• Anonym (anony­m)
    Sun 1 Dec 2019 19:15
    816 visningar
    12 svar
    12
    816

    Vad tycker ni om den här debatten?


    ">



    Ska man tala om risk eller chans? 
    Är det rätt att dra paralleller till nazityskland?  
    Är det rätt att säga frisk på det sättet han gjorde? 
  • Svar på tråden Vad tycker ni om den här debatten?
  • Anonym (Lisa)
    Sun 1 Dec 2019 20:11
    #1

    Vi har fri abort i Sverige, dvs vi behöver inte ange skäl till att abortera ett foster. Då känns det väldigt skuldbeläggande att ifrågasätta folk som vill abortera just barn med DS. 

  • Anonym (Hyckl­eri)
    Sun 1 Dec 2019 20:29
    #2

    Har man fri abort så har fri abort.

    Det är hyckleri att vilken anledning som helst är berättigad om man vill göra abort så länge fostret inte har just DS , men i så fall blir det häxjakt på folk som väljer att göra abort.

  • Anonym (Dålig debatt­)
    Sun 1 Dec 2019 20:48
    #3
    +2

    Jag tycker att personer med DS och mammor som valt att föda barn med DS inte skall vara med under en diskussion om ämnet. Det blir för känslosamt och alldeles för hänsynstagande för att det skall kunna diskuteras rationellt då.

    Jag tänkte det redan när jag såg denna debatten när den sändes på TV.

    jag vet inte om detta skall appliceras på andra ämnen, men just den här frågan hade nog mått bra av att exkludera berörda och personligt investerade.

  • Anonym (Mamma­)
    Sun 1 Dec 2019 20:55
    #4
    +1

    Om jag hade råd så skulle jag mer än gärna göra ett säkrare test! Och jag hoppas att det en dag kommer att finnas tillgängligt gratis inom den allmänna sjukvården. Ju förr man skulle få veta en sådan sak desto bättre så man har en möjlighet att göra abort i god tid. Andra får göra som de vill och jag missunnar inte de med Downs som redan fötts, men jag själv skulle välja bort ett sådant barn om jag hade möjlighet. Det är inte omöjligt att jag skulle älska ett sådant barn om jag inte visste om det innan, som den där blonda, men helst inte.

    Den där nyfrälsta kvinnan i början drar helt klart på alltför stora växlar när hon jämför med nazister och rasbiologi, det blir rent osmakligt och tar fokus från sakfrågan. Enligt de argument hon sedan drar upp ska man ju isf inte ens ta reda på könet och så borde abort förbjudas i samma veva. Var drar man gränsen? Samtidigt säger hon sig inte vara emot ultraljud, men det är ju då totalt onödigt enligt hennes inställning för man gör det för att ta reda på hur fostret ser ut, nackspalt och allt möjligt annat som hon vänder sig emot då det kan peka på ett skadat foster, som föräldrar då kan tänkas välja bort.

    Vetenskapen går framåt och det är alltid till nytta. Jag tycker det där testet låter väldigt spännande och undrar vad man kan göra med det i ett fiktivt steg 2. Jätteintressant klipp!

  • Anonym (reba)
    Sun 1 Dec 2019 20:58
    #5
    +3

    Eftersom tester och abort är frivilligt så ska ingen lägga sig i någon annans val. Jag tycker inte heller riktigt om den här synen att funktionshindrade ska ses som några slags gulliga maskotar och få "tack för att ni finns." Liksom, va?
    Och mamman som är så glad över sitt barn med DS hade ju varit lika glad om barnet inte haft DS, precis som jag varit lika glad över mina barn om de haft DS, eftersom ens barn är ens barn. Hon är inte mer berikad än någon annan.

  • Anonym (Orsak­er)
    Mon 2 Dec 2019 01:48
    #6

    Finns ju många orsaker till att kvinnor gör abort, ds är väl inte sämre än tex "Det passar inte just nu'- skälet. Dock bör det inte heller finnas press på kvinnor att göra abort av någon orsak- inte heller orsaken att barnet har ds. Det kommer att vara extra jobb, och är man beredd att lägga extra jobb och att man känslomässigt klarar av det tycker jag absolut att man ska behålla barn m ds.

  • Anonym (Felic­ia)
    Mon 2 Dec 2019 02:06
    #7
    -1 +1

    Hade jag fått reda på att mitt foster hade Downs hade det åkt ut fortare än du kunnat säga syndrom. Fattar inte varför man skulle vilja behålla

  • Anonym (anony­m) Trådstartaren
    Mon 2 Dec 2019 15:51
    #8
    Anonym (Mamma) skrev 2019-12-01 20:55:17 följande:
    Om jag hade råd så skulle jag mer än gärna göra ett säkrare test! Och jag hoppas att det en dag kommer att finnas tillgängligt gratis inom den allmänna sjukvården. Ju förr man skulle få veta en sådan sak desto bättre så man har en möjlighet att göra abort i god tid. Andra får göra som de vill och jag missunnar inte de med Downs som redan fötts, men jag själv skulle välja bort ett sådant barn om jag hade möjlighet. Det är inte omöjligt att jag skulle älska ett sådant barn om jag inte visste om det innan, som den där blonda, men helst inte.

    Den där nyfrälsta kvinnan i början drar helt klart på alltför stora växlar när hon jämför med nazister och rasbiologi, det blir rent osmakligt och tar fokus från sakfrågan. Enligt de argument hon sedan drar upp ska man ju isf inte ens ta reda på könet och så borde abort förbjudas i samma veva. Var drar man gränsen? Samtidigt säger hon sig inte vara emot ultraljud, men det är ju då totalt onödigt enligt hennes inställning för man gör det för att ta reda på hur fostret ser ut, nackspalt och allt möjligt annat som hon vänder sig emot då det kan peka på ett skadat foster, som föräldrar då kan tänkas välja bort.

    Vetenskapen går framåt och det är alltid till nytta. Jag tycker det där testet låter väldigt spännande och undrar vad man kan göra med det i ett fiktivt steg 2. Jätteintressant klipp!
    Anonym (reba) skrev 2019-12-01 20:58:11 följande:
    Eftersom tester och abort är frivilligt så ska ingen lägga sig i någon annans val. Jag tycker inte heller riktigt om den här synen att funktionshindrade ska ses som några slags gulliga maskotar och få "tack för att ni finns." Liksom, va?
    Och mamman som är så glad över sitt barn med DS hade ju varit lika glad om barnet inte haft DS, precis som jag varit lika glad över mina barn om de haft DS, eftersom ens barn är ens barn. Hon är inte mer berikad än någon annan.
    Ni skriver både två väldigt bra! Bra poänger! Håller helt med om det ni skriver. 

  • Anonym (anony­m) Trådstartaren
    Tue 3 Dec 2019 15:25
    #9
    Anonym (Felicia) skrev 2019-12-02 02:06:37 följande:
    Hade jag fått reda på att mitt foster hade Downs hade det åkt ut fortare än du kunnat säga syndrom. Fattar inte varför man skulle vilja behålla
    Varför skulle du göra så? Vad ligger bakom ditt beslut?
  • Anonym (Lisa)
    Tue 3 Dec 2019 16:02
    #10
    +1
    Anonym (anonym) skrev 2019-12-03 15:25:16 följande:
    Varför skulle du göra så? Vad ligger bakom ditt beslut?
    Nu är det inte jag som skrev inlägget, men jag kan tänka mig samma anledning som de flesta andra har, som också gjort abort. Nämligen att man inte vill ha ett sjukt barn, man vill inte ha det ännu större ansvaret, man är osäker på hur mkt hjälp man får av samhället.
  • Anonym (Felic­ia)
    Wed 4 Dec 2019 01:21
    #11
    +1
    Anonym (anonym) skrev 2019-12-03 15:25:16 följande:
    Varför skulle du göra så? Vad ligger bakom ditt beslut?
    Jag vill inte ha den bördan för resten av mitt liv. Jag vill ha ett friskt barn som kan växa upp, skaffa ett jobb och en inkomst och flytta hemifrån. Jag vill inte behöva ta hand om en 35-åring när jag är 70. 
  • Anonym (A)
    Wed 4 Dec 2019 13:15
    #12
    Anonym (Lisa) skrev 2019-12-01 20:11:45 följande:
    Vi har fri abort i Sverige, dvs vi behöver inte ange skäl till att abortera ett foster. Då känns det väldigt skuldbeläggande att ifrågasätta folk som vill abortera just barn med DS. 
    Håller med
Svar på tråden Vad tycker ni om den här debatten?