, och många av dem återhämtar sig snabbare. Vill man sedan ha många barn blir snitt snabbt problematiskt.

  • Sun 1 Dec 2019 03:41
    #11
    +1

    En bukoperation med allt vad det innebär är väldigt riskfyllt. Förstår inte riktigt hur man kan vilja gå igenom det?

  • Sun 1 Dec 2019 03:46
    #12

    En förlossningsläkare har uttryckt det som att vaginal födsel är en vanlig landsväg, uppstår komplikationer så har man oftast tid att åtgärda dem.

    Ett kejsarsnitt är en motorväg, kraschar man så blir skadorna värre och är svårare att avvärja.

    Dvs vaginal födsel kan gå åt skogen. Men går ett kejsarsnitt åt skogen så är det inte enstaka skador i underlivet det handlar om utan blödningar, man kan skära sönder saker av oaktsamhet (urinblåsa tex), sammanväxningar och annat som blir en direkt följd av att du har genomgått öppen bukkirurgi.

    Rekommenderas heller inte om du önskar många barn. På individnivå kan det gå att göra både ett och fyra och sex kejsarsnitt. Men för den större populationen ser det inte ut så.

    Mitt första barn föddes med akut snitt. Som en följd av det, det faktum att jag sedan hade ett (oönskat) ärr på livmodern gjorde att den sprack under förlossningen med syskonet. Ovanlig komplikation med det händer. Nu blir det inga fler barn.

  • Anonym (Rätti­ghet)
    Sun 1 Dec 2019 08:47
    #11
    +3
    Anonym (Ts) skrev 2019-11-30 23:48:29 följande:

    Alltså, efter att se och höra hur ont det gör att föda barn plus skador man kan få. Förstår jag inte hur någon inte kan välja Kejsarsnitt? Om jag förstår rätt börjar det bli en rättighet att få välja det? Om jag får barn skulle jag helt klart välja kejsarsnitt. Även om jag förstår att det finns risker där också är ju allt planerat och det känns ändå som riskerna där är ganska små då?


    Det är ju ingen rättighet att skaffa barn, så varför skulle det vara en rättighet att få en beviljad operation gratis för att man inte vill föda barn pga eventuella skador, där man i de allra flesta fall har tagit ett arkivet beslut i att i så fall utsätta sig för en risk?

    Då kan man ju i så fall finansiera det själv om det inte finns en medicinsk indikation på att kejsarsnitt är det bästa möjliga för mamma och barn
  • Anonym (föräl­der till två)
    Sun 1 Dec 2019 09:12
    #12
    +1

    Är inte så säker på att du vet hur ett kejsarsnitt går till och hur stor bukoperation det är.
    Man skär alltså igenom många lager och mycket kan snett.
    Jag fick kejsarsnitt med vårt första barn då barnet måste ut fort.
    Kan säga att man knappast kan röra sig de första dagarna, du får inte lyfta mer än 2 kg på flera veckor så hade jag haft fler barn då hade jag inte kunnat lyfta en 2 åring t ex.
    I flera veckor har man problem med snittet, det kan infekteras, det kliar, man har svårt att röra sig, man behöver hjälp med mycket då man inte får lyfta osv.
    Inte ens efter 9 månader kunde jag gör sitt ups t ex utan att jag kände det i magen.
    Jag har ett litet snyggt snitt men efter flera år kan det fortfarande klia det och jag har känslobortfall runt om.

    Vårt andra barn föddes på vanligt sätt, en normal förlossning, visserligen gjorde det ont och visst fick jag så några stygn men efter att par dagar var jag nästan som vanligt.

    För mig var snittet mycket jobbigare och tog längre tid att komma tillbaka efteråt,
    efter andra förlossningen kunde jag på en gång leka och lyfta vårt första barn, är glad att jag inte fick snitt andra gången då vi hade ett barn som hade haft svårare att förstå att mamma inte kunde leka och lyfta mm pga en bebis.

    Alla har olika upplevelser och för vissa har snitt varit bättre och enklare, förstå t ex om man haft en svår förlossning och att man då får snitt andra gången och upplever det som bättre men för mig var det tvärtom,
    för mig var snittet värre än vaginal förlossning då jag hade normal förlossning.

    Nu ska vi inte ha fler barn men om jag hade skaffat ett tredje barn och fått välja hade jag valt vaginal förlossning om inga komplikationer fanns som för vårt första barn.

Svar på tråden Varför väljer inte alla kejsarsnitt?